Toon posts:

[samba] [smbd] [nmbd] Linux RedHat 7.0 ..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey Folks,

Ik heb ff een zwaar probleem hier. En dat probleem is vooral dat ik het werkelijke probleem niet kan vinden en dus ook niet weet waar ik een oplossing kan vinden. Het volgende doet zich voor:

Ik heb een RedHat linux 7.0 box, en die draait gewoon leuk allemaal. Wil ik samba op configgen. Lijkt ook allemaal goed te gaan. Maar, het werkt niet. Via webmin ben ik gekomen op SWAT om samba te doen enzo. Shares gemaakt, prima. Gekeken bij status, smbd en nmbd zijn not running. Zag er een prachtig knopje naast staan, om ze aan te zetten. Klik daarop. Hij blijft not running aangeven. Zal hieronder ff neerzetten wat er in het error log terecht is gekomen.

[2002/07/27 16:45:50, 0] nmbd/nmbd.c:main(794)
Netbios nameserver version 2.2.5 started
Copyright Andrew Tridgell and the Samba team 1994-2002

[2002/07/27 16:45:50, 0] lib/pidfile.c:pidfile_create(98)
ERROR: nmbd : fcntl lock file of file /var/run/samba/nmbd.pid failed. Error was invalid argument

en voor smbd veel meer, dat ga ik niet allemaal overtikken. Copieren werkt niet lekker naar netschape ofzo .. vaagjes. Maar goed, in essentie is het dit:

tdb/tdbutil.c:tdb_log(492)
tdb(unknown): tbd_open_exec: failed to get global lcok on /etc/samba/secrets.tbc: invalid argument

en ergens;
failed to open /etc/samba/secrets.tdb

en weer hetzelfde als bij die andere:

ERROR: smbc : fcntl lock of file /var/run/samba/smbd.pid failed. Error was invalud argument

Please.zzzzz .. ik kom er niet meer uit :( :( :( :( :(

Ik gebruik versie 2.2.5 van samba, ingelogd als root. Heeft eht misschien iets te maken met het samba-common package? Versie conflict, zag op de redhet site alleen maar 2.0 nogwat ....

Thanks,
Wouter

Verwijderd

ps ax|grep [sn]mbd
niks?
Dan smbd -D; nmbd -D
en kijk weer of ze draaien met ps ax|grep [sn]mbd
Als het allemaal werkt, rc.samba aanmaken.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zaterdag 27 juli 2002 17:10 schreef waussie het volgende:
Ik gebruik versie 2.2.5 van samba, ingelogd als root. Heeft eht misschien iets te maken met het samba-common package? Versie conflict, zag op de redhet site alleen maar 2.0 nogwat ....
Lijkt er wel op... kun je niet gewoon een rpm van de samba site downloaden? (Voor de installatie de oude rpms verwijderen natuurlijk.)
[url="ftp://de.samba.org/samba.org/Binary_Packages/redhat"]ftp://de.samba.org/samba.org/Binary_Packages/redhat[/url]

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die van de samba site heb ik dus geinstalleerd. Da's versie 2.2.5 .. ik zou me nog kunnen voorstellen dat er iets fout gaat, met dat RedHat 7.0 niet in het rijtje voorkomt, alleen 6.2 en dan 7.1 ..

Denk dat ik maar gewoon deze versie er helemaal weer af ga halen, en terug naar 2.0 nogwat. Die is te downloaden van de RedHat site, gewoon met zeven punt nul als os versie waar ie voor bedoeld is.

Voor wat betreft het handmatig starten van de processen en met ps ax of -aux kijken of ze draaien, daar was ik mee begonnen, voordat ik de geniale ingeving kreeg de webmin te installeren en zo terecht te komen bij de samba grafische admin.

Thanx in elk geval. Als er iemand nog een geniale ingeving heeft dat mijn probleem op kan lossen .. nog meer thanx