ik was ff aan expermimenteren met een peltier die ik 2de hands had gekocht hij is 12V/5amp en zoon 40watt stond er bij. maar als ik er 2 dikke cpu blokken op zet en dan de gene die heet word in een bak met koud water zet word het andere element wel koud zo koud dat er condens komt maar hij komt niet onder 0 is dat niet mogelijk met een 40 watter? of is ie meschien versleten als dat kan?
Je hebt een veeeeeeel beter peltier nodig om onder nul te komen. Misschien beter dat het ookk niet gebeurt is, omdat wanneer dat gebeurt was, je defecten had gehad door condensatie.
Ook heb je NOG meer geluk, omdat je bij dit peltier hoge kans hebt dat je CPU veeeel te warm wordt en je de CPU had kunnen opblazen
Je hebt geluk gehad. Ga eerst lezen voor je verder gaat
Ook heb je NOG meer geluk, omdat je bij dit peltier hoge kans hebt dat je CPU veeeel te warm wordt en je de CPU had kunnen opblazen
Je hebt geluk gehad. Ga eerst lezen voor je verder gaat
Verwijderd
Ik heb niet zoveel verstand van die witte dingetjes, maar volgens mij moet je idd wat meer watt hebben dan 40 
Op [url="http://www.waterkoeling.nl"]www.waterkoeling.nl[/url] staat volgens mij een stukje info over peltiers.
Op [url="http://www.waterkoeling.nl"]www.waterkoeling.nl[/url] staat volgens mij een stukje info over peltiers.
je moet het wattage dat de cpu uitspuugd ook weer op kunnen nemen, en trust me dat is heel wat meer dan 40 watt
ook is een goede waterkoeling vereist.
Dat is nogal zwak uitgedrukt zelfs... met een 40 W peltier op je AthlonXP worden je temps zelfs hoger dan zonder peltier...Op zondag 28 juli 2002 21:23 schreef silentsnow het volgende:
Wat voor proc heb je gebruikt? Op een P200 zou het best kunnen hoor. Maar icm een AthlonXP moet je geen temps onder de 0 verwachten.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
zon 100 watt toch?Op zondag 28 juli 2002 21:41 schreef AtomicShockwave het volgende:
je moet het wattage dat de cpu uitspuugd ook weer op kunnen nemen, en trust me dat is heel wat meer dan 40 wattook is een goede waterkoeling vereist.
ik had ooit eens een url met een mooie tabel, maar die is zoekgeraakt in een van mijn 156 favorieten...
huh hoe dat zo? als je waterkoeling genoeg capaciteit heeft toch niet?Op zondag 28 juli 2002 21:50 schreef Demoniac het volgende:
[..]
Dat is nogal zwak uitgedrukt zelfs... met een 40 W peltier op je AthlonXP worden je temps zelfs hoger dan zonder peltier...
edit: dit hoort ook niet in CE thuis
stel dat je peltier maar 40W kan koelen.. en je xp spuugt er zo'n 68W uit.... dan zit je met 28W wat niet weg kan... en daar wordt je cpu heet vanOp zondag 28 juli 2002 21:52 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
huh hoe dat zo? als je waterkoeling genoeg capaciteit heeft toch niet?
https://wren.co/join/Devian
Jawel de pletier zou als hij 100 % efficient zou zijn 40 watt aan warmte kunnen weg pompen. Een Xp geeft 40+ watt af terwijl er maar 40 wordt afgevoerd.Op zondag 28 juli 2002 21:52 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
Een peltier heeft een maximale hoeveelheid warmte die hij kan doorgeven, in dit geval 40 watt. Als er meer warmte geproduceerd wordt blijft dat gewoon hangen in je proc... In dit geval dus ong. 60 watt...Op zondag 28 juli 2002 21:52 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
Om je proc op kamertemperatuur te houden moet je een 100 watt peltier hebben, hoe lager de temp. moet, hoe sterker de peltier moet zijn.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Nee, maar als je bedenkt dat een Athlon XP zo'n 70W aan warmte uitstoot, en je een 40W peltier hebt. Dan kan je wel bedenken dat je niet onder de 0 gr komtOp zondag 28 juli 2002 21:52 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
Mja, maar een moderne CPU stoot nooit meer dan 80~85W uit..Op zondag 28 juli 2002 22:00 schreef Demoniac het volgende:
Om je proc op kamertemperatuur te houden moet je een 100 watt peltier hebben, hoe lager de temp. moet, hoe sterker de peltier moet zijn.
gewoon een 172watt ertussen, geen gezeik 
maar et is me nu 3x uitgelegd ik snap ut
maar et is me nu 3x uitgelegd ik snap ut
k weet nie, maar da ding is 60 watt : P = U x I = 12 x 5 = 60watt. Dus je moet er rekening mee houden dat je voeding 60 watt moet leveren, ipv 40watt (het kan idd zijn dat het 40 watt koelvermogen is, maar volgens mij moet dit meer zijn. nl kleine verliezen)
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Verwijderd
simpel voorbeeld: je hebt een zwembad en hangt daar een tuinslang(=cpu) in, deze pompt 70L water per minuut in het bad. En ik ben de peltier die uit het zwembad 40L(lees watt)per minuut haal, dan zal je begrijpen dat hij na een tijd gaat vol lopen.(lees cpu over verhit).
