Toon posts:

TCP en UDP genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het configureren van een masqueraded netwerk en vroeg me af of het genoeg is als ik alleen udp en tcp verkeer forward. Ik mis dan sowieso ICMP (voor oa pingen) maar, volgens mij??, maakt dat niet zoveel uit..

Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer mis en wanneer ik daar problemen mee krijg?

Verwijderd

Naar binnen scherm je dus wel het meeste af?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er om dat je in linux tcp en udp kan masqueraden op bepaalde poort-rangen. Dit heb ik nodig. Maar nu vraag ik me af of een netwerk met TCP en UDP "alles" kan of dat je voor bepaalde belangrijke programma's ook andere protocollen (dus niet gebaseerd op TCP/UDP) nodig hebt..

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 12:30
Voor belangrijke programma's volgens mij niet, maar ja, wat voor de een belangrijk is, is voor de ander triviaal. ;)

No production networks were harmed during this posting

• radi0man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 00:14
Het is een beetje lastig om je te vertellen wat je mist, als we niet weten waar het netwerk voor is en wat de gebruikers allemaal moeten kunnen doen :-) Als je bijvoorbeeld alleen TCP en UDP doet, mis je inderdaad wel wat andere protocollen, zoals GRE, wat nog wel eens gebruikt wordt voor VPN's en andere tunnels. De kans dat ze het nodig hebben, is niet zo groot, maar ja, het hangt helemaal van de wensen van de gebruikers af.
ICMP wordt trouwens voor meer gebruikt dan ping alleen. Ik zou het wel aanzetten en alleen bepaalde messages blocken.