Toon posts:

[DHOC] Dringende coolervraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Daarnet stond mijn hartje stil, mijn mobo begon als gek te piepen. Bleek dat mijn beveiliging van temp aansloeg. CPU zat boven 62°C... :'(
Nu staat alles hier open om te verluchten en heb mijn case opengezet om pc koel te houden. Maar dit kan dus niet blijven duren.
Eerste vraag, tot hoeveel mag een XP1600+ gaan voor het riskant word?
Twee: ik heb een Volcano 6CU+ en draait aan 5200RPM ongeveer. Is dit normaal dat mijn cpu zo warm word (case temp blijft open en toe altijd 36°)
Drie: Ik wil een nieuwe koeler kopen...Wat koop ik best om heel goed te koelen? Een Alpha met PAPST op? Of iets anders?
Gelieve snel te antwoorden want ik durf nu bijna niet meer pc'en uit angst om mijn xp door te branden...

Verwijderd

meer airflow door de kast, dus een aantal casefans, ik zou onder de voeding takeout zetten, en vooronder in intake, en als je ruimte hebt ook nog es dak pc 2× 80 mm liefs enermaxjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Airflow is blijkbaar niet echt het probleem, nu ik niets doe en case volledig open staat is de cpu nog altijd 52° en de case blijft gewoon 36° dus daaraan scheelt het niet.
Ik wil wel een nieuwe koeler aanschaffen maar weet ni welke goed is...

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
het is de moeite waard om even de zoekfunctie hiervoor te gebruiken. Ik had er ook vraagjes over vandaag, en er staan 10-tallen topics over je probleem.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
1: 60 graadjes is toch eigenlijk wel de grens. Ga je daaroverheen is schade op de lange duur niet uit te sluiten

2: Is het normaal? Tja, die krengen worden nou eenmaal warm. Maar dik 60 graadjes is wel een beetje veel ja, misschien AS3 ofso gebruiken en koelblok polijsten?

3: Geen id, ik gebruikte vroeger altijd Delta's om mn kast beetje koel te houden, enorm sterke fans, maar die dingen maken helaas ook een enorme takkeherrie. Bedenk voor jezelf waar je prioriteiten liggen: koeling of geluid :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 19:17 schreef Damoke het volgende:

Gelieve snel te antwoorden want ik durf nu bijna niet meer pc'en uit angst om mijn xp door te branden...
geen angst, mijn amd tbirdje is boven de 90 graden geweest (zo zegt me asus temp) en, ik heb em nu zelfs geOC`t van 1.1 @ 1.3

Verwijderd

Topicstarter
Heb trouwens ASII op mijn koeler gesmeerd...dus niet slecht geplaats of zo, heb hem al een 8tal maand en nix van probs tot nu toe en nu ineens...en het is zelf niet bijzonder warm. De koeler maakt toch al een enorme herrie dus kan ik even goed investeren in een zeer goeie koeler. Daarom zoek ik niet de beste koeler of wat dan ook. Gewoon de koeler die het best mijn 1600+ zal koelen. Wat dit is weet ik niet, kent er niemand sites waar vergelijkende tests gedaan zijn qua temp of zo?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb hetzelfde probleem, maar ook geen goede airflow. Daar om heb ik met een Inkoopaktie vanalles besteld (case fans, rounded cables enz.) en daarmee hoop ik die temp weer omlaag te krijgen.

Mijn amd xp 1700+ is idle al 54c graden :( Stressed tegen de 60c graden aan denk ik ongeveer :'(

iStockphoto

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Zit er niet een kabeltje tegen je fan aan?

Verwijderd

Topicstarter
Kan moeilijk geloven dat het aan airflow zou liggen. Normaal is je airflow dan toch veel beter als je kast open staat niet? En dan zou toch de temperatuur van mijn case moeten dalen...Maar deze blijft continu 36° met case open en toe...Enkel cputemp is zo een 10-tal graden gedaalt door het openen van alle ramen in huis en de case ook...
Waterkoeling is jammergenoeg te duur maar ik wil nu voor eens en altijd een veilige en goeie oplossing voor mijn pc...En liefst enkel met cpu-koeler en geen extra case-fans etc. (ben niet echt handig)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 19:35 schreef Bredend het volgende:
Zit er niet een kabeltje tegen je fan aan?
Nope speciaal nog naar gekeken, zit helemaal niets voor de onderdelen of fans...enkel een klein beetje aan de zijkant van het mobo door flatcables en zo.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
je xp krijgt bij 90 graden kans op doorbranden en vanaf 70 graden kan je vastlopers krijgen door fouten. ik zou er even nieuwe koelpasta opdoen. mischien is het opgedroogd?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 11:43
Mijn CPU (xp1800+) zit idle normaal rond 52-54 gradenm op het moment zit ie op 60graden :S
en het is niet waar dat 60graden echt slecht voor je proc is, het zal de levensduur misschien met een jaartje verkorten (waarschijnlijk nog minder...dus minder dan een jaar) en een gem proc leeft toch wel 10 jaar als het niet langer is...dus 9 jaar blijven er over...is dat zo erg? nah, denk het niet. Je zou idd even stuk of 2 of 3 of 4 of meer :P casefans kunnen plaatsen zodat er koele lucht aangezogen wordt en warme lucht we geblazen enzow.... :)

Arrows are made to fly, so are aeros.

Verwijderd

Topicstarter
OK dus eigenlijk zit ik veilig zolang mijn cpu onder de 70° blijft? Of lees ik het nu weer verkeerd?
En koelpasta is niet gedroogd denk ik...cpu heeft nooit onder de 50° gedraaid dus denk dat het met dit weer ook te verstaan is (hier in Oost Vlaanderen dan toch) dat hij 10° warmer draait...
Daarom zou ik van koeler willen wisselen, als hij dan wat meer lawaai maakt (nu iets van een 39dB) dan is dit niet zo erg, ik heb veel liever dat hij zeer goed koel blijft en wat lawaai maakt dan dat hij té warm word...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op zaterdag 27 juli 2002 19:37 schreef Damoke het volgende:
Kan moeilijk geloven dat het aan airflow zou liggen. Normaal is je airflow dan toch veel beter als je kast open staat niet? En dan zou toch de temperatuur van mijn case moeten dalen...Maar deze blijft continu 36° met case open en toe...Enkel cputemp is zo een 10-tal graden gedaalt door het openen van alle ramen in huis en de case ook...
Waterkoeling is jammergenoeg te duur maar ik wil nu voor eens en altijd een veilige en goeie oplossing voor mijn pc...En liefst enkel met cpu-koeler en geen extra case-fans etc. (ben niet echt handig)
Uhhh, een open kast is juist veel minder goed.
1. de lucht blijft rond je cooler/fans hangen, dus de lucht wordt telkens warmer.
2. zo kan er veel te veel stof in komen, en stof is statisch wat heel slecht is voor je pc.
3. als er een dikke laag stof in je pc ligt maak je ook kans dat er stroom door gaat lopen en dan brand de boel door.

ennuh, voor casefans hoef je niet handig te zijn hoor.
vaak zit er voor de intake van je kast (voorin onder de HD) een speciaal plastic rekje met een klemsysteem zodat je gewoon een fan in het rekje kan doen en dan het rekje in de kast kan klikken.
als outtake kan je, ter hoogte van de cpu, ook een fan plaatsen. die kan je vastmaken met een paar kleine boutjes. de schroefgaatjes zitten namelijk (normaal gesproken) al voorgemaakt in de kast.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1