Bijbel kondigde asteroïdeninslag reeds aan

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 19:59
Misschien vinden jullie het volgende interessant.
Er staat een voorspelling van een profeet die de verschijnselen van een asteroideinslag beschrijft.
Op zich is dit niet zo raar, maar het curieuze is dat men indertijd nog geen benul had van door de ruimte vliegende brokstukken.
Uiteraard kan onderstaand stuk op velerlij wijze geinterpreteerd worden, maar toch is het interessant dat het de vele aspecten van een daadwerkelijke inslag beschrijft.

Jesaja 13

vers 5: Ze komen uit een ver land, van het einde des hemels, de Here en de werktuigen zijner gramschap om de gehele aarde te verderven
Kan geinterpreteerd worden als een verre uithoek van het heelal.

vers 10: Want de sterren en de sterrenbeelden des hemels doen hun licht niet stralen, de zon is bij haar opgang verduisterd, en de maan laat haar licht niet schijnen.
Kan geinterpreteerd worden als het gevolg van de inslag: De stof heeft de atmosfeer verduisterd

vers13: Daarom zal ik de hemelen doen wankelen en de aarde zal bevend van haar plaats wijken
Kan geinterpreteerd worden als het gevolg van de inslag: De aarde kantelt door de enorme inslagkracht, en wordt enigszins uit haar baan verschoven

Zie ook de voorspelling van Jezus in Marcus 13

vers 24) Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven.
Gevolg van de inslag.

Ook de Openbaringen maken er melding van:

Openbaringen 9
vers 1) En ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen
Dit kan worden geinterpreteerd als een asteroide die op de aarde valt.

vers 2) En zijn opende den put des afgronds en er steeg rook op uit den put; als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put.
Dit is kan dus het opwaaiende stof van de asteroide zijn die de zon en het zwerk verduistert.
- De zon is bij haar opgang verduisterd. Jesaja 13:10.
De gloeiende zon zal zich schamen. Jesaja 24:23.
De zon overdek Ik met wolken. Ezechiël 32:7.
De zon zal veranderd worden in duisternis. Joël 2:31.
Ik zal op de middag de zon doen schuilgaan. Amos 8:9.
De zon zal verduisterd worden. Mattheüs 24:29.
- De maan laat haar licht niet schijnen. Jesaja 13:10.
De blanke maan zal schaamrood worden. Jesaja 24:23.
De maan doet haar glans niet schijnen. Ezechiël 32:7.
De maan zal veranderd worden in bloed. Joël 2:31.
De maan zal haar glans niet geven. Mattheüs 24:29.
- De sterren en de sterrenbeelden van de hemel doen hun licht niet stralen. Jesaja 13:10.
Ik verduister de sterren. Ezechiël 32:7.
De sterren trekken haar glans in. Joël 2:10.
De sterren zullen van de hemel vallen. Mattheüs 24:29.

Maarja, de Bijbel is toch een sprookjesboek... dikke onzin dus wat hier staat, niet? :z

Verwijderd

en.....waarover moeten we discuseren dan? Of dit werkelijk gaat gebeuren ofzo? Naar mijn mening ja, ooit moet het wel gebeuren. Het is slechts een kwestie van tijd.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Op maandag 29 juli 2002 02:23 schreef Araneae het volgende:
en.....waarover moeten we discuseren dan? Of dit werkelijk gaat gebeuren ofzo? Naar mijn mening ja, ooit moet het wel gebeuren. Het is slechts een kwestie van tijd.
idd.. hoe sterk we ook lijken als mens denk ik niet dat we zoiets ooit kunnen tegenhouden..
de wereld zal langzaam vergaan..
ik denk niet met 1 grote inslag..
maar uiteindelijk zal het gebeuren..
trouwens in de Koran staat dat dit gebied van de wereld (dus Nederland en omgeving) de veiligste plaatsen ter wereld zijn..
en het ook als laatste zal vergaan..

offtopic:(vandaar dat de allochtonen vooral Moslim zijn :D :P ;) )
maar het staat dus in de Koran als ik mijn moeder moet geloven..
(ikzelf ben niet gelovig)

Imperfectionist.

Verwijderd

'Zal het ooit gaan gebeuren?'

Het is al zo vaak gebeurd. Er zijn zat kraters op deze aardkloot te vinden om dat te bewijzen. Ik meen me niet te herinneren uit de bijbel dat daardoor de mensheid of de aarde zal vergaan (ik zie het ook niet in Masterminds quotes). Zo bijzonder is een asteroide niet :) eentje die zo groot is als in de speelfilms, die wel!