Dus als je cpu 70 watt af geeft dan moet je een peltier hebben die het zwembad niet alleen op het zelfde niveau gaat houden maar het zelfs helemaal leeg haald tot onder de grond(lees onder de 0 graden)
Dus als je cpu 70 watt af geeft dan moet je een peltier hebben die het zwembad niet alleen op het zelfde niveau gaat houden maar het zelfs helemaal leeg haald tot onder de grond(lees onder de 0 graden)
dit loopt uit de hand ik was helemaal niet van plan om te gaan overklocken ofzo ik wou gewoon ijs gaan produceren verdder niks ik wil helmaal geen peltier ene pc want als je er een in stop ben je zo 200W extra aan stroom kwijt + 200W extra warmte, oftewel het is niet interesant zonder waterkoeling.
Verwijderd
een 40 watt peltier heb ik ooit tot - 32 gehad maar alleen als ik een groot koelblok in een bak met ijs zetten en dan werdt de andere kant -32 maar ook niet voor lang hoor ijs was zo gesmolten aan de andere kant peltiers zijn niet echt handig alleen als het koelblok + fan zo groot is dat je alle warmte van de pelt meteen kan afvoeren en dat kan je niet met een koelblok wel met water of iets anders
wat je zegt kan nietOp maandag 29 juli 2002 00:11 schreef laserguy het volgende:
een 40 watt peltier heb ik ooit tot - 32 gehad maar alleen als ik een groot koelblok in een bak met ijs zetten en dan werdt de andere kant -32 maar ook niet voor lang hoor ijs was zo gesmolten aan de andere kant peltiers zijn niet echt handig alleen als het koelblok + fan zo groot is dat je alle warmte van de pelt meteen kan afvoeren en dat kan je niet met een koelblok wel met water of iets anders
Verwijderd
neej toch? als het stroomt of er zit beweging in hoeft het toch niet te bevriezenOp maandag 29 juli 2002 01:50 schreef The Vaporizer het volgende:
[..]
wat je zegt kan nietwater vloeibaar is altijd 0 of er boven onder 0 is het een vaste stof altijd!
enuhh tis de cpu die zo koud wordt, niet het water, dat wordt gloeiend heet van de hete kant van de peltier!
Verwijderd
Lulkoek, water kan makkelijk vloeibaar zijn onder 0, dan moet het alleen in beweging gehouden worden.Op maandag 29 juli 2002 01:50 schreef The Vaporizer het volgende:
[..]
wat je zegt kan nietwater vloeibaar is altijd 0 of er boven onder 0 is het een vaste stof altijd!
erm vraagje als iets warm is bewegen de moneculen tog (let niet op gramatica en zooi ben lisdecties ) nou als iets kouder wordt gaan de moneculen langzamer bewegen en in sommige gevallen stoppen ze bij water is dit bij 0 graden dan wordt het een vaste stofOp maandag 29 juli 2002 01:59 schreef nitraat het volgende:
[..]
Lulkoek, water kan makkelijk vloeibaar zijn onder 0, dan moet het alleen in beweging gehouden worden.
nou als het beweegt dus stroomt kan het dus nooit 0 graden zijn want als het 0 graden is KUNNEN de monecullen niet meer BEWEGEN (dit heb ik 3 jaar geleden geleerd als er niets van klopt dan ok maar leg dan wel psies uit hoe het wel is want aan alleen bulshit hebben we niets
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Idd water onder 0c graden is niet meer vloeibaar. Zoals shunt al zei, de molekulen kunnen dan niet meer bewegen. Als ze wel zouden bewegen, dan is dat water 0c graden of meer
Moleculen bewegen altijd, het ligt aan de toetstand hoeveel.Op maandag 29 juli 2002 02:44 schreef BlizzarD het volgende:
Idd water onder 0c graden is niet meer vloeibaar. Zoals shunt al zei, de molekulen kunnen dan niet meer bewegen. Als ze wel zouden bewegen, dan is dat water 0c graden of meer
Gas -> heel veel beweging
Vloeibaar -> vrij veel beweging
Vast -> vrij weinig beweging.
Bij 0 graden kelvin stoppen alle moleculen met bewegen, dat noemt met ook het absolute nulpunt.
