Toon posts:

Veel of weinig baantjes???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een koper coolblok maken voor mijn Thunderbird. Nu is dat blokje 50x50mm. Nu had ik twee ontwerpen gemaakt.
1 met 3 banen van 10mm breedt. En 1 met 5 banen van 6mm breedt.

Wat is beter?? 3 breden banen waar het water goed door heen kan stromen of 5 kleinere baantjes??

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
5kleinere lijkt me. meer contact oppervlak

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
hoe lopen de banen dan? splitst de inkomende waterstroom in x banen of zijn de banen eigenlijk gewoon 1 lange baan?

en kleinere banen betekenen idd meer contactoppervlak, maar als het 1 lange baan is belemmerd het wel de doorstroming...

Verwijderd

Topicstarter
Het is 1 lange baan aan 1 stuk door.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
als het 1 lange baan is zou ik de minimale diameter toch wel 1cm houden.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 09:00

RvV

Ik heb 1 baan van 8mm er in zitten.

Y'24

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Als de doorstroming van de aanvoerbuis maar niet groter is dan die van je koelblok gaat het wel goed (anders zou je een stroomversnelling krijgen).
Je moet een balans zien te bereiken tussen een maximaal oppervlak voor warmte-afgifte en het totaal oppervlak van de basis van de koelribben.

Ik neem aan dat je een vlakke koperen plaat op de CPU hebt liggen, waarop koelribben zitten. De overdracht van die plaat naar de koelribben is ook zeer belangrijk. Hoe beter die overdracht is, hoe meer warmte je van de koperen plaat wegleidt.

In principe moet je niet al te moeilijk doen, en naar de betere heatsink voor luchtkoeling kijken. Dat zijn heatsinks die een goede balans hebben tussen die factoren.
Water en lucht zijn beiden te beschouwen als vloeistoffen, dus dat maakt in principe niet eens zo bijster veel uit. Het enige nadeel van water is dat je de constructie uiteraard 100% waterdicht wilt hebben. Dit levert wat constructieve moeilijkheden op.

Als je dan kijkt naar een goede conventionele heatsink moet je er zo veel mogelijk ribben op plaatsen, de ribben moeten zo smal mogelijk zijn en dicht op elkaar staan. hier kan je zo ver in gaan als je technisch maar voor elkaar krijgt (als je er drie bar waterdruk op gaat zetten of zo moet je ze weer niet al te dun maken, anders spoel je je ribben uit het koelblok vandaan;))
Pagina: 1