[car audio] Radio uit als motor niet loopt?

Pagina: 1
Acties:
  • 854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Sorry, titel moet iets zijn als: [car audio] radio uit als motor niet loopt?
/edit

Vandaag heb ik een Pioneer DEH-1400R gekocht en ingebouwd, perfect leekker solide apparaat. Had deze BTW uitgezocht vanwege zijn vermeende probleemloze werking als hij onder een hoek ingebouwd moet zijn (35 graden, originele plek bij Fiat Tempra).

Maar nou het probleem: als ik mijn motor uitschakel gaat de radio uit, da's niet zo erg, maar ik krijg hem ook niet meer aan!! Zelfs in de stand parkeerlichten aan kan ik de radio niet aanzetten. Dus ik kan alleen muziek krijgen als ik de motor aan heb.

Needless to say, dit is zwaar irri, ik had eerst een Grundig apparaat (met bandje :+) maar die kon dat wel. Ik wil gewoon graag geluid als ik bijvoorbeeld aan het auto klussen ben!

Ik heb trouwens 4 Sony Xplod 10 cm speakertjes, daar komt met deze Pioneer zeer prima geluid in, in ieder geval beter dan met de grundig. Eventueel kan ik nog een extra versterker + baspijp inbouwen, maar voorlopig ga ik eerst eens geen geld meer uitgeven ;)

Ik heb de schakelkabel en de permanente kabel naar de accu gewoon aangesloten, dus hij is 'goed' ingebouwd..
Dus als iemand een tip heeft hoe ik er wel altijd geluid uit kan krijgen, :*

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

:)Meten is weten!!

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 01:31 schreef SNORKELTJE het volgende:
:)Meten is weten!!
Hoe bedoel je?! :? :?

Ok getallen (had het bij installatie al doorgemeten:
motor uit:
1 aarde <-> batterij 12.7 volt
2 aarde <-> schakeldraad 0 volt

motor aan:
1 aarde <-> batterij 12.x volt
2 aarde <-> schakeldraad 12.x volt

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10

tozzke

aka tozzert

Er MOET iets fout zijn mbt de schakeldraad
Zelfs in de stand parkeerlichten aan kan ik de radio niet aanzetten.
dit is überhaupt onzin, de stand van de lichtschakelaar maakt geen ene hond verschil, het gaat dus om het contact

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 02:24 schreef Tozzman het volgende:
Er MOET iets fout zijn mbt de schakeldraad
[..]

dit is überhaupt onzin, de stand van de lichtschakelaar maakt geen ene hond verschil, het gaat dus om het contact
Ik weet niet of je goed begrijpt wat ik bedoel..

Mijn contactslot ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~afman/contactslot.gif
de stand MAR is de normale stand waarbij ALLE elektrische systemen ingeschakeld worden, maar de motor niet gestart wordt. Dit is niet een stand om langdurig te gebruiken. De autoradio doet het hier wel bij.

De stand voor parkeren is dus: motor uit, stuurslot erop, parkeerlichten aan (ik heb geen ander knopje voor parkeerlichten). Hier moet de autoradio het doen, maar doet het niet.

Maar hoe zo dat het zeker is dat ik toch een aansluitfout gemaakt heb, weet je zeker dat de Pioneer het moet doen met contact uit??

Ik denk dat een oplossing zou kunnen zijn niet de schakeldraad gebruiken, dus alles laten lopen via het dunnere draadje rechtstreeks van de accu. Maar dat hoort niet geloof ik. :?

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 20:13

sjorsfeenema

de mijne is mooier

er zitten als voeding drie draden aan die radio (als het goed is)
-zwart voor de massa
-rood contakt
-rood/geel 12V acc.

nu moet je ff de rooie en de rood/gele bij elkaar in een kroonsteentje doen (vanaf de radio) en die zet je aan de rood/gele van de auto dan heb je verder die rooie draad van de auto zelf niet nodig.

nu heb je alles buiten het contakt om geschakeld en kun je de radio ook alshij niet op het contakt staat aan doen :)

als hij niks doet op deze manier moet je inplaats van die rood/gele (van de auto) de rooie draad aansluiten op die twee van de radio (geel/rood)
succes en laat evvu weten als het gelukt is.

die van hen is mooi....

