• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ej,

Het bliksemt en onweert lekker hiero. Nu probeer ik de bliksem flitsen vast te leggen. Maar ik ben steeds te laat. :'( :X 8)7

Heb me camera op 1 sec sluitertijd gezet en me arm gefixeert tegen het kozijn van het raam.

Tips zijn welkom! :+

Whatever.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
ik dacht dat ze dat deden met een camera die heel veel foto's snel achter elkaar maken..
dan de rest weg flikkeren en de goeie bewaren.. :)
maar dat weet ik ook niet zeker

Audi A8 W12 6.0

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09-2025
Geduld....geduld en een flinke memory card....

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
er was vanmiddag toevallig een documentaire op Discovery. over een vent die bliksem fotograveerde. van de 45.000 foto's die hij gemaakt had, waren er maar 250 de moeite waard geweest.

moraal: schijnt een lastige hobby te zijn :P

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Je zou bv je lens kunnen laten openstaan (sluitertijd op oneindig) en dan wachten op de bliksem en hoppa je hebt hem gevangen op je memory card :D volgens mij moet dat zo lukken, correct me if iam wrong :)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:36
Zet de sluitertijd dan NOG langer. Mijn cam kan tot 15 seconden, dan heb je wat meer kans

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
tjah, ik kan het zelf instellen.... 8sec en BULB (max. 60sec).....
Dan moet ik zeker weten mijn statief uit de kast trekken. Da's zo lastig mikken. ;)

Whatever.

• itsgreen
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

hmmz ga ik zo ook maar ff proberen als het hier weer gaat donderen :) , hoe zetten jullie je instellingen? ik zat te denken aan F2.8 15" sluitertijd iso 400 ofzo?

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik wou laatst een zonsondergang foto maken en zat ook een hele tijd te kloten om de juiste instellingen te vinden. Ik heb gemerkt dat F2.8 donkere foto's opleverde (in mijn geval) maar F6 deed het goed bij mij. En een lange sluitertijd is inderdaad aan te raden.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 15:52
Ik ben nieuw mbt digitaalfotograferen (ik heb nog niet eens mijn cam binnen >:) ), maar waarom z'n lage F waarde, kun je die niet beter hoger zetten? het komt er toch allemaal wel scherp op? En dan kun je ook je iso waarde laaghouden om ruis teverkomen, toch?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

meendering schreef op 30 juli 2002 @ 21:58:
Ej,

Het bliksemt en onweert lekker hiero. Nu probeer ik de bliksem flitsen vast te leggen. Maar ik ben steeds te laat. :'( :X 8)7

Heb me camera op 1 sec sluitertijd gezet en me arm gefixeert tegen het kozijn van het raam.

Als je het lukt hem vast te leggen, kun je hem hiero effe posten?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:13
itsgreen schreef op 30 juli 2002 @ 22:29:
hmmz ga ik zo ook maar ff proberen als het hier weer gaat donderen :) , hoe zetten jullie je instellingen? ik zat te denken aan F2.8 15" sluitertijd iso 400 ofzo?
Iso 400 geeft veel ruis, probeer eerst is op een zo laag mogelijke ISO, wordt de foto te donken, hogere ISO. 15 seconden is wel redelijk.
Ik heb vorig jaar een onweersbui meegemaakt en daar zag je toch 1x per 2 minuten een hele mooie duidelijk zichtbare bliksem. Dus toen had je met 1 op de 8 foto's een vrij grote kans dat je een mooie bliksem erop hebt.

Vooral een lange sluiterstid is belangrijk en een bliksem verlicht de lucht veel!!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zie ook de HK trouwens.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• AcXeller
  • Niet online
Heb ook een poging gedaan en dit is volgens mij de enige uit 90 foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~acxeller/mf/bliksem.jpg

Deze kreeg ik door steeds snel foto's achter elkaar te maken (is een optie bij mij). Toen ik met lange sluitertijden ging werken was de lucht te wit zelfs met 160 iso :(.

