Toon posts:

TFT blurry effect creeëren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 18.1" tft monitor die standaard op 1280x1024 draait, het probleem is dat ik het beeld eigenlijk niet zo mooi vind op die resolutie, je zou kunnen zeggen dat het beeld TE scherp is.. je ziet namelijk alle pixels gewoon zitten en bij kleurovergangen zie je ook alle afzonderlijke pixels in plaats van een mooie overgang

ik heb net eens geprobeerd om hem op 1024x768 te zetten en nu is het beeld wel mooi egaal, bestaat er ook een manier om het beeld op de standaard resolutie te veranderen zodat het wel een beetje 'blurry' is?

Verwijderd

Dit effect heeft waarschijnlijk te maken met je kleurdiepte.
Op 16 bits kleur zie je soms wel eens overgangen, vooral bij gradients... Ik denk dat je monitor (of videokaart) geen 32 bits kleurdiepte ondersteunt op die hoge resolutie.
Heb je al geprobeerd om de kleurdiepte op 32bits te zetten als ie op hoge resolutie draait?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 juli 2002 02:15 schreef DIGIBOY het volgende:
Dit effect heeft waarschijnlijk te maken met je kleurdiepte.
Op 16 bits kleur zie je soms wel eens overgangen, vooral bij gradients... Ik denk dat je monitor (of videokaart) geen 32 bits kleurdiepte ondersteunt op die hoge resolutie.
Heb je al geprobeerd om de kleurdiepte op 32bits te zetten als ie op hoge resolutie draait?
ja hij staat op 32 bit, maar het ligt gewoon aan de manier waarop een tft in elkaar zit, het contrast tussen de pixels is gewoon te hoog

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Dat krijg je met TFT's :P. ;)

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:02

WhiteDog

met zwarte hond

ruile voor mijn ALDI 19" ? :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 juli 2002 02:56 schreef dawsie het volgende:
ruile voor mijn ALDI 19" ? :P
nah ok

• XthinkZ

XthinkZ

Heej ik kom net op een goede oplossing!

Probeer eens een verleng kabel of twee te gebruiken.

Het signaal wordt daardoor meestal zo aangetast dat het beeld meestal niet meer zo scherp is(althans bij CRT).

Wie weet krijg je op je TFT dan Blurry effect. *D

PS.
Dit is een serieuze tip.

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Op maandag 29 juli 2002 02:59 schreef XthinkZ het volgende:

Het signaal wordt daardoor meestal zo aangetast dat het beeld meestal niet meer zo scherp is(althans bij CRT).

PS.
Dit is een serieuze tip.
Bij TFT wordt het beeld wel een stuk donkerder daardoor.

Verwijderd

Dani-Filth: Jij had toch die Samsung 181T? Raar dat je niet tevreden bent over het beeld. Alle reviews prijzen deze monitor echt de hemel in.

Weet je zeker dat je hem goed hebt afgestelt?

Verwijderd

een tft heeft een standaard resolutie waar die op hoort te draaien, dus probeer em eens voor de gein daarop te draaien...

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

nou ja ik snap het echt niet meer :? ... mensen willen altijd scherp beeld en nu is het weer TE scherp...???

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 22:41:
een tft heeft een standaard resolutie waar die op hoort te draaien, dus probeer em eens voor de gein daarop te draaien...
denk dat dat juist die 1280x1024 is, en daarom zo scherp is.. op andere resoluties komen het aantal pixels van de videokaart en van de tft niet overeen en gaat ie gemiddelde van 2 pixels nemen etc. en krijg je vaag beeld..

en aan de topicstarter? Gebruik je nu de normale CRT uitgang van je videokaart of de DVI aansluiting? Misschien maakt het verschil als je switch tussen die 2 (indien mogelijk..)

• Tranquility
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 21:42:
Dani-Filth: Jij had toch die Samsung 181T? Raar dat je niet tevreden bent over het beeld. Alle reviews prijzen deze monitor echt de hemel in.
Zoveel reviews zijn er niet van hoor. En die reviews waren niet allemaal even positief. Zelf ben ik ook bezig een 18" of 19" TFT-scherm te kopen en zag de Samsung 181T in een winkel. ik was teleurgesteld over met name de verticale kijkhoek die niet echt goed is. Daardoor zijn vooral zwarte vlakken onder en boven het scherm lichter getint. In de specs staat ook vermeld: De horizontale kijkhoek is 170 graden en de verticale slechts 85. Toch een stuk minder dus terwijl de meeste moderne schermen nu zowel horizontaal als verticaal 170 graden zijn.

In mijn zoektocht heb ik nu uit twee schermen de keuze: in de maat 18" zou de HP L1820 het kunnen worden of een 19" belinea 101910 welke -naast een horizontale en verticale kijkhoek van 170 graden en een contrastratio van 500:1- een zeer snelle responsetijd heeft van 15ms rise en 10ms fall.

