Whatever.
dan de rest weg flikkeren en de goeie bewaren..
maar dat weet ik ook niet zeker
Audi A8 W12 6.0
moraal: schijnt een lastige hobby te zijn
Have a wheelie good weekend!
Verwijderd
Dan moet ik zeker weten mijn statief uit de kast trekken. Da's zo lastig mikken.
Whatever.
Assume there are no rules and it's one big free for all
Als je het lukt hem vast te leggen, kun je hem hiero effe posten?meendering schreef op 30 juli 2002 @ 21:58:
Ej,
Het bliksemt en onweert lekker hiero. Nu probeer ik de bliksem flitsen vast te leggen. Maar ik ben steeds te laat.![]()
![]()
![]()
Heb me camera op 1 sec sluitertijd gezet en me arm gefixeert tegen het kozijn van het raam.
Tips zijn welkom!
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Iso 400 geeft veel ruis, probeer eerst is op een zo laag mogelijke ISO, wordt de foto te donken, hogere ISO. 15 seconden is wel redelijk.itsgreen schreef op 30 juli 2002 @ 22:29:
hmmz ga ik zo ook maar ff proberen als het hier weer gaat donderen, hoe zetten jullie je instellingen? ik zat te denken aan F2.8 15" sluitertijd iso 400 ofzo?
Ik heb vorig jaar een onweersbui meegemaakt en daar zag je toch 1x per 2 minuten een hele mooie duidelijk zichtbare bliksem. Dus toen had je met 1 op de 8 foto's een vrij grote kans dat je een mooie bliksem erop hebt.
Vooral een lange sluiterstid is belangrijk en een bliksem verlicht de lucht veel!!
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Deze kreeg ik door steeds snel foto's achter elkaar te maken (is een optie bij mij). Toen ik met lange sluitertijden ging werken was de lucht te wit zelfs met 160 iso
Verwijderd
Mensen, zo moeilijk is het toch niet?meendering schreef op 30 juli 2002 @ 21:58:
Ej,
Het bliksemt en onweert lekker hiero. Nu probeer ik de bliksem flitsen vast te leggen. Maar ik ben steeds te laat.![]()
![]()
![]()
Heb me camera op 1 sec sluitertijd gezet en me arm gefixeert tegen het kozijn van het raam.
Tips zijn welkom!

Dat was 1 van de 3 foto's die ik had gemaakt. Andere 2 waren niet goed.
250 van de 45.000? 1 op de 180 foto's is dat? Nou t zal wel hoor...sluitertijd op 1/3 seconde...had wel het geluk dat het onweer toen redelijk regelmatig was ofzo, want ik "voelde" de bliksem steeds aankomen (zou The Force dan toch bestaan
Sluitertijd: 1Sec, F: 1/11, ISO: 200, Tijd: 23:58
Bliksem was toen wel erg onregelmatig, en al over z'n hoogtepunt heen. Toen ik foto's ging maken ging het in eens heel hard regenen (zie regendruppels op de foto)
Nadeel is wel dat mijn fuji6900 een beetje veel hotpixels kreeg na 200 foto's maken...
[ Voor 0% gewijzigd door Krypt op 31-07-2002 00:23 . Reden: Foto verkleinen, layout minder vernaggeld ]
Verwijderd
Heb je deze foto met of zonder statief gemaakt ?Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 00:02:
[...]
Mensen, zo moeilijk is het toch niet?
[afbeelding]
250 van de 45.000? 1 op de 180 foto's is dat? Nou t zal wel hoor...sluitertijd op 1/3 seconde...had wel het geluk dat het onweer toen redelijk regelmatig was ofzo, want ik "voelde" de bliksem steeds aankomen (zou The Force dan toch bestaan?) ...achja...echt goede tips zijn er niet denk ik, geduld, blijven proberen
En welke digicam heb je gebruikt ?
Electrisch laten triggeren... Met een lichtsensor.meendering schreef op 30 juli 2002 @ 21:58:
Ej,
![]()
![]()
Tips zijn welkom!
FLITS! (klik)
Forget your fears...
...and want to know more...
• zet idd je camera op oneindige belichting
• houd voor de lens dan een stuk karton en trek deze weg als je denkt dat het gaat flitsen (natuurlijk wel op een statief zetten
Maar een andere optie die op camera's zit is toch ook dat je hem op een stand zet waarbij hij als het ware de sluiter oneindig lang open staat TOT het moment dat er genoeg licht binnen gekomen is... Bestaat dit idd
Used to be Down Under... Foto gallery
Verwijderd
Ik zou em verkopen, voor foto's als deze kun je behoorlijk wat geld krijgen geloof ik..Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 00:02:
[...]
[afbeelding]
250 van de 45.000? 1 op de 180 foto's is dat? Nou t zal wel hoor...sluitertijd op 1/3 seconde...had wel het geluk dat het onweer toen redelijk regelmatig was ofzo, want ik "voelde" de bliksem steeds aankomen (zou The Force dan toch bestaan?) ...achja...echt goede tips zijn er niet denk ik, geduld, blijven proberen
Wat wil je nou zeggen?Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 00:02:
[...]
[afbeelding]
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Had die vent ook op discovery gezien en dat was idd goed. Is het jou trouwens al eens gelukt om een mooie foto van de bliksem te maken ? (heb namelijk ook de F601) Zo ja, hoe deed je dat.-Stef- schreef op 31 juli 2002 @ 19:34:
[...]
Wat wil je nou zeggen?Deze foto is gewoonweg mislukt dat zie je zelf toch ook wel. Begin eerst eens met een (goed) statief. Als je de foto's van die kerel zag wist je waarom hij vond dat slechts 1 op de 180 gelukt was. Die overige 179 zal jij (of ik) nooit evenaren zo mooi waren die.
Als je een beetje mazzel hebt kan je leuke foto's krijgen, maar makkelijk is het niet. Zeg maar 1 op de 25 foto's zal redelijk zijn. Point en click kan je wel vergeten, dan ben je bijna altijd te laat.
Die ene foto hierboven (van TonD) is trouwens dik bewogen en daarom inderdaad niet gelukt, althans dat vind ik...
Verwijderd
Heb mijn camera toen ingesteld op 8 seconden sluitertijd, de f-opening op auto (cq 2.8) Een statief had ik niet.

