Toon posts:

Waarom word de processor warmer onder stress?

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me eigenlijk al een poosje af waarom de processor warmer word als hij het druk heeft.

Ik heb vroeger assembler geprogged, en weet bv dat een processor op vaste clocksnelheid draait. Het aantal cycles(frequentie van binnenkomst van instructies) is altijd gelijk, eg het is niet dat er een 'pauze' mode bestaat bij een processor.

En ook als de processor nix staat te doen : (No OPeration) NOP optcode, is bij de meeste processors stiekem een MOV AX,AX instructie.

Het is als een rol-trap, ook als er niks te doen is, draait alles gewoon altijd evensnel door. Ik snap dan niet dat het warmer wordt als hij het druk krijgt

Mischien kan iemand opheldering geven ? ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
- Er is wel een idle-commando (weet ff niet hoe dat officieel heet).
(edit: 'halt-instructie' dus)

- Een roltrap moet harder werken als hij vol met mensen staat.

(edit:) Zelfs als hij even hard doordraait zal de motor van die roltrap meer vermogen vragen wanneer hij belast wordt en dus meer verbruiken, en warmer worden.

Waarschijnlijk lopen er tijdens het verwerken van allerlei instructies meer stroompjes in de core van een processor dan wanneer hij alleen het 'idle' commando ontvangt, en wordt hij daarom warmer.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
Een roltrap moet harder werken als hij vol met mensen staat.
en word dus ook warmer :)

Verwijderd

Topicstarter
Zucht, daar was ik al bang voor ...

Een processor is niet mechanisch, dus treet er ook geen extra warmte producerende wrijfing op.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 28 juli 2002 23:49 schreef d0ubled het volgende:
Een processor is niet mechanisch, dus treet er ook geen extra warmte producerende wrijfing op.
Maar bepaalde instructies gebruiken op het fysieke niveau wel veel meer resources. Denk aan SIMD instructies. Veel instructies kunnen best even veel clockcycli in beslag nemen, maar onderhuids veel meer laten gebeuren.

We kunnen er een heel technisch verhaal van maken, maar de verklaring is tamelijk simpel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

hmm, ik snap het nog niet :P is het dan ook zo hoelanger hij "aanstaat" hoe meer warmte zoals bv bij een gloeilamp

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op maandag 29 juli 2002 00:04 schreef Pieter het volgende:
hmm, ik snap het nog niet :P is het dan ook zo hoelanger hij "aanstaat" hoe meer warmte zoals bv bij een gloeilamp
Tot een bepaalde temp wel jah... Zodra de hoeveel Watt wat de cpu omzet in warmte gelijk is aan wat de koeler kan afvoeren blijft de temp konstand.

Maar een lamp warmt echt niet oneindig op hoor. Ook hier blijft de temp op een gegeven moment konstand.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Het is toch zo dat er meer stroom doorheen gaat als die intensief gebruikt wordt? Denk maar aan een apparaat dat veel stroom gebruikt zoals bv een warmte-element: Daar gaat zodanig veel stroom doorheen dat het element heet wordt en laat het water koken, zo simpel is dat: veel stroom (energie) is veel warmte.
Dat is dus wat er gebeurt in de CPU.

Verwijderd

als jij aan het rennen bent krijg je het toch ook warmer zo is het ook met de prosessor

Verwijderd

Moderne processoren bezitten wel verschillende soorten pauze toestanden. Bepaalde delen van de processor kunnen op verzoek op halve kracht of minder gaan draaien.

De HALT instructie is typisch een powersaver.

Met behulp van ACPI kan je de processor in verschillende IDLE standen zetten. Dit hoeft usermode software niet te doen, dat doet het besturingssysteem voor je.

Als je onder linux werkt met een atlhon systeem dan moet je eens het volgende intypen (als root):

setpci -v -H1 -s 0:0.0 70=86
setpci -v -H1 -s 0:0.0 95=1e

Deze schakelt de "bus disconnect" feature in als het systeem in ACPI C2 idle loop ingaat. Op mijn systeem scheelt dat 10 graden in idle toestand!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Op maandag 29 juli 2002 00:09 schreef redbaron16 het volgende:
als jij aan het rennen bent krijg je het toch ook warmer zo is het ook met de prosessor
Als jij gaat rennen maakt je hart toch ook meer slagen en dus meer cycles :?

Verwijderd

Zie het voor je dat je in een supermarkt continue op dezelfde snelheid van begin tot voorbij de kassa's gaat. Doe dit zo'n 300.000 keer binnen een uur.

Op eens moet je in plaats van direct naar de kassa te gaan eerst nog 1000 artikelen verzamelen en dan pas naar de kassa. Hohoho, wel eerst afrekenen natuurlijk en alles blijft daarbij in dezelfde continue snelheid lopen....

Waar zul je meer energie voor gebruiken? Waarbij krijg je het dus warmer???

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
beetje vaag voorbeeld. maar ken om deze tijd wel

ga jij eens vrijen met je vriendin, dan krijg je het toch ook warm, mede doordat je bezig bent...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
leuke is dat bij de AMD procs de halt instructie niet wordt gebruikt, waardoor de proc dus onnodig warmte staat te produceren :)

Verwijderd

Op maandag 29 juli 2002 00:32 schreef Unicron het volgende:
leuke is dat bij de AMD procs de halt instructie niet wordt gebruikt, waardoor de proc dus onnodig warmte staat te produceren :)
En waar baseer jij dat op :? :?