Verwijderd

Lol, je kan alles wel op je eigen manier interpreteren, zo kan ik vast wel ergens in de bijbel vinden waarom bananen krom zijn enzo :{

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 15:12

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Op maandag 29 juli 2002 04:31 schreef ScitzoFreak het volgende:
Lol, je kan alles wel op je eigen manier interpreteren, zo kan ik vast wel ergens in de bijbel vinden waarom bananen krom zijn enzo :{
LOL :D

Tja als je maar gaat zoeken kom je denk ik altijd wel ergens in de bijbel iets tegen waar dat wordt aangekondigd..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 29 juli 2002 04:31 schreef ScitzoFreak het volgende:
Op maandag 29 juli 2002 07:00 schreef CAP-Team het volgende:
LOL :D

Tja als je maar gaat zoeken kom je denk ik altijd wel ergens in de bijbel iets tegen waar dat wordt aangekondigd..
Wat zijn dat nou weer voor suffe opmerkingen? Hebben jullie er nooit eens bij stil gestaan dat er in de Bijbel een hoop zinnigs staat?

Ik moet zeggen dat ik de manier waarop Mastermind deze passages interpreteeerd logisch vind. Jullie niet? Waarom dan niet? Hoe moet 't dan wel uitgelegd worden?

Siditamentis astuentis pactum.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 29 juli 2002 08:52 schreef Varienaja het volgende:

Wat zijn dat nou weer voor suffe opmerkingen? Hebben jullie er nooit eens bij stil gestaan dat er in de Bijbel een hoop zinnigs staat?
Maar in de Bijbel staat ook een hoop onzinnigs. En het probleem is dat je niet kunt weten waar de zin en waar de onzin staat... Dat weet je pas achteraf.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mastermind
Tja, als het nou door 1 persoon ffies gezegd werd, maar het wordt door de hele bijbel door verschillende mensen gezegd die elkaar niet kennen gezegd.
En juist omdat het op bepaalde wijzen geinterpreteerd kan worden, is het juist interessant dat het sterk overeenkomt met een asteroideinslag, in tegestelling zoals theologen het interpreteren.

Dus ik denk dat de aarde door een asteroide zal vergaan, gebaseerd op huidige wetenschappelijke informatie en de bijbel.

Verwijderd

Is het ook niet gewoon dat ze een metreoriet inslag hebben beschreven. Waaruit kan ik halen dat ze dit aankondigen, ik vindt de qoute veel meer een beschrijving van gebeurtenissen welke er in het verleden hebben plaatsgevonden.

Bijvoorbeeld in 1883 na de uitbarsting van da krakatau in indonesie kleurde de hemel ook voor maanden rood.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Is er niet ergens al een onwijs grote meteoriet krater, in de buurt vsan israel? Ik meen ooit gehoord te hebben dat dat mogelijkerwijs een enorme vloedgolf heeft veroorzaakt, en dat is in de bijbel de zondvloed geworden? Dan hebben ze dus al een keer een meteoriet inslag waargenomen, en die wordt hier beschreven...klinkt logisch. Ik denk overigens niet dat de bijbel een sprookjesboek is, maar een enigszins vaag geschreven geschiedenis boek. De schrijvers hebben geprobeert gebeurtenissen op een voor hun verklaarbare wijze op te schrijven. En een meteoriet inslag viel niet echt te verklaren, dus moest er wel een "hogere macht" in het spel zijn...toch?

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12 11:11

Yoozer

minimoog

nou, 'de hemel verduisteren (de zon schaamt zich/hult zich in wolken, etc.)' interpreteer ik eerder als een zonsverduistering - die komen veel vaker voor, en waren rond die tijd ook niet te verklaren. dat er massale paniek ontstond was logisch, omdat de zon in veel oudere religies de godheid was (helios, apollo, ra) - en in veel gevallen ook de hoofdgodheid - als deze zich verborg, moest er wel stront aan de knikker zijn, om het maar eens plat te zeggen.

de bijbel moet niet gebruikt worden als een strikt wetenschappelijk boek. de aarde vergaat steeds op een ander jaartal, en elk vorig jaartal wordt doorgestreept als blijkt dat 't niet waar is. de getallen van het milennium maken ook veel mensen ongerust (voor welke reden?), en altijd is er wel een oude beschaving die het einde van de wereld voorspeld door middel van een spelletje met schijven of een paar hieroglieven. doemdenken en sensatie.

om er van uit te gaan dat we uiteindelijk eraan gaan door een meteoriet is natuurlijk aantrekkelijk om te denken - zo'n grote steen kan alleen maar een god verplaatsen, en om de zoveel tijd trekken de heren astronomen aan de bel om ons te laten weten dat we net weer een groot stuk rots hebben gemist, wat inhoudt dat er misschien nog hoop is voor de mensen. ook denk ik niet dat je dat in die bijbelquotes zou hebben gaan zoeken als het niet voor dat recente bericht was.

verder houdt 'de wraak van god' een paar leuke gevolgen in - als 't nou eens allah is die 't ding stuurt om de ongelovigen af te maken?

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Ra5a schreef op 29 juli 2002 @ 02:46:
[...]

idd.. hoe sterk we ook lijken als mens denk ik niet dat we zoiets ooit kunnen tegenhouden..
trouwens in de Koran staat dat dit gebied van de wereld (dus Nederland en omgeving) de veiligste plaatsen ter wereld zijn..