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10

tozzke

aka tozzert

offtopic:
kan alleen weer bij FIAT? ;)

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-12 13:46
gewoon schakeldraad loshalen, of je contact alleen aanzetten (niet motor) als je klust..

Verwijderd

Onthoudt hij wel je ingestelde radiostations en zo?
Dan gewoon de 12V switched draad van de radio aansluiten op dezelfde draad waar nu al de 12V permanent op zit.

Of nog beter, gewoon een aparte (gezekerde) draad trekken van de + van de accu naar je radio.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:39

GaMeOvEr

Is een hork.

Topictitel editted. :)

Aannames zijn fataal.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 05:20 schreef sjorsfeenema het volgende:
er zitten als voeding drie draden aan die radio (als het goed is)
-zwart voor de massa
-rood contakt
-rood/geel 12V acc.

nu moet je ff de rooie en de rood/gele bij elkaar in een kroonsteentje doen (vanaf de radio) en die zet je aan de rood/gele van de auto dan heb je verder die rooie draad van de auto zelf niet nodig.

nu heb je alles buiten het contakt om geschakeld en kun je de radio ook alshij niet op het contakt staat aan doen :)

als hij niks doet op deze manier moet je inplaats van die rood/gele (van de auto) de rooie draad aansluiten op die twee van de radio (geel/rood)
succes en laat evvu weten als het gelukt is.
Ok, snap ik, ik heb inderdaad een rode schakeldraad en een geel-rode van de accu, dus die kleuren kloppen. Ik heb het nu overeenkomstig met de installatie van Pioneer gedaan. Ook heb ik het idee dat hij dingen onthoudt, presets nog niet getest maar wel de positie die hij had op de CD die erin zit.

Maar ik zou ook graag het volgende willen weten:

---> is er hier een Pioneer eigenaar die mijn probleem niet heeft maar niet de kroonsteentjes oplossing gebruikt?? <---

Dit omdat het draadje dat permanent op de 12V is niet gezekerd is, en de accesoire draad (dat is de officiele term voor de draad die geschakeld wordt) wel gezekerd is (20A). Daarnaast is de permanente plusdraad naar de accu ook nog eens een dunner draadje. Mijn Pioneer is wel een 4x45W, vandaar. (Ik zal dat nooit gebruiken, aangezien mijn X-plod boxjes al zwaar irri klinken bij veel volume, maar goed)

Het laatste wat ik wil is in dit mooie weer brand veroorzaken in mijn auto, snappie :P

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 12:31 schreef Blerk_NKK het volgende:
Onthoudt hij wel je ingestelde radiostations en zo?
Dan gewoon de 12V switched draad van de radio aansluiten op dezelfde draad waar nu al de 12V permanent op zit.

Of nog beter, gewoon een aparte (gezekerde) draad trekken van de + van de accu naar je radio.
dat laatste is de beste oplossing inderdaad. Of een zekering aanbrengen in het draadje dat er nu al ligt, dat draadje wordt volgens mij toch nergens anders voor gebruikt.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 05:29 schreef Tozzman het volgende:
kan alleen weer bij FIAT? ;)
Jep. Fiats zijn leuk, moet je af en toe nog eens over nadenken.. ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Maar op de ACC (accesoire) stand doet hij het toch wel?

Volgens mij is het "gedrag" wat jouw contactslot vertoond normaal hoor, als je jouw radio via de standaard bekabeling hebt aangesloten.

- In de stand ACC doet hij het.
- Met de motor lopend doet hij het.
- In de stand voor parkeerlicht doet hij het niet. (Daar is die stand ook niet voor bedoelt namelijk)
- Met contact uit doet hij het ook niet.

