[geluid] doet niet

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik ben n00b

Okee nou kan m'n posting beginnen. Ik heb hier Mandrake 8.1 draaien, en alles werkt redelijk goed, behalve m'n geluidskaart. Nou heb ik zo'n leuke onboard kaart, een via-8233. Deze krijg ik maar niet aan de praat. Telkens als ik met een (willekeurig) programma iets probeer af te spelen, dan doet ie niet meer nadat ik op play heb gedrukt. Wie weet waar dit aan kan liggen?

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Heb geen verstand van mandrake maar kan je niet de module voor je geluidskaart laden?

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
idd, de module laden. Misschien helpt het als je kijkt in /lib/modules/[kernel-versie]/kernel/drivers. Daar staan alle modules in categorieen onderverdeeld. En, ik weet het niet zeker, volgens mij heeft Mandrake zoiets als sndconfig, ofzow. Misschien heet het soundconf. Ik weet niet meer precies.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

harddrake zou de kaart echt wel moeten herkennen, kijk eens welk soort kaart hij vind en als de kernelmodule in het lsmod lijstje staat.

(half uur geleden ook hier ook een dergelijk probleem opgelost, was een SB 128 pci)

You don't need eyes to see, you need vision

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

sndconfig is altijd mijn trouwe hulp geweest...
Diezelfde onbaord rotkaart heb ik bij iemand daarmee aan gekregen, het was wel op redhat, dus ik weet niet of die tool op mandrake staat, anders install je um maar :P

[ Voor 0% gewijzigd door Heidistein op 31-07-2002 01:15 . Reden: tiepo ]

Maybee we are alone... After all.

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Ik weet vrijwel zeker dat die southbridge VT8233 chip voor wat betreft het sound gedeelte niet standaard wordt ondersteund in de kernels(modules) t/m 2.4.18 (daarna weet ik het niet).
Ik kan je sterk aanraden om de volgende locaties eens aandachtig te bestuderen:
http://www.viaarena.com/?PageID=88#audio (specifiek voor redhat, mandrake, suse)
http://www.alsa-project.org/ (nog meer verdieping)

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Je moet inderdaad sndconfig starten. Die detecteert die kaart automatisch. Harddrake en/of kudzu zou die kaart ook kunnen vinden, start die ook eens. Heeft de installer van Mandrake je kaart niet automatisch gevonden?

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja maar dat werkt dus alleen als de kaart ondersteund wordt, wat volgens Disciplus-Simplex niet het geval is...

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 10:35
Kijk eens in /etc/modules.conf en zeg even wat daar in staat. Ik had hetzelfde probleem.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Wat je moet doen is:

* Installeer alsa-driver (liefst 0.9.0rc2)
* modprobe snd-via8233
* modprobe snd-pcm-oss
* modprobe snd-mixer-oss
* Start een soundmixer (aumix/kmix/etc) op en unmute volume

Hierna moet het geluid prima werken.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

doe eens lsmod en kijk of je sound en soundcore ziet, soundcore moet wat achter staan, de module van je geluidskaart, als je niks van dit alles hebt moet je de soundcore nog installeren en dus ook nog de module van je geluidskaart... suc6 :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ok ok daar ben ik weer. Kep een 56K modem dus ik kan niet 24/7 op GoT zijn. Als ik lsmod doe dan zie ik sound en soundcore staan. Ook staat de module van m'n geluidskaart erachter. Als ik echter sndconfig doe dan geeft ie een error dat mijn kaart niet ondersteund is. Nu heb ik ook al een aantal andere fora bekeken (niet gepost) en daar geven ze precies dezelfde tips. Geen effect. Ik zal eens kijken of het mij lukt om andere drivers te installeren...
Pagina: 1