Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Rheobus (brakke webcam pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 23:35
Had voor dit weekend een Rheobus projectje op het programma staan, ondanks de buiten temperatuur :7

Ik wilde een eenvoudige Rheobus om mijn 3x120mm fans te kunnen regelen van 5v tot 12v, zonder leds en andere kermisattributen.

Voorkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/voorkant.jpg

Achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/achterkant.jpg

Vandaag en morgen ga ik verder met het solderen enzo. Verder komen er nog kleine plak cijfertjes bij de knoppen (5, 7 en 12) nadat ik alles heb doorgemeten en goed ingesteld heb.

einde bericht :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je verkeerd soldeert is het einde computer >:)

maar mooi gedaan ,uurtje bezig met vijlen en boren?

ps: ik mis nog een paar 8-) blauwe 8-)leds....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geinig gemaakt !

In dit soort dingen in elkaar knutselen ben ik echt slecht :(

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 22:25

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op zondag 28 juli 2002 15:35 schreef the_virus het volgende:
Dat is crap dus. Hoogstens voeding kaduuk, en dat gebeurt nauwlijks. Ik heb zovaak kortsluiting gemaakt. Pc leeft nog steeds.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 11:06

Leon

Rise Of The Robots

moet het niet zijn: variabel, 5V en 12V :?

Voor de rest wel mooi strak gemaakt en zo.. :)
ik hou zelf ook niet van al die fratsels en zo er op.. :P

Eeuwige n00b

• TheBoneCollector
yep maar ga hem natuurlijk niet testen in de pc...zet hem op een externe 12VDC PSU ofzo.
maar mooi gedaan ,uurtje bezig met vijlen en boren?
Thnx :7 dat frontje inclusief uitlijnen enzo en een mal maken duurde ongeveer 4 uurtjes....vijlen en meten was het meeste werk.

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 15:31 schreef TheBoneCollector het volgende:
Ik wilde een eenvoudige Rheobus om mijn 3x120mm fans te kunnen regelen van 5v tot 12v, zonder leds en andere kermisattributen.

einde bericht :)
Dat is je dan goed gelukt, mijn idee trouwens ook, als je met één knop ook maar één fan wilt regelen kun je heel goed een draadgewonden potmeter nemen, heb je verder geen beperkingen.

• TheBoneCollector
moet het niet zijn: variabel, 5V en 12V :?
zijn draadgewonden potmeters dus zal wel iets minder geven dan 12v enzo...is alleen variabel
Voor de rest wel mooi strak gemaakt en zo.. :)
thnx..daarom ook rustig aangedaan en goed uitlijnen en heel rustig vijlen en passen

• flippy
  • Niet online

flippy

Op zondag 28 juli 2002 15:37 schreef Cloontje het volgende:

[..]

Dat is crap dus. Hoogstens voeding kaduuk, en dat gebeurt nauwlijks. Ik heb zovaak kortsluiting gemaakt. Pc leeft nog steeds.
some people just can't take a joke....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Gaaf!
Alleen de draaiknoppen vin ik niet zo mooi, is net een gasfornuis.

• TheBoneCollector
lol, ze hadden geen alu knoppen of andere, tsja je wilt toch beginnen he :7. Kon geen bredere(die ook lager zijn) nemen want dan kwam ik niet uit qua afmeting. Kijk nog weleens bij Conrad voor alu knoppen of andere.

• flippy
  • Niet online

flippy

Op zondag 28 juli 2002 15:44 schreef Hyphylus het volgende:
Gaaf!
niks wat een paar 8-) blauwe 8-) leds op kunnen lossen....

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 15:43 schreef TheBoneCollector het volgende:

[..]

zijn draadgewonden potmeters dus zal wel iets minder geven dan 12v enzo...is alleen variabel
[..]
Nee hoor, als je de potmeter op 0 Ohm hebt staat de volledige Ub ove de fan. :)
Neem aan dat je hem in serie met de fan hebt.

