Multiplier veranderen (onder Windows)

Pagina: 1
Acties:

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
Misschien dat het al vaker gevraagd is, maar ik kan de search niet gebruiken:
Volgens mij zou het in theorie mogelijk moeten zijn om je multiplier te veranderen terwijl je PC draait. Ik denk hierbij aan het moment dat je PC bv idle is. Je zou dan mogelijk een HALT instructie kunnen issuen, je multiplier veranderen en weer verder kunnen gaan met executeren. Zijn hiervoor ook tools beschikbaar of kan dit toch niet? Graag uitleg :)

Verwijderd

Volgens mij zijn er alleen tools om je FSB in windows softwarematig te bepalen. Multiplier is niet mogelijk denk ik.

• Muyz
Ik weet dat er inderdaad een tooltje van H. Oda ( http://www.h-oda.com ) is om je FSB te veranderen. Da's natuurlijk ook wel handig, maar multiplier lijkt me ook niet onaardig...

[ Voor 0% gewijzigd door Muyz op 30-07-2002 22:14 . Reden: URLtje fout... ]

Verwijderd

Ik kom er toch liever tijdens het booten achter dat m'n sys de snelheid niet trekt.

Verwijderd

Fuzzylogic 4 kan de fsb, mp, Vcore van AGP, CPU & MEM veranderen op mijn MSI 745 Ultra mobo

Verwijderd

Doet die het ook op een asus a7a266?

• Muyz
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 22:15:
Fuzzylogic 4 kan de fsb, mp, Vcore van AGP, CPU & MEM veranderen op mijn MSI 745 Ultra mobo
Waar halen we die tool vandaan? Is dat met je mobo meegeleverd en werkt het alleen op je MSI?

Verwijderd

volgens mij niet, ik dacht dat dat een prog. speciaal voor msi mobo's was

• Muyz
Ik kom er toch liever tijdens het booten achter dat m'n sys de snelheid niet trekt.
Je kunt natuurlijk ook switchen tussen multipliers waarvan je weet dat je sys ze trekt :)

• Muyz
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 22:24:
volgens mij niet, ik dacht dat dat een prog. speciaal voor msi mobo's was
Het toont in ieder geval wel aan dat het in principe mogelijk is :P

Verwijderd

Fuzzylogic is enkel voor MSI mobo's denk ik.
Maar uit ervaring gebruik ik liever het BIOS om de instellingen te veranderen.
Veel gebeurde het dat Windows crashte als de instellingen te hoog waren; dit terwijl de instellingen wel werkten als ik ze in het BIOS instelde en daarna werkte windows wel

Verwijderd

fuzzylogic sucks...enkel voor msi idd...maar het ZUIGT

Verwijderd

waarom zou je je multiplier willen aanpassen tijdens het draaien van windows?

• Muyz
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 08:49:
waarom zou je je multiplier willen aanpassen tijdens het draaien van windows?
Omdat ik soms een hoge multiplier wil (bv. bij flightsimmen) en soms een lage (als ik aan het surfen ben of MP3 decoden) en daar tussenin niet wil rebooten. Bij een lage multiplier kan ik ook wat fans uitzetten of langzamer laten blazen en dat scheelt weer een hoop herrie in de huiskamer.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik had het ook geprobeerd met mijn OEM MSI mobo maar hij wilt nix veranderen. geen FSB. vcore AGP, cpu & mem. Moet ik eerst mijn MP unlocken voordat ik ook deze opties kan aanpassen ?

dikzak

• Muyz
Chello200 schreef op 31 juli 2002 @ 12:25:
[...]

Ik had het ook geprobeerd met mijn OEM MSI mobo maar hij wilt nix veranderen. geen FSB. vcore AGP, cpu & mem. Moet ik eerst mijn MP unlocken voordat ik ook deze opties kan aanpassen ?
Voor het veranderen van de multiplier lijkt het me eerlijk gezegd wel handig. De rest (spanningen, FSB freq.) zou je moeten kunnen veranderen.

Verwijderd

Ja, eerst je L1 bruggen verbinden, dan pas kun je je mp veranderen

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

dit zou niet kunnen want als je de multiplier verhoogd krijgt het mobo en dus de cpu een klap. en zal rebooten (spontaan) kan dus niet, probeer maar eens met een oud p100 ofzo op 133 tezetten in windows.. is niet echt gezond...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Nou zit ik efkens in mijn geheugen te graven.
(Doet die GOT search het nu nog steeds niet?? Pfffhh ;) )

Maar ik dacht dat het commentaar van mensen die Fuzzy Logic gebruikten was, dat dingen als de VCore en MP wel vanuit Windows ingesteld konden worden, alleen werd dat braaf aan de BIOS doorgegeven, zodat je nog steeds eerst opnieuw moest booten voordat de verandering werd doorgevoerd.

Alleen de FSB kon je geloof ik aanpassen terwijl Windows loopt.
:Y)

• Muyz
DAMAGE schreef op 31 juli 2002 @ 13:48:
dit zou niet kunnen want als je de multiplier verhoogd krijgt het mobo en dus de cpu een klap. en zal rebooten (spontaan) kan dus niet, probeer maar eens met een oud p100 ofzo op 133 tezetten in windows.. is niet echt gezond...
Volgens mij krijgt niks "een klap". Zodra je een HALT instructie issuet, staat de proc niks te doen. De state van de PC zit niet in de proc, maar in het geheugen, dus (spontaan) rebooten gebeurt niet IMHO.

Verwijderd

Toch ben ik het een beetje met Damage eens. Om de elctronica (de dividers dus) te laden met nieuwe parameters moet hij denk ik zijn startcode opnieuw laden zodat de interne registers de goede waarde hebben, en dat doet een CPU door een reset.

Met een FSB verandering gebeurt er op electronisch niveau eigenlijk niets qua instellingen.
(Eigenlijk zou dat wel moeten, bij de nieuwere Abit Biossen zie je dat er een parameter "CPU Drive strength" is die op AUTO kan staan, en zich dan dus op de kloksnelheid instelt. Sinds die er is, kan ik een veel lagere VCore gebruiken.)
Pagina: 1