Inbouw waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:10
Ik heb mn waterkoeling setup nu buiten mn kast, radiator,pomp en reservoir staan zelfs in kamer ernaast met een grote fan erop, zodat ik die niet hoor en daar is het tevens een stuk koeler. De slangen lopen door de muur.
Maar nu wil ik alles in mn kast gaan inbouwen, om toch wat mobieler te worden.

Waar kan je het beste je radiator kwijt in je kast? Ik heb een kachelradiator uit een oude opel kadett en een Aopen HQ big tower. Zijn er mensen die deze combinatie ook hebben?

En de pomp, hoe kan je dat het beste doen met de stroom? nu zit de stekker van de pomp gewoon in het stopcontact, hoe kan je dit mooi oplossen?

TIA

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Epsilon

als je je HD's en floppy bovenin doet, kan je aan de voorkant (onder de 5,25" bays) je radiator kwijt!!

Zolang hij niet te breed is tenminste.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
of hang je radiator aan de (buiten)zijkant van je kast

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45
Of je zet je kast op pootjes en bouwt je radiator eronder (wat met mn miditower waarschijnlijk gaat gebeuren ;))

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

In-Win Q500 kast, Suzuki Alto radiator.

Bovenin de kast is ruimte zat, de mijne staat op m'n voeding.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• DarkTemple
  • Laatst online: 04-02 09:10
Maar hoe lossen jullie dat op met de stekker van de pomp?
kan je je kast die van stroom laten voorzien?

Verwijderd

Ik heb zo'n kast en heb mijn dual 120mm fan radiator er bovenop gebouwd met de 2 fans eronder zodat deze tevens als casefans dienen (6v).

als je hem voorin vanonder inbouwd, trek je wel koele lucht van buiten, maar pomp je de warmte van de radiator naar binnen.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op maandag 29 juli 2002 00:23 schreef idX het volgende:
Solderen aan je voeding zodat je pomp altijd aan gaat als je pc aan gaat

sim-pel

iStockphoto

Verwijderd

Er is toch wel een manier (zonder solderen om dat te bewerkstelligen).

Verwijderd

Je radiator moet toch het hoogste punt in je wc setup zijn?

En trouwens, je pomp aan je voeding klussen zonder solderen lijkt me een beetje moeilijk, ik bedoel je zal toch ergens draadjes aan moeten sluiten, tenzij je een voeding weet met een in gebouwd stopcontact??!

Verwijderd

Stekke van de pomp knip je gewoon af... ik heb dan net zo'n connector zoals die je voeding heeft voor de stroom erbij gezet waar ik de pomp kan voeden

In mijn waterkoel projectje heb ik het boven in gezet.

Afbeeldingslocatie: http://home.westbrabant.net/~kwbnl/water/w02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.westbrabant.net/~kwbnl/water/w03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.westbrabant.net/~kwbnl/water/w04.jpg

Als ik het helemaal af heb post ik nog meer foto's, het gaat nu wel heel erg lang duren :( maar het moet perfect zijn he ;)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ehmmm je fan moet toch zuigen vanaf de radiator en niet blazen op je radiator ?

Turn it off and on again.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

idX schreef op 29 juli 2002 @ 00:23:
Mijn stekker loopt via een relais. Het relais wordt geschakeld door de voeding. PC aan = pomp aan en vice versa. Tevens kan ik het relais handmatig met een schakelaar uitschakelen.

[details]
Er brand een blauw ledje wanneer de pomp loopt en er knippert een rood ledje als de pomp uit staat.

Verwijderd

Smokey_The_Bandit schreef op 30 juli 2002 @ 23:07:
Hij moet wel blazen, de warme lucht gaat zowiezo al naar boven dus ga je dit niet tegen werken. Het maakt wat de radiator betreft niet uit of erdoorheen geblazen word of er wordt aan gezogen. Het levert beiden evenveel airflow door de radiator op.
Evt. had hij de ventilatoren wel bovenop de radiatoren kunnen monteren om wat ruimte te besparen. :)

• Rick2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Smokey_The_Bandit schreef op 30 juli 2002 @ 23:07:
Smokey, een fan heeft veel meer kracht om te blazen dan te zuigen. Je kunt dus inderdaad het beste een fan altijd als blaaskracht laten werken of het moet al een dikke DELTA zijn die flink wat toeren maakt. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

Verwijderd

als de enige weg die de lucht kan maken door de radiator is, maakt het toch helemaal geen ruk uit of de fan blaast of zuigt... zelfde CFM, bij een HS is het een heel ander verhaal natuurlijk en werk vaak (maar ook niet altijd) blazen beter

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik had mijn waterkoeling altijd buiten mijn kast hangen. Allu-plaat haaks gebogen met daarop pomp reservoir en allu kastje met fans en rad. Plaat een beetje te dik genomen. 5 mm ofzo >:), dus dat was een beetje zwaar.

Ik draai nu al weer een paar maandjes op luchtkoeling :(, ik weet nog niet wat ik ga doen. Optie 1 is zelf een brede kast bouwen van iets van 70x40x50 ofzo. 2e optie een AT kastje volbouwen met 2 rads, 2 pompen, 1 reservoir en snelkoppelingen naar de PC-kast ofzo.

Ruimte is echt een probleem, ik heb nu 4 HD buiten de kast stan om ze koel te houden :P.

* mrknowitall heeft een probleem met vrije tijd :(

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Ik heb de Black Ice 2 radiator voorin onder de 5 1/4 bays geplaatst, en de pomp (sicce nova) heb ik aan de moederbordplaat bevestigd.

