Comp geeft geen beeld bij booten

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Ik heb deze comp. [url="http://www-1.ibm.com/support/manager.wss?rs=0&rt=0&org=psg&doc=DETR-3SNRE4"]http://www-1.ibm.com/support/manager.wss?rs=0&rt=0&org=psg&doc=DETR-3SNRE4[/url] Maar bij het booten geeft ie geen beeld. Ik weet niet of het aan het mobo ligt maar hij lijkt eerst normaal te booten. Fannetjes gaan draaien, hd's gaan draaien enz. Normaal gaat dan het beeldscherm aan maar dat gebeurt nu niet. Het vreemde is ook dat het lampje van de cdrom en de floppydisk vol branden als er iets in zit. Als ik em aanlaat staan gaat op een gegeven moment het aan/uit lampje uit.

Dit alles kwam nadat ik het koelblokje op de proc heb schoongemaakt met stofzuiger. Ik ben er al achtergekomen dat dat niet slim is *D

Het volgende heb ik geprobeerd: bios baterijtje losgehalt, bios baterijtje vervangen. Pci videokaart geprobeerd. Geboot zonder pci kaarten, hd's, cdrom en 1 bankie ram.

Wat zal dit kunnen zijn :?

update:
zie bij specs 2 de specs van mijn comp.

Last.fm
Films!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je heatsink heb je dus schoongemaakt, dit is helemaal niet zo slecht, aangezien dit de temperatuur van je CPU ter goede doet :) (de koeling e.d. doet 't beter)

Maarja, heb je de heatsink er netjes afgehaald e.d.? Ik vind het nogal vreemd, aangezien dit soort problemen van "mijn bak doet 't niet meer nadat ik m'n heatsink d'r af heb gehaald e.d." bijna alleen voorkomt bij Athlon CPU's, waarvan de core makkelijk afbrokkelt.

Ik verdenk iig. je CPU, krijg je wel iets van piepjes als je boot zonder geheugen & videokaart?

• Sv3n
Op zondag 28 juli 2002 15:33 schreef Aikeleer het volgende:
Je heatsink heb je dus schoongemaakt, dit is helemaal niet zo slecht, aangezien dit de temperatuur van je CPU ter goede doet :) (de koeling e.d. doet 't beter)

Maarja, heb je de heatsink er netjes afgehaald e.d.? Ik vind het nogal vreemd, aangezien dit soort problemen van "mijn bak doet 't niet meer nadat ik m'n heatsink d'r af heb gehaald e.d." bijna alleen voorkomt bij Athlon CPU's, waarvan de core makkelijk afbrokkelt.

Ik verdenk iig. je CPU, krijg je wel iets van piepjes als je boot zonder geheugen & videokaart?
Ik heb zo'n slot-in proc. Ik heb dus alleen mijn fannetje eraf gehaalt en toen schoongemaakt. Piepjes geeft ie niet.

Als ik zonder ram boot weet ik niet ik zal effe kijken. zonder videokaart gaat moeilijk is een on-board videokaart.
(ik kan em er wel afslopen maar dan doet ie het helemaal nooit meer *D )

Last.fm
Films!

• Sv3n
Hij piept wel als ik boot zonder ram, 3keer lang 2 keer kort.

Last.fm
Films!

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 17:18 schreef sventhemen het volgende:

[..]

Hij piept wel als ik boot zonder ram, 3keer lang 2 keer kort.
ja dat betekend dat die vraagt om geheugen

• Sv3n
Op zondag 28 juli 2002 17:21 schreef Richard95 het volgende:

[..]

ja dat betekend dat die vraagt om geheugen
Dat snap ik ook wel hoor maar ik reageerde op de vraag van aikeleer:

Last.fm
Films!

• Sv3n
Ik kick maar eens want ik weet nog steeds niet wat het is.

