Waterkoeling ideeen

Pagina: 1
Acties:

• marsattacks
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01
Nu mijn waterkoeling functioneert (ben er zeer tevreden mee.. superstil en toch de performance van een XP2200) wil ik de volgende ideeen/uitvindingen lanceren voor de welwillende knutselaars of bedrijven. Als ze zouden bestaan zou ik ze in ieder geval kopen. For the record: deze ideeen zijn FREEWARE, zeg maar een FreeBSD licentie.

Idee 1:
Geintegreerde voeding + radiator + 12cm fan. Verhoog het voedingskastje zodat er een klaxx black radi of zo tegenaan geschroefd kan worden, en daarop weer een 12cm regelbare fan. Zo dus:

FRVVVV
<- FRVVVV
FRVVVV

F = fan
R = radiator
V = voeding

Als de voeding een 220 aansluiting voor de pomp aan de voorkant heeft, via een relais, is het helemaal ideaal natuurlijk.

Idee 2:
Ontwikkel een pomp + reservoir geheel dat netjes in een of twee 5 1/4" bays past. Met raampje en bijvul/drain mogelijkheden natuurlijk. Oh en digitale temperatuur weergave. En blauwe leds.

ack ack, ack ackACK!

Verwijderd

Voor het goede begrip:

Je wilt in feite de radiator met fan samen met de voeding in een externe behuizing doen.

Lijkt mij niet handig omdat je dan de warmte van je voeding bij je radiator doet, en je hoopt nou juist dat die de warmte afvoert. Alleen de radiator met fan extern is wel een optie, dan kun je zelfs een 230V fan toepassen, die worden door papst gemaakt. Je zal alleen gaten moeten boren voor de slangen, en de radiator moet hoger staan dan de processor.

De discussie over dompelpomp of in-line pomp is dat de dompelpomp warm wordt en zo je koelvloeistof opwarmt. Feitelijk is het zelfs gunstig om de in-line pomp buiten de kast te plaatsen.

• marsattacks
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01
Je wilt in feite de radiator met fan samen met de voeding in een externe behuizing doen.
Nee ik bedoelde dat het toch nog in een case kon. Evt dat de radiator en fan er achter aan hangen alla.
Lijkt mij niet handig omdat je dan de warmte van je voeding bij je radiator doet, en je hoopt nou juist dat die de warmte afvoert.
Hmm jah.. misschien het systeem omdraaien dan.. dus de voeding achteraan, dan de radiator, en de fan voorop. Is ook handiger met de slangen dan. Ik denk dat voedingen geen probleem hebben met de warmte die van een radiator af komt.
De discussie over dompelpomp of in-line pomp is dat de dompelpomp warm wordt en zo je koelvloeistof opwarmt. Feitelijk is het zelfs gunstig om de in-line pomp buiten de kast te plaatsen.
De 10 watt van zo'n pomp valt in het niet tegen de rest van het systeem.

Mijn doel met waterkoeling is overigens niet een zo koel mogelijk systeem, maar een zo stil mogelijk systeem :z

ack ack, ack ackACK!

Verwijderd

Als we toch met de wilde ideetjes(ja ik weet inderdaad nog steeds de sneltoets voor dubbele puntjes nog niet)bezig zijn.....heeft iemand er al eens aan gedacht om zijn waterkoeling systeem op de waterleiding aan te sluiten ?
Volgens mij zijn dit de voor en nadelen :

Voordeel
--------

- Geen Pomp.
- Geen Radiator, de totale massa van het water moet genoeg zijn om de warmte af te voeren.
- Daarnaast, lijkt het mij dat door de totale massa van het water, plus het niet circuleren(dat wil zeggen, geen gesloten systeem, aka waterrecycling) van het water, het koelvermogen toeneemt.

Nadeel
------

- Kraanwater, oxidatie/algen/etc.
- Water rekenning >:)
- Oke, niet een erg nadeel als je kijkt wat voor werk Dabit en anderen in hun systeem stoppen, maar toch, al dat loodgieterswerk....
- Water valt uit, om wat voor reden dan ook, dag dag processortje.

Zeer waarschijnlijk vergeet ik nog diverse nadelen, en zullen de voordelen veel minder invloed hebben dan ik op dit moment denk, maar ik was toch benieuwd wat de medetweakers hier over te zeggen hadden. En nou krijgt dit topic mooi een andere wending, en indien dit een compleet idioot idee is, scheelt het weer een geopened topic met bijbehorend slotje.