De termen openGL en T&L?

Pagina: 1
Acties:

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Deze dingen worden vaak als maatstaf gebruikt in benchmarks voor videokaarten.

Maar wat betekenen ze ?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-08 17:11

johnwoo

3S-GTE

T&L staat voor Transform and Lighting, dus het omzetten van 3D coordinaten naar 2D coordinaten op het scherm (transform) en het belichten (lighting), dit laatste op de GF2 dan zelfs per-pixel. Op de meeste nieuwere videokaarten zit dus een T&L unit (ze bieden dus hardware T&L), zodat de CPU dat niet meer hoeft te doen (in software T&L).

OpenGL weet ik niet zeker, maar ik dacht Open Graphics Library??

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

De term OpenGL is programmeertaal voor 3D, en iedereen mag er gebruik van maken en daarom heet het ook openGL. En met T&L staat voor Texture and Lightning, de Geforcekaarten ondersteunen dat, kijk maar bij QuakeIII die heeft T&L, het maakt het spel mooier.

Geen flamebait, please! :)

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 16:34 schreef Raptor het volgende:
De term OpenGL is programmeertaal voor 3D, en iedereen mag er gebruik van maken en daarom heet het ook openGL. En met T&L staat voor Texture and Lightning, de Geforcekaarten ondersteunen dat, kijk maar bij QuakeIII die heeft T&L, het maakt het spel mooier.

Geen flamebait, please! :)[/quote]En deze 2 dingen ontbreken op de matroxkaarten(millenium G400)?

(nee dit is geen flamebait, wil deze kaart hebben voor m'n Pc'tje)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

OpenGL is een API net zoals Direct3D en Glide (3Dfx only) .
T(ransform) & L(ighting) is al vrij aardig omschreven door Bomberman dus daar ga ik verder niet op in .

Verwijderd

De G400 kan trouwens gewoon overweg met OpenGL , maar heeft geen Hardware T&L . Geen echt probleem , want vooralsnog zijn er geen spellen die niet draaien zonder .

Verwijderd

Frankje, als je geinteresseerd bent in benchmarks van videokaarten vind je snelheid waarschijnlijk ook wel belangrijk en je speelt waarschijnlijk ook weles een spelletje. Koop dan vooral geen G400. Ik heb hem pas gekocht en hij valt best wel tegen! Dat van dat kwalitatief mooiere beeld dan andere kaarten is ook een fabeltje.

• Wekkel
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Aah, daar is onze Astrid weer. Een G400 draait uit de kunst op een Pc'tje met een beetje CPU power (P3-550 of hoger). Een TNT2 is ietsie sneller, maar 2 D IS zeker weten mooier dan bij Nvidia kaartjes. Ik kijk dagelijks tegen de verschillen aan...Astrid zal het zeker niet met me eens zijn, eens kijken of hij/zij het deze keer zonder flame afkan...:)

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Hey kerel, kijk eens op http://www.hardwareinfo.net/dutch/technologieen.html , scroll omlaag en zie daar: een hele review over 'hoe werkt een 3d grafische kaart'. Verplicht leesvoer!!! ;)

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
T&L is geen texture and lightning maar transform en lighting.

enneh, die 2d kwaliteit van de matrox is superieur ok, maar dat wil niet zeggen dat de 2D van de geforces en andere kaarten er slecht uitzien. het is het verschil van heel goed en heel heel erg goed, dus het verschil zie je niet erg

Verwijderd

He astrid, wanneer is er bij jou nou wel es iets goed??? Eerst is het de GeForce 2 die klote is, omdat jij je systeempje niet fatsoenlijk in elkaar kunt zetten, nu is het weer de Matrox G400 die klote is... Volgens mij moet je dan maar weer een oud Tridentkaartje uit de kast trekken, werkt in ieder geval!!! Zelfs in dat blijkbaar bagger systeem van jou...

Verwijderd

In echt 2D gebied blijft de Matrox G400 (450) een TOPPER. Alleen op 3D gebied gaat hij achteruit.
Pagina: 1