Vaak zijn er namelijk allemaal schakelingetjes opgenomen in de radio voor als de stroom er via het contact vanaf gaat, zoals de piepjes dat je je frontje mee moet nemen enzo. (De mijne (Pioneer DEX-P99R) heeft een gemotoriseerd frontje wat automatisch naar beneden klapt als je het contact uit zet en de piepjes.)

Als je Grundig dit _niet_ deed, is deze juist afwijkend van de standaard, waarschijnlijk maar één voedingsdraad op de permanent, of doorgelust.

Aannames zijn fataal.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 13:34 schreef GaMeOvEr het volgende:
Topictitel editted. :)
Dank u! :*

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 13:57 schreef GaMeOvEr het volgende:
Maar op de ACC (accesoire) stand doet hij het toch wel?

Volgens mij is het "gedrag" wat jouw contactslot vertoond normaal hoor, als je jouw radio via de standaard bekabeling hebt aangesloten.

- In de stand ACC doet hij het.
- Met de motor lopend doet hij het.
- In de stand voor parkeerlicht doet hij het niet. (Daar is die stand ook niet voor bedoelt namelijk)
- Met contact uit doet hij het ook niet.

Vaak zijn er namelijk allemaal schakelingetjes opgenomen in de radio voor als de stroom er via het contact vanaf gaat, zoals de piepjes dat je je frontje mee moet nemen enzo. (De mijn (Pioneer DEX-P99R) heeft een gemotoriseerd frontje wat automatisch naar beneden klapt als je het contact uit zet en de piepjes.
Ok, dat is een heel verhelderend antwoord, dank je. Zoals jij het gedrag beschrijft klopt het ook.
Nu snap ik inderdaad de logica van waarom hij niet aan wil zonder contactsleutel. Wel jammer dat het zo werkt, ik vond het namelijk zo prettig dat ik met mijn vorige radio altijd muziek kon hebben zonder motor! Weet je wel, dan ben je klaar met werken, ga je eerst eens in de auto zitten, dan leuk muziekje opzoeken, dan spullen wegvast rangschikken en dan pas de motor starten enzo :)
Maar niet getreurd, we zulen er maar eens voor moeten gaan zorgen dan denk ik zo! ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Overigens is de ACC stand (bij jou MAR) niet zo dat die _alle_ elektrische systemen inschakelt, bijvoorbeeld gaat er nog geen stroom naar de bobine en motormanagement enzo, dat gebeurd in de stand "normaal" wel. Je elektrische ramen en spiegels enzo zullen wel stroom krijgen. Deze stand is bedoelt als je langere tijd stroom in je auto nodig hebt maar niet wilt starten.

Deze kun je dus ook gerust gebruiken als je in je auto aan het klussen bent, het verbruik van de overige elektrische circuits valt reuze mee. :)

De "Via contacslot aansluitmethode" is bewust door de auto-leveranciers "foolproof" gekozen, zodat mensen niet uit hun auto stappen en hun radio laten spelen om er de volgende ochtend achter te komen dat hij niet meer wil starten. ;)

(Ik heb dat bij een vriend meegemaakt trouwens, die de contactslotmethode niet had gebruikt, vriendin met auto weg, radio vergeten, volgende dag accu leeg. :P )

Aannames zijn fataal.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:01 schreef GaMeOvEr het volgende:
Overigens is de ACC stand (bij jou MAR) niet zo dat die _alle_ elektrische systemen inschakelt, bijvoorbeel gaat er nog geen stroom naar de bobine enzo, dat gebeurd in de stand "normaal" wel. Je elektrische ramen en spiegels enzo zullen wel stroom krijgen. Deze stand is bedoelt als je langere tijd stroom in je auto nodig hebt maar niet wilt starten.
Nou, misschiend dat Fiat hier een beetje afwijkend is van wat ik elders zie, want in deze stand is er ook sprake van een "pre flight check" van motorische onderdelen: oliedruk lampjes, inspuiting lampje, remvloeistof lampje, remschijf lampje, alles gaat aan, ook de ruitenwissers en koplampen. Dus ik weet niet of deze stand is voor langdurig gebruik, volgens mij niet (en staat dan volgens mij ook zo in het boekje).

