Toon posts:

onboard raid probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi....

Ik heb een nieuw mobo (de asus p4b533-e).
Alles doet het perfect alleen bij het opbooten gaat mbfast track133 checke naar ide drives, dit duurt effe en dan krijg ik de melding 'no array defined' dit heeft verder geen consuqenties(ofzoiets) maar hoe los ik het op?

mzzl ik hoop dat jullie snel reageren

|:(

Verwijderd

precies wat er staat, je hebt geen array aangemaakt en als je de harddisks op je andere IDE pporten heb aangesloten en daar vanaf draait is er geen probleem.
Om van die melding af te komen moet je in de BIOS de raidcontroller ff op disable zetten.

Maar waarom heb je dan RAID???
heb je de schijven wel op de controller dan moet je ff met de setup een array aanmaken......duhhh
in je handleiding staat precies hoe het moet.

good luck

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
Precies. Zet in je bios je raid controller uit, of hang er wat schijven aan en configureer die eventueel als raid-array.

En ik heb hier dan wel nix te zeggen... maar 'ik hoop dat jullie snel reageren' vind ik nogal een belachelijke domme opmerking.. je bent niet alleen op de wereld. 'nuff said.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wanneer je 2 harddisks aan je RAID controller hebt gehangen moet je nog aangeven wat voor RAID je wilt:
  • Striping. hierbij wordt de informatie over 2 disks verdeeld wat de performance positief beinvloed. Je moet hiervoor wel disks van dezelfde grootte, en bij voorkeur zelfde model hebben.<li> Mirroring. Hierbij wordt de informatie op beide schijven tegelijk weggeschreven. Crashed een schijf dan is de andere nog te gebruiken.
</li>

Om de controller in te stellen moet je naar de RAID-bios gaan. (Als je de foutmelding "No Array Defined" krijgt moet je op CTRL-F drukken). Kies dan voor autoconfigure en je wordt door een wizard aan de hand genomen.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
gewoon in bios raid controller afzetten, en hoef je niet meer te wachten, je kan echter ook een HD op je raid aansluiten, hij zal nog steeds detecten, maar het zal zolang niet duren. experimenteer en neem wat je het beste vind.

Verwijderd

kan je ook als je 1 schijf heb een Array maken ? zonder je data op je disk te verliezen ?

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Volgens mij wel, maar dit wil je natuurlijk alleen doen als je je normale ide poorten al volgepropt hebt. Beter gewoon een 2e hd van dezelfde grootte kopen trouwens :) (maja dan moet je wel je data effe ergens anders kunnen parkeren...)

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 28 juli 2002 00:54 schreef Dannyke het volgende:
Kan je ook als je 1 schijf heb een Array maken?
Dat is zelfs verplicht bij veel RAID controllers :)

Dit soort vragen horen overigens meer in [url="http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/21"]Opslagmedia & I/O Controllers[/url]

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 10:38 schreef RubZie het volgende:
Volgens mij wel, maar dit wil je natuurlijk alleen doen als je je normale ide poorten al volgepropt hebt. Beter gewoon een 2e hd van dezelfde grootte kopen trouwens :) (maja dan moet je wel je data effe ergens anders kunnen parkeren...)
tis een 80 gig schijfje :) waar iets van 70 gig op staat waar laat ik dat ? :) de rest is allemaal 40 en kleiner :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

RTFM

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.