Mijn YouTube kanaal

Verwijderd

Ej,

Mensen, zo moeilijk is het toch niet?

Afbeeldingslocatie: http://www.dark-blue.nl/Lightning_wall_filtered.jpg

Dat was 1 van de 3 foto's die ik had gemaakt. Andere 2 waren niet goed.
250 van de 45.000? 1 op de 180 foto's is dat? Nou t zal wel hoor...sluitertijd op 1/3 seconde...had wel het geluk dat het onweer toen redelijk regelmatig was ofzo, want ik "voelde" de bliksem steeds aankomen (zou The Force dan toch bestaan >:) ?) ...achja...echt goede tips zijn er niet denk ik, geduld, blijven proberen :)

Verwijderd

is dat niet gevaarlijk voor ogen en lens?

• Krypt
  • Laatst online: 12-02 20:18
Idd.. gewoon veel geluk hebben... Ik heb er ook iets van 200 gemaakt en 2 bruikbare.. En dit is er 1 van:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jsdejong/digicam/DSCF1448.JPG
Sluitertijd: 1Sec, F: 1/11, ISO: 200, Tijd: 23:58

Bliksem was toen wel erg onregelmatig, en al over z'n hoogtepunt heen. Toen ik foto's ging maken ging het in eens heel hard regenen (zie regendruppels op de foto)
Nadeel is wel dat mijn fuji6900 een beetje veel hotpixels kreeg na 200 foto's maken...

[ Voor 0% gewijzigd door Krypt op 31-07-2002 00:23 . Reden: Foto verkleinen, layout minder vernaggeld ]

Pvouput live

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 00:02:
[...]

[afbeelding]

250 van de 45.000? 1 op de 180 foto's is dat? Nou t zal wel hoor...sluitertijd op 1/3 seconde...had wel het geluk dat het onweer toen redelijk regelmatig was ofzo, want ik "voelde" de bliksem steeds aankomen (zou The Force dan toch bestaan >:) ?) ...achja...echt goede tips zijn er niet denk ik, geduld, blijven proberen :)
Heb je deze foto met of zonder statief gemaakt ?
En welke digicam heb je gebruikt ?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ej,

Electrisch laten triggeren... Met een lichtsensor.

FLITS! (klik)

Forget your fears...
...and want to know more...

• klaaz
  • Laatst online: 22-02 17:32

klaaz

it's me!

slave unit gebruiken om de camera te laten klikken?

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

De enige optie die ik ken (althans met de goeie ouderwetse camera) is zoals eerder al beschreven, alleen met een toevoeginkje (helaas nooit geprobeerd, maar handige tip):
• zet idd je camera op oneindige belichting
• houd voor de lens dan een stuk karton en trek deze weg als je denkt dat het gaat flitsen (natuurlijk wel op een statief zetten ;))
Maar een andere optie die op camera's zit is toch ook dat je hem op een stand zet waarbij hij als het ware de sluiter oneindig lang open staat TOT het moment dat er genoeg licht binnen gekomen is... Bestaat dit idd :?

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

Ik zou em verkopen, voor foto's als deze kun je behoorlijk wat geld krijgen geloof ik..

• -Stef-
  • Laatst online: 06-03 19:01

-Stef-

Slainthe!

[...]

[afbeelding]

Wat wil je nou zeggen? :? Deze foto is gewoonweg mislukt dat zie je zelf toch ook wel. Begin eerst eens met een (goed) statief. Als je de foto's van die kerel zag wist je waarom hij vond dat slechts 1 op de 180 gelukt was. Die overige 179 zal jij (of ik) nooit evenaren zo mooi waren die.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• AcXeller
  • Niet online
-Stef- schreef op 31 juli 2002 @ 19:34:
[...]
Wat wil je nou zeggen? :? Deze foto is gewoonweg mislukt dat zie je zelf toch ook wel. Begin eerst eens met een (goed) statief. Als je de foto's van die kerel zag wist je waarom hij vond dat slechts 1 op de 180 gelukt was. Die overige 179 zal jij (of ik) nooit evenaren zo mooi waren die.
Had die vent ook op discovery gezien en dat was idd goed. Is het jou trouwens al eens gelukt om een mooie foto van de bliksem te maken ? (heb namelijk ook de F601) Zo ja, hoe deed je dat.