Foto's en meer informatie is hierzo Mijn waterkoeling draait. te vinden

• Turismo
  • Nu online
Whuzz schreef op 30 juli 2002 @ 23:26:
[...]

Mijn stekker loopt via een relais. Het relais wordt geschakeld door de voeding. PC aan = pomp aan en vice versa. Tevens kan ik het relais handmatig met een schakelaar uitschakelen.

[details]
Er brand een blauw ledje wanneer de pomp loopt en er knippert een rood ledje als de pomp uit staat.
ik ga binnenkort ook me waterkoeling inbouwen, en t lijkt me inderdaad handiger dat de pomp aangaat wanneer de voeding aangaat.
Dus de vraag is waar haal je zon relais vandaan??

ik vind op www.conrad.nl diverse relais, maar ik heb geen idee wat voor t moet zijn
ben echt een n00b op dat gebied

p.s. heb je ook foto's daarvan?

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Turismo schreef op 31 juli 2002 @ 14:09:
ik ga binnenkort ook me waterkoeling inbouwen, en t lijkt me inderdaad handiger dat de pomp aangaat wanneer de voeding aangaat.
Dus de vraag is waar haal je zon relais vandaan??

ik vind op www.conrad.nl diverse relais, maar ik heb geen idee wat voor t moet zijn
ben echt een n00b op dat gebied

p.s. heb je ook foto's daarvan?
Voor foto's zie de link in m'n sig. Chello's host lijkt nu alleen een beetje down te zijn, kijk anders later nog eens...

Je hebt een relais nodig dat schakelt op 12v of lager, anders kun je hem niet schakelen met je voeding. In principe heb je genoeg aan een relais met 4 pootjes, 2 voor de aansluiting op je voeding (je onderbreekt een draad van een molex en leid die dus om via je relais) en 2 waar de + van je 220 draad naar de pomp overheen gaat.

Gewoon naar een lokale electroboer gaan. Als je uitlegt wat je wilt hebben en wat het moet doen kunnen zij je vertellen wat je nodig hebt.

• Turismo
  • Nu online
Whuzz schreef op 31 juli 2002 @ 14:26:
[...]

Voor foto's zie de link in m'n sig. Chello's host lijkt nu alleen een beetje down te zijn, kijk anders later nog eens...

Je hebt een relais nodig dat schakelt op 12v of lager, anders kun je hem niet schakelen met je voeding. In principe heb je genoeg aan een relais met 4 pootjes, 2 voor de aansluiting op je voeding (je onderbreekt een draad van een molex en leid die dus om via je relais) en 2 waar de + van je 220 draad naar de pomp overheen gaat.

Gewoon naar een lokale electroboer gaan. Als je uitlegt wat je wilt hebben en wat het moet doen kunnen zij je vertellen wat je nodig hebt.
hehe owke, want t klinkt nu alweer abacadrabra als ik dit zo lees, maar waarschijnlijk kan t gewoon niet duidelijker uitgelegd worden dan dit, want ook op t forum van www.waterkoeling.nl lees ik erover, en nog snap ik t niet. in ieder geval bedankt voor de uitleg.

edit:

is dit mischien zoiets?
Bistabiel 2-spoelen relais RMB
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/505/G1/505544G1.JPG

Productinformatie

Bekrachtigingszijde:
Nom. spanning 6 V (4,1...9,8) Spoelweerstand 65 W ± 10 %
12 V (7,9...16,9)206 W ± 15 %
24 V (16,0..35,0)870 W ± 15 %
Contactzijde: 1 wisselaar · Schakelvermogen 1250 VA · Schakelstroom 8 A · Schakelspanning 250 V · Spanningsvastheid 4000 V.
Testspanning: Spoelcontact 4000 V · Contact - contact 2500 V.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Turismo schreef op 31 juli 2002 @ 14:32:
hehe owke, want t klinkt nu alweer abacadrabra als ik dit zo lees, maar waarschijnlijk kan t gewoon niet duidelijker uitgelegd worden dan dit, want ook op t forum van www.waterkoeling.nl lees ik erover, en nog snap ik t niet.
Het is echt heel simpel. Contact me anders ff op ICQ (164910111), dan leg ik het in detail uit. :)

• venomous
  • Laatst online: 07-02 17:25
Je moet gewoon naar de elec boer gaan en zeg boerke ik heb een 12 volt relais met maakcontact nodig om 220 volt te schakelen.

En koop gelijk dan ook een female molex stekker
sluit de geel en zwarte kabels van de molex via deze female naar het relais + en - van het relais.

Pomp
Knip stekker van de pomp door zorg er voor dat 1 van de kabels doorgelust word en de ander moet worden doorgelust via het relais zo simpel (meestal schakelen we de plus en niet de min) ook al heeft 220 geen min en plus hier bedoel ik dat je de bruine moet schakelen en niet de blauwe

Denk dat ik straks ook maar eens in de electro grabbelton ga kijken bij ons boven.

Specs

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
idX schreef op 28 juli 2002 @ 22:10:
Ik heb mn waterkoeling setup nu buiten mn kast, radiator,pomp en reservoir staan zelfs in kamer ernaast met een grote fan erop, zodat ik die niet hoor en daar is het tevens een stuk koeler. De slangen lopen door de muur.
Maar nu wil ik alles in mn kast gaan inbouwen, om toch wat mobieler te worden.
IA
Een beetje overbodige inbreng in deze tread, maar ik wil het juist uit de kast hebben :Y) Enerzijds voor de fun van het bouwen, daarnaast toch ook een stukje zekerheid en een nog betere koeling.

Het mobiel houden wil ik bereiken door koppelingen van Eheim ertussen te zetten.
Pagina: 1