[OC] Waar haal ik in godsnaam methanol vandaan???

Pagina: 1
Acties:
  • 3.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberwizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik heb bij XXLCases een compleet systeem besteld en nou had ik gelezen dat je daar demiwater in mot flikkeren. Maar om algen en bacterien tegen te gaan had ik ooit iets gelezen over methanol.

Dus wou ik een oplossing van 80% demiwater en 20% methanol maken (en een drup Dreft om de oppervlakte spanning te breken) maar nu het probleem: waar the hell haal ik methanol vandaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[url="http://www.google.nl"]www.google.nl[/url]

zoek en gij zult vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 19:31
Kun je geen gewone alcohol a la spiritus gebruiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-07 20:38

Eraser127

Nijkerk

methanol kun je bv. in rc-autowinkels kopen waar ze ook auto's met verbrandingmotoren verkopen. K'weet alleen in Drachten een zaak :)

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gebruik je geen koelvloeistof voor de auto

Het koelt beter (neemt meer warmte op en staat het ook sneller af) Kan je gewoon bij de lokale bezinepomp kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-07 23:05
JE kan ook spiritus, terpetine, thinner, enz. gebruiken. Gewoon de stoffen die niet op water lijken :D
Maar dreft? Dat gaat schuimen lijkt me. dan kan je beter wat (zonnebloem)olie erin gooien.

Maar waarom moet je dat in godsnaam hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberwizzard
Om dus levend materiaal af te maken.... En dreft gaat niet schuimen hoor, 1 druppel in een liter water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is spiritus niet schadelijk ofzo? Dan gooi ik het er ff bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 06:28
Op zaterdag 27 juli 2002 16:53 schreef Cyberwizzard het volgende:
Om dus levend materiaal af te maken.... En dreft gaat niet schuimen hoor, 1 druppel in een liter water?
Volgens mij zit er een flinke scheut methanol in van die brandstof shit van die kleine wagentjes etc.
Misschien dat je daar wat aan hebt :)

Oeps, iemand heeft dat ook al tegen jou verteld zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op zaterdag 27 juli 2002 16:17 schreef Eraser127 het volgende:
methanol kun je bv. in rc-autowinkels kopen waar ze ook auto's met verbrandingmotoren verkopen. K'weet alleen in Drachten een zaak :)
sorry joh, maar dat is Nitro-Methanol.
pure methanol zo volgens mij veel te vlug verbranden en dan knalt gewoon de motor uit elkaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Op zaterdag 27 juli 2002 16:27 schreef Znz het volgende:

Het koelt beter (neemt meer warmte op en staat het ook sneller af) Kan je gewoon bij de lokale bezinepomp kopen.
dat klopt niet...
helaas...
schijnt zelfs slechter dan gewoon water te werken...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 18:55

Caveman

whahoehaha

Wat d8 je van de apotheek, methanol (ethil alcohol) wordt daar gewoon gebruikt..... Als ik vroeger goed opgelet heb met scheikunde, :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberwizzard
Dan bestel ik het wel bij een apotheek.... xou ook niet weten waar die rotzooi anders voor gebruikt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 20:39 schreef FireWurX het volgende:

[..]

pure methanol zo volgens mij veel te vlug verbranden en dan knalt gewoon de motor uit elkaar.
Dat had je gedacht, door de toevoeging van nitro-methaan bij deze rc brandstof wordt er juist voor gezorgt dat de ontbrandings temperatuur omlaag gaat zodat het mengsel eerder brand of "feller" ontbrand. En ik zou oppassen met rc brandstof omdat die "nitro" die er inzit erg agressief is en ongeveer elk metaal aantast. En tevens zit er door de brandstof ook nog een persentage olie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probeer es ammoniak, dat heeft de grootste delta qua temp die er is. werkt nog veel beter onder druk >:)
ps: hydrazine kan je ook gebruiken, die heeft een nog hogere delta, maar daar kan je een BEETJE moeilijk aankomen.

ps: voor de geintereseerden die het willen proberen met hydrazine, ik weet hoe je er aan moet komen.
vraag maar...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eigenlijk meer opzoek naar een vloeistof die NIET geleid zodat ik van die vervelende "oxidatie" van alu af ben en dan ook nog redelijk koelt en vooral een lage ..........uhm hoe noem je dat ook al weer.
Je weet wel niet te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vicositeit is het woordt dacht ik >:)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterwetter bij [url="http://www.oc-shop.nl"]http://www.oc-shop.nl[/url] Kost een paar muntjes, maar geeft sublieme resultaten, en dan is het ook niet per sé nodig om demi-water te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hydrazine is dat nie een beetje* giftig!

*=(understatement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb trouwens wel intresse in hydrazine, maar niet voor wc >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flesje reinigingsalcohol => drogist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 20:44 schreef Cavie het volgende:
Wat d8 je van de apotheek, methanol (ethil alcohol) wordt daar gewoon gebruikt..... Als ik vroeger goed opgelet heb met scheikunde, :)
Blauwe spiritus=methanol=methyl alcohol.

