Kan niet opstarten vanaf ide wel vanaf raid :S

Pagina: 1
Acties:

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb echt een raar probleem.
Ik heb gister mijn 2 x 80 GB western digital 8mb cache binnengekregen.
Ik had mijn 2 x40 gb samsung hdd's (niet in raid 0) en een 18,2 gb hdd van samsung op de raidcontroller gezet en nog nooit op de normale IDE gehad.
Wel zat de cd-rom speler op de IDE controller.
Dus ik wou graag op de Primairy master de 18,2 hebben, Primary slave de 40 secundaire master de 40 en de secundairy slave de cd-rom speler en op de raidcontroller de 2 x 80 gig in raid 0.
Het probleem is als volgt, als ik ook maar 1 hdd op de ide controller zet dan duurt het booten zo lang dat hij aangeeft dat de harddisk failed.
dit is bij elke hdd zo die ik op de ide controller zet.
Als ik alleen de cd-rom speler eraan hang wil hij wel booten.
Oplossingen waar ik heb geprobeerd is:

- de search
- op de ide 40 aderige kabels geprobeerd
- opstelling met maar 1 hdd op de ide
- alle jumpers al een keer gechecked en verwisseld
- schijven van de raidcontroller afgehaald.
- alle onnodige hardware uit de pc gehaald.
- bios gecleared en de nieuwste bios erop
- de 18,2 met windows erop ff op de raid gezet (toen wou die wel booten)maar dit is niet wat ik wil.

Dit alles op een:

MSI K7T trubo raid mobo met 512 mb sd-ram athlon 1200 mhz voodoo 5 5500 agp , realtech nic en 2 x samsung 40 gig 5400 rpm hdd , 1 x samsung 18,2 gig 5400rpm, en 2 x Western Digital 80 gig 7200 rpm en cd rom speler 40 speed.

Please help me, want ik kom er echt niet meer uit, ik heb gister hieraan 500 euro uitgegeven (met de nieuwe koeling inbegrepen. ;(

Verwijderd

Heb je al gekeken of de harddisk op je primary IDE controller wel voorkomt in de boot opties van je BIOS?

Zo niet, hoepla. Zo ja, weet je zeker dat je kunt booten vanaf de 18,2 schijf?

• Jamaicaman
  • Niet online
Ja hij word aan het begin goed gezien, als een samsung 18,2, in de bios ook.

edit/

ik bootte altijd van deze schijf maar dan vanaf de riad controller.
Op de normale ide word hij wel gezien maar daarna na de detectie is hij zo erg sloom dat hij bij het booten fail disk aan geeft. btw, de harddeschijf is helemaal goed, heb hem net nog in ander systeem geprobeerd.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Even voor de duidelijkheid hoor:

De situatie was:
code:
1
2
3
2 x 40 Gb. op IDE
    CD-Rom op IDE
  18.2 Gb. op RAID

De situatie is (of moet worden):
code:
1
2
3
4
Primary master:  18.2 Gb.
Primary slave:   40   Gb.
Secondary slave: CD-Rom
2x 80 Gb. op RAID controller in RAID 0

Volgens mij ben ik een 40 Gb. kwijtgeraakt; maar ik zie niet waar 'ie is gebleven :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Jamaicaman
  • Niet online
nee,

de situatie was
code:
1
2
3
4
cd rom op primairy master IDE
18,2 op raid (master kanaal 1)
40 op raid (slave kanaal 1)
40 op raid (master kanaal 2)

moet worden:
code:
1
2
3
4
5
6
18,2 op primairy master IDE
40 op Primairy slave IDE
40 op Secundairy master IDE
cdrom op sucundaire slave IDE

2 x 80 gig in raid 0 op kanaal 1 van RAID.

• Jamaicaman
  • Niet online
schopje..

• Jamaicaman
  • Niet online
nog een schop :/

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Heb jij twee poorten voor raid? Of maar 1 poort?

Als jij raid aansluit als master - slave op 1 poort, dan is de performance niet zo goed. De hd's worden namelijk niet tegelijkertijd aangesproken (bij atto benchmark scheelt dat ongeveer 80% qua snelheid).

Als ik jou was zou ik elke 80gb hd als master op iedes een eigen ide-raidpoort aansluiten (en niet beiden op kanaal 1).