Last.fm
Films!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 08:44
Heb je je slot proc er nog eens uitgehaald? Ik ben me nl. ook al een aantal keren verschrokken; deed niks meer, eruit gehaald effe de contactjes gecontroleerd en weer teruggezet en toen deed ie het weer

• Sv3n
weertenaar schreef op 01 augustus 2002 @ 09:00:
Heb je je slot proc er nog eens uitgehaald? Ik ben me nl. ook al een aantal keren verschrokken; deed niks meer, eruit gehaald effe de contactjes gecontroleerd en weer teruggezet en toen deed ie het weer
Ik heb em eruit gehad (en weer goed teruggezet) maar nog steeds niks :'( Die proc. ziet er goed uit.

Maar effe een algemaan vraagje. Als ik een pci videokaart in mijn comp zet, doet die het dan automatisch of moet je die eerst in de bios aanzetten en die ander uitschakelen ofzo??? Want iemand zei tegen mij dat het mijn videokaart weleens kon zijn. Maar als ik die pci videokaart (s3 2mb) erin zet krijg ik nog steeds geen beeld.

Last.fm
Films!

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
is het mischien jouw monitor?
heb hier namelijk het zelfde probleem :(

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
sventhemen schreef op 01 augustus 2002 @ 09:23:
[...]
Ik heb em eruit gehad (en weer goed teruggezet) maar nog steeds niks :'( Die proc. ziet er goed uit.

Maar effe een algemaan vraagje. Als ik een pci videokaart in mijn comp zet, doet die het dan automatisch of moet je die eerst in de bios aanzetten en die ander uitschakelen ofzo??? Want iemand zei tegen mij dat het mijn videokaart weleens kon zijn. Maar als ik die pci videokaart (s3 2mb) erin zet krijg ik nog steeds geen beeld.
Dan moet je even in je BIOS selecteren dat hij moet booten met PCI videokaart en geen AGP. Ik heb even het topic doorgelezen maar denk dat je cpu nog goed is. Zodra je je geheugen er weer in doet piept hij dan nog steeds? En denk ook even aan de reactie hierboven van een kapotte monitor :)

Leeg

• Sv3n
Nee het niet mijn monitor of alle 4 mijn monitors moeten kapot zijn :P

Last.fm
Films!

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 09:39:
[...]

Dan moet je even in je BIOS selecteren dat hij moet booten met PCI videokaart en geen AGP. Ik heb even het topic doorgelezen maar denk dat je cpu nog goed is. Zodra je je geheugen er weer in doet piept hij dan nog steeds? En denk ook even aan de reactie hierboven van een kapotte monitor :)
Ja maar in de bios instellen word een beetje moeilijk aangezien hij geen beeld geeft ;) En als het geheugen er weer inzit dan piept ie niet.

Last.fm
Films!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Even herhalen:
- Bios boot voorbij de memory check.
- Bios boot niet voorbij de schijfstation-initialisatie.

Wellicht dat de proc dood is. Probeer hardwarematig (jumper?) de onboard kaart uit te zetten. Trek alle IDE/Floppy/SCSI kabels los, haal alle PCI/ISA/EISA/VESA/PCI-X kaarten los en boot met alleen proc, 1 reepje memory, en vid kaart, en natuurlijk keyboard. Werkt dat niet, dan vrees ik dat 't een nieuw procje wordt.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Sv3n
Aetje schreef op 01 augustus 2002 @ 09:48:
Even herhalen:
- Bios boot voorbij de memory check.
- Bios boot niet voorbij de schijfstation-initialisatie.

Wellicht dat de proc dood is. Probeer hardwarematig (jumper?) de onboard kaart uit te zetten. Trek alle IDE/Floppy/SCSI kabels los, haal alle PCI/ISA/EISA/VESA/PCI-X kaarten los en boot met alleen proc, 1 reepje memory, en vid kaart, en natuurlijk keyboard. Werkt dat niet, dan vrees ik dat 't een nieuw procje wordt.
Dat laatste heb ik gedaan. Maar nog steeds geen beeld. (ben al op zoek naar nieuwe comp of een comp waar ik mijn proc kan tetsen)

Ik weet niet percies hoever hij boot maar ik (probeer) leg het even uit.

