20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
een fan er op laten blazen of een coolermaster 4002 kopen (zie pricewatch)
ben zelf op zoek naar waterkoeling elementen voor mijn hdd's
En als je er papst fans in zet? of kan dat niet?Op zondag 28 juli 2002 13:46 schreef Old_Sparky het volgende:
die coolemaster koeling werken wel goed alleen ik vind ze te veel herrie maken.
Is ook handig jahOp zondag 28 juli 2002 13:46 schreef Old_Sparky het volgende:
ben zelf op zoek naar waterkoeling elementen voor mijn hdd's
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Verwijderd
Verwijderd
Deze heb ik bevestigd via snelbindertjes op de plaats waar normaal een 2d hd geplaatst kan worden.
Werkt perfect
Als je dit aan een n00b vertelt, gaat ie 't doen hoor.Op zondag 28 juli 2002 14:29 schreef commodore het volgende:
leg er zo'n blauwe ijsblok op die ze ook in koelboxen gebruiken, ie zal wel koud genoeg worden
Denkt dan: Ja maar condenseert dat dan niet
Denkt daarna: ach bie tweakers zoll'n zu't wel witt'n
AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)
Forget your fears...
...and want to know more...
Je moet even meten hoe warm die echt is, de "vingerbrand" temp, is voor sommigen al bij 42 graden, voor anderen bij 60, maar veel warmer dan 60 zou ik m'n HD niet laten wordenOp zondag 28 juli 2002 16:39 schreef The Vaporizer het volgende:
mijn hd kan je vingers aan verbranden zoon beetjeis dat wel goed?
AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)
Verwijderd
Verwijderd
Zware onzin wat hier bovenstaat.Op zondag 28 juli 2002 16:48 schreef JSS het volgende:
In principe heeft het geen voordelen om met andere koeling dan luchtkoeling te werken. Gewoon een fan ervoor/op/achter/naast/in hangen is voldoende. Ev op 7V laten lopen als ie veel herrie maakt. Succes
Ik heb me watersetup nu een week of 4 draaien met een koolance hd koelings setje erin gemonteerd.
Je krijgt er speciale koelingspasta (2 componenten) bij die je over je controller van je hd moet smeren.
Die shit wordt met een metalen plaatje afgedekt.
En dan monteer je je hd's aan het koel element.
Resultaat is dat mijn IBMmetjes perfect gekoeld blijven, beter en gelijkmatiger dan de koeling van een 80mm fan.
Het enige nadeel is dat het ¤70 kost maar dat is gauw verdwenen wanneer je de stilte ervaart.
Verwijderd
Ja, maar dat werkt idd met een verspreidingsplaat. Dat si het verschil. Maar ik snap niet dat je ¤70 gaat uitgeven voor een koelsetje voor je HD.Op zondag 28 juli 2002 17:16 schreef DragonLord het volgende:
[..]
Zware onzin wat hier bovenstaat.
Ik heb me watersetup nu een week of 4 draaien met een koolance hd koelings setje erin gemonteerd.
Je krijgt er speciale koelingspasta (2 componenten) bij die je over je controller van je hd moet smeren.
Die shit wordt met een metalen plaatje afgedekt.
En dan monteer je je hd's aan het koel element.
Onzin, met water koel je het niet gelijkmatiger dan met lucht. Lucht komt nl. overal, maar water blijft binnen het koelelement. Dus niet op de zijkant, onderkant, etc.Resultaat is dat mijn IBMmetjes perfect gekoeld blijven, beter en gelijkmatiger dan de koeling van een 80mm fan.
Het enige nadeel is dat het ¤70 kost maar dat is gauw verdwenen wanneer je de stilte ervaart.
Verder koelt lucht goed genoeg voor een HD. Zeker met een fan op 12V. Maar het is leuk speelgoed
Verwijderd
hmm bij mij valt dat wel meeOp zondag 28 juli 2002 16:41 schreef E-Mile het volgende:
[..]
Je moet even meten hoe warm die echt is, de "vingerbrand" temp, is voor sommigen al bij 42 graden, voor anderen bij 60, maar veel warmer dan 60 zou ik m'n HD niet laten worden
Verwijderd
Het element een aluminium blok heeft een 'spiraal' binnenin zitten waardoor het water loopt.Op zondag 28 juli 2002 17:37 schreef JSS het volgende:
Onzin, met water koel je het niet gelijkmatiger dan met lucht. Lucht komt nl. overal, maar water blijft binnen het koelelement. Dus niet op de zijkant, onderkant, etc.