Ethanol of ethyl alcohol is wat we drinken ;) :+

Schoonmaak alcohol is vaak gebitreerde ethyl alcohol, als je dat spul opdrinkt ga je echt vreselijk braken. Het is ook de zelfde alcohol die in aftershave wordt gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apotheek moet dat soort spullen ook kunnen leveren.

Als ze vragen waarom je het nodig heb, zeg dan dat je moeder pedicure ofzo is.

2-de optie. (woon je in Almelo :? )

[url="http://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.zware.vloeistof.vlammen.html"]ethanol[/url] >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberwizzard
Dus ik kan in feite ook een scheut spiritus gebruiken??
Of kannik beter een flesje medische methanol bestellen?

Ik weetut nou ook niet meer :+:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 23:52 schreef Cyberwizzard het volgende:
Dus ik kan in feite ook een scheut spiritus gebruiken??
Of kannik beter een flesje medische methanol bestellen?

Ik weetut nou ook niet meer :+:?
Alcohol zorgt net als zeep voor een lagere opervlakte spanning.
Wat je je moet afvragen is: Tast het alcohol je kunststof leidingen niet aan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 16:32

Epsilon

Op zaterdag 27 juli 2002 16:17 schreef Eraser127 het volgende:
den bosch ([url="http://www.toemen.nl"]www.toemen.nl[/url])

Maar dat is idd geen metyl-alcohol CH3OH

overigens zou ik geen methanol gebruiken, dat is namelijk giftig en kan blindheid veroorzaken bij contact met de ogen.

Een beetje bleek (10ml op 1 liter water) will do the trick. Waterwetter is natuurliijk veel beter omdat dat ook het koelend vermogen van het water vergroot. Beetje koelvloeistof is ook een optie. 1:10 verhouding moet genoeg zijn. Je slangen en pomp vinden meer niet erg leuk (rubber en kunstoffen drogen er van uit). En het koelend vermogen gaat achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 25-07 20:57

Whuzz

Dodgeball!

Op zaterdag 27 juli 2002 16:27 schreef Znz het volgende:

Jammer dat dit idee kennelijk nooit de wereld uit te helpen is.
Auto-koelvloeistof koelt slechter dan water. De toevoegingen in koelvloeistof dienen niet om de warmteoverdracht te verbeteren, maar om te zorgen dat de vloeistof niet bevriest bij temperaturen onder 0 (nutteloze eigenschap voor OC-en) en om de waterpomp te smeren (ook al nutteloos voor oc-en).
De toevoegingen hebben zelfs een negatief effect op de warmteoverdracht van de vloeistof, maar zijn in een auto nu eenmaal noodzakelijk.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberwizzard
Op zondag 28 juli 2002 00:00 schreef epsilon het volgende:
overigens zou ik geen methanol gebruiken, dat is namelijk giftig en kan blindheid veroorzaken bij contact met de ogen.
Geen koelvloeistof of methanol dus... Naja, zal ik dan maar gewoon pure alcohol gebruiken? Dat lijkt me dan nog het beste en met een 20% alcohol op 80% demiwater lijkt het me dat die rommel mijn slangen en pomp niet laat oplossen... Toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 12:46

_zeus_

Als je gewoon gaat waterkoelen kan je het beste gewoon een mengsel van (demi)water/koelvloeistof(glycol) of methanol gebruiken.
In de verhouding 80-90%(water)/20-10% glycol/methanol.
Alleen water koelt nog het beste maar je moet wat toevoegen vnl om alggroei en corrosie tegen te gaan.
Dus als je iets (glycol/methanol) toevoegt gaat je koelend vermogen wel iets achteruit maar dat maakt bijna niets uit.
Pure alcohol lijkt me niet zo verstandig, het koelt niet zo best is vluchtig en brandbaar.
Ik gebruik zelf ook een mengsel van demiwater/glycol maar alleen met wat meer glycol omdat ik wel onder nul kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Methanol ga je natuurlijk niet op je ogen druppelen. Blind worden was vroeger, toen de armen in de maatschappij spiritus gingen drinken omdat ze geen gewone drank konden betalen. DAN word je daar blind van.

Verder is methanol niet zo gevaarlijk, ze zouden het anders niet in zo'n mooie blauwe plastic fles in het schap van de supermarkt zetten.

Ik zou er dus gewoon een beetje stierepis *ehh* spiritus! in doen.

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar haal je methanol vandaan?
uit de benzinetank van m'n scootertje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zaterdag 27 juli 2002 20:39 schreef FireWurX het volgende:

[..]

fout :P
je kunt zuivere methanol kopen in RC winkels, ze hebben daarnaast ook nog nitromethaan (dat kost 60 gulden per liter, bedoelt om een extra kick aan je methanol te geven, 1 theelepeltje per liter methanol ofzow :D)

maarre, methanol kun je dus kopen in kannetjes van 5 liter, kost dan 30 gulden per 5liter. hier verderop is een modelbouwzaak waar ze het spul hebben. ken het zo gaan halen :)
Pagina: 1