Toon posts:

Problemen met Aloh@ 5700

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen ging ik mij es amuseren. Had wat RAM bijgekocht voor in mijn pa zijn pc. Toen ik ging kopen had ik de pc eerst open gedaan en op het ram stond 64MB 133Mhz SDRAM...OK geen probleem dacht ik, ik winkel binnen "128MB SDRAM 133 please". Voila ik buiten en lekker trots...Had ik beter moeten weten |:(
Nu vijs ik vandaag pc open, plaats RAM erin en reboot...Hmm allemaal rare tekentjes bij boot en pc raakt niet geboot. :(
OK, ff bios checken...damn hier ook rare tekens.
Stroom weer uit, oud ram eruit en enkel booten met nieuw...pc boot zelf niet nu :(
Oud RAM er terug bij en ram verwisseld van sloten, nog altijd rare tekens...
Nu heeft dat RAM geld gekost en het was een verjaardagsgeschenk...heeft iemand een idee hoe ik dit in een PB Aloh@ 5700 toch nog aan de praat kan krijgen? :'(

Verwijderd

kan er aan liggen dat je bios kaput is hopen dat je hem kan flashen en ander moet je PB ff mailen ofzo dat ze je een nieuwe rom toesturen

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Eventjes Bios clearen en kijken op welke cas latency oude geheugen loopt. Die rare tekens kunnen geheugenfouten zijn . waarschijnlijk zitten er 3 sloten in, stop de oude in het slot wat nog helemaal niet gebruikt is. Als het systeem dan eindelijk wel in staat is om te booten, gebruik dan bijvoorbeeld memtest om te kijken of dr. fouten zijn.
Ik hoop niet dat je de dimm niet goed geplaats hebt, dan zou je bord defect kunnen zijn of bepaalde dimm sloten in de meeste gevallen

Verwijderd

Topicstarter
Zit met een probleem: op het papier bij de pc staat dat het mobo een Kourou is...Maar op de site van PB kennen ze enkel maar Kourou2. Ze zeggen da in de Aloh@ bios 1.0 zit en heb de 1.8 gevonden op disketten.
Is het nu gewoon een fout op mijn papier of is het dat pb de oude aloh@ niet meer ondersteund?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 09:46 schreef Carel het volgende:
Eventjes Bios clearen en kijken op welke mhz bus het oude geheugen loopt. Die rare tekens kunnen geheugenfouten zijn . waarschijnlijk zitten er 3 sloten in, stop de oude in het slot wat nog helemaal niet gebruikt is. Als het systeem dan eindelijk wel in staat is om te booten, gebruik dan bijvoorbeeld memtest om te kijken of dr. fouten zijn.
Ik hoop niet dat je de dimm niet goed geplaats hebt, dan zou je bord defect kunnen zijn of bepaalde dimm sloten in de meeste gevallen
Zal bios proberen clearen als ik daaraan kan in die PB...Heb maar twee sloten dus kan enkel wisselen. Met het oude boot hij zowel in slot1 als slot 2. Het nieuwe wil hij niet booten in slot1 of slot2. Samen boot hij in alle geval maar geeft rare tekens vanaf boot.

• Carel
Op zondag 28 juli 2002 09:47 schreef Damoke het volgende:
Zit met een probleem: op het papier bij de pc staat dat het mobo een Kourou is...Maar op de site van PB kennen ze enkel maar Kourou2. Ze zeggen da in de Aloh@ bios 1.0 zit en heb de 1.8 gevonden op disketten.
Is het nu gewoon een fout op mijn papier of is het dat pb de oude aloh@ niet meer ondersteund?
Kan van alles zijn, misschien bedoelden ze de kourou rev2. ofzo ?... en staat rev 2.0 ergens anders, typ gewoon het exacte type in google etc. , dan moet je er wel uit komen.
Er staan zat nummerstjes op borden om er8ter te komen welke het precies is. Ik heb als de meeste vage hardware moeten identificren, maar meet google kwam ik er altijd 8ter :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 28 juli 2002 09:47 schreef Damoke het volgende:
Ze zeggen da in de Aloh@ bios 1.0 zit en heb de 1.8 gevonden op disketten.
Ik volg je niet helemaal, maar ik kan je wel vertellen dat de BIOS doorgaans wordt ge-update op de site van PB en dat de oudere versies dan veelal niet meer te verkrijgen zijn. De 1.8 is gewoon een nieuwere BIOS versie ten opzichte van de 1.0 :)

• memphis
  • Laatst online: 00:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1x gezien, bleek het om CAS 3-3-3 geheugen te gaan welke in de BIOS op CAS 2-2-2 stond.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 28 juli 2002 09:52 schreef Sinclair het volgende:
1x gezien, bleek het om CAS 3-3-3 geheugen te gaan welke in de BIOS op CAS 2-2-2 stond.....
Dat zou inderdaad ook kunnen..

