Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] 2 balken en meer niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb een LCD schermpje uit een hand-computer van me werk gehaald. Het is een 4*16 non-backlit schermpje met een KS0066F00 controller.

Ik heb m aangesloten op me printerpoort maar nu krijg ik alleen op regel 2 en 4 een balk te zien. Issie stuk?

Met smartie gebeurt er ook niks in XP. ik heb de DLPortIO proggies.

De search doet het (nu) niet ;)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Je LCD is nog niet geïnitialiseerd óf je hebt 2 kabeltjes verkeerd om óf je hebt 1 kabeltje vergeten.
Dit zijn zo'n beetje de mogelijkheden met die balkjes zover ik het weet.

Ik had het ook gisteren met mijn LCD (2x24) 1 balk zwart, de andere leeg.
En check ook even je printerpoort dat ie op EPP staat.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Mad_Demon
  • Nu online
DaRuLe schreef op 30 juli 2002 @ 21:07:
Je LCD is nog niet geïnitialiseerd óf je hebt 2 kabeltjes verkeerd om óf je hebt 1 kabeltje vergeten.
Dit zijn zo'n beetje de mogelijkheden met die balkjes zover ik het weet.

Ik had het ook gisteren met mijn LCD (2x24) 1 balk zwart, de andere leeg.
En check ook even je printerpoort dat ie op EPP staat.
Hoe moet je dan intialiseren?
Ik heb dit schema gebruikt (behalve poort 15-16 dan :P )

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/lcd2014.gif

Klopt het dat LPT 18-25 aan elkaar op de Ground moeten?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Als het goed is doet Smartie dat initialiseren wel.
Anders even alle stroom eraf en computer weer aanzetten. (ik ben ook maar een elektro hobbyist hoor :) )

18-25 moeten inderdaad allemaal bij elkaar. (gewoon draadje overdwars solderen in de connector doet de truuk :)

• Mad_Demon
  • Nu online
hmmm, in smartie kan je ook een poort kiezen, welke moet dat zijn? O ja, printerpoort op EPP? :?

Misschien een beetje noob, maar soms snap ik er ff niks meer van :+

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

yep.
printerpoort in je bios op EPP (of EPP+ECP, maar niet ECP)
en je poortnummer invullen in smartie. 278/378 ,een van die twee. even checken bij je hardware settings.

edit: * DaRuLe is ook niet een alwetend orakel _/-\o_ hoor :)

• Mad_Demon
  • Nu online
:'( Nog steeds niet, in de Bios op EPP 1.7, poort 378. De draadjes zitten 100% zeker goed.
Ik blijf 2 balkjes houden :'(

Hij deed de 1e keer wel wat, toen liet ie op dezelfde 2 regels random blokjes zien waar sommige pixels niet aanstonden, en soms wisselden dat. (ik probeerde m toen met smartie aan de praat te krijgen)

Maar nu dus alleen 2 balkjes

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Kijk eens of andere software (lcddriver, lcdproc, lcdinf, whatever) het wel doet. Zo niet, dan is er toch echt iets mis in de bedrading.
Welke LPT poort instellingen je moet hebben, ligt ook aan het proggie. LCDInf loopt met bijna alles, sommige andere alleen op ECP, sommige andere op EPP

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Mad_Demon
  • Nu online
De andere software doet t ook niet :'(
Ik heb daarna dus de bedrading van boven naar beneden nagemeten maar nog steeds niks.
Op Deze site en in dit PDF'je staan de aansluitings schema's, die kloppen met het schema van mijn 1e post.

Kan het zijn dat ik de controller gebakken heb door de aansluiting verkeerd om te maken?

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Dat spul bak je niet zomaar hoor, daar moet je echt wel moeite voor doen.

edit: Het probleem wat je geeft duidt meer op verkeerde aansluitingen/lpt poort niet juiste instelling/niet geïnitialiseerd.

Hoe voed je dat ding? Vanaf de pc voeding?

• Mad_Demon
  • Nu online
DaRuLe schreef op 31 juli 2002 @ 11:19:
Dat spul bak je niet zomaar hoor, daar moet je echt wel moeite voor doen.

edit: Het probleem wat je geeft duidt meer op verkeerde aansluitingen/lpt poort niet juiste instelling/niet geïnitialiseerd.

Hoe voed je dat ding? Vanaf de pc voeding?
Gelukkig :)

Maar hij doet 't nog steeds niet

En maar snel editten he :P

Ik voed dat ding vanaf de pc, 5V.

Van intialiseren weet ik niks, dat word toch vanzelf gedaan. LPT poort staat nu op EPP+ECP (EPP 1.7) op poort 387.

Die proggies van DLportIO, moet ik die ook instellen?