Gemaakt met een Canon pro90is camera.
Nog 8 andere van zulke foto's kun je hier zien.
Dan zijn we volgens mij de enige 2 op GOT met een FinePix F-601Z.AcXeller schreef op 31 juli 2002 @ 20:05:
[...]
Had die vent ook op discovery gezien en dat was idd goed. Is het jou trouwens al eens gelukt om een mooie foto van de bliksem te maken ? (heb namelijk ook de F601) Zo ja, hoe deed je dat.
Wat ik wel een nadeel van deze camera vind (en niet begrijp dat Fuji dit heeft) is dat de maximum sluitertijd maar 3 s is. Tja dit wordt weer "gecompenseerd" doordat een ISO van 1600 is in te stellen maar ja dat ziet er niet uit. Niet dat ik nou veel aan nachtfotografie doe hoor. En met 3s op een statief en een dosis geluk kun je best aardige foto's maken. Maar ik heb er nog geen bliksemfoto's mee geknipt. Gewoonweg nog niet geprobeerd.
Verder trouwens wel tevreden of dit pareltje.
Over die bliksemfotografie: gewoon veel proberen en een beetje timen met statief uiteraard.
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Verwijderd
hieronder een paar van de beter gelukte (vanaf balkon van m'n flat, stond een boom zeer irritant in de weg en weinig lucht in beeld

tja...
Verwijderd
Zonder statief met een Dimage S304...Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 09:36:
[...]
Heb je deze foto met of zonder statief gemaakt ?
En welke digicam heb je gebruikt ?
Keep your shirt on..-Stef- schreef op 31 juli 2002 @ 19:34:
[...]
Wat wil je nou zeggen?Deze foto is gewoonweg mislukt dat zie je zelf toch ook wel. Begin eerst eens met een (goed) statief. Als je de foto's van die kerel zag wist je waarom hij vond dat slechts 1 op de 180 gelukt was. Die overige 179 zal jij (of ik) nooit evenaren zo mooi waren die.
Ik word nu beoordeeld alsof ik zo arrogant ben geweest om mezelf op het zelfde niveau te achten als die man op discovery (wat ik helaas niet gezien heb). Dit heb ik echter nooit gedaan, en zal ik ook nooit doen. Ik postte deze foto hier om te zeggen dat het nou ook weer niet onmogelijk is om een bliksem te fotograferen.
Mislukt? Neh...;)
Niet zo mooi als die man op Discovery ze maakt? Dat lijkt me duidelijk
DikDinoPK schreef op 31 juli 2002 @ 20:13:
Die ene foto hierboven (van TonD) is trouwens dik bewogen en daarom inderdaad niet gelukt, althans dat vind ik...
Het feit dat het een stuk beter had gekund betekent niet dat ie is mislukt vind ik, vooral gezien de omstandigheden. 3 foto's gemaakt, waarvan dit de beste, zonder statief, en m'n eerste poging om bliksem te fotograferen...al met al vond _ik_ het resultaat de (geringe
diafragma heel dicht gooien dus
Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