Mijn YouTube kanaal

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
lage isowaarde + lage f waarde + lange sluitertijd + statief + een hoop geluk.
Als je een beetje mazzel hebt kan je leuke foto's krijgen, maar makkelijk is het niet. Zeg maar 1 op de 25 foto's zal redelijk zijn. Point en click kan je wel vergeten, dan ben je bijna altijd te laat.

Die ene foto hierboven (van TonD) is trouwens dik bewogen en daarom inderdaad niet gelukt, althans dat vind ik...

Verwijderd

Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik geprobeerd heb een paar bliksems te fotograferen.

Heb mijn camera toen ingesteld op 8 seconden sluitertijd, de f-opening op auto (cq 2.8) Een statief had ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redfox66/got/fotos/bliksem/bliksem03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redfox66/got/fotos/bliksem/bliksem08.jpg

Gemaakt met een Canon pro90is camera.
Nog 8 andere van zulke foto's kun je hier zien.

• -Stef-
  • Laatst online: 06-03 19:01

-Stef-

Slainthe!

AcXeller schreef op 31 juli 2002 @ 20:05:
[...]

Had die vent ook op discovery gezien en dat was idd goed. Is het jou trouwens al eens gelukt om een mooie foto van de bliksem te maken ? (heb namelijk ook de F601) Zo ja, hoe deed je dat.
Dan zijn we volgens mij de enige 2 op GOT met een FinePix F-601Z. :)

Wat ik wel een nadeel van deze camera vind (en niet begrijp dat Fuji dit heeft) is dat de maximum sluitertijd maar 3 s is. Tja dit wordt weer "gecompenseerd" doordat een ISO van 1600 is in te stellen maar ja dat ziet er niet uit. Niet dat ik nou veel aan nachtfotografie doe hoor. En met 3s op een statief en een dosis geluk kun je best aardige foto's maken. Maar ik heb er nog geen bliksemfoto's mee geknipt. Gewoonweg nog niet geprobeerd.

Verder trouwens wel tevreden of dit pareltje. :)

Over die bliksemfotografie: gewoon veel proberen en een beetje timen met statief uiteraard.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Ik heb gister ook maar even een poging gewaagd. Heb m op continumodus gezet en gewoon op goed geluk indrukken en ingedrukt houden.

hieronder een paar van de beter gelukte (vanaf balkon van m'n flat, stond een boom zeer irritant in de weg en weinig lucht in beeld :( )

Afbeeldingslocatie: http://www.pzz.nl/mekpics/bliksem01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pzz.nl/mekpics/bliksem04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pzz.nl/mekpics/bliksem05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pzz.nl/mekpics/bliksem06.jpg

Verwijderd

.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 15:23
Ik vond op http://www.belgiumdigital.com/ een stuk over het vastleggen van Bliksem. Het staat onder het kopje Tips & Tricks

tja...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 09:36:
[...]

Heb je deze foto met of zonder statief gemaakt ?
En welke digicam heb je gebruikt ?
Zonder statief met een Dimage S304...
-Stef- schreef op 31 juli 2002 @ 19:34:
[...]
Keep your shirt on..

Ik word nu beoordeeld alsof ik zo arrogant ben geweest om mezelf op het zelfde niveau te achten als die man op discovery (wat ik helaas niet gezien heb). Dit heb ik echter nooit gedaan, en zal ik ook nooit doen. Ik postte deze foto hier om te zeggen dat het nou ook weer niet onmogelijk is om een bliksem te fotograferen.