Het is wel jammer dat er nagenoeg geen enkele review van een 18" of 19" TFT-monitor te vinden is. Het is allemaal 17" wat de klok slaat... ;(

Verwijderd

XthinkZ schreef op 29 juli 2002 @ 02:59:

PS.
Dit is een serieuze tip.
crt is analoog, dus daarom wordt het blurry over afstanden (signaal verlies).. tft is digitaal dus die wordt dan niet blurry (lang verhaal om uit te leggen, je begrijpt me wel :p)

• XthinkZ

XthinkZ

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 14:03:
[...]

crt is analoog, dus daarom wordt het blurry over afstanden (signaal verlies).. tft is digitaal dus die wordt dan niet blurry (lang verhaal om uit te leggen, je begrijpt me wel :p)
Ik begrijp je wel :)

Maar TFT mag dan wel digitaal zijn, als je niet de DVI ingang gebruikt, zit je altijd nog met een analoog signaal te werken.
Wat er dus voor zorgt als het signaal beetje zwak is, dat de kleuren er minder goed uit komen, en alles minder scherp is.

En dat zou zelfs effect moeten hebben op een TFT, al dan niet zoals gezegd werd dat alles donkerder werd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 21:42:

Weet je zeker dat je hem goed hebt afgestelt?
Het beeld is opzich wel goed alleen je hebt dus dat grote vlakken niet egaal zijn maar dat het een soort raster is, maw je ziet de pixels zo zitten
rick_h schreef op 30 juli 2002 @ 23:40:
[...]
denk dat dat juist die 1280x1024 is, en daarom zo scherp is.. op andere resoluties komen het aantal pixels van de videokaart en van de tft niet overeen en gaat ie gemiddelde van 2 pixels nemen etc. en krijg je vaag beeld..

en aan de topicstarter? Gebruik je nu de normale CRT uitgang van je videokaart of de DVI aansluiting? Misschien maakt het verschil als je switch tussen die 2 (indien mogelijk..)
ik gebruik de DVI uitgang, maar ik zie geen verschil met analoog
JazzySOB schreef op 30 juli 2002 @ 23:49:
[...]

Zoveel reviews zijn er niet van hoor. En die reviews waren niet allemaal even positief. Zelf ben ik ook bezig een 18" of 19" TFT-scherm te kopen en zag de Samsung 181T in een winkel. ik was teleurgesteld over met name de verticale kijkhoek die niet echt goed is. Daardoor zijn vooral zwarte vlakken onder en boven het scherm lichter getint. In de specs staat ook vermeld: De horizontale kijkhoek is 170 graden en de verticale slechts 85. Toch een stuk minder dus terwijl de meeste moderne schermen nu zowel horizontaal als verticaal 170 graden zijn.

In mijn zoektocht heb ik nu uit twee schermen de keuze: in de maat 18" zou de HP L1820 het kunnen worden of een 19" belinea 101910 welke -naast een horizontale en verticale kijkhoek van 170 graden en een contrastratio van 500:1- een zeer snelle responsetijd heeft van 15ms rise en 10ms fall.

Het is wel jammer dat er nagenoeg geen enkele review van een 18" of 19" TFT-monitor te vinden is. Het is allemaal 17" wat de klok slaat... ;(
het beeld is bij deze monitor perfect, ook de kijkhoek vind ik prima

alleen het hoge contrast tussen de pixels irriteerd me maar dat is bij alle TFT monitoren zo

• XthinkZ

XthinkZ

BTW. Dani-Filth.

I told you, In een ander topic heb ik gezegd dat een TFT voorlopig niet aan een goede CRT tippen.

Wat ik wel kan zeggen is dat je op een gegeven moment eraan went. Of ermee leert leven.
Zolang je niet achter zo'n lekere heldere contrast CRT gaat zitten.

TFT is luxe, maar een vette 21" Diamondtron CRT is ook :9

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik hoorde iest over speciale fonts die je kan gebruiken die er veel beter uitzien op lcd's/tft's
inti aliasing o.i.d. .. zat ergens in windows (we een van de niuwere)

Iperf

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ander idee ..... schroef je resolutie hoog op en gebruik "large fonts" 125% of 150

doe ik zlefs met m'n beeldscherm

Iperf

• Tranquility
  • Laatst online: 09:16
fish schreef op 31 juli 2002 @ 22:49:
Ik hoorde iest over speciale fonts die je kan gebruiken die er veel beter uitzien op lcd's/tft's
inti aliasing o.i.d. .. zat ergens in windows (we een van de niuwere)
Je bedoelt ClearType? Dit kun je (bij XP) instellen door rechts te klikken op je desktop, "Eigenschappen", "Vormgeving", "Effecten" en dan bij "Randen van letters vloeiend op het scherm weergeven, en wel als volgt:" zetten op ClearType. :)
Pagina: 1