Toon posts:

[EL] Robot aangestuurd dmv IBM-mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
inleidend :
Dit is het doel voor mijn vakantie. Ik heb geen ervaring whatsoever met electronica. De afgelopen maand heb ik veel info verzameld om mijn project te realiseren. Maar nog frequenter zijn de problemen die boven water kwamen. Hoe kan je bijvoorbeeld tot een bijna ongelimiteerd aantal I/O's geraken zonder de lijnen rechtstreeks pin to pin van een parallelle poort naar relais te sturen... + voor sensoren net hetzelfde...

thinktank

Laatst heb ik een robotics boek aangeschaft. Dit heeft talloze resources over powersupply, DC motors, platform constructies in verschillende materialen , bedenkingen over gewicht en limitaties, interfacing met microcontrollers ... ; kortom veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel.
Maar sommige in depth vragen blijven onbeantwoord.

1) eis en doelstelling :

De robot moet volledig mobiel en onafhankelijk van externe powerlines kunnen functioneren. De besturing moet via een pc gemonteerd op een platform gebeuren en bepaalde relais kunnen besturen en sensoren inlezen. De communicatie zal via wireless LAN gebeuren(waarschijnlijk remote desktopping)

2) algemene opbouw :

powersupply : 1 of 2 lead-acid auto accu eventueel in parrallel + voltage regelaars voor 12V,5V,-12V,-5V voor de powerproviding voor IBM-moederbord, harddisk en aanverwanten. Deze zal ook nodig zijn (in mijn gedacht) voor de regelkring die waarschijnlijk vele IC's en andere circuits zal bevatten + niet te vergeten motoren- en sensorenwerking

platform : prototype zal uit hout/metaal gebouwd worden. Ik weet niet of het verder komt als een prototype. Wanneer het toch een succes blijkt kan ik de moeite nemen om delen te verfijnen en optimaliseren, maar as always time will tell.
Het platform moet powersupply, mobo , motoren , (kruisboog), webcam, wireless network, regelkring , ... alles behuizen. Ik schat de dimensies op 70cm X 50 cm X 40 cm (dit alles onder voorbehoud dat ik dit project niet voortijdig discontinueer en de eisen van het platform niet wijzigen)
De bedoeling is een platform te bouwen waar dynamisch componenten verwijderd en toegevoegd kunnen worden.

mobiliteit : momenteel plan ik een 4 wielig platform dat eenzelfde werking moet hebben als een auto, dus : 2 wielen vooraan om te sturen , achteraan 2 voor de aandrijving.

functionaliteit : op het platform moet een xyz beweegbare turret voorzien worden, die op zich een webcam en uitbreidbaar een kruisboog of iets dergelijks (katapult,waterkannon) kan supporten.

regelkring : PC die met het regelcircuit kan communiceren. Oftewel microcontroller zoals een basicstamp integreren...

3) Verwezenlijking :

Het platform bouwen en motoren voorzien zal op zich geen probleem zijn als er tijd en materiaal beschikbaar is.
Problemen zullen zich stellen voor de regelkring (en deze wil ik eerst uit de voeten alvorens het platform te bouwen!)

parrallelle poort communicatie voor regelkring

==> probleem ;

je kan 8 bits gebruiken van de data pins om 4 motoren links en rechts te laten draaien. 1 pin is nodig om de motor te activeren, een 2de pin is nodig om de richting te kiezen. Zo kan je ze allen teglijk laten draaien. Tot zover geen probleem. Als je er meer wil laten draaien , allemaal teglijk beschikbaar, kom je in problemen.
Gebruik van een demultiplexer laat je toe het probleem te omzeilen , maar zo kan je ze niet tegelijk laten draaien.
Dit voor de motoren, voor de sensoren is het gebruik van multiplexers beter hanteerbaar. Zo kan je 16 sensoren op 4 pins van de parrallelle poort aansluiten.