Dus:
Raid poort 1: Hd, als master
Raid poort 2: Hd, als master

Ide-kanaal 1: Samsung 40Gb, als master
Ide-kanaal 1: Samsung 40Gb, als slave
Ide-kanaal 2: Samsung 18Gb, als master
Ide-kanaal 2: CDRom, als slave

En let op de jumpers!

• Jamaicaman
  • Niet online
ja dat wil ik ook maar ik kan nu de normale ide poorten niet gebruiken omdat het systeem dan niet wil opstarten (zie mijn vraag)
dus daarom heb ik nog ff mijn windows schijf (18,2 gig) op de raid aansluiting zitten

• Brakius
Kun je in de bios de bootvolgorde bepalen? Dan moet je deze eens wijzigen.

• Jamaicaman
  • Niet online
jah, die bootvolgerde heb ik al tien keer gewijzigd, heeft geen effect, want na het detecteren van de hdd's op de ide kanalen gaat het heel sloom en krijg je naar een paar minuten als dat DMI...succes ofzo is een Fail Disk.

Verwijderd

Hi,

Ik heb hetzelfde moederbord en tijdens het booten kun je F11 gebruken om het boot device te kiezen. Bij mij kun je kiezen uit de volgende 4 mogelijkheden:

- Floppy drive
- CD-rom speler
- Raid controller
- Primary IDE master

In een door mij zelf ingestelde volgorde. Toen ik het moderbord kreeg waren alleen de raid en floppy ingevuld.

Let er touwens op de je 18,2 bootschijf wel als master op de primaire IDE controller zit.

Ik raad je aan om toch nog eens in de BIOS instellingen te kijken. Het lijkt mij dat als dit het niet is en alle componenten afzonderlijk wel werken. Je het probleem in het moederbord moet zoeken.

• Brakius
Op zondag 28 juli 2002 09:40 schreef jamaicaman het volgende:
jah, die bootvolgerde heb ik al tien keer gewijzigd, heeft geen effect, want na het detecteren van de hdd's op de ide kanalen gaat het heel sloom en krijg je naar een paar minuten als dat DMI...succes ofzo is een Fail Disk.
Lijkt erop dat een jumper niet goed staat van een van die schijven.

• Jamaicaman
  • Niet online
Afzonderlijk werkt ook niet als ik alleen die 18,2 in mijn sys hang.
Ik zou nog even goed kijken, maar ik kom er echt niet uit, ik denk dat mijn IDE controller kaduuk is, maar hoe dat kan mag joost weten. :?

• Brakius
Zomaar een vraagje: hoeveel watt voeding heb je?

Dus wanneer je 18gb hd alleen aansluit op moederbord, dan werkt hij ook niet (zonder raid, zonder cdrom etc)?

Verwijderd

Ik zie ineens dat je de 18,2 schijf op de raid controller had zitten toen het systeem nog werkte. Maakte je toen ook gebruik van raid-0 of niet. Zo ja, dan gaat het nooit werken want dan mis je de helft van de gegevens (bij 2 schijven en 2/3 bij 3 schijven).

• Jamaicaman
  • Niet online
FF duidelijkheid :)
ik heb die 18,2 ook geprobeerd zonder alles erop dus ook geen cd-rom of andere prut.
Toen het systeem nog goed werkte had ik alles op de raid controller, alles aangesloten als normale IDE poort dus die 2 x 40 gig stonden niet in raid 0.
Nu wou ik dus die 3 oude hdd's op de normale IDE en die 2 nieuwe op de Raidcontroller zetten. En toen begonnen de probleemen.
Ik heb verder niets met het systeem gedaan, heb nog nooit iets op de normale ide poorten gebruikt, dus waar het probleem ligt weet ik ook niet :/
Heb net nog eens gekeken bij de bootinstellingen, maar alles zou moeten werken :S

edit/ oeps nog wat vergeten, ik heb een 300 Watt voeding , moet genoeg zijn, want de spanningen zijn ietsie hoger dan wat hij hoort te zijn.

• Brakius
Zo lossen wij het probleem niet op!

Wat je beste kunt doen is de raid-hds effe loskoppelen (incl stroom). Daarna ook de 40gb's. En probeer dan eens.

Op mijn vraag hoeveel watt je voeding is, geef je nog geen antwoord.... Wat denk je wat voor stroomverbuik 5 hd's, 1 cdrom, etc heeft!.