Als ik de comp aanzet gaan de fannetjes draaien. Hd's gaan draaien, en dan komt het eerste rare verschijnsel: Als ik een floppy of een cdrom inde floppydrive of cdromdrive heb zitten draaien die continue op volle snelheid. Dat zie ik doordat het ledje de hele tijd vol brand en dat hoor ik. Als hij normaal boot geeft hij dan een signaal naar het beeldscherm en het beeldscherm gaat aan, maar dat gebeurt nu niet en verder doet hij niets.
even op een rijtje.
-Hd's enzo krijgen (denk ik) geen signaal van het mobo
-Bios controleert wel of er ram aanwezig is
-videokaart geeft geen signaal af.
-Bios piept geen 1 keer als de proc, stekkers van beeldscherm toetsenbord muis er inzitten en als er ram inzit. Hij piept dus ook niet 1 keer als teken dat alles goed is.
-Power ledje gaat op een gegeven moment weer uit :?

Last.fm
Films!

Verwijderd

Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Computer startte niet op. Proc eruit gehaald (PII-266 Mhz. , er weer in gezet toen deed ie nog niks. Proc er weer uit gehaald een andere proc (PII-400 Mhz) erin gezet en die startte wel op. Daarna originele proc er weer in en toen deed die het ook weer.

• Sv3n
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 10:09:
Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Computer startte niet op. Proc eruit gehaald (PII-266 Mhz. , er weer in gezet toen deed ie nog niks. Proc er weer uit gehaald een andere proc (PII-400 Mhz) erin gezet en die startte wel op. Daarna originele proc er weer in en toen deed die het ook weer.
Ja ik ben ook op zoek naar een proc zodat ik kan testen of het mijn mobo of mijn proc is. Ik heb nog hoop dat ik er 1 ga vinden (bij mijn pa op het werk hebben ze allemaal IBM's is er vast wel zo'n eentje als ik heb en mag ik vast wel effe mee testen :)

Last.fm
Films!

• reskobon
Ja maar als je MOBO nog piept dan betekent dat je processor het nog gewoon doet. Het verhaal van hierboven kan zijn dat nu je cmos instellingen fout zijn. Zodra je er dan een andere processor instopt stelt die zichzelf opnieuw in, en als je dan je oude er weer instopt wordt die ook weer opnieuw ingesteld. Mijn advies is dus even je BIOS resetten en dan kijken of die PCI videokaart werkt en dus even met een jumper de agp overzetten naar pci.

Leeg

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 10:51:
Ja maar als je MOBO nog piept dan betekent dat je processor het nog gewoon doet. Het verhaal van hierboven kan zijn dat nu je cmos instellingen fout zijn. Zodra je er dan een andere processor instopt stelt die zichzelf opnieuw in, en als je dan je oude er weer instopt wordt die ook weer opnieuw ingesteld. Mijn advies is dus even je BIOS resetten en dan kijken of die PCI videokaart werkt en dus even met een jumper de agp overzetten naar pci.
Even voor de duidelijkheid: er zit geen agp videokaart in maar een onboard videokaart en als je had gelezen zou je weten dat ik de bios al had gereset.

Last.fm
Films!

• reskobon
Oh sorry stom, maar die onboard videokaart kan je toch uitzetten dmv een jumper dus kan je daarna gebruik maken van je PCI videokaart.

Leeg

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 10:55:
Oh sorry stom, maar die onboard videokaart kan je toch uitzetten dmv een jumper dus kan je daarna gebruik maken van je PCI videokaart.
De comp is 4 jaar oud en na al die tijd zal ik niet weten waar het boekje ligt. Ben er al eens naar op zoek geweest toen ik win 95 opnieuw ging installeren, niet gevonden. Maar ik zal eens kijken op de ibm site of ik daar wat kan vinden.

Last.fm
Films!