Mislukt? Neh...;)
Niet zo mooi als die man op Discovery ze maakt? Dat lijkt me duidelijk :Y) daar hoef ik die foto's niet eens voor te zien.
DinoPK schreef op 31 juli 2002 @ 20:13:
Die ene foto hierboven (van TonD) is trouwens dik bewogen en daarom inderdaad niet gelukt, althans dat vind ik...
Dik :? Valt nou ook wel weer mee gezien de zoom (heb nog geen beeldvullende bliksem voorbij zien komen hier) en verder vind ik de foto zelf wel aardig omdat je de wolken + een klein stukje van een berg ziet, ipv helemaal zwart en 1 witte streep.

Het feit dat het een stuk beter had gekund betekent niet dat ie is mislukt vind ik, vooral gezien de omstandigheden. 3 foto's gemaakt, waarvan dit de beste, zonder statief, en m'n eerste poging om bliksem te fotograferen...al met al vond _ik_ het resultaat de (geringe >:) ) moeite waard :)

• Papa Roach
  • Niet online
sommige camera's kan je instellen dat de sluiterstijd net zo lang is todat hij genoeg licht heeft.
diafragma heel dicht gooien dus :)

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

het is wel geen echte fot maken natuurlijk maar als je het nu gewoon eens opneemt op een filmcamera met zo veel mogelijk beeldjes per seconde. Even op de comp zetten en het beste beeldje eruit zoeken. Mischien wel een idee toch?

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

• Captain Pervert
  • Laatst online: 26-02 17:43
Mijn twee bliksemfoto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.cosanostra.nl/arnaud/onweer1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cosanostra.nl/arnaud/onweer2.jpg

De foto's zijn in werkelijkheid 1024x786, ik heb ze op het forum alleen ff geresized met [img=640,480]

Zo'n honderd foto's gemaakt, waarvan dit de twee enige waren met de bliksemschicht zelf erop, en nog twee waarbij de hemel helder verlicht was.

Maar op mijn Fuji Finepix 2600z kun je de sluitertijd niet aanpassen dus dit was de enige optie. Hoog tijd voor een nieuwe camera dus, over twee weken krijg ik weer loon gestort en dan prop ik dan weer ik mijn bodemloze-put-genaamd-PC.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

moet sluitertijd 's nachts nooit langer als 30 seconde nemen, dan krijg je allemaal rare sterretjes op de achtergrond ivm de draaiing van de aarde

• Captain Pervert
  • Laatst online: 26-02 17:43
Er zijn ook haast geen digicams met een sluitertijd van 30, de meest fancy prosumer camera's gaan maar tot 15. En dat is al veel, schijnt...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Captain Pervert schreef op 03 augustus 2002 @ 01:30:
Er zijn ook haast geen digicams met een sluitertijd van 30, de meest fancy prosumer camera's gaan maar tot 15. En dat is al veel, schijnt...
De Nikon coolpix 880/885/990/995/4500/5000/5700 gaan tot 60sec. (BULB)

Whatever.

• Papa Roach
  • Niet online
meendering schreef op 03 augustus 2002 @ 10:39:
[...]

De Nikon coolpix 880/885/990/995/4500/5000/5700 gaan tot 60sec. (BULB)
en dat is de rede waarom ik die 995 of 4500 wil :P

Verwijderd

5700 gaat tot 5 minuten bulb ;) Helaas ligt die (ver) boven m'n budget, dus wordt het een S602

• LoneGunman
  • Niet online
Een beetje laat, maar heb net m'n poging Bliksem Fotograferen van m'n cam gehaald :)

De enige van de 200+ die redelijkerwijs gelukt is:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/werkman01/img/bliksem.jpg

Sluitertijd van 5 sec, zonder noise reduction, f2.8. Met m'n Oly 3020.