Heb je al geprobeerd de BIOS te resetten :?

Verwijderd

Topicstarter
BIOS is net gereset, brengt geen fluit op.
Oud geheugen is CAS3. Op nieuw staat niets. Voor de rest zijn er dus maar twee DIMMs.
Op het mobo staat wel degelijk rev. 2.0 en nog een resem cijfer die ik nauwelijks kan lezen doordat alles zo op elkaar zit gedrukt.
Wat ik ook gezien heb is dat het oude gehegen hoger is dan hetgeen ik nu heb, scheelt een tweetal milimeter gok ik...

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik kunnen lezen van codes:
Op een sticker: 0800239226
Op het mobo zelf: MS-6303 VER: 2.0

• Carel
Op zondag 28 juli 2002 10:04 schreef Damoke het volgende:
Dit heb ik kunnen lezen van codes:
Op een sticker: 0800239226
Op het mobo zelf: MS-6303 VER: 2.0
Dus het is gewoon een MSI :), ik zou zeggen kijk eventjes op de msi site voor de specs :)
Druk ook eventjes nog alle andere componenten aan en kijk of naar de koperen pootjes van de dimm of die er allemaal nog op zitten etc en of ze niet stinken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pas op! Sommige OEM computers pikken het niet als je de BIOS van de originele fabrikant gaat flashen!

Als het echt een rev 2.0 mobo is, dan zou ik die laatste BIOS update van HP pakken en proberen te flashen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 10:11 schreef BalusC het volgende:
Pas op! Sommige OEM computers pikken het niet als je de BIOS van de originele fabrikant gaat flashen!

Als het echt een rev 2.0 mobo is, dan zou ik die laatste BIOS update van HP pakken en proberen te flashen :)
Dat is het probleem net, ik ben niet zeker of het de Kourou 2 is...Misschien duid het papier van PB enkel het type mobo en niet de versie aan of zo...Op de site zeggen ze allesinds dat er in de Aloh@ 5700 een Kourou2 mobo zit. Standaard zit daar bios-versie 1.0 in geladen als je em koopt. Maar ze leggen ook een link naar hun site naar versie 1.8 van het bios, die heb ik al op disketten maar durf niet zomaar flashen als ik niet zeker ben...

Verwijderd

Topicstarter
Bij MSI hebben ze blijkbaar zelf geen MS-6303...Met de search niets gevonden, zelf in de archieven niet.

• Carel
Op zondag 28 juli 2002 10:17 schreef Damoke het volgende:
Bij MSI hebben ze blijkbaar zelf geen MS-6303...Met de search niets gevonden, zelf in de archieven niet.
OOWW, jah shit, krijg je dat gezeur weer, dan heeft PB waarschijnlijk alle rechten enzo opgekocht, vaak kan je trouwens de de wel oorspronkelijke bios terug flashen d8 ik , dan kan bij ibm's ook, en dat lost een hoop op :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's duidelijk een plankje speciaal voor de OEM markt :)

Ik zou toch proberen om de laatste BIOS te flashen. Maak je je niet teveel zorgen, als het echt niet bestemd is voor de mobo, krijg je wel een foutmelding in de zin van "unknown flash type" :)

• Carel
Op zondag 28 juli 2002 10:17 schreef Damoke het volgende:
Damoke
Ik kan echt nergens iets vinden over de 6303 :?. zelfs niet in google :? , is het niet gewoon de 6330 :? Ik zag wel iets over een 6305, maar verder echt niks

Verwijderd

Topicstarter
BIOS is nu geflashed...Bracht nix op, pc doet nog steeds hetzelfde, als ik in de POST kijk dan telt hij naar een waarde die dicht bij de 192MB moet liggen denk ik maar het scherm is volledig vervormd met rare tekens...
BIOS info geeft nu als versie van BIOS A6303P2 V1.8
Op het mobo staat wel degelijk 6303 waar ik dus ook niets over kan vinden.
Het geheugen ziet er goed uit en zie er niets verkeerds aan. Het is enkel kleiner dan het andere...