Verwijderd

Als je eens probeert te booten zonder dat je IDE en floppy kabels zijn aangesloten? Bij mij werkt dat meestal wel als ik die verschijnselen heb. Daarna 1 kabel aansluiten en weer proberen.. Op een gegeven moment weet je dan waar het zit...

• Sv3n
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 11:02:
Als je eens probeert te booten zonder dat je IDE en floppy kabels zijn aangesloten? Bij mij werkt dat meestal wel als ik die verschijnselen heb. Daarna 1 kabel aansluiten en weer proberen.. Op een gegeven moment weet je dan waar het zit...
Als ik dat doe heb ik nog steeds geen beeld aan mijn hd's ligt het echt niet. Er is iets stuk proc., videokaart, mobo., en ik probeer uit te vinden wat. Als het aan mijn hd's had gelegen had ik wel beeld gekregen.

Last.fm
Films!

• reskobon
sventhemen schreef op 01 augustus 2002 @ 11:07:
[...]
Als ik dat doe heb ik nog steeds geen beeld aan mijn hd's ligt het echt niet. Er is iets stuk proc., videokaart, mobo., en ik probeer uit te vinden wat. Als het aan mijn hd's had gelegen had ik wel beeld gekregen.
Klopt, maar je zegt dat je mobo nog piept en dat betekent dus dat je cpu nog goed is en je mobo dus ook. Als je dan je geheugen er weer instopte piepte hij niet meer oftewel je geheugen is ook nog goed. Dus lijkt het volgens mij je onboard videokaart. Je moet even kijken wat voor mobo je hebt (dus merk en type), dit staat vaak tussen je pci sloten in. Kijk dan even op de site van de fabrikant voor info.

Leeg

• Sv3n
:( ik ben een beetje boos op IBM. dit had ik gevonden: http://www-1.ibm.com/supp...0&org=psg&doc=BMOE-3Q8JAJ .
Ik heb model type 2178 e80 . Dus ik kijk bij 2178 en wat staat daar? 2178 NVIDIA Video Card N/A N/A Remove existing card from AGP Slot Maar ik heb helemaal geen agp slot |:(

Last.fm
Films!

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 11:13:
[...]

Klopt, maar je zegt dat je mobo nog piept en dat betekent dus dat je cpu nog goed is en je mobo dus ook. Als je dan je geheugen er weer instopte piepte hij niet meer oftewel je geheugen is ook nog goed. Dus lijkt het volgens mij je onboard videokaart. Je moet even kijken wat voor mobo je hebt (dus merk en type), dit staat vaak tussen je pci sloten in. Kijk dan even op de site van de fabrikant voor info.
Ok ik zal effe kijken. Maar ik denk dat ie van IBM is. Ik heb iets gevonden: Er staat ergens een nummer: v65xa . Maar ik weet niet wat het is. Op de kast staat nog een nummer: s/n AE-A9TPX

Last.fm
Films!

• reskobon
Ik heb ook even gekeken op de site van IBM en zie het ook ja?? Weet je zeker dat je geen AGP slot hebt? Het staat er niet voor niks of toevallig een ander type mobo?

Leeg

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 11:25:
Ik heb ook even gekeken op de site van IBM en zie het ook ja?? Weet je zeker dat je geen AGP slot hebt? Het staat er niet voor niks of toevallig een ander type mobo?
Ik weet heeeeeeeeeeel erg zeker dat ik geen agp slot heb en ik weet ook heeeeeeel erg zeker dat ik een on-board videokaart heb want die zie ik zo zitten.

Last.fm
Films!

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 11:25:
Sorry ben heel dom. het is een 2138 e80. |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Last.fm
Films!

• Sv3n
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-3ZXMBW.html hier staan alle jumpers. Maar als ik dit hieronder nou omzet is de videokaart dan uitgeschakeld??
JP1
1-2
2-3 Video IRQ (IRQ9) setting
Disabled
Enabled

Last.fm
Films!

