• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:36
Wie heeft ervaring met de optionele lenzen voor deze camera en de adapterring?

Afbeeldingslocatie: http://www.powershot.com/powershot2/a40-30/images/acce_img3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.powershot.com/powershot2/a40-30/images/acce_img1.jpg

En wat kosten deze accessoires zo ongeveer?

Het gaat me voornamelijk om de extra zoomlens, en wel omdat ik er achter ben gekomen op mijn vakantie dat de standaard 3x optische zoom van de camera een beetje nepperig is: niet zozeer 3x INzoomen, maar eerder 3x UITzoomen.
Als je volledig inzoomt zie je gewoon ware grootte door de zoeker :(

Volgens de gegevens geeft de extra zoomlens nog een 2,4x groter bereik, maar krijg je dan echt ingezoomd bereik of gaat ie dan NOG verder terug?
Tele Conversion Lens that extends the optical range another 2.4x.

Verwijderd

Zijn al vaker topics over geweest. Kijk even als de search het weer doet. Overigens heb ik nog geen reacties gehad van mensen of het de moeite waard is. De lenzen voor de PS A40 zijn duur en er is nog een adapter ring nodig. Verder wordt met de losse telelens het zoombereik verkleind. Bij uitzoomen ontstaat vignetting, waarbij een zwarte rand van de lens zichtbaar wordt op de foto's. Eigenlijk ben ik na het afdrukken van 97 vakantie foto's (Hema) wel redelijk tevreden. Terwijl ik gewend ben aan een analoge SLR met 300 mm zoom lens.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 14:45

Tjark

DON'T PANIC

M'n pa heeft een ps40 en ik heb zo'n adapter ring voor 'm besteld. Nu moet ik alleen nog ff wachten op de B&W NL5 macro lens die hij er op wil zetten (schijnt een probleem te zijn bij de importeur: levering fabriek + vakantie).

Maar als ie alles heeft zal ik wel een paar pics posten.

In principe zou je met die adapterring (wel de 'B' versie = ps30/40) alle 52mm lenzen moeten kunnen gebruiken.

*insert signature here

• Stefke
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 21:59:
Zijn al vaker topics over geweest. Kijk even als de search het weer doet. Overigens heb ik nog geen reacties gehad van mensen of het de moeite waard is. De lenzen voor de PS A40 zijn duur en er is nog een adapter ring nodig. Verder wordt met de losse telelens het zoombereik verkleind. Bij uitzoomen ontstaat vignetting, waarbij een zwarte rand van de lens zichtbaar wordt op de foto's. Eigenlijk ben ik na het afdrukken van 97 vakantie foto's (Hema) wel redelijk tevreden. Terwijl ik gewend ben aan een analoge SLR met 300 mm zoom lens.
het zoombereik wordt verkleind!? Hoe moet ik dat interpreteren?

Die telelens is zeker gewoon een vaste lens die boven je normale objectief zit?

Ik krijg uit jouw bericht niet echt de indruk dat het de moeite waard is. De standaard zoom vind ik echt wel waardeloos (want die zoomt niet IN maar UIT)....
In principe zou je met die adapterring (wel de 'B' versie = ps30/40) alle 52mm lenzen moeten kunnen gebruiken.
Ehm...hoeft dus geen Canonding te zijn?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 14:45

Tjark

DON'T PANIC

die adapterring wel, maar die lenzen niet. In een ander topic had ik een paar pics gepost van iemand die met z'n G1 (of G2), de canon adapterring en een B&W NL4 lens macro's had gemaakt. (kan ze nu ff niet terug vinden met nieuwe forumsw). Wat die persoon (in een ng gepost) schreef was dat die canon lenzen wel goed zijn, maar erg duur. Zo'n B&W NL4 levert 't zelfde op als de canon macro lens, maar dan voor 1/4 van de prijs :)

Bij de PS30/40 levert de LA-52B (dacht 'LA') een lensdraad op van 52mm.

*insert signature here

• Stefke
Aha, interesting...dan moet ik me maar eens zo+n ring aanschaffen en daarmee effe naar de fotoshop gaan om een toffe lens uit te kiezen :)

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 15:23
Ik heb de converter ring wel al. Was wel heel moeilijk te krijgen, heb ong 5 weken moeten w88. Ik gebruiken em om een polarisatie filter te monteren. Eventuele lenzen komen nog.
Weet iemand of er veel vertekening optreed bij de groothoek adapter ?

tja...

