Toon posts:

Meerdere programma's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat iemand deze vraag al eerder heeft gestelt, maar ik weer niet waaronder ik moet zoeken in de search. (uitzonderlijk geval)

Ik heb Hier allemaal programmas op me computer staan die ik meestal tegenlijk wil/moet draaien alleen het duurt zo lang om alle dir's op te zoeken. (wil geen 20 snelkoppeling op me desktop).
Is er een manier om meerdere (4/5) programma's aan 1 snelkoppeling te koppelen?

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

Tux

een batchfile maken...

start C:\program files\programma\prog.exe
enz.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 23:12 schreef paus_j_p2 het volgende:
een batchfile maken...

start C:\program files\programma\prog.exe
enz.
Kan je dat verder uitleggen want als ik Start D:\ bla bla doe dan staat er dat ie D:\ bla bla niet kan vinden.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op zaterdag 27 juli 2002 23:46 schreef Outlawz het volgende:

[..]

Kan je dat verder uitleggen want als ik Start D:\ bla bla doe dan staat er dat ie D:\ bla bla niet kan vinden.
Bij lange bestandsnamen kan je haakjes gebruiken:
code:
1
start "c:\program files\internet explorer\iexplore.exe"

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Op zaterdag 27 juli 2002 23:46 schreef Outlawz het volgende:

[..]

Wat probeer je te doen dan? De opdrachtregel die hij gaf was een programma dat niet bestond. Het was gewoon een voorbeeld.

Batchbestandjes *.bat kun je maken dmv wordpad bijvoorbeeld. Hierin zet je onder elkaar alle opdrachtregels, en dat is het. Vervolgens voer je dit bestandje uit.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
dus:

Je maakt een bestand in NOTEPAD:

START "C:\BLABLA\BLABLA1.EXE"
START "D:\BLABLA\BLABLA2.exe"
enz....

dat sla je op als 'BLABLA.BAT'

En vervolgens maak je een snelkoppeling op je desktop naar BLABLA.BAT

• MrFrans
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-01 06:27

MrFrans

Always watching

Als ik zo vrij mag zijn om te vragen, welke 20 programma's jij gelijk wil draait.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 23:58 schreef mrfrans het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn om te vragen, welke 20 programma's jij gelijk wil draait.
Ach veel dingen die met elkaar te maken hebben.
5 mirc 2 kladblok 1 winamp etc etc

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 23:51 schreef Compubiter het volgende:

[..]

Wat probeer je te doen dan? De opdrachtregel die hij gaf was een programma dat niet bestond. Het was gewoon een voorbeeld.

Batchbestandjes *.bat kun je maken dmv wordpad bijvoorbeeld. Hierin zet je onder elkaar alle opdrachtregels, en dat is het. Vervolgens voer je dit bestandje uit.
Ja ik probeerde het voorbeeld ook niet, gewoon iets wat ik wou opstarten. Maar het werkt nog steeds niet terwijl ik wel doe wat hier staat :(
Op zaterdag 27 juli 2002 23:58 schreef Cpt.Morgan het volgende:
dus:

Je maakt een bestand in NOTEPAD:

START "C:\BLABLA\BLABLA1.EXE"
START "D:\BLABLA\BLABLA2.exe"
enz....

dat sla je op als 'BLABLA.BAT'

En vervolgens maak je een snelkoppeling op je desktop naar BLABLA.BAT
Ik doe dit precies maar het wil niet werken, hier is wat ik doe:
-ik open kladblok
-ik tik: Start "D:\Kazaa Lite\Kazaa.exe" en Start "G:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe"
-dit sla ik op als Snelkoppeling.bat
-ik klik op snelkoppeling.bat en ik krijg 2 verschillende DOS vensters die bij de directory van de snelkoppeling blijven staan, allebei Desktop dus.
En verder weet ik dus niet wat te doen.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58
Op zondag 28 juli 2002 19:44 schreef Outlawz het volgende:

[..]

Ja ik probeerde het voorbeeld ook niet, gewoon iets wat ik wou opstarten. Maar het werkt nog steeds niet terwijl ik wel doe wat hier staat :(
[..]

