Toon posts:

IDE RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik ben van plan om 2x 30,7gb 7200rpm u100 van maxtor of ibm in raid te gaan draaien met een promise fasttrack 100 controller...
Kan iemand mij vertellen welke ik het beste kan nemen ?

Greetz..

Verwijderd

Topicstarter
sum 1 ? :)

Verwijderd

IBM's schijnen stiller te zijn en minder warm te worden dan Maxtors.
Ze zijn wel een beetje aan de prijzige kant.

Verwijderd

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waar je 60 Giga voor nodig hebt ?

Verwijderd

P@, correct if I'm wrong
Bij RAID 0 of 1 werken 2 disks als 1, je hebt in feite maar 1 disk van 30 GB.

• Spamajor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Peep fout

Neem Raid. Ik heb twee IBM's draaien en ze zijn een stukkie stiller dan die Maxtors maar dat kan de prijs niet verklaren. Neem 2 maxtors van 7200 rpm en aanschouw de mb's die voorbij vliegen. En trouwens Bij Raid 0 (striping dus..) wordt je hd grootte = aantal schijven maal inhoud kleinste disk. Dus het slimst is het om 2 indentieke schijven te nemen. Want anders moet de snelste disk toch weer op de langzaamste wachten.

Verwijderd

Ik heb zelf een Promise Fasttrak 66 en daar had ik 3 x 15.3Gb Western Digital aanhangen.

Ik zou aanraden om dat ook eens te proberen, maar als je toch perse IBM of maxtor wilt moet je ECHT voor de IBM gaan. Ze komen uit de zelfde fabriek als WD en zijn net zo stil, snel en goed en je hebt een 2 Mb buffer.

Om even te reageren op wat ik net las van RAID 0 en 1, is bij een promise kaart onzin.
Je kunt aangeven in de BIOS van de kaart wat je ermee wilt gaan doen: - Performance
- Security
- of nog wat anders
Zo kun je al je schijven die er aan hangen
laten weergeven als een schijf (dit gaat rete hard). Je kunt inderdaad ook een schijf als mirror laten draaien (voor gebruik met belangrijke data of iets in die geest, is ook wel handig met 'hot-swap').

Verwijderd

Topicstarter
wat kunnen jullie me aanraden raid 0 of 1 of zelfs 0 + 1 ? ik ga het liefste natuurlijk voor performance...

• BabyBaba
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-03 16:41
Langs dezelfde gedachtenlijn; nemen we dan 4*15 of 2*30, wat is beter, als we voor performance gaan???

The Bible was written by the same people who said the Earth was flat.

Verwijderd

Wat denken jullie van 4*15GB IBM in Raid 0 op een KT7-RAID
(striping dus) en dan een 60GB Maxtor ernaast zetten voor de databackup?
(soort 60GB mirror-en naar de Raid-configuratie)

Verwijderd

Wat denken jullie van 4*15GB IBM in Raid 0 op een KT7-RAID
(striping dus) en dan een 60GB Maxtor ernaast zetten voor de databackup?
(soort 60GB mirror-en naar de Raid-configuratie)

Verwijderd

Topicstarter
Raid 0 was toch dat de 'helft' van de bestanden op de ene schijf kwamen te staan en de andere helft op de andere dus? zodat dit voor 2x performance van normaal zorgt ?

Greetz

Verwijderd

Sorry voor de dubbelpost hierboven...
Ja, raid0 verdeelt de bits van een byte over alle schijven (geloof ik), zodat je snellere schrijf en leesactie hebt.

Hoeveel voordeel biedt Raid0 met 4 schijven qua snelheid, boven raid0 met 2 schijven (vanwege dat er bij 4 schijven er 2 slave zullen zijn, en dus op de master moeten wachten)?

In concreto: IBM schijven op KT7-Raid,
4*15 GB of 2*30GB?? Alles Raid0 (striping)

Verwijderd

Ik wil ook Raid gaan gebruiken. Ik wil twee maxtor 20,4 Gb ATA 100 gaan gebruiken. Met Raid 0. Dus dat betekent de 1 op de ene schijf en de 0 op de andere schif. Maar is het dan zo dat je dan 20 Gb ruimte hebt of 40 Gb ruimte. Als het namelijk zo is dat ik maar 20 Gb heb moet ik grotere schijven uitkiezen.

Verwijderd

Kijk hier maar eens voor Raid

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=913&p=2

Verwijderd

Topicstarter
dus bij raid 0 is het zo dat je bij 2x 30gb op raid ook echt nog 60gb hebt maar wel veel meer snelheid?

greetz

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
RAID 0: Striping: HDD grootte = totaal HDD's, performance = (theoretisch) totale snelheid bij elkaar opgeteld.

RAID 1:Mirroring: HDD grootte = grootte kleinste HDD. Performance = (Schrijven) snelheid langzaamste, (Lezen) zelfde als RAID 0

RAID 0/1: Striping w/ mirroring: Zoiets als RAID 1 maar dan met 4 schijven. Lezen gaat op 4x, schrijven op 2x

RAID 5: (kweetniehoetheet): HDD grootte (n - 1) x grootte schijven (mits gelijk). Performance: Lezen (n-1)x Schrijven (n-2) ofzo?

Als je voor performance gaat: 4x 15 GB in RAID 0. Je kans op dataverlies is dan wel 4x zo groot dan bij 1 schijf (duh). Ik heb nog nooit kapotte schijven gehad (Geen flame aub, er zullen echt wel mensen zijn die dat wel hebben), dus I'll take my chances...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1