Snelheid van 45 toeren omzetten naar 33 toeren

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41257

Topicstarter
Ik hoop dat iemand op het forum me kan helpen aangezien het warm buiten is en niet veel mensen achter hum pc zullen zitten.

Ik moet van mijn moeder oude platen opnemen op cd en nu ben ik dus bezig ze eerst op te nemen in Cool Edit. Nu heb ik per ongeluk een LP op 45 toeren afgespeeld en ik heb geen zin om hem weer opnieuw op 33 toeren op te nemen. Hoe kan ik met de pitch in Cool Edit de snelheid aanpassen zodat het 33 toeren wordt?

Met andere woorden op hoeveel procent moet ik de slider zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Simpel rekenwerk :)

lengte : 45 / 33 = 1,363636363636...

snelheid : 33 /45 = 0,7333333333333...

Kijk dus of je hem op 1 of andere manier 1,36.... keer zo lang kunt maken of 0,733... keer zo 'snel' kunt laten lopen :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43516

Je gaat hierdoor wel kwaliteit verliezen als je't mij vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
mjah,je kunt natuurlijk ook ff opnieuw opnemen, lijkt me persoonlijk slimmer.

Als je een 44Khz signaal (digitaal) gaat vertragen gaat dit imho toch ten koste van de kwaliteit, je kunt niet door 2 delen bv, dus je digitale signaal vervorm je wel een klein beetje

opnieuw opnemen = opnieuw samplen.

imho kun je beter een analoog signaal vertragen dan een digitaal signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 08:51
Op zaterdag 27 juli 2002 16:12 schreef D-weaver het volgende:
Je gaat hierdoor wel kwaliteit verliezen als je't mij vraag...
klopt, ongeveer 36% :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59400

WEG! met zo'n moeder. moet.....Wat heb je uitgevreten?

Je kunt ook met de slider op het gehoor syncen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:32

ThaHandy

Discovery Channel

@ cooledit pro

alles selecteren

effects->time/pitch->stretch->constant stretch-> @ 136%->OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41257

Topicstarter
Ja ze heb er de ballen verstand van, van die pc dus werd ik als slachtoffer uitgekozen de klus te klaren.

Ik zal t zo ff proberen of ik hem weer goed krijg. Kwaliteitsverlies maakt mij niet zoveel uit, het is toch maar voor mijn moeder en die hoort dat toch niet. Als het voor mezelf was had ik het natuurlijk wel ff overnieuw gedaan. Maar bij mijn muziek hoor je het snelheidsverschil wel. Bij die dans muziek van ons moeder niet, die is zo langzaam dat ik op 45 toeren het idee had van : Hee dit klinkt lekker swingend! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59400

Goedzo. :) slavernij
Dus gauw gaan studeren en op kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Op zaterdag 27 juli 2002 16:12 schreef DJSmiley het volgende:

Als je een 44Khz signaal (digitaal) gaat vertragen gaat dit imho toch ten koste van de kwaliteit, je kunt niet door 2 delen bv, dus je digitale signaal vervorm je wel een klein beetje
Het is totaal nutteloos om hiervan een digitaal signaal met een sample rate te maken van 44kHz. Als je een goed element hebt dan red je misschien de 25Khz als bovengrens maar voor de meeste platenspelers voldoet dus 22kHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 20:27
Op zaterdag 27 juli 2002 17:37 schreef petalwing het volgende:

[..]

Het is totaal nutteloos om hiervan een digitaal signaal met een sample rate te maken van 44kHz. Als je een goed element hebt dan red je misschien de 25Khz als bovengrens maar voor de meeste platenspelers voldoet dus 22kHz.
klopt, maar met een 22kHz track wordt het lastig om er een audio cd van te bakken. Daarvoor moet hij toch echt 44000 Hz zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35232

Op zaterdag 27 juli 2002 17:37 schreef petalwing het volgende:

[..]

Maar nu haal je echt de sample rate en de hoorbare freqeuntie range die een element weergeeft door elkaar... het heeft dus wel zeker zin om op 44kHz op te nemen... als je me niet gelooft, probeer het dan maar eens!

Ander voorbeeld... wat is het nut van 44kHz sample rate als het menselijk gehoor tot ongeveer 20kHz gaat? Omdat die twee dingen niet hetzelfde zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Op zaterdag 27 juli 2002 19:32 schreef Jaap3 het volgende:

[..]

Maar nu haal je echt de sample rate en de hoorbare freqeuntie range die een element weergeeft door elkaar... het heeft dus wel zeker zin om op 44kHz op te nemen... als je me niet gelooft, probeer het dan maar eens!

Ander voorbeeld... wat is het nut van 44kHz sample rate als het menselijk gehoor tot ongeveer 20kHz gaat? Omdat die twee dingen niet hetzelfde zijn!
Leg mij dit eens uit, wat ik bedoelde was dat een goed element een maximum bereik heeft van 25kHz. Dus alles wat hoger is dan zal niet worden gezien door het element dus waarom zou je de rest wat dus niet meer wordt geregistreerd wel opnemen ? Ik had het dus niet over het feit dat de tonen boven frequentie x nog wat uitmaken op het gehoor maar over het feit dat die gewoon niet aanwezig zijn omdat je element dit niet kan produceren.