Verder koelt lucht goed genoeg voor een HD. Zeker met een fan op 12V. Maar het is leuk speelgoed
Het water zorgt ervoor dat het blok dezelfde temp blijft houden als het water. De hd's cq. hun controllers zijn op sommige punten heter dan andere.
Deze hitte verschillen worden door het koelelement toch netter opgevangen.

De koeling is gebaseerd op warmte geleiding naar het koelelement.
2-de plaatje

Zoals je hierboven ziet (vast wel es eerder gezien.) zie je dat het hd-rekje ook langs de zijkant contact maakt met de hd en het koelelement.
Hoewel het contactoppervlak niet al te groot is heeft het weldegelijk invloed op de hd temp.
Vrijwel alle warmte die een HD weet te genereren komt van de controller en het motortje.
Deze beide zijn samen met een stuk van de behuizing allemaal bedekt door de koelpasta.
Ik heb het nog niet kunnen meten de warmte maar hij wordt niet warmer dan 32° C.
Dus waterkoeling van je hd's blijft beter en stiller, tenzij jij een groot aantal koellichaampjes op je controllerchips hebt gemonteerd maar dan nog blijft het afhankelijk van lucht koeling.
Vergeet niet dat je hd's gekoeld worden met warmere lucht uit je case, ook al heb je een goeie airflow, het scheelt toch een aantal graden.
Verwijderd
Kan je ook 2 hd's met deze koeling koelen, de 2de hd bijv op zijn kop onder de koeling hangen?? of is dit een slecht idOp zondag 28 juli 2002 18:06 schreef DragonLord het volgende:
[..]
Het element een aluminium blok heeft een 'spiraal' binnenin zitten waardoor het water loopt.
Het water zorgt ervoor dat het blok dezelfde temp blijft houden als het water. De hd's cq. hun controllers zijn op sommige punten heter dan andere.
Deze hitte verschillen worden door het koelelement toch netter opgevangen.
[url="http://koolance.com/products/hdc1-a01/hdc1-a01_02.jpg"][afbeelding][/url]
De koeling is gebaseerd op warmte geleiding naar het koelelement.
2-de plaatje
[url="http://koolance.com/images/hdc1-a01_p1.jpg"][afbeelding][/url]
Zoals je hierboven ziet (vast wel es eerder gezien.) zie je dat het hd-rekje ook langs de zijkant contact maakt met de hd en het koelelement.
Hoewel het contactoppervlak niet al te groot is heeft het weldegelijk invloed op de hd temp.
Vrijwel alle warmte die een HD weet te genereren komt van de controller en het motortje.
Deze beide zijn samen met een stuk van de behuizing allemaal bedekt door de koelpasta.
Ik heb het nog niet kunnen meten de warmte maar hij wordt niet warmer dan 32° C.
Dus waterkoeling van je hd's blijft beter en stiller, tenzij jij een groot aantal koellichaampjes op je controllerchips hebt gemonteerd maar dan nog blijft het afhankelijk van lucht koeling.
Vergeet niet dat je hd's gekoeld worden met warmere lucht uit je case, ook al heb je een goeie airflow, het scheelt toch een aantal graden.
ik zag het plaatje en kreeg zo'n id, ik wil er namelijko ook 1 kopen, maar ik heb 2 hd's en dat vind ik een beetje duur worden als ik er 2 moet kopen
[url="http://www.tweakers.net/pricewatch/15296"]Pricewatch[/url]
A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.
Of je raadpleegd nitraatOp zondag 28 juli 2002 21:14 schreef getty het volgende:
Bij mij werkt onderstaande ook heel goed en is helemaal niet duur.
[url="http://dev.rab-bit.com/1to1/html/image.php?image=94"][afbeelding][/url]
Maaktie lawaai?Op zondag 28 juli 2002 21:14 schreef getty het volgende:
ej nou realiseer ik me pas dat dit topic helemaal niet in CE thuishoort
A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.
hmm, misschien bestel ik er ook wel een danOp zondag 28 juli 2002 21:43 schreef getty het volgende:
Hij komt iig niet boven mijn cpu-cooler uit
Hij kreeg mijn IBM schijf van 35 naar 29 graden, dus is de 6 euro wel waard.Op zondag 28 juli 2002 21:46 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:
[..]
hmm, misschien bestel ik er ook wel een dan
Verwijderd
maakt helaas wel een beetje veel herrieOp zondag 28 juli 2002 21:14 schreef getty het volgende:
[en dan kun je zeggen: ja dan zet je m toch op 5 volt?, maar daar heb ik m niet voor gekocht!]