Verwijderd

Topicstarter
Op de PCI-riser staat trouwens MS-6985 Ver 1.0
Hij boot ook nog steeds niet met enkel de 128MB erin...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Misschien stomme vraag, kan je die nieuwe module niet in een andere pc testen? Dan weet je of de module goed is :) (of heb je dit al gedaan en heb ik er overheen gelezen ?)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
OK nieuwe ontwikkeling. Heb nog maar een CMOS gecleared...Nu zet ik hem aan met enkel de 128MB erin. Piept een keertje, piept na een paar seconden nog eens...dan nog ff niets en dan piept hij in een lange toon tot ik de power gewoon afzet...
En ik heb hem niet in een andere pc kunnen testen, andere pc's hier zijn met ander type ram, mijn pc ddr, en die van mijn zus is een Acer en is al heel oud en draait nog op EDO-RAM dus ja...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 28 juli 2002 10:35 schreef Damoke het volgende:
maar het scherm is volledig vervormd met rare tekens...
Nog steeds? :{

Het laatste wat ik kan bedenken is dat je je -per ongeluk- aan de videokaart hebt gestoot tijdens het bijzetten van het geheugen, waardoor deze niet lekker meer in haar slotje zit.. Duw het nog eens goed aan of trek deze eruit en prik het opnieuw erin :)

[edit]
Is het pieeeeeeeeeeeeeep-piepje-piepje :?
Dan is het inderdaad je videokaart!!!
[/edit]

Verwijderd

Topicstarter
Na versteken van RAM piept hij niet meer zelf niet als ik het terug op de normale plaats steek waar het daarnet wel piepte.
Wat ik nu net heb gezien is dat het oude ram 8 chips aan een zijde allemaal had...Het nieuwe 16 chips, 8 per zijde...
Verder kan ik niets aan de videokaart gedaan hebben want die zit ingebouwd in het mobo, en functioneert trouwens perfect als ik enkel met het oude geheugen boot...
(en het was piep........piep.....pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep; net alsof ie eerst twee keer bootte en dan dus een probleempje)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat er niks over beep codes in de handleiding van de computer :?
Misschien is op de HP site hierover meer te vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een pagina gevonden bij PB waarop info over het mobo staaat:
[url="http://support.packardbell-europe.com/scripts/rdr.asp?page=/support/pri/item/item_spec_kourou2.asp&menu=MySupport&cat=PRI&lang=1&c=BE"]http://support.packardbell-europe.com/scripts/rdr.asp?page=/support/pri/item/item_spec_kourou2.asp&menu=MySupport&cat=PRI&lang=1&c=BE[/url]

Op mijn nieuw RAM staat: "PC-133 128MB"

edit:
Over biepcodes staat er trouwens niets in de handleidingen van Packard Bell, en het rare is dat ie nu ook nooit meer zo lang piept (enkel de normale beginpiep)

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand ideeën wat ik zou kunnen proberen? :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3 letters: ESD :'(

Die RAM is de goede, zou het moeten doen. Hoogstwaarschijnlijk heb je het systeem een statische opdonder gegeven toen je de nieuwe RAM erin probeerde te hangen. Allereerst: probeer beide reepjes te testen in een andere PC.

Over de mobo:

De Kourou-1 is nooit in Europa gebruikt, dit is gewoon de Kourou-2 oftewel een MSI-6303 NLX form factor plank, uitsluitend bestemd voor OEM markt (ik geloof dat er wel meer merken zijn die ermee werken. Het heeft een Intel i810E chipset, daar ligt het waarschijnlijk niet aan (zolang het onder de 256MB/module blijft slikt die vrijwel alles)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb speciaal meerdere keren aarding vast gehad om er zeker van te zijn dat dat niet zou voorvallen hoor dus ik betwijfel dat het daar aan ligt. Zal morgen eens met RAM naar een winkel stappen om te laten testen dan

Verwijderd

Parkerd Hell spotted, aarrrghh.....

Die slettenmobo kan een geheugenlimiet hebben, bv. 64MB per slot. Of dat mobo wilt geen dubbelzijdige latjes slikken.
Pagina: 1