Denk als we genoeg tijd hebben om ons voor te bereiden dan kunnen wij zo'n klontje steen wel doen afwijken/vernietigen, maar dan zullen we moeten allen samenwerken!!
Tja maar als het veel nut heeft weet ik wel niet , ik heb gelezen dat ie pas in 2060 zou in slaan, dan zijn we volgens veel wetenschappers toch al dood van milieuvervuiling en shit like that!! >:)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Zoijar schreef op 30 juli 2002 @ 21:29:
Is er niet ergens al een onwijs grote meteoriet krater, in de buurt vsan israel?
er zijn er wel meer, amerika (arizona), tunguska, en yucatan. de israel-kraters die jij bedoeld staan volgens mij hier, maar zijn veel ouder. http://www.gsanctuary.com/3craters.html
Ik meen ooit gehoord te hebben dat dat mogelijkerwijs een enorme vloedgolf heeft veroorzaakt, en dat is in de bijbel de zondvloed geworden?
ooit een tsunami gezien? voorzover er al een ark is (wat goed te betwijfelen valt), dan heeft deze de vloed kunnen overleven door een redelijke geleidelijke waterstijging. het is waarschijnlijker dat er ergens een meer grof is overgelopen (en dit valt dan weer wel te bewijzen) dan dat een houten boot een tsunami van 400 meter heeft kunnen overleven (want zo'n klap krijg je wel).
Dan hebben ze dus al een keer een meteoriet inslag waargenomen, en die wordt hier beschreven...klinkt logisch.
of een zonsverduistering, wat ongeveer net zo logisch is. jammer dat ze zo gauw naar de 'god heeft 't gedaan!' verklaring grepen.
Ik denk overigens niet dat de bijbel een sprookjesboek is, maar een enigszins vaag geschreven geschiedenis boek. De schrijvers hebben geprobeert gebeurtenissen op een voor hun verklaarbare wijze op te schrijven. En een meteoriet inslag viel niet echt te verklaren, dus moest er wel een "hogere macht" in het spel zijn...toch?
de meteoorinslag in tunguska werd in 1908 over de halve wereld als een klap gehoord. in een omtrek van 50km waren alle bomen opeens plat - en dat was voor een meteoor van 60 meter in de omtrek. ik zou eerder denken dat dat uitgelegd werd als 'de stem van god', maar dan zou je nog ergens rond de 5000/6000 jaar geleden ergens een inslag moeten hebben. als die er zijn, laat 't me horen :).

Verwijderd

Mastermind schreef op 30 juli 2002 @ 20:47:
Tja, als het nou door 1 persoon ffies gezegd werd, maar het wordt door de hele bijbel door verschillende mensen gezegd die elkaar niet kennen gezegd.
En juist omdat het op bepaalde wijzen geinterpreteerd kan worden, is het juist interessant dat het sterk overeenkomt met een asteroideinslag, in tegestelling zoals theologen het interpreteren.

Dus ik denk dat de aarde door een asteroide zal vergaan, gebaseerd op huidige wetenschappelijke informatie en de bijbel.
Och het vergaan van de aarde zullen wij nooit meemaken (waarbij 'wij' = de mensheid'), tegen die tijd hebben we onszelf allang uitgeroeid dunkt me. Maar ik vind het inderdaad meer klinken als een beschrijving van iets dat waargenomen is of een profetie gebaseerd op verhalen van anderen die ooit zoiets gezien hebben (vallende ster, zonsverduistering).

• pietah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-12 15:33
heb een idee!
voor moment van inslagg idereen op plaats van inslag gaan staan en heel haard blazen..
(is grapje)
en ja die meteoriet of iets slaat vast wel in een keertje, maar hopelijk hebben ze tegen die tijd wel iets wat helpt

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Ra5a schreef op 29 juli 2002 @ 02:46:

dat hoeft ook niet. uit de collision course brengen is al genoeg, of in stukken die klein genoeg zijn opbreken zodat de dampkring de rest doet is ook al genoeg.
en uiteindelijk gaan we allemaal dood. niet echt een discussiepunt :).
niet mekka? we zitten hier relatief veilig qua breuklijnen, maar als alle dijken het opgeven.. :|

waar zit je eigenlijk veilig? als je de amerikanen mag geloven, in een geologisch stabiel gebied, onder een gebergte. niet op zee (tenzij je een volledig gesloten, lichte struktuur hebt die kan onderduiken voor de grootste vloedgolven), en al helemaal niet in de lucht (stormwind - vrij weinig tegen bestand, behalve als je op 10km hoog zit. de vraag is ook nog hoe lang je dan benzine hebt, en een solar-flyer of een luchtballon...
vandaar dat alle moslims hier naar toe komen, bedoel je :P.
(geintje jongens, geintje. maar dit was een behoorlijk open doel).

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Yoozer schreef op 30 juli 2002 @ 21:31:
verder houdt 'de wraak van god' een paar leuke gevolgen in - als 't nou eens allah is die 't ding stuurt om de ongelovigen af te maken?
Heb ik het ook wel is over gehad in een dronken bui ;) Dat je heel je leven een goed christen bent, en dat als je dan dood gaat de conclusie moet trekken "shit, de moslims hadden toch gelijk!"