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Weet je zeker dat dat niet de stand "normaal" is?

(Je klikt met je sleutel normaliter erg snel over de ACC stand heen zonder dat je het door hebt.)

Aannames zijn fataal.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:07 schreef GaMeOvEr het volgende:
Weet je zeker dat dat niet de stand "normaal" is?

(Je klikt met je sleutel normaliter erg snel over de ACC stand heen zonder dat je het door hebt.)
Yep, weet ik zeker. Wil het best wel nog eens voor je proberen.. Wat er in het boekje staat is verder dat deze stand gelijk is aan normaal lopende motor maar dan zonder lopende motor ;)

Ik ben trouwens nu innerlijk vergroeid met de auto, dus de mijne is "normaal" en andere auto's zijn "anders"... maar ik weet wel dat mijn moeders Legacy, mijn vaders Scorpio en mijn rijinstructeurs zijn Golf3 allemaal een eender startslot hebben dat net iets anders is dan mijn Tempra. Maar ik heb dan ook startonderbreking in het slot zitten ;)
Dus jammer maar helaas.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 28 juli 2002 14:17 schreef mr_a een verhaaltje:

[Iets over Fiat]
Dan zal dat Fiat wel niet iets anders zijn dan bij bijvoorbeeld Duitse, Franse, Aziatische en Amerikaanse auto's. ;)

Aannames zijn fataal.

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Wat hebben die parkeerlichten er toch mee te maken? Het lijkt erop dat je die als massa gebruikt ofzow.. :)

Zowiezo je aarde/massa niet maken met een zwarte of donkere draad die ergens loopt en massa lijkt te zijn, maar deze nieuw maken aan je chassis. Geel op continu/accu, ook nieuw maken als het kan, en rood op stand 1, of ook continu (of andersom ;)). Zonder antenne (massatest) moet ie het dan probleemloos doen zonder spanningsdrop (zet je volume maar eens hard).

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:20 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Dan zal dat Fiat wel niet iets anders zijn dan bij bijvoorbeeld Duitse, Franse, Aziatische en Amerikaanse auto's. ;)
Yep, als in:

Fiat Auto s.p.a. vs. The World

;)

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:20 schreef Tonnes het volgende:
Wat hebben die parkeerlichten er toch mee te maken? Het lijkt erop dat je die als massa gebruikt ofzow.. :)

Zowiezo je aarde/massa niet maken met een zwarte of donkere draad die ergens loopt en massa lijkt te zijn, maar deze nieuw maken aan je chassis. Geel op continu/accu, ook nieuw maken als het kan, en rood op stand 1, of ook continu (of andersom ;)). Zonder antenne (massatest) moet ie het dan probleemloos doen zonder spanningsdrop (zet je volume maar eens hard).
Parkeerlichten hebben er nix mee te maken :+
(ik vond dat ik muziek moest hebben in de Park stand van het contactslot, that's all)

Waarom niet de massa maken met bruin/zwart?? De vorige radio gebruikte die ook en dat doet het allemaal perfect? :?

Wat bedoel je met de spanningsdrop, ik bedoel waar vermoed jij dat ik een spanningsval ergens heb? Wanneer zou die op moeten treden?

Waar zou mijn spanningsdrop moeten zitten als ik het zo zou gaan schakelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
----------+
        +---geel----O--O---+
        +           |
        +---rood----O--O---+------- 12V accu
        +
        +---bruin---O--O----------- zwart chassis
        +
----------+

:?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nergens. ;) Ik denk dat hij enigzins verward was door jouw parkeerlichten-aanname. ;)

Aannames zijn fataal.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:32 schreef GaMeOvEr het volgende:
Nergens. ;) Ik denk dat hij enigzins verward was door jouw parkeerlichten-aanname. ;)
Ow, I see :)

Dat heb ik nou wel vaak op GoT, dat iedereen probeert alles zo duidelijk mogelijk te verwoorden zodat je elkaar snapt maar je blijft toch met een hardnekkig communicatieprobleem zitten ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15
/nutteloze frustratie wegtik mededeling :P

Zoals jij het nu hebt, hoort het gewoon!