Zelf denk ik aan een minimum van 14 motoren en een 10-tal sensoren.

seriële poort communicatie voor regelkring

opties :
a) serial-to-parallel shift registers ( je stuurt 10111001 op pin 2 van de seriële poort, hierop is het shift register aangesloten. pin1 tot pin8 out van het shift register krijgt dan de waarder 1 0 1 1 1 0 0 1 voor de respectievelijke output pins.

b)serial peripheral interface (SPI) ; nifty protocol dat toelaat verschillende devices op 1 kabel aan te sluiten(eigenlijk 4 kabels die data ground ack en nog een signaal voorzien als ik mij niet vergis)

c) Dallas 1-Wira protocol ; werkelijk 1 wire systeem. De devices aangesloten op de kring krijgen power via data kabel en kunnen elk afzonderlijk ten allen tijde geactiveerd worden via een uniek idenificatie-nummer.

4) Conclusie :
Ik vraag waarschijnlijk veel, misschien veel te veel, maar ik zag geen andere uitweg dan mijn gedachten hier uit te spuwen. Ik wil om te beginnen de regelkring inelkaar knutselen en dan tests met lampjes uitvoeren ter vervanging van relais , en schakelaars ter vervanging van sensoren.

Mijn vra(a)g(en), concreet, (is)(zijn) : welk systeem of principe zou optimaal zijn om de verschillende outputs(14) en inputs(10) te besturen ?Waar kan ik in dat geval de missie-critische componenten verkrijgen ? Eventuele links naar werking en PRAKTISCHE voorbeelden en toepassingen uitgewerkt.

Ik dank u bij voorbaat, alle reacties, opmerkingen, terechtwijzigingen, adviesen, nuttige info, ... worden met open armen ontvangen !

Groeten

Verwijderd

Vakantielol of afstudeerproject?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Lijkt me _erg_ cool project, alleen ik zou er dan geen 'robot' van maken, maar een 'bestuurbare wagen', maar dan _alles_ digitaal. Dus een camera voorop e.d., just imo.

Voor z'n robot heb je helemaal niks 'krachtigs' nodig qwa processor. Nu ga je er geloof ik al vanuit dat je er windows oid opzet? Je zult dan (als je het een beetje goedkoop wilt houden) dus een hd, voeding e.d. nodig hebben. Kom je op nog een 'probleem': Van 12v DC (accu) naar 220v AC en dan vanuit die 220v AC weer naar 12,5,3 ect ect..

Ik zou dus een 'PIC' nemen ([url="http://circuitsonline.net"]http://circuitsonline.net[/url] voor een artikel), en die zo programmeren dat hij alles kan wat jij wilt. Als je nu niet zo goed kan programmeren dan kom je met de [url="http://www.c-control.de"]C-Control[/url] van Conrad een heel eind ;).

Trouwens kan je beter met een (goedkoop) interfacekaartje je nog 2 extra parallelle poorten verschaffen, dus ik zou daar dan ook gebruik van maken.

Verder neem ik aan dat je een beetje kennis hebt van programmeren e.d.. Want ik neem aan je zelf ook een beetje een programma wilt maken. En misschien leuk om dat aan een website te koppelen, zodat andere mensen hem online kunnen besturen :9~

edit: die c-control website kan weer niet zonder 'www.' :r

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Okay dan! Ik denk dat je hier nog wel een paar maandjes zoet mee bent ;)

Wat wordt het doel van de robot? Met andere woorden, heb je een bepaald concept, of wil je gewoon kijken wat er allemaal mogelijk is? Autodidact Robotix Engineer!

Ik kan je m.b.t. tech specs helaas niet verder helpen, wel weet ik dat er al veel met robotics is gedaan, ook op het gebied van wearables met fotografisch geheugen e.d. Ik zal fff kijken of ik een leuk lijstje met links kan regelen, nadeel is wel dat veel van die robotics sites Japans of Koreaans (oosters ;)) zijn...