De reden(en) waardoor er niet meer foto's gelukt zijn:

- het was nog redelijk vroeg (9 uur), dus geen complete duisternis
- Bliksem was vaak 'hoog', waardoor je alleen zag dat de lucht verlicht was.
- Als het een keer echt goed zichtbaar was, waren er meteen 4+ bliksemstralen, waardoor veel foto's overbelicht zijn :(

• _Spark_
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Hier eentje die ik vanaf een boot heb gemaakt in de buurt van Singapore. Camera (olympus 2040) op 4 seconden en sequence shoot gezet en dan maar fotos maken van de wolk waar het flitst.

Afbeeldingslocatie: http://rooter.student.utwente.nl/tweakers/Lightning.jpg

Verwijderd

eeeek da's 'n mooie, Spark!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

Ik heb ook zo'n docu gezien,

ten 1e: ga op een avstandje van de donderwolk staan, zodat je de lens richting de donderwolk kunt richten (tja als je er tussen in staat kan die aan alle kanten van je inslaan)

ten 2e: zet je fototoestel stil op een standaard neer, stel hem goed in (voor nachtfotografie, oa langere sluiter dus)

ten 3e: bevestig aan de ontspan plugje van je camera een langsnoer, met een heel snel knopje die jij dan vast houd om te klikken.
een redelijke spiegelreflex, of een wat duurdere digitale camera heeft dit aansluitinkje wel.

• LoneGunman
  • Niet online
spacy_ schreef op 04 augustus 2002 @ 13:30:
ten 2e: zet je fototoestel stil op een standaard neer, stel hem goed in (voor nachtfotografie, oa langere sluiter dus)

ten 3e: bevestig aan de ontspan plugje van je camera een langsnoer, met een heel snel knopje die jij dan vast houd om te klikken.
een redelijke spiegelreflex, of een wat duurdere digitale camera heeft dit aansluitinkje wel.
Deze 2 'tips' spreken elkaar tegen, doordat je een lange sluitertijd gebruikt is de ontspanknop 'overbodig'.

Verwijderd

Waar is die foto genomen LoneGunman? Komt me erg bekend voor.

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-03 16:52

Canon23

>>MY<< world

_Spark_ schreef op 04 augustus 2002 @ 12:41:
Hier eentje die ik vanaf een boot heb gemaakt in de buurt van Singapore. Camera (olympus 2040) op 4 seconden en sequence shoot gezet en dan maar fotos maken van de wolk waar het flitst.

afbeelding
Heb je die foto niet 1024x768?
Ik zou hem wel als achtergrond willen :)

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

LoneGunman schreef op 04 augustus 2002 @ 14:04:
[...]

Deze 2 'tips' spreken elkaar tegen, doordat je een lange sluitertijd gebruikt is de ontspanknop 'overbodig'.
het was in iedergeval een knoppie wat ie gebruikte om hem vanaf stand te kunnen bedienen,
het is mij ontgaan of ie hier dus zelf gewoon de sluitertijd ook mee kon bedienen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pothof/Dsc00711a.jpg

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52

greatgonzo

schit-te-rend!

bliksems jongens, mooie foto's!

• MartijnA3
  • Laatst online: 26-02 18:03
Vorige week gemaakt op Kreta, ze zijn niet zo mooi vind ik, komt misschien ook omdat ik al aardig wat bier op had. :)

De eerste is geloof ik met 15 sec sluitertijd genomen (vergeten in te zoomen), de tweede met 10sec. (Je ziet ook nog een vliegtuig bovenin).

Canon Powershot A40.

Afbeeldingslocatie: http://members.atlasf1.com/athree/digital/bliksem.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.atlasf1.com/athree/digital/bliksem2.jpg

iRacing Profiel

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 22:50
Afbeeldingslocatie: http://www.expack.nl/images/bliksem1.jpg

Beetje mislukt, vind ik zelf, omdat er geen directe 'lightnings' op staan. Ook wel weer mooi, van die hel verlichte wolken. :)

Is genomen @ Istrië, vorige week.
Pagina: 1