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mm goed search werk :) hoe heb je dat allemaal zo snel uitgevonden? Ben je echt zo'n ontdekker? En/of houdt het je bezig?

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maarja ik hoop dat het iig nog lang niet gebeurt

• De_Truffel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:16
Zoals de topicstarter enkele verzen aanhaalt om te bewijzen dat de bijbel een aseroide-inslag voorspeld, kun je natuurlijk alles voorspellen. Gewoon selectief enkele verzen aanhalen, de verzen die er eventueel tussenstaan die je niet kunt gebruiken om je these te bewijzen gewoon negeren, en klaar ben je!

Eigenlijk zou de topictitel anders moeten zijn, nl Met de bijbel in je hand kun je alles bewijzen

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-11 21:44
mjah i agree, er staat gewoon een hele boel in, en je kan van alles wel iets maken (11 sept stond tog ook in de bijbel? :P :))

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hm, ik kan me herinneren dat er al eens zo'n topic geweest is.
Mastermind schreef op 29 juli 2002 @ 02:11:
Er staat een voorspelling van een profeet die de verschijnselen van een asteroideinslag beschrijft.
Op zich is dit niet zo raar, maar het curieuze is dat men indertijd nog geen benul had van door de ruimte vliegende brokstukken.
Uiteraard kan onderstaand stuk op velerlij wijze geinterpreteerd worden, maar toch is het interessant dat het de vele aspecten van een daadwerkelijke inslag beschrijft.

Jesaja 13

vers 5: Ze komen uit een ver land, van het einde des hemels, de Here en de werktuigen zijner gramschap om de gehele aarde te verderven
Kan geinterpreteerd worden als een verre uithoek van het heelal.
Kan als zoveel geïnterpreteerd worden...
vers 10: Want de sterren en de sterrenbeelden des hemels doen hun licht niet stralen, de zon is bij haar opgang verduisterd, en de maan laat haar licht niet schijnen.
Kan geinterpreteerd worden als het gevolg van de inslag: De stof heeft de atmosfeer verduisterd

vers13: Daarom zal ik de hemelen doen wankelen en de aarde zal bevend van haar plaats wijken
Kan geinterpreteerd worden als het gevolg van de inslag: De aarde kantelt door de enorme inslagkracht, en wordt enigszins uit haar baan verschoven
een vulkaanuitbarsting zorgt ook voor grote stofwolken, de aarde schudt, de hemel verduistert en het einde van de wereld lijkt nabij...
Zie ook de voorspelling van Jezus in Marcus 13

vers 24) Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven.
Gevolg van de inslag.

Ook de Openbaringen maken er melding van:

Openbaringen 9

vers 2) En zijn opende den put des afgronds en er steeg rook op uit den put; als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put.
Dit is kan dus het opwaaiende stof van de asteroide zijn die de zon en het zwerk verduistert.
- De zon is bij haar opgang verduisterd. Jesaja 13:10.
De gloeiende zon zal zich schamen. Jesaja 24:23.
De zon overdek Ik met wolken. Ezechiël 32:7.
De zon zal veranderd worden in duisternis. Joël 2:31.
Ik zal op de middag de zon doen schuilgaan. Amos 8:9.
De zon zal verduisterd worden. Mattheüs 24:29.
- De maan laat haar licht niet schijnen. Jesaja 13:10.
De blanke maan zal schaamrood worden. Jesaja 24:23.
De maan doet haar glans niet schijnen. Ezechiël 32:7.
De maan zal haar glans niet geven. Mattheüs 24:29.
- De sterren en de sterrenbeelden van de hemel doen hun licht niet stralen. Jesaja 13:10.
Ik verduister de sterren. Ezechiël 32:7.
De sterren trekken haar glans in. Joël 2:10.
De sterren zullen van de hemel vallen. Mattheüs 24:29.

Maarja, de Bijbel is toch een sprookjesboek... dikke onzin dus wat hier staat, niet? :z
Nee, een duidelijke beschrijving van een natuurramp, alleen is het de vraag of het over een meteoriet gaat, een vulkaanuitbarsting zou ook kunnen, ook wordt er niet gerept over een datum waarop de meteoriet zou gaan inslaan, je had het toch over een voorspelling ?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Jongens, kom op. Die meteoor waarover steeds gesproken wordt heeft een trefkans van 1 op 1 miljoen. Het is alleen net binnen de veiligheidsmarge - en die is bijzonder groot! Maak je dus niet druk! Er slaat echt geen meteoor in. Bovendien heeft men tegen die tijd echt wel iets effectiefs tegen dat geval.

De bijbel voorspelt dit soort zakne niet. Bovendien zijn de beschrijvingen, net als bij Nostradamus, zo vaag dat je er wel van alles bij kan verzinnen. Vergis je niet dat de beschrijving ook opgaat voor iets als een atoombom.