Suc6 in ieder geval!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 09:31
Zou je er geen laptop in doen? Of is dat IBM mobo al uit een laptop.
Helaas kan ik je met de schakelingen niet helpen. Alleen met uiterlijk, ontwerp, design, enz... en de constuctie.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

[quote]
Op zaterdag 27 juli 2002 19:36 schreef maxke het volgende:
inleidend :
Dit is het doel voor mijn vakantie.
[/qoute]
ik hoop dat je vakantie lang genoeg is :)
[qoute]
Ik heb geen ervaring whatsoever met electronica. De afgelopen maand heb ik veel info verzameld om mijn project te realiseren. Maar nog frequenter zijn de problemen die boven water kwamen. Hoe kan je bijvoorbeeld tot een bijna ongelimiteerd aantal I/O's geraken zonder de lijnen rechtstreeks pin to pin van een parallelle poort naar relais te sturen... + voor sensoren net hetzelfde...
[/qout]
Je kan je parallelle poort multiplexen, dan heb je een klok signaal nodig, een teller, en de rest v/d uitgangen/ingangen...
2) algemene opbouw :

powersupply : 1 of 2 lead-acid auto accu eventueel in parrallel + voltage regelaars voor 12V,5V,-12V,-5V voor de powerproviding voor IBM-moederbord, harddisk en aanverwanten. Deze zal ook nodig zijn (in mijn gedacht) voor de regelkring die waarschijnlijk vele IC's en andere circuits zal bevatten + niet te vergeten motoren- en sensorenwerking
ik geloof dat je serieele poort als enige nog negatieve spanningen gebruikt
platform : prototype zal uit hout/metaal gebouwd worden. Ik weet niet of het verder komt als een prototype. Wanneer het toch een succes blijkt kan ik de moeite nemen om delen te verfijnen en optimaliseren, maar as always time will tell.
Het platform moet powersupply, mobo , motoren , (kruisboog), webcam, wireless network, regelkring , ... alles behuizen. Ik schat de dimensies op 70cm X 50 cm X 40 cm (dit alles onder voorbehoud dat ik dit project niet voortijdig discontinueer en de eisen van het platform niet wijzigen)
De bedoeling is een platform te bouwen waar dynamisch componenten verwijderd en toegevoegd kunnen worden.
je moet dus zorgen voor universele interfaces onderling
mobiliteit : momenteel plan ik een 4 wielig platform dat eenzelfde werking moet hebben als een auto, dus : 2 wielen vooraan om te sturen , achteraan 2 voor de aandrijving.
zou ik niet doen, lastig bochten berekenen+moeilijk uitvoerbaar. je kan beter zorgen dat de wielen in een vierkant staan, dus de linker 2 wielen 1 motor en de rechter 2 ook, kan je om je as draaien (motoren tegen elkaar in), gebruik een gecontroleerd (closed loop) systeem, dus dat je weet wat je motoren gedaan hebben. (stappenmotoren...)
functionaliteit : op het platform moet een xyz beweegbare turret voorzien worden, die op zich een webcam en uitbreidbaar een kruisboog of iets dergelijks (katapult,waterkannon) kan supporten.

regelkring : PC die met het regelcircuit kan communiceren. Oftewel microcontroller zoals een basicstamp integreren...
basicstamp: goeie keus volgens mij
3) Verwezenlijking :

Het platform bouwen en motoren voorzien zal op zich geen probleem zijn als er tijd en materiaal beschikbaar is.
Problemen zullen zich stellen voor de regelkring (en deze wil ik eerst uit de voeten alvorens het platform te bouwen!)

parrallelle poort communicatie voor regelkring

==> probleem ;

je kan 8 bits gebruiken van de data pins om 4 motoren links en rechts te laten draaien. 1 pin is nodig om de motor te activeren, een 2de pin is nodig om de richting te kiezen. Zo kan je ze allen teglijk laten draaien. Tot zover geen probleem. Als je er meer wil laten draaien , allemaal teglijk beschikbaar, kom je in problemen.
Gebruik van een demultiplexer laat je toe het probleem te omzeilen , maar zo kan je ze niet tegelijk laten draaien.
Dit voor de motoren, voor de sensoren is het gebruik van multiplexers beter hanteerbaar. Zo kan je 16 sensoren op 4 pins van de parrallelle poort aansluiten.

