Toon posts:

Op zoek naar een centerspeaker: hoe te kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen vrijdag een [url="http://www.kenwood.nl/products/homeaudio-list.asp?sif2=2&sif3=14&pid=290"]Kenwood KRF-V5050D-S[/url] receiver (etalagemodel, 369 => 269 euro) en 2 [url="http://www.evsinema.com/evsinemasistemleri_front.html"]Jamo Classic 6[/url] speakers (half jaar oud, 500 => 250 euro) gekocht, de [url="http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=fr&u=http://www.pioneer.fr/produits/index.cfm-parent%3D25%26prodcat%3Dspk%26action%3Dmodel%26mcode%3DS-W80S-K.htm&prev=/search%3Fq%3DPioneer%2BS-W80S-K%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8"]Pioneer S-W80S-K[/url] subwoofer heb ik al een half jaar. Over 3 weken krijg ik van mijn broer 2 40W JVC speakers, die hang ik dan als surround op (geld voor 'echte' surrounds heb ik niet...).

Ik heb het 1 en ander thuis geluisterd, en het klinkt echt geweldig. Maar bij het testen van films viel me 1 ding op: er is nog 1 speaker tekort, voor de ultieme bioscoopervaring :9: de center speaker. Omdat de fronts 2e hands zijn kan ik niet uit dezelfde lijn een center kopen :{
Stel dat ik de center van een opvolgende lijn zou kopen, dan wordt dat dus de [url="http://www.jamo.com/consumer/products/products_add.php3?id=E+8ADD&sid=&tab=2&subtab=1"]Jamo E8CEN[/url] als ik het goed gezien heb. En die kost dus +/- 200 euro, dat is bijna net zo veel als de fronts samen :(
ik heb overigens alleen internetwinkels gezien die die hebben
Het budget is 100-150 euro.

Hoe moet ik nu op zoek gaan naar een goede center? Het devies is altijd: "ga luisteren in de winkel", maar met een center lijkt me een beetje lastig om daar gewoon CD's op te draaien :+ en om nu allerhande centers mee naar huis te nemen en te testen welke het beste klinkt is ook niet alles ;)

Hoe zouden jullie te werk gaan?

de search leverde mij dus niets op

Verwijderd

naar een audiowinkel gaan en daar vragen of je center kan lenen (je koopt hem wel gewoon) en vragen of je hem kan omruilen voor een ander als hij niet goed klinkt

dat doen ze bij ons in hilversum bij de raf tenminste
ze raden je eerst een center aan (als je vertelt wat je voor fronts enzo hebt) en die kan je testen en als hij niet bevalt, kan je hem zo terugbrengen :)

ik heb mijn center van een vriend gekocht, omdat de mission center er nogal plastic uitzag en hij ook nog eens te veel kostte voor wat je ervoor kreeg!! maar die gozer heeft zijn center gekocht op de bovengenoemde manier bij raf! voordeel is dat hij 2 straten bij die raf vandaan woont!

een andere manier zou ik niet weten... lenen van vrienden/kennissen ofzo :?

Verwijderd

koop er een center bij die iig erbij past qua klankkleur.

en ja centers zijn DUUR. die bij mijn KEF Q1 hoorde was zelfs dubbel zo duur. Vriend en ik hebben het anders opgelost, allebei dezelfde boxen gehaald 5 paar dus(10 boxen) en 1 setje gesplit :)

Maar das bij jou wat moeilijk. ff luisteren is toch het devies. Als bv een ferrari van links naar rechts raast, en hij klinkt bij je center als een porsche dan denk je alsnog dis niet mooi..

goed luisteren dus en dat kan ik helaas niet voor je doen omdat ik niet weet hoe je speakers klinken

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 28 juli 2002 17:07 schreef neographikal het volgende:
koop er een center bij die iig erbij past qua klankkleur.
De tip van de eeuw!!! :P. (ik denk dat-ie dat zelf ook wel bedacht heeft ;)). In ieder geval center-speakers kiezen is echt extreem kut. Ten eerste moeten ze bij de hoofdspeakers passen en ten tweede moeten ze zelf ook nog een beetje lekker klinken.