Het is nu eenmaal zo dat iets dat onze beschaving uit gaat roeien eerder groot dan klein is. Het zal een bom of een meteoor zijn oid - dus is een voorspelling dat iets groots uit de lucht ons gaat uitroeien niet zo moelijk he...

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-12 11:47

Baf

slopen. alles kapot maken.

Gaat heen en vermenigvuldigt u elders. 8)7

• The System
  • Laatst online: 14-12 12:41
Baf schreef op 30 juli 2002 @ 22:58:
Gaat heen en vermenigvuldigt u elders. 8)7
Doet me denken aan een stuk uit The Matrix, waar het menselijk ras vergeleken werd met een Virus of parasiet... klopt wel eigenlijk... :)

• Mastermind
De bijbel voorspelt dit soort zakne niet. Bovendien zijn de beschrijvingen, net als bij Nostradamus, zo vaag dat je er wel van alles bij kan verzinnen. Vergis je niet dat de beschrijving ook opgaat voor iets als een atoombom.
Dat is niet uitgesloten inderdaad, maar noem mij dan maar eens een interpretatie die aan de volgende punten voldoet die stapsgewijs in Jesaja 13 beschreven staan:

1. ster die op de aarde valt, die een vervolgens een put slaat waar rook uit komt
2. De aarde wijkt bevend van haar plaats
3. De sterren, zon en maan worden verduisterd

In de oude vertaling staat:
13. Daarom zal Ik den hemel beroeren, en de aarde zal bewogen worden van haar plaats, vanwege de verbolgenheid des HEEREN der heirscharen, en vanwege den dag Zijns hittigen toorns.

Het kan ook zijn dat de aarde LETTERLIJK bewogen wordt van haar baan rond de zon, en derhalve de sterren aan de hemel van plaats zullen veranderen.

Wat anders dan een grote meteoriet kan dit bewerkstelligen?

Stel er komt een grote meteoriet tegen de aarde:
- De aarde zou uit haar baan kunnen veranderen
- De sterren aan de hemel zouden bewegen/veranderen van wege het uit de baan schieten van de aarde
- Er zou een put (krater) in de aarde geslagen worden waar rook (stof) uit komt
- De maan zou roodkleurig worden door diffractie van het zonlicht
- Het zonlicht zelf zal geblokkeerd worden door het stof
- Er zou een wereldwijde aardbeving plaatsvinden.

Dit alles is te vinden in Jesaja 13, zonder versen weg te laten! (de op de aarde vallende ster die een krater slaat staat overigens in openbaringen)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Mastermind schreef op 30 juli 2002 @ 23:08:
[...]

Dat is niet uitgesloten inderdaad, maar noem mij dan maar eens een interpretatie die aan de volgende punten voldoet die stapsgewijs in Jesaja 13 beschreven staan:

1. ster die op de aarde valt, die een vervolgens een put slaat waar rook uit komt
3. De sterren, zon en maan worden verduisterd

13. Daarom zal Ik den hemel beroeren, en de aarde zal bewogen worden van haar plaats, vanwege de verbolgenheid des HEEREN der heirscharen, en vanwege den dag Zijns hittigen toorns.

Het kan ook zijn dat de aarde LETTERLIJK bewogen wordt van haar baan rond de zon, en derhalve de sterren aan de hemel van plaats zullen veranderen.

Wat anders dan een grote meteoriet kan dit bewerkstelligen?
een aardbeving. of, als je het een graadje spectaculairder wilt, een kanteling van de as. da's pas een leuke ramp.
Stel er komt een grote meteoriet tegen de aarde:
- De aarde zou uit haar baan kunnen veranderen
- De sterren aan de hemel zouden bewegen/veranderen van wege het uit de baan schieten van de aarde
- Er zou een put (krater) in de aarde geslagen worden waar rook (stof) uit komt
- De maan zou roodkleurig worden door diffractie van het zonlicht
- Het zonlicht zelf zal geblokkeerd worden door het stof
- Er zou een wereldwijde aardbeving plaatsvinden.

Dit alles is te vinden in Jesaja 13, zonder versen weg te laten! (de op de aarde vallende ster die een krater slaat staat overigens in openbaringen)
ja, maar er staat 1) geen jaargetal bij, en 2) - er is in 1908 reeds een meteoriet neergedonderd in rusland. zeker dat het die niet was?

verder wordt de maan continu geraakt door meteorieten - alleen hebben wij een dampkring die ons beschermt - ik verwacht eigenlijk dat we er net zo veel krijgen, maar dat de meeste simpelweg niet doorkomen. het is vast mogelijk dat een klein meteoortje even wat locale paniek heeft veroorzaakt, of een vulkaan die even een slechte dag heeft lava gaat spuwen - 'een wereldwijde aardbeving' is niet lastig als je wereld zo klein is als een stukje land in de woestijn.

maar om dit dan toevallig gelijk toe te passen bij de recente melding - waar was je voorspelling dan bij hale-bopp, of dat andere berichtje dat er een stuk rots ons net gemist had? in feite is je argument gewoon "ooit zullen we door een meteoriet worden geraakt, en dan gebeurt er dit en dit." ja, zo kan ik het ook wel, en het is dan vooral leuk om het net te zeggen als er een dergelijk nieuwsbericht komt >:)

Verwijderd

Mastermind schreef op 29 juli 2002 @ 02:11:
(knip)

(knip)
Al je interpretaties zijn speculatief. "zou geinterpreteerd kunnen worden". dat is een wankele basis voor conclusies.
En dan nog: hoezo is het een voorspelling, en niet gewoon een beschrijving van iets dat gebeurd is? staat er bij dat het een voorspelling is? Staat er ook bij wanneer dat moet gaan gebeuren?