Zelf denk ik aan een minimum van 14 motoren en een 10-tal sensoren.
klinkt gek, maar et is erg weinig
seriële poort communicatie voor regelkring

opties :
a) serial-to-parallel shift registers ( je stuurt 10111001 op pin 2 van de seriële poort, hierop is het shift register aangesloten. pin1 tot pin8 out van het shift register krijgt dan de waarder 1 0 1 1 1 0 0 1 voor de respectievelijke output pins.

b)serial peripheral interface (SPI) ; nifty protocol dat toelaat verschillende devices op 1 kabel aan te sluiten(eigenlijk 4 kabels die data ground ack en nog een signaal voorzien als ik mij niet vergis)

c) Dallas 1-Wira protocol ; werkelijk 1 wire systeem. De devices aangesloten op de kring krijgen power via data kabel en kunnen elk afzonderlijk ten allen tijde geactiveerd worden via een uniek idenificatie-nummer.
kan
4) Conclusie :
Ik vraag waarschijnlijk veel, misschien veel te veel, maar ik zag geen andere uitweg dan mijn gedachten hier uit te spuwen. Ik wil om te beginnen de regelkring inelkaar knutselen en dan tests met lampjes uitvoeren ter vervanging van relais , en schakelaars ter vervanging van sensoren.

Mijn vra(a)g(en), concreet, (is)(zijn) : welk systeem of principe zou optimaal zijn om de verschillende outputs(14) en inputs(10) te besturen ?Waar kan ik in dat geval de missie-critische componenten verkrijgen ? Eventuele links naar werking en PRAKTISCHE voorbeelden en toepassingen uitgewerkt.

Ik dank u bij voorbaat, alle reacties, opmerkingen, terechtwijzigingen, adviesen, nuttige info, ... worden met open armen ontvangen !

Groeten
groeten hoeft niet ;)

ik heb zelf ook een ontwerp voor een robot liggen, stuk kleiner, bedoeld voor basic stamp, alleen het platform is goed ontworpen...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties op zo'n korte tijd.

Dit is geen afstudeerproject, het is puur voor de lol en de kennis die opgedaan tijdens het bouwen (hopelijk =D ).

Ik heb basis kennis van programmeren in pascal, C , basic , maar via dit project zouden deze zaken een boost qua kennis krijgen omdat ik bepaalde dingen MOET realiseren waarvoor je die dingen dan uiteraard moet beheersen.

Zelf studeer ik chemie, procestechnieken, dus zit ik nu in een totale sideroad met veel scary curves en onbekend terrein. Maar het nadenken naar oplossingen heeft me al veel opgeleverd qua principes van werking van allerlei electronische apparaten. Zelf zo'n piece of hardware inelkaarsteken zou ik gewoonweg fantastisch vinden.

Het doel van dit project zou buiten het bovenstaande ook uitbreidend kunnen bestaan uit het maken van een programma dat beelden kan herkennen (beweging) van het signaal van de webcam en hierop kan reageren door "lock-on to target" en "engage at will" met de expansie turret. Het plarform dan in de tuin zetten en blastaway !!!! DIE vogels die de bessen van de struiken komen pikken!!!

/note to self : waarom maken we niet ineens een flamethrower module ? J/K !!!!!!!!!! ==> dit zijn gedachten die helaas niet zullen uitgroeien wegens niet haalbaar.