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Ik heb een AMD XP 1800+ op een MSI KT7 Turbo, ik heb vele casefans en ook op de CPU heb ik een grotere fan gezet. De temp is idle 63 graden en stressed ergens 75 graden. Iemand vertelde mij ook dat de waarde die het mobo aangeeft eigenlijk stressed temp is...en dat hij in werkelijkheid niet zo hoog is, kan dat kloppen?

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
Die temps zijn wel lekker hoog, daar moet je wat aan doen. 75 is echt te veel..

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Verwijderd

Bij alles wat je doet, een Programma, een Spelletje, dan moet je processor meer rekenen, en daardoor word hij gewoon Warmer heel Logisch toch.
Als jij stilstaat, klopt je hart rustig, en zweet je niet, Maar
Als je gaat rennen klopt je hard sneller, en zal je gaan zweten.

Dat werkt net zo als bij een Processor

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Burning_Tyre schreef op 19 augustus 2002 @ 12:24:
Die temps zijn wel lekker hoog, daar moet je wat aan doen. 75 is echt te veel..
Ja, dat is zo, als die waardes kloppen!
En dat is dus de vraag? Want ik geloof echt niet dat die CPU zo heet wordt....
Ik zit nu op een AMD XP 2000+ systeem, die wordt idle 52 graden en stressed 63 graden. Maar die heb een Soltek mobo en die 1800+ die MSI KT7 Turbo...

Verwijderd

de transistoren in de processoren worden heel de tijd omgezet (van een negatieve waarde naar een postieve waarden (bijvoorbeeld)), dat kost warmte

:)

Verwijderd

Het zit toch gewoon zo dat de processor gewoon 1 snelheid heeft, de clocksnelheid, maar de ene keer veel meer transistortjes laat werken, en dus stressed, en dus meer warmte ?, ik snap niet waarom dit zo moeilijk is ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 19:56:
de transistoren in de processoren worden heel de tijd omgezet (van een negatieve waarde naar een postieve waarden (bijvoorbeeld)), dat kost warmte

en dit is de reden waarom een processor heet word, niet waarom stressed heter dan idle..

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 20:11:
Het zit toch gewoon zo dat de processor gewoon 1 snelheid heeft, de clocksnelheid, maar de ene keer veel meer transistortjes laat werken, en dus stressed, en dus meer warmte ?, ik snap niet waarom dit zo moeilijk is ?
Voor sommige mensen wel :), we zijn niet allemaal 100 % het zelfde :+.

Ik snap ook neit waarom mensen voor 1 euro cent 5 minuten langer in de kassa rij staan voor 1 x :+...

De inhoud van een CPU is niets meer dan een zooi transistoren, deze kunnen kiezen voor aan en uit :). Oftewel 0 en 1, Wanneer de CPU van 1 naar 0 of andersom , moet hij een schakeling doen, denk maar bijvoorbeeld bij jouw. Het is donker in je kamer en je wilt iets lezen, dan zou je licht nodig hebben, dus druk je op een knop om de licht aan te doen. Nu heb jij wat energie verspild om die knop om te zetten :). De cpu doet dat ook , als die een verandering door maakt, wordt er een kleinbeetje warmte bij :).

Als jij bijvoorbeeld niks doet , zal er weinig energie verbranden, maar als je je gaat inspannen , moet je veel energie verbrandne. Door voeding , komt er weer energie binnen, en bij de processor komt dat binnne door stroom :). Als jij bijvoorbeeld van hier naar new york gaat roeien in een bootje verbrand je veel energie , als de CPU bijvooorbeeld, een test programma de hele nacht door moet doen, verbrand hij ook veel energie! Snappie :?

(lekker vaag :X)

Verwijderd

Ik zie de laatste tijd steeds meer dat mensen computers met mensen vergelijken, vage shit > Robocop, wheeeeeeeeee

• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als jij gaat rennen maakt je hart toch ook meer slagen en dus meer cycles :?
Ja, maar dat is niet de reden dat je het warm krijgt. Het zijn je spieren die harder werken en de warmte produceren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 19:56:

Koste het maar warmte! Dan werd hij niet zo warm! :+

[mierenneuk]
Het levert warmte op..
[/mierenneuk]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49

Shunt

Boe

SebaZ schreef op 19 augustus 2002 @ 12:36:
[...]

Ja, dat is zo, als die waardes kloppen!
En dat is dus de vraag? Want ik geloof echt niet dat die CPU zo heet wordt....
Ik zit nu op een AMD XP 2000+ systeem, die wordt idle 52 graden en stressed 63 graden. Maar die heb een Soltek mobo en die 1800+ die MSI KT7 Turbo...
dit heb geen bal te maken met je mobo maar met je koeler ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14
Verwijderd schreef op 28 juli 2002 @ 23:43:
Vraag me eigenlijk al een poosje af waarom de processor warmer word als hij het druk heeft.

Ik heb vroeger assembler geprogged, en weet bv dat een processor op vaste clocksnelheid draait. Het aantal cycles(frequentie van binnenkomst van instructies) is altijd gelijk, eg het is niet dat er een 'pauze' mode bestaat bij een processor.

En ook als de processor nix staat te doen : (No OPeration) NOP optcode, is bij de meeste processors stiekem een MOV AX,AX instructie.

Het is als een rol-trap, ook als er niks te doen is, draait alles gewoon altijd evensnel door. Ik snap dan niet dat het warmer wordt als hij het druk krijgt

Mischien kan iemand opheldering geven ? ;)
Als jij gaat sprinten wordt je toch ook warmer dan als je gewoon rustig loopt. :)