Voorzover het gaat om een beschrijving van een meteorietinslag: daarvoor hoef je geen vooruitziende blik te hebben gehad: Het is niet onwaarschijnlijk dat men indertijd wel eens een meteoriet inslag heeft meegemaakt, dat zo beschreef, en zo in de bijbel terecht is gekomen.
Maar dan is het geschiedenis, geen voorspelling.

• FireStarter
  • Laatst online: 16-12 13:36
Oke, stel volgende week wordt het duidelijk dat hij ons zal treffen 99% zeker, over 17 jaar. Tenzij hij in die 17 jaar ergens anders door word aangetrokken. Ik denk dat alle landen de handen ineen slaan om dan dat tegen te houden.

Denk je niet? Iedereen helpt mee?

Misschien ook wel de oplossing tegen de oorlogen enzo. Gewoon iedereen samen om te voorkomen dat de hele wereld eraan gaat.

Toch mooie gedachte niet? << Dat samenwerken dan :z .

w00t

• Mastermind
Ook interessant is, hoe je even verder in hoofdstuk 14, je de volgende verzen kunt interpreteren:

12. Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads;
13. En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen
14. Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan den Allerhoogste gelijkstellen.

Hier zou de ruimtevaart mee bedoeld kunnen worden.

• Albinoraptor
  • Laatst online: 22:39
Mastermind waarom zoek jij echt overal wat achter? :)

Die bijbelse uitspraken zijn net zoals uitspraken van Nostradamus: Zo oppervlakkig dat je er vanals ik kan zien(lezen).

De bijbel is gewoon een boek, waar sommige mensen positieve dingen voor het leven uit kunnen halen, ik ga er van uit dat wat er in de bijbel staat nooit is gebeurd of gewoon iets opgedirkt is om het mooier te maken, net zoals die gast die een baan vrij maakt in de zee, het is allang bewezen is dat dit kon en alleen maar omdat er een goede wind staat en dan een zandplaat vij komt te liggen.
En zo zijn er nog velen stukken uit de bijbel geheel normaal te verklaren.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mastermind schreef op 30 juli 2002 @ 23:08:
een put slaat waar rook uit komt

Kan me vergissen, maar vanuit de bijbel gezien is de aarde alles en de hemel + sterren etc niet meer dan een soort tentdoek. Hoe de bijbel dan een passage kan bevatten die een interpretatie als "Aarde in een baan om de zon" oid kan bevatten snap ik dan weer niet. Dat gaat recht tegen 1500 jaar bijbelinterpretatie in.
Ook is de aarde volgens de bijbel een creatie van God, ik denk niet dat er iets is dat een werkstuk van God himself kan kapotmaken, behalve als God actief van de aarde afwil (maar dezelfde bijbel kondigt de terugkeer van Jezus aan, dus laten we daar maar eerst op wachten).

Sorry, de interpretaties rammelen wel dusdanig wanneer andere interpretaties erlangs worden gelegt dat ik mijn vinger richting voorhoofd beweeg.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mastermind, je kunt natuurlijk interpreteren wat je wilt, en geen argument dat je daar vanaf gaat brengen. Maar interpretaties zijn niet zo interessant: de vraag is eerder wat de schrijver bedoelde. Daarom moeten we kijken naar de kosmologische opvattingen van de Bijbel-auteurs, en deze laten weinig ruimte over voor jouw interpretatie. Neem bijvoorbeeld Genesis 1: 16.
En God maakte beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over den dag, en het kleinere licht tot heerschappij over den nacht, benevens de sterren.
Een vers waarin gesproken wordt over 'beide grote lichten [...] benevens de sterren' past veel beter bij een traditionele kosmologische opvatting waarbij men denk dat de sterren veel kleiner zijn dan de zon en de maan, dan bij een opvatting waarin men de sterren ziet als zeer ver weg staande zonnen. Daarnaast is dit in primitieve culturen sowieso een veel gangbaarder opvatting. We kunnen dus concluderen dat de Bijbelschrijvers met 'ster' wel degelijk een ster bedoelen zoals wij die zien - en niet een meteoor - en dat het voor hen helemaal niet vreemd is om te denken dat deze op aarde neer kan storten. Immers, sterren zijn toch hartstikke klein. Er is dus geen enkele reden om een neerstortende ster te interpreteren als een meteoriet: de schrijver bedoelde gewoon precies wat hij schreef: ster.