De foto's zijn in werkelijkheid 1024x786, ik heb ze op het forum alleen ff geresized met [img=640,480]
Zo'n honderd foto's gemaakt, waarvan dit de twee enige waren met de bliksemschicht zelf erop, en nog twee waarbij de hemel helder verlicht was.
Maar op mijn Fuji Finepix 2600z kun je de sluitertijd niet aanpassen dus dit was de enige optie. Hoog tijd voor een nieuwe camera dus, over twee weken krijg ik weer loon gestort en dan prop ik dan weer ik mijn bodemloze-put-genaamd-PC.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Verwijderd
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
De Nikon coolpix 880/885/990/995/4500/5000/5700 gaan tot 60sec. (BULB)Captain Pervert schreef op 03 augustus 2002 @ 01:30:
Er zijn ook haast geen digicams met een sluitertijd van 30, de meest fancy prosumer camera's gaan maar tot 15. En dat is al veel, schijnt...
Whatever.
en dat is de rede waarom ik die 995 of 4500 wilmeendering schreef op 03 augustus 2002 @ 10:39:
[...]
De Nikon coolpix 880/885/990/995/4500/5000/5700 gaan tot 60sec. (BULB)
Verwijderd
De enige van de 200+ die redelijkerwijs gelukt is:

Sluitertijd van 5 sec, zonder noise reduction, f2.8. Met m'n Oly 3020.
De reden(en) waardoor er niet meer foto's gelukt zijn:
- het was nog redelijk vroeg (9 uur), dus geen complete duisternis
- Bliksem was vaak 'hoog', waardoor je alleen zag dat de lucht verlicht was.
- Als het een keer echt goed zichtbaar was, waren er meteen 4+ bliksemstralen, waardoor veel foto's overbelicht zijn
ten 1e: ga op een avstandje van de donderwolk staan, zodat je de lens richting de donderwolk kunt richten (tja als je er tussen in staat kan die aan alle kanten van je inslaan)
ten 2e: zet je fototoestel stil op een standaard neer, stel hem goed in (voor nachtfotografie, oa langere sluiter dus)
ten 3e: bevestig aan de ontspan plugje van je camera een langsnoer, met een heel snel knopje die jij dan vast houd om te klikken.
een redelijke spiegelreflex, of een wat duurdere digitale camera heeft dit aansluitinkje wel.
Deze 2 'tips' spreken elkaar tegen, doordat je een lange sluitertijd gebruikt is de ontspanknop 'overbodig'.spacy_ schreef op 04 augustus 2002 @ 13:30:
ten 2e: zet je fototoestel stil op een standaard neer, stel hem goed in (voor nachtfotografie, oa langere sluiter dus)
ten 3e: bevestig aan de ontspan plugje van je camera een langsnoer, met een heel snel knopje die jij dan vast houd om te klikken.
een redelijke spiegelreflex, of een wat duurdere digitale camera heeft dit aansluitinkje wel.
Heb je die foto niet 1024x768?_Spark_ schreef op 04 augustus 2002 @ 12:41:
Hier eentje die ik vanaf een boot heb gemaakt in de buurt van Singapore. Camera (olympus 2040) op 4 seconden en sequence shoot gezet en dan maar fotos maken van de wolk waar het flitst.
afbeelding
Ik zou hem wel als achtergrond willen
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
het was in iedergeval een knoppie wat ie gebruikte om hem vanaf stand te kunnen bedienen,LoneGunman schreef op 04 augustus 2002 @ 14:04:
[...]
Deze 2 'tips' spreken elkaar tegen, doordat je een lange sluitertijd gebruikt is de ontspanknop 'overbodig'.
het is mij ontgaan of ie hier dus zelf gewoon de sluitertijd ook mee kon bedienen.
De eerste is geloof ik met 15 sec sluitertijd genomen (vergeten in te zoomen), de tweede met 10sec. (Je ziet ook nog een vliegtuig bovenin).
Canon Powershot A40.

Beetje mislukt, vind ik zelf, omdat er geen directe 'lightnings' op staan. Ook wel weer mooi, van die hel verlichte wolken.
Is genomen @ Istrië, vorige week.