Toon posts:

[Mac OS X] Connect naar windows-server ACHTER airport-base?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een iBook met een airport-kaartje. Die legt contact met een airport basestation. Dit basestation is op zijn beurt weer verbonden met een windows 2000 pro computer met internet-aansluiting e.d.

Nu wil het gekke geval dat ik, na alles netjes te hebben ingesteld:
* ik WEL kan internetten
* ik WEL kan pingen
* ik NIET de gesharede schijven kan benaderen.

Ik heb in de airport ethernet-bridging aangezet, en de complete E-schijf van de windows-compu is geshared.

in het venster go... --> connect to server vul ik in: cifs://ipnummerwin2kbak/naamshare of cifs://naamwin2kbak/naamshare

Beide leveren mij de foutmelding op dat er niks geshared wordt op die locatie.

Ik heb ook geprobeerd met sharity te connecten, maar ook dat programma vindt voor mij geen servers.

Wat zie ik over het hoofd?

edit:
typo

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Is er wel een SMB client geinstaleerd op je mac? als dat wel zo is moet je niet eens ipnr invullen maar gewoon de netbios naam en moet dat gewoon gaan, maw SMB client instaleren

You don't need eyes to see, you need vision

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 09:48
Test het ook eens zonder je Airport basestation. Gooi een crosslink kabeltje tussen je Win2k bak en je iBook. (gebruik IP nrs als 192.168.1.1 en 192.168.1.2, netmask 255.255.255.0). Als het dan WEL werkt is je Airport config dus niet goed.

Succes!

Verwijderd

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Mac OS X heeft al standaard een SMB client in het OS: " it wasn't until Mac OS X 10.1 that SMB capabilities were built right into the OS."
Dus daar hoef je niet naar te kijken. Waar je wel naar moet kijken is of er een SMB server op je pc draait. Ik heb thuis een linux bak met SMB server en die kan ik zowel vanuit mijn Mac als vanuit een pc benaderen.
Met appletje-k in de finder, tik IP (192.168.1.1/music ) van de server in et voila, Timmestein heeft muziek op zijn Mac :)

Gebruik het advies van zaphod_b

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik kan vanaf mijn werk ineens niks meer posten, omdat je daarvoor ingelogd moet zijn. Dat hoefde eerst niet. En ik kan op mijn werk niet inloggen, omdat ik dan cookies moet accepteren, en dat staat daar uit.

Ik zal het eens zonder airport-basestation proberen. (Overigens heb ik daarvoor geen crosslink kabel nodig, want die netwerkkaart in de iBook is autosensing, makkelijk hoor)

Ik zal nog wel even laten weten of het dan wel of niet lukt (En wat dan?)

Alvast dank voor zover.

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge, we zijn eruit... Bedankt voor de tip over het netwerk met het kabeltje, zaphod_b :-)
Daar werkte het inderdaad wel. Er stonden wat instellingen fout in de Airport Base station configuration:
Ik had de Airport ingesteld op het aanvragen van een IP via DHCP bij de windows-server, terwijl dat adres dan werd geshared door de aangesloten iBook via DHCP. (Beetje overdreven)

Ondanks het feit dat ik ethernet-bridging had ingeschakeld werkte dit toch niet zoals ik verwachtte. Door het NAT op de basestation uit te schakelen kon ik rechtstreeks connecten op dce win2kbak.

Een en ander werkt nu naar behoren (Behalve sharity?¿) Mocht iemand daar nog een idee over hebben, ik houd me warm aanbevolen.

Oh ja, installeer servicepack 3 op een win2k servertje, als je weer terug wilt naar de default beveiligingsinstellingen van o.a. je firewall... Heb je net alles aan de praat, doet weer niets het.. grgrgrrrr

• zaphod_b
Mooi dat 't weer een beetje werkt :). Werkt altijd, je moet bij problemen altijd simpel beginnen en dan langzaam weer opbouwen, dan vind je 't meestal wel.