Graag zou ik specifieke info willen in verband met het uitbreiden van input en output slots om lijnen te trekken naar de relais en sensoren. Ik heb al verschillende datasheets van de protocols van 1-wire protocol en serial peripheral interface bestudeerd en ben eigenlijk effe het noorden zoek geraakt.
Met de huidige eisen zou ik een 6 tal of meer parrallelle poorten op 1 systeem moetten aansluiten. Als dit mogelijk is en vrij eenvoudig te besturen is, please give me een datasheet met info/price, ik wil het toch wel economisch houden hoor.Oftewel Keywords voor google.

Groeten

• 3lmowww

3lmowww

edit:

lees de faq, groeten hoeft niet, ik kan evt. samenwerken...

het stomme is alleen dat men techniekleraar al men documentatie geleend heeft...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga geen laptop gebruiken voor rechtstreekse communicatie met regelkring, ook zie ik er tegenop om een microcontroller te gebruiken , omdat deze een fixed aantal I/O lines heeft. Hetzelfde probleem dat ik zou hebben met het werken met printer poort.

Mobiliteit zou ik ook kunnen vervangen door tracks , zoals een tank, maar zoals voordien gezegd, ik zou graag een regelcircuit met onbepaald aantal I/O functionerend willen hebben vooraleer de constructie van een platform of al te praktische zaken vast te leggen.

EDIT
Uiteraard zal ik wanneer er vooruitgang geboekt wordt reports maken, en deze hier uistallen zodat we allen kunnen profiteren van de techniek !
/EDIT

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat voor een model wordt het? Kan je dat al zeggen. Ga je voor de snelheid (wat lager) of gewoon zoveel mogelijk functies. En bovendien heeft een 'echte' robot ook een arm, en dat lijkt me zéér lastig te realiseren (zie een artikel op mijn website).

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 20:21 schreef maxke het volgende:
Ik ga geen laptop gebruiken voor rechtstreekse communicatie met regelkring, ook zie ik er tegenop om een microcontroller te gebruiken , omdat deze een fixed aantal I/O lines heeft. Hetzelfde probleem dat ik zou hebben met het werken met printer poort.

Mobiliteit zou ik ook kunnen vervangen door tracks , zoals een tank, maar zoals voordien gezegd, ik zou graag een regelcircuit met onbepaald aantal I/O functionerend willen hebben vooraleer de constructie van een platform of al te praktische zaken vast te leggen.

EDIT
Uiteraard zal ik wanneer er vooruitgang geboekt wordt reports maken, en deze hier uistallen zodat we allen kunnen profiteren van de techniek !
/EDIT
Met serieel-in parralel-uit schuifregisters kun je een interface maken die zoveel poorten heeft als je maar wilt. Met een 64-bit schuifregister kun je in een razendsnel tempo 64 datalijnen aansturen alleen met een klok en een datalijn. Met 7 64-bit schuifregisters en 1 kloklijn kun je al 448 lijnen aansturen. Met digitale ingangen kun je het omgekeerde doen (met parralel-in serieel uit). Uiteindelijk moet je het altijd zo opbouwen, want er bestaan geen chips met 500 uitgangen. En dan voldoet een beetje zware microcontroller (of gewoon een pic) weer perfect. Een toetsenbord werkt in principe ook zo.

Zorg trouwens dat je alles zo modulair mogelijk opbouwt, dat je alles a.h.w. als losse en uitwisselbare bouwstenen ziet, dat werkt het flexibelst. (zie het als organen :))

• 3lmowww

3lmowww

edit:

nouwehhh, je kan een hart ook niet zomaar op de plaats van een nier zetten hoor...

ik hou het op insteekkaarten :)

Electronics development

Verwijderd

Als ik jou was zou ik lekker een basicstamp of hooguit een een AVR gebruiken. Een volwaardig moederbord+voeding+accu's+omvormers+enz gaat te veel gewicht, plaats en dus wendbaarheid kosten.

