Toon posts:

Losse RAID of andere mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de IDE RAID controllers behoorlijk duur, is het geen beter idee om mijn EPOX 8kHA+ mobo te verkopen en een ASUS met RAID halen?
of heeft een losse RAID controller andere voordelen?

en heeft iemand ervaring met de ADVANCE 29101 RAID controller? die is namelijk best betaalbaar en heeft volgens mij een HPT chipset,

alle advies is welkom, en nog iets, voor RAID 0 en 2 schijven, moet ik dan beide schijven op 1 kanaal aansluiten of op beide kanalen?

dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Kanaal1   Kanaal2          
master    master         

of

Kanaal1
Master
Slave

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Beide op een ander kanaal.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 20:56:
Ik vind de IDE RAID controllers behoorlijk duur, is het geen beter idee om mijn EPOX 8kHA+ mobo te verkopen en een ASUS met RAID halen?
of heeft een losse RAID controller andere voordelen?
Er zijn geen wereldschokkende verschillen, behalve dan dat je bij een losse RAID controller een PCI slot kwijt bent en dat je waarschijnlijk duurder uit bent door een compleet nieuw moederbord te nemen, alleen maar om RAID te hebben.
alle advies is welkom, en nog iets, voor RAID 0 en 2 schijven, moet ik dan beide schijven op 1 kanaal aansluiten of op beide kanalen?
Verschillende kanalen, dan neemt de zoektijd sterk af en neemt de gebufferde leessnelheid toe :)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Ik heb zelf een asus a7v333 met raid onboard. Het betreft wel een lite-versie. Je kunt maar twee harde schijven in raid hebben en je kunt de stripesize niet aanpassen. Wel is een gehacked bios te downloaden waar ze een normale promise bios in de asus bios verwerkt hebben zodat je raid lite een full raid wordt.

Ik haal met mijn raid pieken van 70 mb en schijf 45 mb. Echter, in windows omgeving is dit nauwelijks te merken dan anders "ik heb het gevoel dat alles iets lekkerder loopt". Nu alles wat ik weet en ervaren hebt, weet ik 1 ding: ik heb er geen 150 euro voor over om een losse raid kaart te kopen. Voor een paar euro meer heb ik maar een asus a7v333 met raid gekocht.

Als ik nu de keuze overnieuw zou moeten maken, dan zou ik niet voor raid gaan maar voor een losse WD schijf met 8 mb cache geheugen aan boord. Deze schijven presenteren zeer snel!

Verwijderd

Topicstarter
Brakius schreef op 30 juli 2002 @ 21:15:
Ik heb zelf een asus a7v333 met raid onboard. Het betreft wel een lite-versie. Je kunt maar twee harde schijven in raid hebben en je kunt de stripesize niet aanpassen. Wel is een gehacked bios te downloaden waar ze een normale promise bios in de asus bios verwerkt hebben zodat je raid lite een full raid wordt.

Ik haal met mijn raid pieken van 70 mb en schijf 45 mb. Echter, in windows omgeving is dit nauwelijks te merken dan anders "ik heb het gevoel dat alles iets lekkerder loopt". Nu alles wat ik weet en ervaren hebt, weet ik 1 ding: ik heb er geen 150 euro voor over om een losse raid kaart te kopen. Voor een paar euro meer heb ik maar een asus a7v333 met raid gekocht.

Als ik nu de keuze overnieuw zou moeten maken, dan zou ik niet voor raid gaan maar voor een losse WD schijf met 8 mb cache geheugen aan boord. Deze schijven presenteren zeer snel!
Ik heb net 2 schijven van Maxtor besteld, 7200rpm Fluid motor , vond ze veel goedkoper dan WD,

ik kan een Advance 29101 krijgen voor 35 euro, en ik heb tot nu toe geen slechte verhalen gehoord over Advance,

dus ja ik kan mijn mobo verkopen en die asus halen maar dan ben ik zeker meer dan 35 euro kwijt, :? dus ja twijfel,twijl en nog eens twijfel :)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Ik heb twee Maxtor 80 Gb 7200rpm fluid in raid staan met een stripe size van 64.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.braak/AttoD.jpg

Verwijderd

Zou altijd een losse RAID controller kopen, als je het geld ervoor over hebt, een promise :)

Motivatie: Je kan hem altijd meenemen naar een volgend mobo, je hebt wat te zeggen over IRQ-indeling. Promise is waarschijnlijk persoonlijke voorkeur, maar met HPT heb ik nogal eens gezeur gehad...:(

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

Croga

The Unreasonable Man

Als eerste het advies om eens een search te doen voor die RAID controller.... Op dit board zijn al erg veel adviezen daarover langs gekomen.

- Als je van plan bent om een goedkope RAID controller te kopen, doe dat dan NIET!. De SoftRAID opties van Windows2000 en WindowsXP zijn net zo snel, zo niet sneller. Deze werken namelijk op exact dezelfde manier. Het nadeel is alleen wel dat je een aparte harddisk nodig hebt voor het OS, voordeel is dat je performance nog verder toeneemt aangezien je OS niet van dezelfde schijven geladen wordt als je applicaties.
- Harddisks in een RAID opstelling kun je altijd het beste aan apparte kanalen hangen, aangezien 1 IDE kanaal slechts informatie van 1 harddisk tegelijk kan verwerken. Als je ze dus aan 1 kanaal hangt, zal het kanaal de informatie van Disk 1 lezen, vervolgens moeten wachten, daarna van disk 2 lezen, wachten, etc. Dat beperkt dus de performance behoorlijk.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Het voordeel van een losse controller is, dat als je ooit overstapt naar een ander moederbord,
dat je dan de controller mee kan nemen, waardoor je geen data kwijt bent.
Want bij overstappen van de ene onboard raid controller naar de andere
betekent heel vaak opnieuw partitioneren en formatteren.
Overgens geldt dit alleen voor raid0 (snelheid), niet voor raid1 (betrouwbaarheid)
Zover ik weet kan je een raid1 geformatteerde harddisk direct lezen
op een willekeurig andere ide controller, hoeft zelfs geen raid controller te zijn.
Heeft iemand van jullie dat wel eens geprobeerd?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

en hoe denk je over andere upgrades van je systeem ?

wil je toch al met de tijd een ander mobo ? ed ed :)
Pagina: 1