Ikzelf wordt knettergek van die auto's waar je de sleutel uithaalt en er nog vanalles aan blijft staan. Wat is daar de zin van? Als ik in mijn auto ben, heb ik ook de sleutel bij me!

Zodra je de sleutel uit het contact haalt, moet gewoon alles uitgaan.

* Raymond heeft op zijn peugeotje dan maar uit pure frustratie en na de 4de lege accu vanwege de verlichting maar een relais op de verlichting gezet, zodat die ook uitgaat, zodra je de sleutel eruit haalt.

Wat ik niet snap is dat er een flink aantal mensen zijn die dat juist onhandig vinden en willen dat de verlichting aan kan, zondar dat er een sleutel in het contact zit.
Zou iemand me uit kunnen leggen waarom dat zo handig is?

En dan die achterlijke zoemertjes die afgaan als je lampen nog branden :X
Maak het dan gvd zo dat lichten uitgaan als je de sleutel eruithaalt!!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 28 juli 2002 14:38 schreef Lampje het volgende:

Omdat die auto's dan geen parkeerlichtstand op het contactslot hebben en je er wel op willen wijzen dat je je licht nog aan hebt en of dat de bedoeling is. ;)

Sowieso blijven dan ook daadwerkelijk alleen je stadslichten en achterlichten branden, niet je main verlichting.

(Dat is de bedoeling, wat er gebeurd als je er zelf aan zit te kloten is een tweede. ;) )

Parkeerlicht heeft zo zijn voordelen als jij je auto ergens parkeert waar het (zo goed als) niet verlicht is, dat schijnt in beschadigingen te schelen. ;)

Aannames zijn fataal.

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:38 schreef Lampje het volgende:

Zoals jij het nu hebt, hoort het gewoon!

Ikzelf wordt knettergek van die auto's waar je de sleutel uithaalt en er nog vanalles aan blijft staan. Wat is daar de zin van? Als ik in mijn auto ben, heb ik ook de sleutel bij me!

Zodra je de sleutel uit het contact haalt, moet gewoon alles uitgaan.

* mr_a heeft op zijn peugeotje dan maar uit pure frustratie en na de 4de lege accu vanwege de verlichting maar een relais op de verlichting gezet, zodat die ook uitgaat, zodra je de sleutel eruit haalt.

Wat ik niet snap is dat er een flink aantal mensen zijn die dat juist onhandig vinden en willen dat de verlichting aan kan, zondar dat er een sleutel in het contact zit.
Zou iemand me uit kunnen leggen waarom dat zo handig is?

Neem een Fiat, alles gaat uit zonder sleutel, zelfs de radio 8-)

Serieus: het is wel prettig dat bij mij de lichten uit gaan als het contact afgezet wordt. De interieurverlichting niet, maar then again, dat is wel handig :P

Ik heb vaak genoeg 24uur beide interieurlampjes (twee :Y)) aan laten staan, maar mijn (brakke) accu trekt dat prima!

• Tonnes746
Op zondag 28 juli 2002 14:30 schreef mr_a het volgende:

[..]

Parkeerlichten hebben er nix mee te maken :+
(ik vond dat ik muziek moest hebben in de Park stand van het contactslot, that's all)
Ik doelde op het vreemde gedrag, dat ie nus niet meer aanwilde en zo en dacht dat je niet de goede massa had .. :)
Waarom niet de massa maken met bruin/zwart?? De vorige radio gebruikte die ook en dat doet het allemaal perfect? :?
Idem.. Aangenomen dat je de goede hebt (en dat geloof ik dus wel) zal het ook wel werken. Toch heb ik een voorkeur voor een 'eigen' draadje, daar de standaardbedrading vaak van het type standaardradio/max 1A is en dus niet in staat een beetje vermogen te verwerken.
Wat bedoel je met de spanningsdrop, ik bedoel waar vermoed jij dat ik een spanningsval ergens heb? Wanneer zou die op moeten treden?
In het bovengenoemde min-draadje.. ;) en hetzelfde geldt voor de reeds aanwezige plus (continu). De 'schakelplus' is er niet voor het vermogen dus die is minder belangrijk, maar meet voor de grap ook maar eens wat je daarvan overhoudt op je radio.
Waar zou mijn spanningsdrop moeten zitten als ik het zo zou gaan schakelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
----------+
        +---geel----O--O---+
        +           |
        +---rood----O--O---+------- 12V accu
        +
        +---bruin---O--O----------- zwart chassis
        +
----------+

