Toon posts:

[Debian] realtek netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een realtek netwerk kaart die ik wil installeren (naast mijn andere wel werkende netwerkkaart) op mijn debian woody machine, maar de module voor de driver zit niet standaard bij de install lijkt het wel.
Het is een realtek RTL-8129 kaart en volgens mij heb ik de 8139too driver nodig, maar die zit er dus niet bij.
Enig idee hoe ik die driver wel kan vinden/apt-getten oid?

Zelf compileren vind ik een minder fijne optie.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Je hebt een Debian distro (gefeliciteerd ;)) en dat maakt een kernel compileren zelfs nog leuker.
Voordat je daaraan begint is het misschien een aardig idee om met het commando modconf de juiste driver te laden.
Als de driver NIET aanwezig is dan download/install je de kernel source voor jouw kernel (apt-get install kernel-source-2.2.20 of 2.4.18 oid).
Volg dan de instructies zoals beschreven in /usr/doc/kernel...../debian.README (geloof ik) en print voordat je gaat compileren je huidige kernelconfig (/boot/config....) uit. Kan er niets mis gaan en hoef je alleen jouw driver er maar aan toe te voegen en de rest laat je gewoon hetzelfde als in je oude config.
Tip: bewaar je nieuwe .config file en de volgende keer race je dan helemaal door het compileer/config proces.

edit:

Heb je woody 'normaal' geinstalleerd of 'vanilla'? Als je vanilla installeert, krijg je een 'vette' kernel waarin heel wat netwerkkaart drivers zitten. Vrijwel zeker die van jou.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 10:02

hbokh

Unox: the worst OS!

Hint:
8139too heeft mii nodig als module

This is my sick nature.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Is die ook niet ne2000 compatibel :?

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:24
Volgens de realtek site bestaat de 8129 helemaal niet. Jij hebt het waarschijnlijk over de 8029.
In dit het geval dien je de dan ne2k module te laden.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, als je de 8029 hebt, moet je module 'ne' of 'ne2k-pci' hebben, de eerste voor een ISA kaart en de tweede voor een PCI geval :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
hmmmmmmmmm ja de Realtek 8129 bestaat wel hoor !! kijk maar op [url="http://www.realtek.com.tw/htm/download/level.asp?class1=communication"]http://www.realtek.com.tw/htm/download/level.asp?class1=communication[/url] en dan bij "Fast Ethernet NIC (10/ 100M)" Select a product.
Pagina: 1