• TheBoneCollector
yep, maar heb wel erg zware potmeters genomen, 250 Ohm. Afstelling zal dus wel lastig worden denk ik, zie wel

• flippy
  • Niet online

flippy

haal maar anders 140 ohm, das meer dan voldoende, dan zit je op de 5v, nu kom je op de 3v uit, das een betje laag, en vind je potmeters en de motortjes al helemaal niet leuk

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:16

Epsilon

Op zondag 28 juli 2002 15:44 schreef the_virus het volgende:some people just can't take a joke....
en sommige mensen kunnen een grap niet goed brengen, en laten het er uit zien als goede informatie.

• flippy
  • Niet online

flippy

kan ook...

maar ongelijk heb ik ook weer niet.

• TheBoneCollector
Fan 1 heeft 90 Ohm nodig, Fan 2 en 3 105 Ohm..
Dus idd volstaat 140 Ohm goed, alleen ook die hadden ze niet ze hadden alleen nog 250 Ohm. Die wordt waarschijnlijk niet zo warm als die van 140 Ohm (of zie ik dat verkeerd).
Vandaar dat ik die plak cijfertjes er ook op doe dan weet ik waar de 5 zit en zorg ik dat ik daar iig niet onder draai

• flippy
  • Niet online

flippy

die 250 wordt aleen maar warmer dan de 140, op een hogere ohm moet er meer energie omgezet worden in warmte(dat doet een weerstand).
het gaat het om of hij de warmthe kwijt kan (je hebt er nu 4 watt modellen in zitten die voldoende zijn voor je fans, maar als je er zwaarder of meer eropzeet zou ik zaan kijken naar die stereo modellen of een koelblokki erop zetten.

• TheBoneCollector
Hmm thnx...zal eens kijken voor 140 Ohm-pies..
Is dan toch kwestie van Plug and Play :7

• flippy
  • Niet online

flippy

Op zondag 28 juli 2002 16:11 schreef TheBoneCollector het volgende:
Hmm thnx...zal eens kijken voor 140 Ohm-pies..
Is dan toch kwestie van Plug and Play :7
moet zijn: Plug and Pray >:)

(ik neem aan dat het nu wel duidelijk is dat ik een geintje maak?)

• TheBoneCollector
>:) mwaw heb toch wel goede hoop dat het nog werkt ook >:)
(ik neem aan dat het nu wel duidelijk is dat ik een geintje maak?)
:+

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan natuurlijk ook die schakelaar ombouwen zodat hij tussen de potmeters en een ntc schakelt. wel zo handig als je weggaat om te eten of schijten of zo.

• TheBoneCollector
je kan natuurlijk ook die schakelaar ombouwen zodat hij tussen de potmeters en een ntc schakelt.
hoezo :? leg eens uit
wel zo handig als je weggaat om te eten of schijten of zo.
Eten wordt gebracht en heb een gat in me bureaustoel gemod met een bak eronder >:)

• flippy
  • Niet online

flippy

bij een ntc wisselt de weerstand naar gelang de temperatuur (ntx= hogere temp is lagere weerstand= meer toeren) een ptc = omgekeerd

and je dan de schakelaar laat schakelen tussen de potmeter of de ntc ben je helemaal de tweaker want dan heb je een manueel den een automatische fan regulator :)

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 16:04 schreef the_virus het volgende:
die 250 wordt aleen maar warmer dan de 140, op een hogere ohm moet er meer energie omgezet worden in warmte(dat doet een weerstand).
Nee hoor, bij een hogere weerstand loopt er ook minder stroom, een voorschakelweerstand van 250 Ohm zal minder vermogen verstoken dan eentje van 100 Ohm.

• TheBoneCollector
Hmm dus had toch gelijk :?

Dan hou ik gewoon die 250 Ohm erin...wil iig niet dat de potmeters te warm worden dus..

Verwijderd

potmeters van 4W worden niet gauw te warm, er wordt nl niet hetzelfde vermogen door verstookt als door je fan.

Voorbeeld:

Als je fan 350mA trekt (bij 12V), is z'n weerstand 12V/0.35= 35 Ohm.
Zet je er een potmeter van 100 Ohm voor, wordt de totale weerstand 135 Ohm.
De totale stroom wordt dan 12V / 135 Ohm = 89 mA.
Over de weerstand valt dus 0.089 A x 100 Ohm = 8.9 Volt
Het vermogen dat in de potmeter verstookt wordt is dus 8.9 Volt x 89 mA = 792 mW oftewel 0,8 Watt.
Pagina: 1