C++ PortIO staat op: Addr. 768 , Value: 0 , I/O: Byte
VB PortIO staat op: Addr. 768 , Value: 0 , I/O: Byte

• Mad_Demon
  • Nu online
UPDATE
Ik heb de DLportIO dingen, veranderd naar de volgende waarden:
C++ PortIO staat op: Addr. 378 , Value: 0 , I/O: Byte
VB PortIO staat op: Addr. 378 , Value: 0 , I/O: Byte

Printerpoort = 378

Ik krijg nu met smartie op regel 1 en 3 weer die ondefineerbare pixel-brij die na verloop van tijd alle blokjes op regel 1 en 3 beslaat.

EDIT:

Nu doet ie weer helemaal niks, die DLportIO getallen blijven stom genoeg steeds

Zelfs nadat ik read en write heb gedaan :?

• Creepy

Creepy

Mad_Demon schreef op 31 juli 2002 @ 12:34:
UPDATE

Printerpoort = 378

Ik krijg nu met smartie op regel 1 en 3 weer die ondefineerbare pixel-brij die na verloop van tijd alle blokjes op regel 1 en 3 beslaat.
???? Moet je mij eens vertellen hoe je die dingen in DLPortI/O hebt aangepast, aangezien de progjes die gebruik maken van DLPortI/O dit ZELF moeten instellen.

Kijk trouwens eens NIET naar de pinNUMMERING op je LCD, maar of de pinBENAMING van je LCD overeenkomt met je LCD. Pin 1 op het ene LCD hoeft niet dezelfde functie te hebben als pin 1 op een ander LCD.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Mad_Demon
  • Nu online
Ik voer dat gewoon in in die proggies, maar dan exit ik ze, en als ik ze daarna weer open staat er gewoon 768.

Ik heb dat bestudeerd en als je het schema van de aansluiting naast het schema op pagina 10 van het PDF'je zet dan zijn die 2 gelijk aan elkaar, dus dan zou de aansluiting in orde moeten zijn (toch?)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mad_Demon schreef op 31 juli 2002 @ 13:02:
Ik voer dat gewoon in in die proggies, maar dan exit ik ze, en als ik ze daarna weer open staat er gewoon 768.

Ik heb dat bestudeerd en als je het schema van de aansluiting naast het schema op pagina 10 van het PDF'je zet dan zijn die 2 gelijk aan elkaar, dus dan zou de aansluiting in orde moeten zijn (toch?)
Je hoeft die proggies niet te gebruiken volgens mij, ik heb gewoon alleen de driver geinstalleerd en smartie en dat werkt gewoon :)
Als je die balken krijgt doet de LCD zelf het in ieder geval, dus zou het probleem in je kabel/BIOS/software moeten zitten... kan je het niet eens proberen op een Win9x PC, daar zit dat I/O gedoe niet zo moeilijk in elkaar...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Mad_Demon
  • Nu online
Ik heb hier alleen nog een dos-laptop liggen (die gedeeltelijk uit elkaar ligt :X ) Ik ga even kijken of ik m aan de praat kan krijgen, via qbasic kon dat toch ook?

EDIT:

De laptop is dood, ik ga ff kijken of ik met een boot-disk en qbasic iets kan doen

EDIT2: In Qbasic gebeurt er ook weinig :'(,

Ik heb de basic-files van deze site.

EDIT3 (inmiddels): Hij doet weer iets in smartie, maar het blijft ondefineerbaar, het rare is dat alleen regel 1 en 3 worden beschreven :?

• Mad_Demon
  • Nu online
Ik geef het op, dit ding krijg ik niet aan de praat, aangezien hij uit een kapotte handterminal zal ik de datasheet van die hand-terminal maar opvragen.

Hieronder een stukje tekst dat ik wilde posten voordat me iets anders te binnen schoot en ik het hele boeltje weer om-soldeerde.
Ik heb de data-lines omgedraaid, nu krijg ik bij het opstarten 2 balken op regel 1 en 3 te zien en als ik smartie start worden de 1e drie horizontale rijen van regel 2 en 4 zichtbaar. Maar nog altijd geen resultaat.

Ik heb het idee dat deze LCD niet helemaal standaard is en ik heb t gevoel dat het hele boeltje gespiegeld is.
Ik zal moeten wachten totdat ik de VFD uit de inkoopactie elders in dit forum binnenkomt (serieel=minder gezeik :) )

Verwijderd

uit welk ding komt deze lcd dan??

gewoon een vraag waarschijnlijk kan ik je niet helpen maar kwil het tog proberen (als ik ook aan zon ding kan komen dan natuurlijk :P)

• Mad_Demon
  • Nu online
Ghe ghe, :P

Dat ding komt uit een Hand-terminal die we bij AH gebruiken. Ik ga morgen weer werken dus kan ik naar het type-nummer van het apparaat gaan kijken en daarmee hopelijk een datasheet opsnorren :)

Verwijderd

kan je nie zon ding voor mij regelen :P

owja die pinoutomaten die lcd's zijn ook bruikbaar btw :P >:)

• Mad_Demon
  • Nu online
Deze kwam uit een Hand-terminal die verder total-loss was (ik heb m nog op tijd weten te redden van de vuilnisbak) maar ik zal je in m'n achterhoofd houden als ik er weer een tegen kom :)

Verwijderd

thnx

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 31 juli 2002 @ 12:34:
UPDATE

Printerpoort = 378

EDIT:

Nu doet ie weer helemaal niks, die DLportIO getallen blijven stom genoeg steeds

Zelfs nadat ik read en write heb gedaan :?
Probeer eens VB PortIO op 888. Dit is namelijk de decimale waarde voor het hexadecimale 378 dat bij de meeste mensen de printerpoort is...
Succes

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 07:35:
[...]

