[elektronica] Etsen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan volgende week weer eens te beginnen met etsen.

Weet iemand misschien wat de sterkte van het etsmiddel/ontwikkelaar moet zijn? I

k gebruik fotogevoelige 'euro' printen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hangt er van af.... het ets middel is 1 liter WARM! water en een hele zak van die korrels. verder ik wil wel eens zien of het je lukt :P mij niet :'( echt kleine printjes wel btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ga je mee etsen en ontwikkelen?
Ik gebruik om te etsen een mengsel van water, waterstofperoxide en zoutzuur.
En voor het ontwikkelen water met caustische soda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 18:14 schreef The Vaporizer het volgende:
hangt er van af.... het ets middel is 1 liter WARM! water en een hele zak van die korrels. verder ik wil wel eens zien of het je lukt :P mij niet :'( echt kleine printjes wel btw
Dat weet ik, maar hoeveel etsmiddel(korrels ja) gooi je erin? Ik heb twee jaar geleden voor het laatst geetst en ben er toen niet meer mee verder gegaan omdat het gewoonweg niet lukte. Het etsmiddel/ de ontwikkelaar leken mij te sterk(heb het wel verdund enzo, maar wil toch eens horen wat een goede samenstelling is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 18:15 schreef exter het volgende:
En voor het ontwikkelen caustische soda (gootsteenontstopper)
zakje profesioneel ets middel kost nog geen 2 euro geloof ik waarom moeilijk doen? :D ja ik gebruik ook gootsteen ontstopper van die korels maar.. hoeveel op hoeveel? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 18:15 schreef exter het volgende:
En voor het ontwikkelen caustische soda (gootsteenontstopper)
etsmiddel = emmer met wittig spul(welke weet ik niet precies)
ontwikkelaar = natronloog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 18:16 schreef freebie het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar hoeveel etsmiddel(korrels ja) gooi je erin? Ik heb twee jaar geleden voor het laatst geetst en ben er toen niet meer mee verder gegaan omdat het gewoonweg niet lukte. Het etsmiddel/ de ontwikkelaar leken mij te sterk(heb het wel verdund enzo, maar wil toch eens horen wat een goede samenstelling is.)
heele zak moet er in (etsen ging bij altijd goed en ontwikkelen ook het ging fout door belichtings tijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 18:18 schreef The Vaporizer het volgende:

[..]

heele zak moet er in (etsen ging bij altijd goed en ontwikkelen ook het ging fout door belichtings tijden)
Zou idd ook nog aan belichten kunnen liggen. 4 UV tl-lampen gebruik ik, professionele belichtingsbak. Minuut of 1 d8 ik dat ik het altijd heb gedaan...

Hele zak :?, het zit in een emmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10

Part

Helemaal niets.....

Volgens is de sterkte niet zo heel belangrijk.
Wat weel heel veel scheeld is de temperatuur en beweging in de vloeistof.
Als je het in een foto bak of emmer doet dan kun je de bak bewegen zodat de vloeistof van de ene kand naar de andere stroomt.
Je kan ook werken met een lucht pompje als je een smalle bak hebt die rechtop staat.

Ik heb hier een zak ijzer drie cloride die goed moet zijn voor 0,5 tot 1 liter water.
De zak weegt ongeveer 250 gram.
Dit zijn gele korrels en is erg goor spul.

Ander maak je eerst even een proefstukje. Je kan er altijd meer bij gooien als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je printen kan etsen: [url="http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1&page=1"]http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1&page=1[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb btw 6 tl lampen a 15W van philips speciaal voor het belichten van printen. komt uit een lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gootsteenontstopperkorrels, ik meende dat het 20 gram per liter water was, maar hang me er niet aan op.
edit:

op mijn zoektocht op het net kwam ik het gegeven 14 gram per liter water van 20°C tegen.