Verwijderd
Ja, ik heb hem ook, en ik denk er sterk over om hem er uit te gooien, alleen al voor het lawaai. + ik kan er geen andere HDD meer onder kwijt.Op zondag 28 juli 2002 21:41 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:
[..]
Maaktie lawaai?
Verwijderd
Ja, dat KAN !!.Op zondag 28 juli 2002 21:05 schreef ptloftcgj het volgende:
[..]
Kan je ook 2 hd's met deze koeling koelen, de 2de hd bijv op zijn kop onder de koeling hangen?? of is dit een slecht id
ik zag het plaatje en kreeg zo'n id, ik wil er namelijko ook 1 kopen, maar ik heb 2 hd's en dat vind ik een beetje duur worden als ik er 2 moet kopen
Heb er helaas geen foto van gemaakt maar wanneer ik binnenkort me digicam binnen heb en de tijd heb om een temperatuursensor aan te hangen dan laat ik wat specifiekere specs en pics zien.
Die ¤70 waar ik het over had, bevatte de standaard hd-hoelings kit + het montagesetje voor de 2-de hd.
Paar dagen later 2 casefans binnengekregen. Ffe een 120mm Y.S. Tech voor geplaatst en dat ding wordt nu niet warmer dan 31°C
Trouwens, die 120mm koelt m'n 2e HD dus ook lekker
...
"Vrijwel alle warmte die een HD weet te genereren komt van de controller en het motortje.
Deze beide zijn samen met een stuk van de behuizing allemaal bedekt door de koelpasta."
end quote
Volgens mij (en maxtor
Verwijderd
Maxtor, daar noem je nogal een goed merk voor reetconfiguraties.Op zondag 28 juli 2002 22:24 schreef gladiool het volgende:
quote:
"Vrijwel alle warmte die een HD weet te genereren komt van de controller en het motortje.
Deze beide zijn samen met een stuk van de behuizing allemaal bedekt door de koelpasta."
end quote
Volgens mij (en maxtor) komt de meeste hitte van de luchtwrijving tussen platter en lucht, niet van de motor of chips.
Heb je nog een draad naar de bron waar dat staat.
Ik zal Koolance maar ff quoten.
Lijkt mij duidelijk.The encapsulate (koelpasta/prut) should be applied to the largest heat-producing components: the spindle motor and primary circuit chips on the bottom-side of the drive.
Trouwens het is zeer duidelijk dat een controller in een raid-config (zoals ik heb draaien) meer werk moet verrichtten dan een stand-alone drive. (lees: meer hitte produceert)
Ik ben dus zeer blij en me Deskstarretjes ook dat ik de controller kant koel.
Maar ik hou jou niet tegen als je anders wil beweren.
"Disk drives used in servers and workstations have very high rotational speeds. The air friction that is created, leads to a rapid temperature rise in the hard drive. This heat must be dissipated by a cooling process that places the drives directly in front of a stream of cold air. Even modern server enclosures and disk sub-system cabinets often have insufficient cooling."
Verwijderd
Nog steeds geen link maar even goed geloof ik je copy-paste werk.Op zondag 28 juli 2002 23:32 schreef gladiool het volgende:
als je bij maxtor in de knoweledge base zoekt op heat, dan krijg je bv dit:
"Disk drives used in servers and workstations have very high rotational speeds. The air friction that is created, leads to a rapid temperature rise in the hard drive. This heat must be dissipated by a cooling process that places the drives directly in front of a stream of cold air. Even modern server enclosures and disk sub-system cabinets often have insufficient cooling."
Maxtor heeft het voornamelijk over server schijven. Deze zijn meestal scsi en 10k of 15k rpm, dat wil nog wel wat uitmaken.
En vooral scsi schijven kunnen veel kop bewegingen hebben etc. helemaal als je ze in een server hangt met een sub cabinet (zie je copypaste verhaal) waar geen airflow doorheen is.
Toch is de controller de grootste oorzaak van de hitte in IDE en RAID configs.