Mijn eerste center heb ik gekregen van een collega, en die matchte wel redelijk met m'n 602's maar was toch niet echt 'je van het', toen kon ik voor erg weinig (50 piek ofzo) een CC6 krijgen, die genomen en die paste veel en veel beter, maar die vond ik (in mijn kastje) echt heel erg lelijk qua lage tonen, een beetje "hoempa", alsof het laag vastzat. Die heb ik toen (voor veel meer >:)) verkocht en van dat geld heb ik toen een chario syntar dialogue gekocht omdat ik die in de winkel wel erg fijn vond klinken. (ik had het eerst thuis getest, voordat ik de CC6 verkocht, die was namelijk wel erg aanvaardbaar enzo hoor :)). En nu ben ik helemaal tevreden :7. Mijn 5 speakers matchen niet 100%, maar ze matchen beter dan een 'rondom 600 serie' doet :).

Oftewel: probeer het eerst met het passende merk, of anders met tips van de verkoper en ga thuis luisteren:
- klinken ze mooi "bij" je front
- Klinken lage mannenstemmen mooi vol en vrouwenstemmen lekker los
- gaat-ie niet irriteren, hoor je er niets opvallend aan?

Voldoet-ie daaraan, dan heb je IMO een perfecte center. :)
Vriend en ik hebben het anders opgelost, allebei dezelfde boxen gehaald 5 paar dus(10 boxen) en 1 setje gesplit :)
Aaaaah, weer een mysterie mijn wereld uit :P. Ik wist dat je 5 dezelfde had, maar ik weet ook dat je speakers echt nooooooit per stuk kan kopen (uitzonderingen daargelaten). :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
Dus je hebt nu B&W 602s en een Chario center, en dat klinkt beter dan allemaal 600 serie B&Ws? Ik weet dat er niets subjectievers is dan speakers, maar dat vind ik op zijn minst opvallend.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Als je toch een center uit dezelfde serie wil als je fronts (dat klinkt misschien wel het beste), dan kun je ook eens op [url="http://www.marktplaats.nl"]www.marktplaats.nl[/url] kijken. Misschien dat iemand hem daar wel te koop aanbied en dan is de prijs ook nog eens lager. Ga ook eens naar een aantal goede zaken en leg je probleem voor en vergelijk de adviezen met je eigen bevindingen / ideeen.

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 17:58 schreef JvS het volgende:

[..]

De tip van de eeuw!!! :P. (ik denk dat-ie dat zelf ook wel bedacht heeft ;)). In ieder geval center-speakers kiezen is echt extreem kut. Ten eerste moeten ze bij de hoofdspeakers passen en ten tweede moeten ze zelf ook nog een beetje lekker klinken.

[..]

Aaaaah, weer een mysterie mijn wereld uit :P. Ik wist dat je 5 dezelfde had, maar ik weet ook dat je speakers echt nooooooit per stuk kan kopen (uitzonderingen daargelaten). :)
in mijn geval wast makkelijk ;) , maar je hebt een goed geheugen moet ik zeggen ;) ik vind het qua klankkleur ideaal, en aangezien die Q1's magnetisch zijn afgeschermd(heb er 1 OP mn monitor staan) gaat dat prima. maar met zuiltjes is dat wat lastiger ;)

Maar idd iig thuis testen voor je hem besluit voor vast te nemen. het kan thuis heel anders klinken, ook icm je speakers.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:25

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hoe belangrijk is een center speaker eigenlijk? Wordt daar bij 5.1 films alleen het stem geluid over gestuurd of ook effecten etc.?

Ik heb nu geen center speaker op mn set aangesloten, maar heb binnenkort weer wat ¤ en wil er misschien wel eentje aanschaffen. Zonde om een aansluiting op mn versterker leeg te laten, toch?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 28 juli 2002 19:06 schreef Boss het volgende:
Ik heb nu geen center speaker op mn set aangesloten, maar heb binnenkort weer wat ¤ en wil er misschien wel eentje aanschaffen. Zonde om een aansluiting op mn versterker leeg te laten, toch?
Ook zonde om een maand niet te stappen ;). Ikzelf vind een center in een 5.1 hifiset heel essentieel, het is een beetje persoonlijk denk ik. Ik kan iig niet echt zonder :).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 17:07 schreef neographikal het volgende:
Als bv een ferrari van links naar rechts raast, en hij klinkt bij je center als een porsche dan denk je alsnog dis niet mooi..
Hmm The Fast & The Furious heb ik alleen op divx, toch maar ff de DVD huren dan :+ ;)
Op zondag 28 juli 2002 17:58 schreef JvS het volgende:
Oftewel: probeer het eerst met het passende merk, of anders met tips van de verkoper en ga thuis luisteren:
- klinken ze mooi "bij" je front
- Klinken lage mannenstemmen mooi vol en vrouwenstemmen lekker los
- gaat-ie niet irriteren, hoor je er niets opvallend aan?