Anyway, ik snap niet helemaal hoe je 't nou hebt zitten, je verhaal is een beetje onsamenhangend (of ik ben te moe na de hele dag rijden, kan ook :)). Anyway, volgens mij kun je zo'n LuchtPoort prima ook als DHCP server doen fungeren. Dus dan levert je LuchtPoort de IP-adressen. ALLE machines in je Lucht-netwerk zijn dan "client" als 't om IP's gaat. Mocht je toch semi-statische adressen willen (kan handig zijn!) dan kun je die per mac-adres vastleggen in die LuchtPoort. Dit lijkt mij persoonlijk de meest flexibele opstelling. En NAT zou naar mijn idee gewoon moeten werken mits je 't als volgt hebt ingericht: Internet <----UTP kabel--> LuchtPoort <----Air---->Je clients met LuchtKaarten.

Veel succes! O, enneh: RTFM >:)

• zaphod_b
BTW, Ethernet bridging wil je NIET!!!! Dat is namelijk om 2 ethernetten aan elkaar te knopen, zodat het 1 netwerk lijkt. Dat kan alleen als je OFFICIELE INTERNET IP ADRESSEN hebt voor al je machines. Lijkt me niet dat je die hebt >:). Dus dat moet je dus NIET doen, gaat never nooit niet werken. Je wilt je thuis netwerkje IP nummers geven in de trant van 10.x.x.x of 192.168.x.x. Vervolgens wil je dat alle dataverkeer naar buiten toe "vertaald" wordt alsof 't vanaf je LuchtPoort komt (dus je 192.168.1.10 (ik noem maar wat) van je client wordt vertaal in 24.132.71.91 (noem maar wat, dit was ooit mijn IP bij die **&*&* van chello). Dit heet NAT. Network Address Translation.

Hier geldt alweer: RTFM, want dat heb je nog niet goed genoeg gedaan volgens mij >:). No flame intended off course :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen het even beter uit te leggen dan:

Het internet komt binnen via ADSL. Vanaf de ADSL-ANT (Zo'n Alcatel kassie).
Vanaf daar loopt er een kabeltje naar netwerkkaart no. 1 van de
Windows-computer. (Win2kpro). Op deze computer staat internet-sharing en
filesharing aan via netwerkkaart twee. Vanaf netwerkkaart twee loopt er een
cross-kabeltje naar de airport-base. De iBook maakt dan weer viade lucht
contact met de airport-base.

Op netwerkkaart 1 heeft de win2kbak het Ipnummer 69.xxx.xxx.xxx. Op
netwerkkaart 2 houdt ie het nummer 192.168.0.1 aan.

De airport is ingesteld als bridge

De iBook heeft als nummer 192.168.0.95 (gekregen via DHCP van de win2kbak)
en maakt op basis daarvan dan connectie met de win2kbak op nummer
192.168.0.1 om het internet te benaderen en om de share te benaderen. Ik
gebruik dus geen openbare IP-nummers voor zover ik weet, met uitzondering
van die ene die ik van mijn provider gekregen heb.

Dat is toch uitstekend dan? Volgens mij moet het wel degelijk zo, want
anders vraagt mijn airport base eerst via DHCP een nummer aan de win2kbak
en vervolgens deelt ie via DHCP weer een ander nummer uit voor de iBook.
Volgens mij hoeft in deze opzet de airport base helemaal geen nummer te
hebben en is dus bridging de juiste optie. Temeer daar SMB (waar het hele
verhaal dus mee begon) dan niet kan verbinden naar de win2kbak, omdat dat
dan officieel een ander netwerk betreft? (Of zie ik dat verkeerd?)

Ik hoop dat het zo beter duidelijk is zaphod? Of doe ik nog steeds iets
errug fout? Het werkt, in tegenstelling to wat je beweerde, in ieder geval
wel? (Ik zou niet willen dat ik stiekum heel illegalistisch openbare
IP-nummers innam)

p.s.:
En over de manual van de airport: die ligt helemaal uit elkaar van ellende,
want die is er niet op gemaakt om dusdanig goed gelezen te worden? Veel
staat er echter niet in over het connecten van je basestation op een ander
netwerk. Ook bij www.apple.com/support me suf gezocht, maar alleen wat
standaardverhaaltjes kunnen vinden. MacOsXzone kon me ook slechts beperkt
verder helpen, want daar staat wel het een en ander over SMB/cifs en
windows/mac netwerken, maar daar komt weer geen airport aan te pas. Ik zoek
trouwens wel altijd eerst zelf op internet hoor, mocht je anders denken!
Pagina: 1