Toon posts:

moire bij TFT op analoge uitgang: helpt DVI?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij m'n Samsung Syncmaster 171P die aangesloten is op de analoge uitgang van m'n Leadtek geforce 2 pro een klein probleempje: Als ik het scherm zichzelf in laat stellen lijken er bij bijvoorbeeld zwarte lijntjes over een grijze achtergrond rechts ervan nog een wit lijntje te lopen. Dit zie je alleen bij verticale lijntjes. Als ik dan handmatig met Fine in het Image Lock menu het beeld ietsje naar rechts verplaats lijkt het veel beter op de plaats van de pixels te vallen zodat het zwarte lijntje ook echt 1 pixel in beslag neemt en ernaast geen witte ruimte te zien is. Alleen krijg ik dan bij een scherm met afwisselend donkere/grijze pixels (bij shut down menu van windows bijvoorbeeld) gigantisch last van een bewegend moire patroon waar ik geen last van heb met de originele instellingen.

Is het misschien een oplossing om dit scherm op een videokaart met DVI uitgang aan te sluiten? Ik heb namelijk het idee dat het omzetten van analoog naar digitaal niet helemaal lekker gaat, en met digitaal worden de pixels gewoon 1 voor 1 aangestuurd zoals het moet. Dat hele Image Lock menutje zou als het goed is dan ook moeten verdwijnen omdat het met DVI gewoon perfect is. Iemand misschien ervaring hiermee?

Verwijderd

Topicstarter
kheb nog ff twee plaatjes gemaakt om het beter uit te leggen... Zo ziet de letter r op een grijze achtergrond er bij mij bijvoorbeeld uit met de automatische instelling:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.kooij/tft1.png

Als ik dat dan mooi bijstel zodat het beeld als het ware mooi in de pixels valt, dan krijg ik bij patronen zoals dit gigantisch last van moire:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.kooij/tft2.png

Verwijderd

Ja bij mij scheelt het enorm, ik had erg last van onduidelijke fonts, die altijd van soort schaduws werden voorzien, ook iconen ed. , mijn dvi aansluiting heeft dit effect tot 0 teruggebracht. Sowieso is DVI een grote aanrader omdat je geen storingen meer ondervind

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
DVI lost je problemen zeker op, en het is zo makkelijk.
Aansluiten en klaar.

Is echt DUIDELIJK scherper dan dezelfde monitor analoog aangesloten (GF4 ti 4200)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt allebei :)
Zal ik maar eens gaan shoppen voor een videokaart met DVI uitgang.

Zijn er tegenwoordig eigenlijk ook kaarten met alleen DVI?
Ik heb nu nerges meer zo'n dure analoge uitgang meer voor nodig...

Verwijderd

DVI scheelt bijna niets (tenminste, bij mij), maar dan hoef je niets meer in te stellen.

Verwijderd

Bij mij wordt het beeld ook scherper bij aansluiten op DVI.
Gebruik je trouwens de native resolutie van de TFT? Als ik dat niet doe krijg ik ook beeld waar een "zebra patroon" doorheen beweegt.
Pagina: 1