Dat de Bijbel-schrijvers geen benul hadden van de gevolgen van een neerstortende ster (of, for your sake, meteoriet) blijkt wel uit Openbaringen 8: 10-11:
En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit den hemel, en zij viel op het derde deel der rivieren en op de bronnen der wateren. En de naam der ster wordt genoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en velen van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was.
Als er iets op aarde stort dat groot genoeg is om op het derde deel der rivieren te vallen, is bitter water wel het minste probleem dat je hebt. Wat je eerder hebt is geen aarde meer.

Wij kunnen dus conlcuderen dat de schrijvers in ieder geval niet bedoeld hebben wat jij interpreteert, en dat is uiteindelijk toch waar het om gaat. (Anders is de Bijbel niet profetisch, maar een werk wat bijzonder goed te interpreteren is. Ook leuk, maar toch een stuk minder indrukwekkend. ;) )

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:55
Mx. Alba schreef op 29 juli 2002 @ 09:33:
[...]

Maar in de Bijbel staat ook een hoop onzinnigs. En het probleem is dat je niet kunt weten waar de zin en waar de onzin staat... Dat weet je pas achteraf.
meer onzin dan zinnige dingen als je het mij vraagt maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen mening!

En vaak wordt de bijbel van kaft tot kaft gelooft wat ook niet goed is! Nix van wat er in de bijbel staat is waar! inclusief dit verhaal! de bijbel is net zoals de sprookjes van 1001 nacht en die van de gebroeders grimm verzonnen!

P.S. Nostradamus heeft ook al een metoriet inslag voorspelt en ook de 3de wereld oorlog (de 1ste 2 had hij goed uit gecalculeerd!)

Metal to the bone

• Albinoraptor
Onzin hij had niets goed uitgecalculeerd. Nostadamus is gewoon bullshit.

Weet je nog 11 spetember. 1 Student had ook zo'n tekst geschreven, zo wazig, en eerste dag na ramp was er meteen overal commotie, kijk Nostradamus heeft weer iets goed voorspelt, onzin dus.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

BOCmetalhead schreef op 31 juli 2002 @ 15:03:
[...]

meer onzin dan zinnige dingen als je het mij vraagt maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen mening!
ja, inderdaad. niet dat het je veel zal helpen, maar okee.
En vaak wordt de bijbel van kaft tot kaft gelooft wat ook niet goed is!
over het algemeen worden de quotes eruit gepikt waar mensen iets mee kunnen doen. een hoop leviticus-gebaseerde homo-haters (fred phelps - als je nog niet van deze man gehoord had; geloof me, laat het maar zo.) moeten toch even wat uitleggen als jezus met niet-zo-politiek-correcte figuren rondhangt, en zegt dat je iedereen moet liefhebben. maar ja, dat komt dhr. phelps' z'n argument niet uit, dus wordt het overgeslagen. mark my words, des te fundamentalistischer, des te selectiever ze zijn in de quotes.
Nix van wat er in de bijbel staat is waar! inclusief dit verhaal! de bijbel is net zoals de sprookjes van 1001 nacht en die van de gebroeders grimm verzonnen!
Epimenides van Kreta zegt: "Alle mensen van Kreta zijn leugenaars". gefeliciteerd, je hebt jezelf schitterend tegengesproken (zelfs de bijbel doet het nog niet zo goed!), tenzij je met 'dit verhaal' de openingspost bedoeld. in dat geval maakt het niet uit of het verhaal waar is, maar wel of dat stuk rots op onze kop landt.
P.S. Nostradamus heeft ook al een metoriet inslag voorspelt en ook de 3de wereld oorlog (de 1ste 2 had hij goed uit gecalculeerd!)
schitterend. de bijbel is niet spannend genoeg meer, dus gaan we de paddo-trip van een middeleeuwse fransman maar als absolute waarheid propageren. mensen willen horen wat ze willen horen, en in het geval van dhr. N en zijn broek (die hem overigens goed stond) zijn er tig aanwijzingen voor voorspellingen die grandioos de mist in zijn gegaan; toevallig heb ik zo'n boekje uit 1990, je lacht je rot als je het leest in 2002.

• Albinoraptor
Yoozer schreef op 31 juli 2002 @ 15:20:
[...]

ja, inderdaad. niet dat het je veel zal helpen, maar okee.

[...]

over het algemeen worden de quotes eruit gepikt waar mensen iets mee kunnen doen. een hoop leviticus-gebaseerde homo-haters (fred phelps - als je nog niet van deze man gehoord had; geloof me, laat het maar zo.) moeten toch even wat uitleggen als jezus met niet-zo-politiek-correcte figuren rondhangt, en zegt dat je iedereen moet liefhebben. maar ja, dat komt dhr. phelps' z'n argument niet uit, dus wordt het overgeslagen. mark my words, des te fundamentalistischer, des te selectiever ze zijn in de quotes.