Voldoet-ie daaraan, dan heb je IMO een perfecte center. :)
Dankje voor deze tip, nu weet ik waar ik op moet letten :)
Op zondag 28 juli 2002 18:08 schreef Raampie het volgende:
Als je toch een center uit dezelfde serie wil als je fronts (dat klinkt misschien wel het beste), dan kun je ook eens op [url="http://www.marktplaats.nl"]www.marktplaats.nl[/url] kijken.
Ik heb het niet zo op 2e hands van particulieren, de fronts die ik nu gekocht heb was inruil bij een audiozaak.
Overigens weet ik ook niet precies welke serie ik dan moet hebben, omdat Jamo niet lang geleden het benamingsschema heeft aangepast...
Op zondag 28 juli 2002 17:06 schreef Eddo het volgende:
naar een audiowinkel gaan en daar vragen of je center kan lenen (je koopt hem wel gewoon) en vragen of je hem kan omruilen voor een ander als hij niet goed klinkt
Bij de winkel waar ik deze speakers gekocht heb zullen ze dat wel doen, ik had de receiver bij een andere winkel gehaald die niet bezorgde, ze brachten zelfs de receiver voor me naar huis >:) :D
(Blijkt maar weer dat goeie service klantenbindend werkt: ik ga de center bijna zeker bij hun kopen :))

Maandag ga ik shoppen, ik laat jullie weten of het lukt :)

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ga waarschijnlijk dit kopen:

ONKYO TX DS 484
of
YAMAHA RXV 420

Met als 4 satelite speakers: Mission M72

En wil ik als center speaker de Mission MC1 kopen.

Zou dit een goede keuze zijn?

w00t

Verwijderd

qua amp zeg ik de Onkyo, ik vond de yamaha wel erg koeltjes klinken. Onkyo klinkt net wat warmer en de techniek die erin zit volges mij een stukkie beter. maar das just an opinion...

• Borland
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zelf heb ik best wel een tijd gezocht naar een center voor bij m'n Infinity Delta 60's. Omdat ik per see de Delta center wilde hebben ben ik gewoon gaan zoeken. Helaas was hij nergens meer te krijgen en heb de importeur van Infinity (Harman Kardon) opgebeld met de vraag wie deze center als laatst had ingekocht. Zo vond ik een witgoedzaak in Tilburg die er precies nog één had staan in precies de juiste kleur voor maar 300 gulden. Dus moraal.... bel gewoon eens wat bedrijven af, misschien heb je ook wel mazzel dat er ergens nog één staat die bij je fronts horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gewoon naar die audiozaak geweest en ze raadden mij de MB Quart QLC304CTR aan (etalagemodel, 181 => 150 euro). Na een tijdje geluisterd te hebben heb ik hem gekocht ("bij deze bedragen konden ze niet aan thuis luisteren beginnen").
Afgelopen avond LOTR gezien, en de stemmen klonken vooral heel realistisch, een center voegt echt wat toe aan een film :)
(Toen ik thuiskwam ff wat gekeken op www.mbquart.com en erachter gekomen dat MB Quart eigelijk vooral autospeakers maakt, maar dat interesseert verder weinig als het goed klinkt, toch? :))

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
JvS schreef op 28 juli 2002 @ 17:58:
Ach, dan hou je er toch een als reserve? :)

Overigens zijn er dealers die adverteren met een perspeaker prijs.. zouden die niet gedwongen zijn om ook losse speakers te leveren?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee, waarom zouden ze? Speakerprijs is gewoon per stuk, altijd. En levering is per set...

Pagina: 1