REDFISH schreef op 31 juli 2002 @ 21:38:
Ja en nog effe iets te spreken voor blazen. Het is niet te doen om een dusdanige uitstroom van lucht te bereiken dat je een geweldige koeling krijgt door alleen maar te zuigen.
Verder spreekt het voor zich dat er ook een outflow moet zijn. Kies gewoon voor aanblazen van onderdelen als processor en videokaart, en dan de warmte afvoeren met wat andere fans.
Ik heb hier ook mee geëxperimenteerd: Een 12 fan direct bij de processor naar buiten. En de rest ook naar buiten afgezien van een fan onderin aan de voorkant intake. Ivm met de fan direct bij de proc direct naar binnen blazen was dat een verschil van 7 graden op de processor en 8 op de chipset.
Ligt er denk ik ook een beetje aan waar je radiator zit? Zit ie boven of onder in je kast?
Ik weet niet precies wat je bedoelde met die radiator, maar bij mijn (nog steeds dode) waterkoeling project heb ik mijn waterkoeling buiten mijn pc staan (koel zetje is er klaar voor ben alleen nog steeds te lui om achterin in mijn kastje kleine gaatjes te boren

)
Maar dat met alleen blazen heb je gelijk in daar is meer kracht voor nodig. Daarom moet je ook meerdere koelers hebben. En bij jou opstelling, zou ik de cpu laten wel laten blazen. De grote case fans zou ik het zuigen laten doen (wat je ook deed en door je intake krijgt je cpu koeler steeds koelere lucht.
Ook handig is om om je case van heen een kleine stukje karton te maken, dus een soort eigen fanduct (zo heet dat toch) , hierdoor werken de zuigers ook wat beter. Fanduct hoeft niet groot zijn 2 cm uitsteken is meer dan voldoende (gaat erom dat het lucht niet direct aan het begin bij de ventilator wordt aangezogen, want hierdoor gaat veel zuigkracht verloren en door de hoek te verkleinen wordt de kracht groter)