En inderdaad als je op cd gaat branden heb je die 44kHz sample rate nodig maar bv voor mp3's voldoet dus dan een mindere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op zaterdag 27 juli 2002 16:23 schreef puchds50 het volgende:
Ja ze heb er de ballen verstand van, van die pc dus werd ik als slachtoffer uitgekozen de klus te klaren.

Ik zal t zo ff proberen of ik hem weer goed krijg. Kwaliteitsverlies maakt mij niet zoveel uit, het is toch maar voor mijn moeder en die hoort dat toch niet. Als het voor mezelf was had ik het natuurlijk wel ff overnieuw gedaan. Maar bij mijn muziek hoor je het snelheidsverschil wel. Bij die dans muziek van ons moeder niet, die is zo langzaam dat ik op 45 toeren het idee had van : Hee dit klinkt lekker swingend! ;)
Egoïst...

Ik doe voor een ander juist EXTRA mijn best en zou in dit geval nog nét een beetje meer mijn best doen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-05 16:50
Op zondag 28 juli 2002 00:59 schreef petalwing het volgende:

[..]

Leg mij dit eens uit, wat ik bedoelde was dat een goed element een maximum bereik heeft van 25kHz. Dus alles wat hoger is dan zal niet worden gezien door het element dus waarom zou je de rest wat dus niet meer wordt geregistreerd wel opnemen ? Ik had het dus niet over het feit dat de tonen boven frequentie x nog wat uitmaken op het gehoor maar over het feit dat die gewoon niet aanwezig zijn omdat je element dit niet kan produceren.

En inderdaad als je op cd gaat branden heb je die 44kHz sample rate nodig maar bv voor mp3's voldoet dus dan een mindere.
OK, om tot frequenties van pak 'em beet 20KHz op te kunnen nemen MOET je op 44,1 KHz samplen. Met minder dan dat haal je die 20KHz niet omdat je grofweg de samplefrequentie door 2 moet delen om de daadwerkelijke maximale frequentie te kunnen registreren. Wil je tot 20KHz, neem dan 44,1 KHz als samplefrequentie, 10KHz -> 22 KHz etc.
Konkreet: als het element wat jij aanhaalt tot 25KHz kan, neem dan 44,1 KHz (of eigenlijk liever 48 KHz, maar ja dan moet je weer gaan downsamplen). Het is een simpele uitleg zonder achtergronden, want die kan ik zo snel even niet quoten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35232

Op zondag 28 juli 2002 02:26 schreef Marcel het volgende:

[..]

OK, om tot frequenties van pak 'em beet 20KHz op te kunnen nemen MOET je op 44,1 KHz samplen. Met minder dan dat haal je die 20KHz niet omdat je grofweg de samplefrequentie door 2 moet delen om de daadwerkelijke maximale frequentie te kunnen registreren. Wil je tot 20KHz, neem dan 44,1 KHz als samplefrequentie, 10KHz -> 22 KHz etc.
Konkreet: als het element wat jij aanhaalt tot 25KHz kan, neem dan 44,1 KHz (of eigenlijk liever 48 KHz, maar ja dan moet je weer gaan downsamplen). Het is een simpele uitleg zonder achtergronden, want die kan ik zo snel even niet quoten ;)
psies... nogmaals, sample rate heeft te maken met het PCM standaard om audio op te nemen. Het is de frequentie waarop het signaal "opgenomen" wordt... hoe hoger de frequentie hoe nauwkeuriger het geluidsbeeld wordt. Dat heeft dus weinig te maken met wat een element doet, een element leest als het ware de groef en zet dit om in geluid, hierbij blijkbaar een maximaal berik hebbend tot ongeveer 25kHz, als in geluidsgolven, niet samplerate... een wereld van verschil onder andere in analoog en digitaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 11:50
Volgens mij had je gewoon meteen moeten luisteren had je zo gehoord. maar goed. Nu dus pitch control gaan gebruiken. Maar ff opnieuw doen lijkt me stukken beter. En nu gewoon ff meeluisteren he ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 08:51
Op zondag 28 juli 2002 02:26 schreef Marcel het volgende:

[..]

Klopt als een bus, Dit is de wet van Nyquist. *

Stel je dit voor: je hebt een sinusgolf van 22 Khz, denk hier een digitaal signaal onder op 22 Khz. Als je nu deze twee ten opzichte van elkaar verschuift, kun je het zo schuiven, dat het digitale signaal alleen nullen heeft. (want de samples worden steeds genomen als het analoge signaal op het nulpunt is.)

en daarom moet je dus minstens twee keer de maximale frequentie nemen als je opneemt.

* Nyquist heeft ook een andere wet gemaakt, maar die doet er nu ff niet toe

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1