:?
Als je direct naar je accu gaat i.p.v. de aanwezige 12V, dan 'nergens' (dus alleen in je nieuwe draad). Lijkt me de beste oplossing. Ik zou wel overwegen om de rode alsnog te laten schakelen..

/edit
GaMeOvEr: Bepaal jij of en waardoor ik verward wordt? ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 28 juli 2002 14:47 schreef Tonnes het volgende:
Ja! >:)

;)

Nah, ik dacht (aanname... ;) ) dat het daardoor zou komen, want jouw reactie klopte ook niet. :)

Schijnbaar zijn er in deze draad wat mensen die niet helemaal beseffen hoe dat nu zit met zo'n contactslot en ik dacht dat jij het wel doorhad (omdat je daar niet op in ging) maar dacht dat er iets anders aan de hand was. (Omdat je over spanningsdingen begon.)

Aannames zijn fataal.

• Tonnes746
Je zat er niet ver naast. Mooie sig trouwens.. :)

• mr_a
Op zondag 28 juli 2002 14:47 schreef Tonnes het volgende:

[..]

Ik doelde op het vreemde gedrag, dat ie nus niet meer aanwilde en zo en dacht dat je niet de goede massa had .. :)
I see.. maar GameOver die had dat al bedacht :P
[..]

Idem.. Aangenomen dat je de goed hebt (en dat geloof ik dus wel) zal het ook wel werken. Toch heb ik een voorkeur voor een 'eigen' draadje, daar de standaardbedrading vaak van het type standaardradio/max 1A is en dus niet in staat een beetje vermoegen te verwerken.
[..]

In het bovengenoemde min-draadje.. ;) en hetzelfde geldt voor de reeds aanwezige plus (continu). De 'schakelplus' is er niet voor het vermogen dus die is minder belangrijk, maar meet voor de grap ook maar eens wat je daarvan overhoudt op je radio.
Oh? Ik dacht dat de schakelplus juist het vermogen moest geven?? De shakelplus is gezekerd met 20A! Trouwens bij mij is de sigarettenaansteker aangesloten op de permanente plus, want ik kan zonder contactslot toch dat ding gebruiken. Dus ik denk dat mijn permanente plus een dik genoeg draadje is. Maar ik weet niet of dit origineel is, het lijkt mij eerder dat de gast die de vorige radio inbouwde hier wat heeft lopen klooien, maar goed.

Ok, ik zo maar eens wat metingen doen. Ik zal ff een fijn gansta-rap CDtje fikke, wat vermogen vragen en kijken hoeveel spanning de radio nog over heeft. :)
[..]

Als je direct naar je accu gaat i.p.v. de aanwezige 12V, dan 'nergens' (dus alleen in je nieuwe draad). Lijkt me de beste oplossing. Ik zou wel overwegen om de rode alsnog te laten schakelen..
Ok. Waarom rode dan schakelen... dan krijg ik juist waarschijnlijk weer dat gedrag wat ik niet wil hebben, dat de radio uit gaat als het contact uit staat... als ik de radio altijd 12 volt geef en de schakeldraad ook altijd 12 volt dan denkt de radio dat de motor altijd aanstaat, en heb ik toch altijd muziek??
/edit

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 28 juli 2002 15:00 schreef mr_a het volgende:

Ok. Waarom rode dan schakelen... dan krijg ik juist waarschijnlijk weer dat gedrag wat ik niet wil hebben, dat de radio uit gaat als het contact uit staat... als ik de radio altijd 12 volt geef en de schakeldraad ook altijd 12 volt dan denkt de radio dat de motor altijd aanstaat, en heb ik toch altijd muziek??
De rode wil je sowieso niet schakelen, dat is je "geheugen" draad. (Presets van de Radio, Bass/Trebble Fader/Balance instellingen etc...)