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
De powershot40 heeft volgens dpreview een zoombereik van (in kleinbeeldequivalent) 35-105 mm. Een "normale" lens is gedefinieerd als een lens die dezelfde beeldhoek op je foto krijgt als je met een normaal oog scherp kan zien (je ziet nog wel wat verder uit je ooghoeken, maar daar zie je eigenlijk alleen bewegingen en niet beeld -- is erg handig als er een leeuw op je af aan het sluipen is enzo). Die waarde ligt, bij kleinbeeld, op rond de 45-50 mm (vrijwel alle kleinbeeld cameras hadden vroeger een 45 of 50 mm lens, en later standaard meestal zooms rondom dat gebied). Een kortere lens (35, 28, 22, 18 om maar wat populaire waarden te noemen) laat meer van je omgeving zien (en is daarmee goed voor landschapsfotos en architectuur), en noemen we een 'groothoek' of 'wideangle' lens. Een langere lens (dus bijv. 80, 105, 120, 200, 300) laat minder zien, waardoor objecten er groter uitzien. Dat heet een telelens.

Vrijwel alle digitale camera's met 2x of 3x zoom laten die zoom beginnen bij 35mm (kleinbeeldequivalent*), en dus eindigen bij 70 of 105 mm. (precies met die 45-50 erin dus). Als je er nu zo'n 2.4x teleconverter lens op schroeft, dan wordt het bereik van je zoomlens verschoven van 35-105 naar ongeveer 85-250. Volgens OllieB levert deze lens echter vignettering** op in het lage bereik van de zoom, dus wordt je bereik eerder bijvoorbeeld 150-250 oid.

* Omdat de sensor van een digitale camera (veel) kleiner is dan een kleinbeeldfilm, moeten de lenzen veel en veel korter zijn om ehtzelfde bereik te hebben. Een typische 3x zoom lens is bijv 5-15 mm, wat dan overeenkomt met 35-105 op een ouderwetse camera.

** vignettering: stel je voor dat je een WC rol voor je lens houdt. Wat zie je dan? in het midden een rondje met wat je wil fotograferen, en aan de randen zwart -- van de WCrol. Vignettering is als de lens zelf of een van de accessoires dit effekt produceert. Gebeurt meestal alleen/vooral bij groothoek lenzen, hoewel je het altijd voor elkaar kan krijgen als je echt zou willen.

• Stefke
Superverhaal dit! Ik wilde net om een uitleg vragen over al die mm-waarden, want daar heb ik geen kaas van gegeten, maar dat hoeft al niet meer! :D

Maar kan iemand mij nog uitleggen waarom de camera 3x zoom zou hebben terwijl hij eigenlijk alleen maar kan verkleinen? Als ik helemaal inzoom is het beeld dat ik zie ongeveer even groot als wanneer ik zelf kijk, ik kan dus eigenlijk niks echt dichterbij halen.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
stefijn schreef op 31 juli 2002 @ 11:12:
Superverhaal dit! Ik wilde net om een uitleg vragen over al die mm-waarden, want daar heb ik geen kaas van gegeten, maar dat hoeft al niet meer! :D
Dank je, ik ben blij dat mijn verhaal geapprecieerd wordt 8)
Maar kan iemand mij nog uitleggen waarom de camera 3x zoom zou hebben terwijl hij eigenlijk alleen maar kan verkleinen? Als ik helemaal inzoom is het beeld dat ik zie ongeveer even groot als wanneer ik zelf kijk, ik kan dus eigenlijk niks echt dichterbij halen.
3x zoom betekent niets meer en niets minder dan dat de grootste mm waarde 3 keer zo groot is als de kleinste mm waarde: vandaar 5-15, 35-105. een 10x zoom (vooral op DV filmcams) doet dan bijvoorbeeld 30-300 mm, maar kan net zo goed 50-500 of 10-100 betekenen. In principe zou een 105 mm lens (in de verste telestand op de A40) wel een wat kleinere beeldhoek moeten geven dan je ogen, maar dat is heel moeilijk in te schatten als je er zelf naar kijkt, en daarnaast zijn iedereens ogen weer verschillend. Zoom betekent dus niet automatisch telelens, het betekent alleen dat je de brandpuntsafstand (mm waarde) van je lens kunt veranderen. Je hebt voor de duurdere Nikon en Canon bodies met verwisselbare lenzen bijvoorbeeld ook zoomlenzen van 16-35 mm: dus van heel erg groothoek tot een beetje groothoek, helemaal niks telelens.

Als je gaat kijken naar gewone goedkope standaardcamera's zonder zoom, bijvoorbeeld de wegwerpdingetjes en de kleinbeeld camera's van <100 euro, dan hebben ze meestal tegenwoordig een lens van tussen de 35-50 mm (tegenwoordig vaker richting de 35). In dat opzicht is 35-105 mm welk degelijk richting telelens. Toen ik zelf naar een digicam op zoek was was ik juist op zoek naar wat kleinere waardes, maar digicams met lenzen die onder de 35 mm (kleinbeeldequivalent) beginnen zijn dun gezaaid..

Verwijderd

OK de search doet het weer. Kijk eens op

Lenzen Canon Powershot A40

macro shots canon powershot a40

Hierover is verder veel te vinden op het forum van www.powershot-a.com, bijvoorbeeld http://www.powershot-a.co...=0&postorder=asc&start=20
De ervaringen daar zijn redelijk positief over het algemeen. :*)
Pagina: 1