Mijn emmertje met caustische soda heeft 10 jaar in de kast gestaan, en aangezien het spul hygroscopisch is, zijn het nu geen korrels meer, maar is het pap geworden.
De laatste keer heb ik 20cc in 2 liter water gedaan en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/me zal het in ieder geval dinsdag allemaal gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-07 16:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

n00b-vraagje:
Wat doe je nou precies bij het ontwikkelen en wat bij het etsen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Op zondag 28 juli 2002 22:05 schreef Demoniac het volgende:
n00b-vraagje:
Wat doe je nou precies bij het ontwikkelen en wat bij het etsen?
bij het ontwikkelen maak je dat plaatje wat je dmv belichting op de print hebt gekregen zichtbaar.
en met etsen maakt die wegen geleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het ontwikkelen wordt de belichte positieve fotolaag verwijderd, zodat het onderliggende koper bloot komt te liggen.
Bij het etsen wordt die koperlaag opgelost, zodat het niet belichte deel, de sporen dus, blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:27

ThaHandy

Discovery Channel

ik dacht dat je tegenwoording geen korrels meer kan krijgen(worden niet meer besteld) omdat dat niet meer mag.
Tegenwoordig heb je d8 ik Ets-crystal (lijkt op zuiker)
right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 23:56 schreef ThaHandy het volgende:
ik dacht dat je tegenwoording geen korrels meer kan krijgen(worden niet meer besteld) omdat dat niet meer mag.
Tegenwoordig heb je d8 ik Ets-crystal (lijkt op zuiker)
right?
ja zoiets hoorde ik ook al maar :P zoon bus gaat jaren mee ;) van mij komt ergens van 15 jaar terug ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nu heb je (NH4)2 S2 O8, dit is overigens minder schadelijk en ook minder smerig! Vandaag 4 zakjes gehaald van dit spul... en ook nieuwe fotogevoelige kaarten en morgen gaat /me dan ook echt etsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Mischien ook nog een handige tip: Als je print op overtrekpapier/kalkpapier dan blijft de toner van je laserprinter beter zitten als op een overheadsheet. Ik ben hier op over gestapt en het scheeld een hoop.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zeker weten, ik ook, de belichtingstijd is langer, maar je hebt geen last van beschadigingen van de sheet en het uiteindelijke resultaat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bugs schreef op 31 juli 2002 @ 12:23:
Mischien ook nog een handige tip: Als je print op overtrekpapier/kalkpapier dan blijft de toner van je laserprinter beter zitten als op een overheadsheet. Ik ben hier op over gestapt en het scheeld een hoop.
/me heeft het ook nooit anders afgedrukt!

Maar het etsen lukt nu!

15gram natronhydroxide per liter
220 gram etsmiddel per liter

Belichten 60seconden (6x 20watt lampen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een verschil hè, ik heb 2 buisjes van elk 15W in een belichtingsbak met spiegels en mijn belichtingstijd is 8 minuten met kalkpapier.
Maar nogmaals, het resultaat is zeer goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 23:42
Etsen ging mij vroeger ook niet zo goed af ;)
Ik gebruikte toen van het (Dure!!) etsmiddel van een electrozaak, maar nu lees ik dat je ook gootsteen-ontstopper-korrels kunt gebruiken?
Dus gewoon van die stuff die je bij de AH ofzo haalt :?

Er zijn overgins van die pennen waarmee je op een (non-foto) print kunt tekenen, en dan etsen. Dan heb je het gedoe met die lichtbakken enzo niet meer. En voor kleine hoeveelheden is dat opzich prima te doen....

Iemand een idee of die combinatie van een etspen en gootsteenontstopper gaat werken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook ff ene vraagje.. ik las net inde elektuur over het mkaen van printplaten nu is er ook ene folie... dat je me tene kopierapperaat bedrukt en dan met een strijk bout over zet op de print :P dat zal echt beter zijn als dat goed werkt maar zla wel duur zijn iemand hier van gehoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cutebritney schreef op 31 juli 2002 @ 21:46:
Etsen ging mij vroeger ook niet zo goed af ;)
Ik gebruikte toen van het (Dure!!) etsmiddel van een electrozaak, maar nu lees ik dat je ook gootsteen-ontstopper-korrels kunt gebruiken?
Dus gewoon van die stuff die je bij de AH ofzo haalt :?
Die gootsteenontstopperkorrels is voor het ontwikkelen van een belichte PCB.
Voor het etsen moet je iets anders nemen, ijzer 3 chloride oid.
Ik gebruik zelf een mengsel van water, zoutzuur en waterstofperoxide.

Als je met een etsbestendige pen op gewoon printmateriaal tekent hoef je helemaal niks te belichten, kun je zo gaan etsen
Pagina: 1