• reskobon
sventhemen schreef op 01 augustus 2002 @ 11:48:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-3ZXMBW.html hier staan alle jumpers. Maar als ik dit hieronder nou omzet is de videokaart dan uitgeschakeld??
JP1
1-2
2-3 Video IRQ (IRQ9) setting
Disabled
Enabled
Je zet hem dus op 1-2 en dan is hij gedisabled :) dan duw je je pci kaart erin en even je bios resetten en booten maar.

Leeg

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 11:53:
[...]

Je zet hem dus op 1-2 en dan is hij gedisabled :) dan duw je je pci kaart erin en even je bios resetten en booten maar.
;( niet het gewenste resultaat

Last.fm
Films!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

sventhemen schreef op 01 augustus 2002 @ 10:53:
[...]
Even voor de duidelijkheid: er zit geen agp videokaart in maar een onboard videokaart en als je had gelezen zou je weten dat ik de bios al had gereset.
Onboard kaarten zitten ook of direct op de AGP of de PCI bus. Ze zitten alleen niet in een slot.

En als een MoBo piept wil dat niet zeggen dat je proc het doet. Haal je proc er maar eens uit. Een lange pieptoon is je deel...

Maar goed, test eerst de vid. kaart maar, dan verder kijken... :) echter, ik vermoed dat je Northbridge niet goed initialiseert... Vanwege de HD en floppy problematiek.

Forget your fears...
...and want to know more...

• reskobon
Aetje schreef op 01 augustus 2002 @ 12:06:
[...]
Onboard kaarten zitten ook of direct op de AGP of de PCI bus. Ze zitten alleen niet in een slot.

En als een MoBo piept wil dat niet zeggen dat je proc het doet. Haal je proc er maar eens uit. Een lange pieptoon is je deel...

Maar goed, test eerst de vid. kaart maar, dan verder kijken... :) echter, ik vermoed dat je Northbridge niet goed initialiseert... Vanwege de HD en floppy problematiek.
Welke HD en floppy problematiek?? heb ik wat gemist ofzo? Wanneer denk je dat je je cpu en geheugen elders kan testen?

Leeg

• Sv3n
Aetje schreef op 01 augustus 2002 @ 12:06:
[...]

Ik zal dat met de proc eens proberen.

Northbridge wat is dit??? :?
Oh ja nog iets: ook als je niets in de floppydrive en cdrom drive zit brand het lampje continue.

Last.fm
Films!

• reskobon
volgens mij betekent dat vaak dat je kabel verkeerd om zit :P maar zoals aetje zei zou dat dus ook aan je northbridge kunnen liggen. Je northbridge verzorgt de communicatie met je geheugen, cpu en je ide controllers en hij communiceert ook met de southbridge die weer de alles met de pci en agp poorten regelt (correct me if i'm wrong).

Leeg

• Sv3n
reskobon schreef op 01 augustus 2002 @ 12:17:
volgens mij betekent dat vaak dat je kabel verkeerd om zit :P maar zoals aetje zei zou dat dus ook aan je northbridge kunnen liggen. Je northbridge verzorgt de communicatie met je geheugen, cpu en je ide controllers en hij communiceert ook met de southbridge die weer de alles met de pci en agp poorten regelt (correct me if i'm wrong).
Ik denk niet dat mijn kabel verkeerd om zit maar als de northbridge kapot is moet ik dus een nieuw mobo???

Last.fm
Films!

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 10:50
Misschien heb je hier niet zo veel aan..
Maar ik heb dat ook eens gehad, niks van beeld, fans draaien, HD's maken lawaai. Nu blijkt dat er nog een stand-off van mijn ander MoBo te veel stond. Ik deed die stand-off weg en het werkte direct. Dus misschien eens kijken dat er niks is losgeraakt en ligt waar het niet hoort te liggen.

• Sv3n
Ik denk dat het mijn mobo is omdat als ik zonder cpu opstart dat hij dan niet piept.
Lijkt me toch niet helemaal normaal, of hoort dat zo ???? :P

Last.fm
Films!

Pagina: 1