Toon posts:

Wat is verstandiger IDE RAID of nieuwe mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp 1 ding niet, waarom zijn de losse RAID controllers zo duur? je betaalt iets van 100 euro voor een ide kaartje, terwijl een nieuwe mobo met alles erop en eraan 146 euro kost :?

ik heb nu een EPOX 8KHA+ en krijg binnenkort 2x 80gb maxtor 7200rpm, wat is verstandig? mobo verkopen voor 90 euro ofzo en deze halen :

Asus A7V333 Audio + Raid + Firewire + USB2.0 ¤ 146,-

of een promise ding kopen voor 100 euro?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het grote voordeel van een losse PCI kaart is dat je je RAID array kan meenemen naar een ander mobo, met onboard kun je dit minder gauw.

Kzit nu ook te kijken voor een andere mobo, maar omdat ik onboard RAID-0 array heb moet ik ook een mobo zoeken met RAID onboard :{ En het liefste natuurlijk met dezelfde chip :o

niet zo erg handig imho

C:\>_

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-03 23:23
Op een mainboard zit meestal de LITE uitvoering. Kan je dus maar 2 disken in OF raid0 OF raid1 gebruiken. Bij een losse controller kan je dus alle 4 de disken gebruiken. Dus dan is het mogelijk om met 4 disken een raid0/1 te maken. Of raid0 met meer dan 2 disken of 2x raid1.
Dat is het grootste verschil. En dat staat meestal NIET goed aangegeven bij de specs van een mainboard. Als je er een wil die dus niet lite is zal je dat van te voren goed moeten uitzoeken.

System Specs - Homepage

Verwijderd

op mijn mobo p4B533-E zit ook raid-LITE. Nu is alleen mijn vraag kun je er ook naast raid-0 een extra harde schijf aan kan hangen of is zowieso gelimiteerd tot 2 harde schijven?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

aangezien je 2 maxtors hebt kun je beter voor het nieuwe mobo gaan. de prestaties van de maxtor is om vage redenen gewoon bagger in raid 0. een nieuw mobo is natuurlijk wel leuk, maar het moment is weer minder denk ik. je zit zodadelijk weer met serial ata welke dan niet ondersteund word door je nieuwe mobo.

• pietvs
Op maandag 29 juli 2002 09:37 schreef MicNic het volgende:
op mijn mobo p4B533-E zit ook raid-LITE. Nu is alleen mijn vraag kun je er ook naast raid-0 een extra harde schijf aan kan hangen of is zowieso gelimiteerd tot 2 harde schijven?
Je kan er wel 4 disken aan hangen. Tenminste dat staat in de manual van mijn Gigabyte 8IEXP. Maar alleen 2 zijn er te selecteren als raid. Maar dat heb ik zelf niet getest. Heb er alleen 2 disken aan hangen in raid. Rest (DVD, DVD-WRiter, hd) hangen aan de normale ide controller.

System Specs - Homepage

Verwijderd

Op maandag 29 juli 2002 09:43 schreef pietvs het volgende:

[..]

Je kan er wel 4 disken aan hangen. Tenminste dat staat in de manual van mijn Gigabyte 8IEXP. Maar alleen 2 zijn er te selecteren als raid. Maar dat heb ik zelf niet getest. Heb er alleen 2 disken aan hangen in raid. Rest (DVD, DVD-WRiter, hd) hangen aan de normale ide controller.
oke, geldt dus alleen voor de raid config. Ik dacht het al. :)

Verwijderd

En volgens mij is ook het grootste voordeel van een losse raid controller dat deze op de kaart zelf een cpu heeft zitten, en dus niet gebruik hoeft te maken van je cpu op je moederbord :)

• pietvs
Verwijderd schreef op 29 juli 2002 @ 09:54:
En volgens mij is ook het grootste voordeel van een losse raid controller dat deze op de kaart zelf een cpu heeft zitten, en dus niet gebruik hoeft te maken van je cpu op je moederbord :)
Dit is dus alleen bij de dure raid kaarten zoals de promise sx6000. Daar zit een dikke I960 op die dus het werk doet. De goedkope kaarten zoals de fastraid 100tx2/tx4/2000 die hebben maar een chippie erop en de rest wordt door de CPU gedaan.

System Specs - Homepage

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2002 @ 09:54:
Voor je het geval je het niet wist , er zijn 2 RAID controllers , Software en hardwarematige, bij softwarematige(goedkope kaarten tot 200 euro) wordt alles nog door cpu gedaan , bij hardwarematige zit een cpu die het meeste werk doet :)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Aangezien de search niet werkt..........
What the Hell is Raid0,1,.....?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jaded schreef op 02 augustus 2002 @ 08:19:
Aangezien de search niet werkt..........
What the Hell is Raid0,1,.....?
0 = striping, 1 = mirroring. Staat vast wel in de faq (of via google) :)

edit:

[FAQ] RAID.//

• Jaded
  • Laatst online: 16-03 08:45
Thanx !!
Niets voor mij dus... Omdat ik op de een of andere manier altijd harde schijven sloop zou ik bij RAID0 alles kwijt zijnm en RAID1 heb ik niet nodig.

Volgens mij mis ik toch iets, want hoe krijg ik nu meer dan 4 IDE apparaten in mijn computer? Die dus geen speciale functie hebben zoals bij RAID.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

:? gewoon extra IDE-controllertje kopen? Je vind ze hier :) Vanaf een euro'tje of 40 of zo moeten ze er wel zijn.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• OgWok
  • Laatst online: 07:44

OgWok

U.N.C.L.E.

Raid duur ? Bij Fun Computer hebben ze IDE RAID kaarten voor € 34.
Met een HPT 370 chipset.

Deze chipset heb ik eens getest op een Pentium 200, met 2 Maxtor 40 GB 7200 schijven eraan. Fantastisch! De W98 desktop stond zo klaar.

Kan je een ouder systeem dus leuk mee opkrikken. Maar wel met snelle schijven dus. En inderdaad is de cpu belasting 100% bij dit soort controllers :(

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1