Toon posts:

Uitloggen grafische interface met commando.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik kan uitloggen met een commando als ik in de grafische interface van linux zit? In mijn geval KDE 3.0.1.

Dus even voor de duidelijkheid, ik wil dus met een commando in een bash venster, KDE afsluiten en in de normale terminal TTY1 komen zonder die grafische zooi.

Niet zeggen met ctr+alt+backspace want dat kan ik niet intikken in een bash venster ;)

Met logout gooit hij het bash venster dicht, met exit ook.. dus net iets te weinig..
Met halt doet die net iets te veel en met reboot ook natuurlijk..

iemand enig idee?

Verwijderd

ctrl+alt+backspace doet het bij mij zowiezo niet als ik dat doe kom ik net zo hard terug in de GUI inlog scherm.

Wat ik doe om uit te loggen is naar een terminal tik ff de commando ps -aux kijk welke processen van X zijn en ook die van K(DE) en kill ze .. een beetje rare manier maar ja heb tot nu toe geen andere manier kunnen vinden..

Verwijderd

Topicstarter
ja dat killen wist ik idd al..
Kijk weetje wat ik wil doen, ik wil een programmaatje schrijven dat ik even uitlog uit KDE en dan automatisch mijn beeldschermeigenschappen aanpassen en gelijk weer inloggen.

En met killen moet je weer precies weten welk nummer je moet killen.. en hoe weet ik nou zonder te kijken welke ik moet killen..

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ctrl-alt-backspace = kill X

maar wat je eigenlijk wilt is je kdm (of xdm of gdm) afsluiten zodat hij niet weer automatisch een xsessie start

bij debian is et iig /etc/init.d/kdm stop

suc6

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Je moet even opzoeken hoe KDE gestart wordt. (welk proces dus)
Voor gnome is het gnome-session. Dus om gnome af te sluiten doe je:"killall -QUIT gnome-session"

Voor KDE zal het iets van kdeinit zijn ofzo.

En als dat niet werkt haal je de -QUIT weg en kill je het gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het ff proberen :)

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 28 juli 2002 20:00 schreef zune het volgende:
Weet iemand hoe ik kan uitloggen met een commando als ik in de grafische interface van linux zit? In mijn geval KDE 3.0.1.
Theoretisch kan dat met 'telinit 3'. Hierdoor ga je (van runlevel 5) naar runlevel 3. Op mijn systeem werkt het niet, maar dat zou best wel eens aan mij kunnen liggen :)

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

de methode van Fatal-Error lijkt me een beetje omslachtig.. probeer kdm / xdm eens te 'restarten' dmv een SIGHUP (signal 1) of een SIGTERM (15)..
code:
1
killall -s [SIGHUP/SIGTERM] [kdm/xdm]
Pagina: 1