Voorbeeld:
Gebruik als controller de basic stamp. Dit is een microcontroller die gebruik maakt van een interpreter. Dat houdt in dat je geen compiler of andere moeilijke dingen hoeft te gerbruiken en simpel in basic kan coden. Zeer prefereerbaar voor de beginnende gebruiker. Voor de basicstamp moet je maar eens kijken op [url="http://www.antratek.nl"]www.antratek.nl[/url]
Gebruik als driver IC een l293D van [url="http://www.st.com"]www.st.com[/url] . Deze zul je nodig hebben omdat je controller de stromen voor de servo's niet kan leveren.
Als object sensoren kan je bijvoorbeeld de IS471 van sharp gebruiken. Kijk eens op [url="http://www.bugs.nl"]www.bugs.nl[/url] .
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan mbt tot sensoren. Zoek zelf eens op google bijvoorbeeld.
Een aanrader is van tevoren je een duidelijk doel te stellen (dat heb je al gedaan) en een duidelijk plan te maken.

Als je nog meer vragen hebt moet je ze maar posten.

Groeten uit een zonnig Frankrijk :p

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 21:12 schreef 3lmowww het volgende:
nouwehhh, je kan een hart ook niet zomaar op de plaats van een nier zetten hoor...

ik hou het op insteekkaarten :)
Nee, ik bedoel met uitwisselbaar dat je een hart met een hart kan vervangen. Of in dit geval een beter hart :)

Geen insteekkaarten, dan moet je eerst weer een bussysteem ontwerpen...

Verwijderd

Topicstarter
Uiterst verheugd met jullie reacties al zover.

Een paar dingen heb ik totdat er een beter design op de proppen komt vastgelegd. Ik ga met een moederbord werken van een pentium 200. Dit wil ik dan inbouwen in de basis van het platform. De afmetingen zijn ruim genoeg genomen zodat het moederbordje (20cm*30cm) zeer makkellijk valt te monteren. Enkel de airflow moet grondig bestudeerd worden zodat er niet al te veel oververhitting kan ontstaan.
Eventueel als het ontwerp het toestaat en een voorgaand experiment met succes afgelopen is, kan ik het design veranderen om een microcontroller zoals de basicstamp te integreren en de dimensies van het bouwplatform ook te verkleinen; ALS de instructies die de microcontroller moet uitvoeren nog altijd remote kunnen gebeuren. Optie tot free-roaming gedrag programma kan natuurlijk ook gebruikt worden, maar momenteel wil ik focus op remote control.

Ook de powersupply staat zo goed als vast. Ik weet nog niet hoeveel Ampère alle motoren onder belasting gaan vereisen en wat dan de werkduur is. Wel staat vast dat ik met een basisvoltage ga zitten van 12V oftewel 24V. De bedoeling is vandaar een voltage regelaar (switching voltage regulation circuit) om 12V 5V -5V en -12V aan het moederbord te leveren, stabiel en accuraat. De bedoeling zou dan ook ineens zijn om een batterij monitor te includen. Wanneer de incomende spanning kleiner wordt dan een gegeven waarde moet er een sensor "Hoog" worden als teken van battery-low , dit alles om de batterij te ontzien. Lood-accu's zijn goed om korte tijd veel stroom te voorzien, dus moet men oppassen dat men deze niet te diep uitput , anders kan het zijn dat de platen van de individuele cellen mee in oplossing gaan , hierdoor wordt het contactoppervlak van de loodplaten kleiner met het electrolyt (=zuur) zodat de batterij 'kapot' is, en niet zoveel stroom meer kan leveren.

Een ander punt: ik heb nog geen enkele DC motor aangeschaft of gesalvaged voor gebruik in het project. Wel staat vast dat als ik dit platform wil laten voortbewegen toch wel wat vermogen motoren aan boord moet hebben (in mijn gedacht). 2 accu's, het patform, en al de rest... dat gaat niet bepaald leightweight worden. Ik schat toch wel 30 Kg.
Als ik een kruisboog-module wil gebruiken, moet ervoor gezorgd worden dat het "touw" opgespannen kan worden. Ik bedenk dat hiervoor ook wel een redelijk sterke motor voor zal nodig zijn om dit veilig te laten verlopen (zonder dat die motor de geest geeft door te oververhitten) en om dit toch wel vrij snel te laten gebeuren , het opspannen.