-ik open kladblok
-ik tik: Start "D:\Kazaa Lite\Kazaa.exe" en Start "G:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe"
-ik klik op snelkoppeling.bat en ik krijg 2 verschillende DOS vensters die bij de directory van de snelkoppeling blijven staan, allebei Desktop dus.
zet er eens geen start voor maar gewoon
"C:\BLABLA\BLABLA1.EXE"
"D:\BLABLA\BLABLA2.EXE"

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Op zondag 28 juli 2002 19:44 schreef Outlawz het volgende:

[..]

OK (je weet het maar nooit he, hier op GoT :+)
-ik open kladblok
Je hoeft dus geen "Start" te gebruiken, maar alleen de opdrachtregel. Bovendien heet Kazaa Lite niet "kazaa.exe" maar "kazaalit.exe".

Voorbeeld batchbestandje dat bij mij werkt:
code:
1
2
"d:\kazaa lite\kazaalit"
d:\psp\psp

Dus als er in een naam een spatie voorkomt moet je wel aanhalingstekens gebruiken, anders niet. Dit bestandje noem ik dan bijvoorbeeld test.bat en kan ik vervolgens uitvoeren.

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 19:50 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

zet er eens geen start voor maar gewoon
"C:\BLABLA\BLABLA1.EXE"
"D:\BLABLA\BLABLA2.EXE"
Op zondag 28 juli 2002 19:53 schreef Compubiter het volgende:

[..]

Je hoeft dus geen "Start" te gebruiken, maar alleen de opdrachtregel. Bovendien heet Kazaa Lite niet "kazaa.exe" maar "kazaalit.exe".

Voorbeeld batchbestandje dat bij mij werkt:
code:
1
2
"d:\kazaa lite\kazaalit"
d:\psp\psp

Dus als er in een naam een spatie voorkomt moet je wel aanhalingstekens gebruiken, anders niet. Dit bestandje noem ik dan bijvoorbeeld test.bat en kan ik vervolgens uitvoeren.
Allebei bedankt! (en de andere natuurlijk ook ;)) want het werkte idd zonder Start te gebruiken :)
En mijn Kazaa Lite heet wel Kazaa.exe want ik heb de Nederlandse Kazaa :) Die is veel kewler
Nogmaals bedankt dudes
Edit: Tja hier is het volgende probleem, 1 command wil ie wel doen maar als ie dan de eerste (Kazaa) heeft opgestart wil ie niet verder met MSN :( Ik blijf dat schermpje zien dat ie Kazaa heeft opgestart maar verder gebeurt er nix. Ik gebruik haakjes en geen Start.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:50

Bezulba

Formerly known as Eendje

(jarig!)
Op zondag 28 juli 2002 00:46 schreef happyman112 het volgende:

[..]

Ach veel dingen die met elkaar te maken hebben.
5 mirc 2 kladblok 1 winamp etc etc
5 mirc? mirc 6.0 heeft multiple server support he.. dat je het maar even weet :)

blup

Verwijderd

*schop*
Weet iemand nog een oplossing voor mijn probleem? :)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ja:

quote: Ik gebruik haakjes en geen Start.

Gebruik WEL start...

• MrGuide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Mogen we weten om wat voor een windoos het gaat?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kan ook VBScript gebruiken;

code:
1
2
3
4
Set WshShell = WScript.CreateObject ( "WScript.Shell" )
WshShell.Run "D:\PFE\PFE32.EXE"
WshShell.Run "C:\blabla\kazaa.exe"
WshShell.Run "notepad"

En dit opslaan als snelkoppeling.vbs

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MrGuide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
nou ok, op die reply kan ik dus lang w8en zo te zien, dus ik zal mijn mogelijke oplossingen maar geven.. al weet ik dus niet zeker of ze op jouw winbakkie werken.

1. het start command...
probeer eens een ms-dos prompt window te openen (via startmenu, jeweetwel) en typ daar start /?. Indien je daar een hele output krijgt is jouw machine dus, zoals ik ook hoopte voorzien van een start-programma. Het typen van start voorafgaand aan het programmabestand zou dus gewoon moeten werken.

