Toon posts:

Hoe een X terminal van een sparc maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende:

1 P3 800 mhz met 1 gb geheugen
(FreeBSD workstation.HAL-9000.net 4.6-RELEASE FreeBSD 4.6-RELEASE #0: Mon Jul 22 14:32:17 CEST 2002 root@workstation.HAL-9000.net:/usr/obj/usr/src/sys/MYKERNEL i386)

2 Een dualhead sparc IPX
(NetBSD sparc 1.5.2 NetBSD 1.5.2 (GENERIC) #0: Wed Aug 22 04:33:09 CST 2001 toor@proxima:/usr/src/sys/arch/sparc/compile/GENERIC sparc)

Ik wil het volgende:

Van de sparc een X terminal maken voor de P3. Ik ben er achter dat de sparc dan het meeste moet booten over nfs vanaf de P3. Dat is ook ongeveer alles waar ik achter ben gekomen, want hoe het nu precies zit met X? Ik geloof dat beide computers X draaien, maar dat de sparc de server is en de p3 de client voor alle programma's die X dan draait.. zoiets dus...

Mijn grote vraag is: hoe ga ik dit stap voor stap voor elkaar krijgen?

Ik heb gezocht en gelezen enz. Maar ik ben er nog steeds niet helemaal achter, misschien heeft iemand een goede howto of tutorial?

alvast bedankt

Verwijderd

Je titel geeft iets anders aan dan je schrijft:

wil je nou van je Sparc een terminal maken, zodat alle services op die P3 draaien? Of is t juist andersom? :P

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Geen echte stap-voor-stap, maar misschien helpt het.

Op de FreeBSD moet je X hebben draaien, na het configureren met xf86config, krijg je een X entry in /usr/X11R6/bin.

Je moet eerst zorgen dat je het op de FreeBSD goed aan de praat hebt, anders weet je straks niet waar je problemen aan liggen.

Vervolgens moet je op de Sparc X aan de praat krijgen, als het goed is staat er in de boot directory's /etc/init.d wel iets over X, namelijk in dtlogin of iets met dce of zo. (ik ken sun niet zo goed, en heb er ook geen een bij de hand hierzo)

Als je dat allebei aan de praat hebt, kun je over een terminal functie op de Sparc gaan denken. De sessie op de FreeBSD moet je weer stoppen, maar je moet eerst gezien hebben dat het kan werken.

De volgende handelingen doe je vanaf het scherm van de sparc:

Je moet dan op de sparc de toegang open zetten voor je FreeBSD, met het xhost(1) commando, als je je geen zorgen hoeft te maken over beveiliging, kun je met xhost + volstaan, maar anders moet je een hostname opgeven i.p.v. het plusje.

Dan moet je vanaf de sparc een telnet of rlogin sessie starten naar de freebsd.
In die sessie moet je de DISPLAY variabele zetten:
DISPLAY=<ipadres-van-freebsd-host>:0.0
export DISPLAY

Nu kun je vanuit deze sessie X applicatie starten, die tonen hun window op de sparc, en draaien op de FreeBSD.

Om dit inloggen te vergemakkelijken, zou je een entry in de .profile op de FreeBSD kunnen maken, die de DISPLAY variabele vult met de waarde van het ip-adres van de aanroepende terminal:
export DISPLAY=`who am i -R | cut -d\( -f 2 | cut -d \) -f 1`:0.0

X bestaat uit een aantal componenten, die je allemaal op een aparte host kunt draaien, je kunt bijvoor de windowmanager op de sparc draaien, en niet op de FreeBSD, je kunt ook de fontmanager op een aparte doos draaien. Dit kan in het begin verwarrend zijn.

Jammer genoeg weet ik niet meer hoe je het xhost commando ergens in de startup kunt zetten. Ik weet niet of de sparc het onthoudt nadat je het commando een keer hebt gegeven.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zaterdag 27 juli 2002 19:56 schreef Broer het volgende:
Geen echte stap-voor-stap, maar misschien helpt het.

Op de FreeBSD moet je X hebben draaien, na het configureren met xf86config, krijg je een X entry in /usr/X11R6/bin.
Een X-server heeft ie nou juist *niet* nodig op de FreeBSD bak. :)
Vervolgens moet je op de Sparc X aan de praat krijgen, als het goed is staat er in de boot directory's /etc/init.d wel iets over X, namelijk in dtlogin of iets met dce of zo. (ik ken sun niet zo goed, en heb er ook geen een bij de hand hierzo)
Hij draait geen Solaris, maar NetBSD.
Dan moet je vanaf de sparc een telnet of rlogin sessie starten naar de freebsd.
In die sessie moet je de DISPLAY variabele zetten:
DISPLAY=<ipadres-van-freebsd-host>:0.0
export DISPLAY
Eh.. hij wil er een X terminal van maken. Gewoon XDMCP gebruiken dus, dit is omslachtig en niet nodig. :)
Op zaterdag 27 juli 2002 15:22 schreef HAL-9000 het volgende:
Van de sparc een X terminal maken voor de P3. Ik ben er achter dat de sparc dan het meeste moet booten over nfs vanaf de P3.
Een X-terminal hoeft niet te booten via NFS, als hij maar *ergens* een X-server vandaan haalt is het goed. En dat kan ook prima van hd zijn.
Mijn grote vraag is: hoe ga ik dit stap voor stap voor elkaar krijgen?
Je moet een X display manager op je FreeBSD pc draaien (bijvoorbeeld kdm van KDE), waarbij je in de config XDMCP aanzet. (het X protocol om een sessie te starten op een andere pc)
Verder moet je waarschijnlijk nog je Sparc toevoegen aan Xaccess, zodat hij er ook daadwerkelijk gebruik van mag maken.

Veel meer is het niet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het advies in de laatste post lijkt simpel: kan je het nog iets duidelijker uitleggen?

Verwijderd

1. je kan je xdm/gdm/kdm zo aanpassen dat het XDMCP ondersteund.
2. stel je sparc zo in dat hij de xdm/gdm/kdm van je FreeBSD systeem aanspreekt.

Verwijderd

Topicstarter
ik snap nu het principe wat ik moet doen: maar is er geen stap voor stap handleiding voor?

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 10:03 schreef HAL-9000 het volgende:
ik snap nu het principe wat ik moet doen: maar is er geen stap voor stap handleiding voor?
via google kwam ik hier:
[url="http://www.tldp.org/HOWTO/XDMCP-HOWTO/"]http://www.tldp.org/HOWTO/XDMCP-HOWTO/[/url]

Verwijderd

Topicstarter
op zich wel interessant en verhelderend: maar al die config giles die daar beschreven staan of bestaan niet (of moeten ergens anders staan?)
Pagina: 1