Verder wil ik er voor zorgen als het gewicht en de dimenties het toelaten dat het platform 20 tot 30 Km/u kan halen. Moeilijke zaak in mijn gedacht.

We zien nog wel :)

/note looking into 64bit serial-to-parallel shift registers

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 20:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat de f*ck moet je met een volledige Pentium 200 pc, terwijl dat:

a) zonde is van een mooie MP3 speler
b) veel makkelijker kan met een microcontroller (speciaal voor dit soort taken gemaakt)

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 22:20 schreef maxke het volgende:
/note looking into 64bit serial-to-parallel shift registers
Hmm, even een opmerking, ik denk niet dat 64bit serial to parralel shift registers bestaan, nu ik erover nadenk. Dan zou je meteen met een ic zitten met 64 uitgangspennen. 8 of 16-bit schuifregisters zijn echter wel heel algemeen en daarmee kun je ook zoveel poorten maken als je wilt.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zaterdag 27 juli 2002 22:20 schreef maxke het volgende:
Ook de powersupply staat zo goed als vast. Ik weet nog niet hoeveel Ampère alle motoren onder belasting gaan vereisen en wat dan de werkduur is. Wel staat vast dat ik met een basisvoltage ga zitten van 12V oftewel 24V. De bedoeling is vandaar een voltage regelaar (switching voltage regulation circuit) om 12V 5V -5V en -12V aan het moederbord te leveren, stabiel en accuraat.
Groot misverstand: het is 12v - 0v - 0v - 5v (dus geen -5v en -12v oid)

En verder heeft het moederbord niet alleen 12 en 5v nodig (zoals ik al zei) maar ook 3v (en nog een paar) dacht ik. Dus die zul je ook moeten verkrijgen (zijn wel ic's voor).

Dat gewicht zal wel lukken, ik zou als ik jou was is gaan kijken hoe ze die 'scooters' maken (elektrice 'bejaardenkarretjes'). Die zijn zeer wendbaar en krachtig.

On dat moederbord kan kleiner, pas was er nog een inkoopactie van kleine (micro) mobo-tjes. Ik geloof nog geen 10 bij 10 cm en met zéér veel functies.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op zondag 28 juli 2002 00:37 schreef LauPro het volgende:

[..]

*knip*
En verder heeft het moederbord niet alleen 12 en 5v nodig (zoals ik al zei) maar ook 3v (en nog een paar) dacht ik. Dus die zul je ook moeten verkrijgen (zijn wel ic's voor).
*knip*
mag ik vragen wat je met 3 volt op een AT mobo moet?
daar zit helemaal geen 3volt op hoor.
alleen als er SDRAM op kan, maar dan regelt het mobo zelf die spanning en niet je voeding.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zondag 28 juli 2002 00:57 schreef FireWurX het volgende:
mag ik vragen wat je met 3 volt op een AT mobo moet?
daar zit helemaal geen 3volt op hoor.
alleen als er SDRAM op kan, maar dan regelt het mobo zelf die spanning en niet je voeding.
Bij AT wel geloof ik, sorry niet goed gelezen van mij denk ik ik dacht dat die voor ATX ging |:(

MAAR: Ik heb nu toevallig een AT voeding naast me liggen en dan zie ik dat er _meer_ dan 4 draden naar het mobo zouden gaan (wel eerder gezien trouwens ;)).

Dus ik blijf wel bij mijn standpunt dat een moederbord meer voltages nodig heeft dan de 12 en de 5.