De gele is inderdaad voor de "operational tasks" zoals het CD'tje draaien, je versterker voeden, je display laten oplichten etc. :)

Aannames zijn fataal.

• Tonnes746
Jullie snappen het ;) Degene die het vermogen moet leveren is het belangrijkst en de ander is inderdaad alleen geheugen. Ik vroeg me al af waarom ik me zo druk maakte over de spanningsval van de geschakelde als deze toch niet zoveel zou leveren (maar ja, het is wat warm he.. :) Je contactslot is dus ook al verantwoordelijk voor een verlies, om maar niet te spreken over storingsgevoeligheid en een onstabiel contact.. En vaak zijn die geschakelde draden dus 1A uitgevoerd.. :( Een relai(s)tje zou kunnen helpen.

Overigens hou ik er niet van als ik de aansteker gebruik, dat dat te horen is op de radio maar zolang je dat niet doet is hij dus geschikt. Vandaar ook de voorkeur voor een eigen draadje, dan weet je zeker dat je goed zit. En schakelbaarheid kan altijd handig zijn. Als je accu zwak begint te worden en je merkt dat doordat je er toch iets te veel op vertrouwde en de radio aan liet staan is het toch wel balen.. |:( :o

Verwijderd

Ik heb ook de pioneer deh1400.
Hij gaat bij mij pas aan als ik sleutel in het contact doet. (geen lopende motor dus)
Ik had hiervoor een phillips met bandje en die kon ik ook gewoon aan krijgen zonder sleutel...

ik denk dat het in de radio zit.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 28 juli 2002 16:05 schreef Dutch_man het volgende:

ik denk dat het in de radio zit.
Nee, in de manier hoe je hem aansluit. :P ;)

Aannames zijn fataal.

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:42
de echte doorzetter zet nu een timertje in zijn auto aangesloten op de deurcontacten/binnenlicht die spanning zet op de autoradio voor bijvoorbeeld 10 minuten. Zet je binnen die 10 minuten het contact niet aan, dan gaat de radio weer uit, en anders gaat ie gewoon aan over het contactslot. Verlaat je de auto en vergeet je hem uit te zetten, dan blijft ie hooguit 10 minuten aan.

• mr_a
Probleem opgelost :)
Ik heb de schakeldraad dus gebypassed, de gele en rode draden van de radio zijn nu beide verbonden met de draad van de accu.

Spanningen in officiële/correcte situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
----------+       
        |
    v2    +---geel----O------------- 12V geschakeld  
        |            
    v1    +---rood----O------------- 12V accu, niet gschakeld
        |
        +---zwart---O------------- 0V chassis
        |
----------+

Motor uit:
v2 = 0 V
v1 = 12.20 V

Motor aan:
v1 = 13.40 V
v1 (volume zeer hard) = 13.20 V +/- 0.05 V
v1 (sigaretteaansteker aan) = 13.0 V (dus 0.4 V verschil)
v2 = v1 - 0.15 V (dus dat is de spanningsval bij het contactslot)

Spanningen bij de huidige situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
----------+       
        |
        +---geel----+  
        |        |  
   v1     +---rood----O------------- 12V accu, niet geschakeld
        |
        +---zwart---O------------- 0V chassis
        |
----------+

Motor uit:
v1 (normaal volume) = 12.20 V
v1 (volume zeer hard) = 12.00 V +/1 0.05 V

Aan deze laatste twee spanningen kan ik zien dat de draden naar de accu dik genoeg zijn en dat de verbindingen ook goed zijn. Dus mooi zo, valt toch niet mee van Fiat he :P

Dus nu kan ik lekker zonder problemen muziek luisteren zonder draaiende motor :) Nog beter: zodra je het frontje erop klikt gaat hij verder waar hij gebleven was :D

Pagina: 1