[...]

Epimenides van Kreta zegt: "Alle mensen van Kreta zijn leugenaars". gefeliciteerd, je hebt jezelf schitterend tegengesproken (zelfs de bijbel doet het nog niet zo goed!), tenzij je met 'dit verhaal' de openingspost bedoeld. in dat geval maakt het niet uit of het verhaal waar is, maar wel of dat stuk rots op onze kop landt.

[...]

schitterend. de bijbel is niet spannend genoeg meer, dus gaan we de paddo-trip van een middeleeuwse fransman maar als absolute waarheid propageren. mensen willen horen wat ze willen horen, en in het geval van dhr. N en zijn broek (die hem overigens goed stond) zijn er tig aanwijzingen voor voorspellingen die grandioos de mist in zijn gegaan; toevallig heb ik zo'n boekje uit 1990, je lacht je rot als je het leest in 2002.
_/-\o_

Ik ben het geheel met je eens.

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

De blanke maan zal schaamrood worden. Jesaja 24:23

Dat verschijnsel heeft zich nog niet zo lang geleden voor gedaan.
Ik weet niet meer precies waaram dat was...maar het had wel
een atmosferische oorzaak dacht ik.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

In het topic Het scheppingsepos van de soemariers toon ik aan dat alle (primitieve) religies die in boeren-gemeenschappen ontstaan, gebaseerd zijn op een vorm van astrologie. De volksgeloven waaruit het Jodendom is ontstaan, legden ook de nadruk op astrologie.

Daarom zit (ook) de bijbel vol met verwijzingen naar sterren en dingen die uit de hemel op aarde neerkomen, dat was "Goddelijke interventie". Voorspellingen/openbaringen moeten dus ook zo gelezen worden: als omschrijvingen van Goddelijke interventie, en niet als voorspellingen van natuurverschijnselen die nog moeten gaan komen. Voor de primitieve boer was een astronomisch verschijnsel dé manier waarop God zich openbaarde, dus als die primitieve boer een voorspelling deed over Goddelijke interventie, lag het voor de hand dat hij ze als een astronomisch verschijnsel voorspelde.

Verwijderd

Daarnaast komt de voorspelling dat er een stuk steen uit de ruimte neer zal storten altijd uit, zo lang er geen exacte tijd bij genoemd staat. Er zijn in de geschiedenis van de aarde letterlijk miljarden meteorieten op aarde terecht gekomen, en dat proces gaat gewoon door. Ik vind deze voorspelling precies even indrukwekkend als de voorspelling dat de zon iedere dag in het oosten op komt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Eigenlijk is het wel typisch - eerst kondigt de wetenschap aan dat er misschien een komeet inslaat, en vervolgens voorspelt de bijbel dus dat er een komeet inslaat. De nauwkeurigere berekening laat zien dat de "misschien" terecht was, het is een near-miss. Wie tipext er het stukkie bijbel effe ?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Lord Daemon
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

BOCmetalhead schreef op 31 juli 2002 @ 15:03:
Nix van wat er in de bijbel staat is waar! inclusief dit verhaal!
Wat een onzin. Het grootste deel van de Bijbel bestaat uit de geschiedsschrijving van het Joodse volk. Hoewel geschiedsschrijving toen niet zo nauwkeurig gebeurde als nu - bij lange na niet - en er ongetwijfeld een heleboel mythologisering en dergelijke bij is opgetreden, zijn tal van zaken natuurlijk wel historisch correct. De koningen, de oorlogen, etcetera zijn heus niet verzonnen.
Verwijderd schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Ik vind deze voorspelling precies even indrukwekkend als de voorspelling dat de zon iedere dag in het oosten op komt.
Heb jij wel eens van het inductieprobleem van Hume gehoord? O-)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Blij dat je zelf door hebt dat het aanhangen van DAT geloof inherent is aan ieder mens >:)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12 10:01

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat het onzin is. Het is gewoon inspelen op de angst van de mensen in de tijd van die teksten wist men nog erg weinig van die vreemde dinge zon/maan/sterren. Het enige wat je weet is dat ze er altijd zijn. Als deze dus verdwijnen of verwijzen naar een verdwijning hiervan schept dat angst en afhankelijkheid. Dat heeft elk geloof nodig.
Dat we nu ook echt weten dat er een mogelijkheid is dat we zoiets extreems kan plaatsvinden is toeval. Ik kan ook een verhaal bedenken wat de verwoestign vande aarde beschrijft echter de moderne wereld zal dit nie tgeloven omdat zij weten dat het vermoedelijk niet zal gebeuren

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Phaerion schreef op 31 juli 2002 @ 15:40:
De blanke maan zal schaamrood worden. Jesaja 24:23

Dat verschijnsel heeft zich nog niet zo lang geleden voor gedaan.
Ik weet niet meer precies waaram dat was...maar het had wel
een atmosferische oorzaak dacht ik.
Een maansverduistering, de schaduw van de aarde valt dan op de maan waardoor deze een roodachtige kleur krijgt.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1