En overigens: heb jij een AT mobo wel is zien 'starten' toen je de blauwe/witte/orange-draden hebt doorgeknipt? Ik denk het niet.. (nfi)

Verwijderd

Topicstarter
Het kan altijd zijn dat je ook 3 volt of 3.3 volt nodig hebt , maar de powersupply die er bij mij oorspronkelijk opzat heeft enkel +12 +5 -5 -12 en ground

Deze powersupply geeft 150W en is voor AT mobo's only
voor bijvoorbeeld een harddisk komen er 4 lijnen aan.

Rood is voor mijn powersupply +5V
Zwart ground
ZWart ground
Geel is voor mijn powersupply +12V

3 volt heeft blijkbaar meer specifieke toepassingen, maar what the heck , er is altijd zoiets als een transformator nietwaar...

Dan wil ik ook benadrukken dat mijn platform moet opgebouwd zijn uit dynamische modules. Dat wil dan ook zeggen dat ik de controller in huidige situatie ook als module wil monteren. Dan kan ik hem er gelijk uithalen en ergens anders in bijvoorbeeld een auto monteren met dezelfde module-connectie slot.
Maar ik kan dat mobiel platform toch evengoed uitrusten met een soundcard zodat ik zowel audio playback en audio recording kan bevoorraden...

Anyway ik wil niemand tegen de schenen schoppen, ik zou enkel een goedkope en degelijke opbouw willen bekomen. Dat betekent, dat moederbordje ligt hier te niksen , en ik kan het voor dit project "as is" gebruiken. Een microcontroller zou ik nog moetten aanschaffen en zij hebben meestal beperkingen (EEprom size, en meestal 1 programmeertaal).
Voor de moment wil ik het project zo open mogelijk houden.

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

je zou de robot ook kunnen laten spreken !!

festival (freebsd/linux)

er zijn ook wel progs voor windows...

laat hem spreken om triggers die afhankelijk zijn van sensor acties. als hij bv 3 keer in een minuut een muur raakt laat je hem roepen, "please help me out i'm stuck in here"

als het donker word (licht sensor)... "he who turned out the lights ?" oid...

zie
[topic=510826/1/50]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 02:16 schreef xychix het volgende:
je zou de robot ook kunnen laten spreken !!

festival (freebsd/linux)

er zijn ook wel progs voor windows...

laat hem spreken om triggers die afhankelijk zijn van sensor acties. als hij bv 3 keer in een minuut een muur raakt laat je hem roepen, "please help me out i'm stuck in here"

als het donker word (licht sensor)... "he who turned out the lights ?" oid...

zie
[topic=510826/1/50]
LOL

leuk idee

Ik denk dat ik eerst een bezoekje breng bij de dichtstbijzijnde electronica shop.
Tof zou natuurlijk zijn dat ik het platform kan controllen met linux, is in meeste gevallen robuster, you never wanna get a blue-screen-of-death when you're shooting people with a custom-built crossbow mounted weapons platform ...

MWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAH (= demonic laughter)

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op zondag 28 juli 2002 02:37 schreef maxke het volgende:

[..]

LOL

leuk idee

Ik denk dat ik eerst een bezoekje breng bij de dichtstbijzijnde electronica shop.
Tof zou natuurlijk zijn dat ik het platform kan controllen met linux, is in meeste gevallen robuster, you never wanna get a blue-screen-of-death when you're shooting people with a custom-built crossbow mounted weapons platform ...

MWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAH (= demonic laughter)
en op linux/bsd kun je net zo makkelijk C proggen !

en dan weet je ook nog zeker dat de BSA je robotvriendje niet kan jatten/bekeuren!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Wat is BSA ?

Ik woon in België, misschien verklaart dit mijn vraag.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BSA=Bisiness Software Alliance

Opgericht door o.a. Microsft en Corel als een bedrijf dat illegale software kopieerders moet pakken.
Er was ook ooit zo reclema waarbij de monden van een aantal mensen werden dichtgenaaid.
Daar is toen al heet gauw een parodie op gekomen met de strekking dat de prijzen van software eerst omlaag moeten voordat er minder gekopieerd zou worden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1