Beweging maakt hitte, en stilstaan helemaal NIET, dus kouder kan het nooit worden dan 0 graden Kelvin
C:\>_
0 kelvin is ong -270 graden celsius, ljikt me stug dat je daar ook maar een beetje in de buurt komt
meschien ben ik wel een mongool ofzo maar dat is me vroeger toch echt geleerd.... we hebben zelfs geëxperimenteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ijsblokjes in water met een tempratuurmeter het word altijd precies 0 Graden celcius en het ijs smelt langzaam en het blijft 0 graden precies tot de ijs blokjes gesmolten zijn. op deze manier wordne ook tempratuur meters ge-eikt
Is jouw proc een ijsblokje danVerwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 12:48:
meschien ben ik wel een mongool ofzo maar dat is me vroeger toch echt geleerd.... we hebben zelfs geëxperimenteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ijsblokjes in water met een tempratuurmeter het word altijd precies 0 Graden celcius en het ijs smelt langzaam en het blijft 0 graden precies tot de ijs blokjes gesmolten zijn. op deze manier wordne ook tempratuur meters ge-eikt
Hoe koud wordt die peltier(aan de koude kant) dan
Verwijderd
Water kan 0 °C zijn, net als ijs. Even een opfrisser: water kun je afkoelen tot 0° C. Indien er nog meer warmte onttrokken wordt, gaat het water over van vloeibaar naar vast (= ijs van 0° C). Vervolgens kan nog meer warmte onttrokken worden, waardoor het ijs een lagere temperatuur dan 0° C krijgt.
Zuiver water (zonder zout, antivries e.d.) kan onder standaardomstandigheden (kamertemperatuur, standaard druk) NOOIT een temperatuur onder 0° C hebben.
Zuiver water (zonder zout, antivries e.d.) kan onder standaardomstandigheden (kamertemperatuur, standaard druk) NOOIT een temperatuur onder 0° C hebben.
-273,16 graden meen ik. Ik denk dat je dan flink wat supergekoelde vloeibare stikstof nodig hebt om dit te bereiken.Dr_Hell schreef op 29 juli 2002 @ 04:11:
0 kelvin is ong -270 graden celsius, ljikt me stug dat je daar ook maar een beetje in de buurt komt
offtopic:
Ik hoorde trouwens ook ooit iets over supergeleiding, dat zou ook rond die temperaturen moeten optreden, zouden je prestaties dan in 1 keer heel erg toenemen?
Ik hoorde trouwens ook ooit iets over supergeleiding, dat zou ook rond die temperaturen moeten optreden, zouden je prestaties dan in 1 keer heel erg toenemen?
Nooit gehoord van een onderkoelde vloeistof.Verwijderd schreef op 29 juli 2002 @ 01:50:
[...]
Dus vloeibaar water met een temperatuur (niet ver) onder 0 graden. 1 vuiltje of ijskristal is dan wel voldoende om het geheel ineens te laten bevriezen
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Tering zeg..... bij mijn testopstelling:
Athlon 1200 op -2 graden Celcius
De vuistregel die je kan toepassen is: neem een peltier met een Wattage van 1.5 keer de maximale warmte afgifte van je proc. (Voor mijn athlon dus 150W) Mijn WC koelt de warme kant!!
Als je een te lage peltier waarde neemt ---> warmt het je proc op ipv dat hij hem afkoelt!!!
Een 40W is ideaal voor je GPU/chipset.
-Alles geisoleerd met neopreen.
-172 W peltier
-Aparte 24V/11A voeding
Athlon 1200 op -2 graden Celcius
De vuistregel die je kan toepassen is: neem een peltier met een Wattage van 1.5 keer de maximale warmte afgifte van je proc. (Voor mijn athlon dus 150W) Mijn WC koelt de warme kant!!
Als je een te lage peltier waarde neemt ---> warmt het je proc op ipv dat hij hem afkoelt!!!
Een 40W is ideaal voor je GPU/chipset.
-Alles geisoleerd met neopreen.
-172 W peltier
-Aparte 24V/11A voeding
Ik zou eerder eentje van 170 watt proberen, dan krijg je hem wel onder de 0
Aha .. maar daar boor je iets intressants aan.
een electron die om een kern heendraaid bevat energie .. eentje die verplaats ook
Conlusie een electron heeft massa als die verplaats bevat deze dus energie en die is meetbaar toch ?
Het enige wat je niet kan meten of stilzetten is de rotatie van een electron om zijn eigen as. conclusie dat ding bevat nog steeds energie en je zou theretich onder de nul kelvin kunnne komen
een electron die om een kern heendraaid bevat energie .. eentje die verplaats ook
Conlusie een electron heeft massa als die verplaats bevat deze dus energie en die is meetbaar toch ?
Het enige wat je niet kan meten of stilzetten is de rotatie van een electron om zijn eigen as. conclusie dat ding bevat nog steeds energie en je zou theretich onder de nul kelvin kunnne komen
Pagina: 1