2. het gebruiken van quotes
1 hele simpele regel:
- geen spaties in het pad+bestandsnaam van het programma -> geen quotes gebruiken
- wel spaties in pad en/of bestandsnaam van programma -> WEL quotes gebruiken

3. het uitvoeren van programma's vanuit hun eigen directory
Veel programma's vereisen dat je ze start vanuit hun eigen directory. Hoe kan dat? ze proberen namelijk een configuratiebestand te lezen waarvan ze verwachten dat het in de huidige directory staat. Ben je dus nog niet naar de huidige directory gegaan, dan zal dat resulteren in onverwacht gedrag van je programma.

Oplossing... type in plaats van "C:\Program Files\Somedir\Someapp.exe" hetvolgende:

C:
cd \Program Files\Somedir
Someapp.exe

Wanneer je dit met elk proggramma dat je aanroept doet, moet dat de kans op problemen al een groot stuk verminderen.

4. het starten van andere .bat bestanden vanuit een bat bestand.
Wanneer je een ander bat bestand wilt gebruiken, en je om de een of andere reden nog geen start commando gebruikt... maak dan niet de fout direct een batch bestand aan te roepen. Je MOET een aanroep van een batch bestand ALTIJD voorafgaan door een call commando. Anders zal de uitvoering van jouw eigen batch bestand stoppen na uitvoering van het aangeroepen batch bestand.

Dus in plaats van "C:\Program Files\Myapp\Mybatch.bat" doe je hetvolgende;

call "C:\Program Files\Myapp\Mybatch.bat"

5. batch files: cmd of bat...
Het mag een conventie zijn, maar als je windows nt, 2000 of xp gebruikt is het de bedoeling dat je je batch bestanden .cmd noemt in plaats van .bat. Maar volgens mij werkt het ook wel prima als je .bat gebruikt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MrGuide schreef op 31 juli 2002 @ 00:22:
nou ok, op die reply kan ik dus lang w8en zo te zien
Moet dat per se binnen een half uur dan? Mischien is Outlawz wel naar bed of is 'ie gewoon nu niet online - zoals je aan het mooie nieuwe Big Brother icoontje ziet :)

Maar idd kunnen we nu wel wachten hoe het nu gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

F_J_K schreef op 31 juli 2002 @ 00:12:

code:
1
2
3
4
WshShell.Run "notepad"

Dit werkt VEEL pretiger dan dat OUDE batch gebeuren. We moeren eens gaan stoppen met Bacth files.
Als je meer kennis van VBS wilt krijgen dan moet je even naar http://www.devguru.com Daar staat een hele boel over VBS (en meer)

Verwijderd

MrGuide schreef op 31 juli 2002 @ 00:22:
3. het uitvoeren van programma's vanuit hun eigen directory
Veel programma's vereisen dat je ze start vanuit hun eigen directory. Hoe kan dat? ze proberen namelijk een configuratiebestand te lezen waarvan ze verwachten dat het in de huidige directory staat. Ben je dus nog niet naar de huidige directory gegaan, dan zal dat resulteren in onverwacht gedrag van je programma.

Oplossing... type in plaats van "C:\Program Files\Somedir\Someapp.exe" hetvolgende:

C:
cd \Program Files\Somedir
Someapp.exe

Wanneer je dit met elk proggramma dat je aanroept doet, moet dat de kans op problemen al een groot stuk verminderen.
Hey thnx dude dit werkte idd, ik moest het gewoon in die directory zetten en nu deden ze het allebei :)
F_J_K schreef op 31 juli 2002 @ 00:38:
[...]
Mischien is Outlawz wel naar bed of is 'ie gewoon nu niet online - zoals je aan het mooie nieuwe Big Brother icoontje ziet :)
Ik lag idd al lekker te maffen :7
F_J_K schreef op 31 juli 2002 @ 00:12:

code:
1
2
3
4
WshShell.Run "notepad"

Hmm, ik heb nog nooit iets gedaan met VBScript gedaan dus vind ik batch bestanden iets makkelijker, maar ik zal dit ook eens proberen.
Nogmaals: thnx dudes! :*)
Pagina: 1