Probeer eens VB PortIO op 888. Dit is namelijk de decimale waarde voor het hexadecimale 378 dat bij de meeste mensen de printerpoort is...
Succes
Die progjes die bij DLPortI/O zitten staan los van DLPortI/O zelf. Dat zijn voorbeeldprogjes die gebruik maken van DLPortI/O, net zoals een LCD prog er gebruik van maakt. Je kan in die progjes bij DLPortI/O instellen wat je wilt, maar dat heeft totaal GEEN invloed op de LCD progjes.

DLPortI/O maakt het mogelijk om rechstreeks I/O poorten aan te sturen. "Toevallig" is de LPT poort hiermee aan te sturen, maar DLPortI/O weet echt niet of het nu een LPT poort is of iets anders.

• Pitchin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 13:12
Ik heb geen ervaring met aansluiten van deze displays op de LPT poort met bijbehorende software,
maar wel met dit soort display(controller)s.

Als ik het zo lees (telkens slechts 2 regels zichtbaar) dan wordt het display niet goed
geinitialiseerd.
Want, in de datasheet, zie hier:
http://www.lcd.elementy.pl/lcd/pdf/zubehoer/ics/ks0066.pdf

Daar staat op pagina 24:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
When the power is turned on, KS0066U is initialized automatically by power 
on reset circuit.
During the initialization, the following instructions are executed

{KNIP}

N = “Low”: 1-line display mode

{KNIP}

Als je de spanning erop zet wordt het display dus automatisch geïnitialiseerd.
Maar hij staat dus automatisch op 1 regel.
Dat jij dan 2 regels hebt, zou verklaard kunnen worden in het feit dat sommige displays twee controllers
hebben.
( hoewel in principe 1 controller een 4-regelig display aan zou moeten kunnen)

Het display moet dus "handmatig" dwz, via de software, verder geïnitialiseerd worden.
Dat staat uitgelegd op pagina 26 van bovenstaande datasheet, daar staat een soort opstartschema.
Houd goed de tijden in de gaten, na het aanzetten mag je bijvoorbeeld 30 ms geen instructies sturen.
Het lijkt of dat geen drol uitmaakt, maar voor een pc is 30 ms een eeuwigheid :)
Snel schrijven zonder dat het display er aan toe is zou bijvoorbeeld de reden kunnen zijn dat je
garbage ziet op de regels.
Ik weet niet hoe dat met een LPT poort zit qua timing, dat zou je uit moeten zoeken.

Dit zijn dus een paar dingen die me zo te binnen schieten, kan zijn dat je nog op meer dingen moet letten, maar da's gewoon een kwestie van datasheet lezen ;)

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb nog een verklaring: niet alle 8 massa aansluitingen zijn gesoldeerd op de aansluiting naar de printerpoort.
Dit gaf bij mij ook dat ik bagger op het display kreeg.
Nieuwe kabel gemaakt MET 8 massa aansluitingen (pin 18 t/m 25) en werrukuh!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Oh ja: let op: er zijn meerdere aansluitingen mogelijk!

Als je een display hebt met 2 regels / 16 pins aansluiting (zonder backlight = 14 pins)
http://www.markuszehnder....ges/lcd_parallel_8bit.gif

En als je een display hebt met 4 regels / 18 pins (16 pins zonder backlight):
http://www.markuszehnder....llel_8bit_2controller.gif

Maar aangezien je 2 zwarte balken hebt, heb je de voeding in elk geval al goed, dus weet je de aansluitingen ook wel.
Let op: bij 4 regelige display's lopen de DB0 t/m DB7 af i.p.v. op!

• Creepy

Creepy

Dr.Roelski schreef op 02 augustus 2002 @ 14:49:
Oh ja: let op: er zijn meerdere aansluitingen mogelijk!

Als je een display hebt met 2 regels / 16 pins aansluiting (zonder backlight = 14 pins)
http://www.markuszehnder....ges/lcd_parallel_8bit.gif

En als je een display hebt met 4 regels / 18 pins (16 pins zonder backlight):
http://www.markuszehnder....llel_8bit_2controller.gif

Maar aangezien je 2 zwarte balken hebt, heb je de voeding in elk geval al goed, dus weet je de aansluitingen ook wel.
Let op: bij 4 regelige display's lopen de DB0 t/m DB7 af i.p.v. op!
Dat tweede schema is voor een 4x40! Een 4x20 sluit je gewoon met het eerste schema aan. Alleen een 4x40 heeft die E2 als extra pin, alle andere niet.

Pagina: 1