• Jamaicaman
  • Niet online
Ik heb alles al eens losgekoppeld, dat zeg ik net al wel 3 keer.
Dan werkt het nog niet.

btw, een hdd vreet maar 5 a 7,5 watt dus dat lijkt mij geen prob.

• Brakius
Dus 1 hd 18gb of 40gb op idekanaal 1 werkt niet?

En btw ik heb een 430 watt voeding nodig, want mijn systeem crashed in regelmaat met een 300 watt voeding. En dat alleen maar met 4 hd's, 1 geforce 4 ti 4600, 1 cd brander, 1 dvd speler, een audigy.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al geprobeerd om de Primaire partitie van de harddisk op de IDE controller te activeren en diezelfde partitie van de andere harddisk op de RAID controller te de-activeren :?

Want als je opstartvolgorde bijvoorbeeld A-C-RAID is, dan zal ie in die volgorde zoeken naar een actief partitie (opstartpartitie dus). Vindt hij geen actieve partitie op C, dan zal ie juist opstarten van de RAID controller.. Met partitiebeheerprogrammaatjes zoals PartitionMagic en FDISK kun je partities activeren en de-activeren :)

• Jamaicaman
  • Niet online
precies, geen een van allen. , wel als ik de cd-rom op ide kanaal zet maar dan word hij niet in windows gezien, dus het lijkt mij dat de ide controller naar de filistynen is.

• Jamaicaman
  • Niet online
Al geprobeerd om de Primaire partitie van de harddisk op de IDE controller te activeren en diezelfde partitie van de andere harddisk op de RAID controller te de-activeren
Want als je opstartvolgorde bijvoorbeeld A-C-RAID is, dan zal ie in die volgorde zoeken naar een actief partitie (opstartpartitie dus). Vindt hij geen actieve partitie op C, dan zal ie juist opstarten van de RAID controller.. Met partitiebeheerprogrammaatjes zoals PartitionMagic en FDISK kun je partities activeren en de-activeren
heb ik al lang gedaan, maar als je mijn posts leest dan zie je dat als ik ook maar 1 IDE device op de ide kanaal zet dat hij dan heel sloom doorboot en op het laatst Fail Disk aangeeft.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me dat die ene harddisk op IDE erg brak is.. Door de langzame reactietijd zou de BIOS deze stap kunnen overslaan en verder afzoeken op de RAID controller :{

Al geprobeerd om de IDE harddisk te checken op fouten?

[edit]
Ik bedenk me net dat zo'n foutmelding ook kan voorkomen als je 80pins bekabeling gebruikt en dat de harddisk fout is gejumperd (let op verschillen tussen Stand Alone Master, Master With Slave en Cable Select)
[/edit]

• Brakius
Tja, dan effe garantie claimen of een losse ata-kaart kopen.

Een tweedehandse ata66-kaart kost 10 euro bij oa. marktplaats.nl

Verwijderd

Nu wordt het echt lastig.

Ik denk dat je eerst weer eens terug moet naar de uitgangssituatie om te controleren of alles inderdaad nog werkt.

In je pc-spec zag ik dat je nog een pc hebt. Kun je proberen of je dit systeem kunt booten vanaf de 18,2 hd.

Als dit alles werkt kun je mogelijk een andere hd voorzien van een OS en deze plaatsen op de prim IDE van je pobleem (of is het een uitdaging)pc.

Mijn voorkeur voor installatie zou zijn:

- 40 GB prim IDE (master)
- 40 GB prim IDE (slave) met page-file erop.
- CD-Rom sec IDE (master)
- Als het toch moet de 18,2 GB op sec IDE (slave)
- 80 GB prim Raid (master)
- 80 GB sec Raid (master)

• Brakius
Op zondag 28 juli 2002 10:07 schreef BalusC het volgende:
Lijkt me dat die ene harddisk op IDE erg brak is.. Door de langzame reactietijd zou de BIOS deze stap kunnen overslaan en verder afzoeken op de RAID controller :{

Al geprobeerd om de IDE harddisk te checken op fouten?
Hij zegt dat al zijn 3 hd's niet single op 1 ide kanaal aangesloten kan worden... Dus lijkt mij niet dat alle hd's kapot zijn of zo.

• Jamaicaman
  • Niet online
BalusC, de hdd's zijn goed, ik heb ze al in andere systemen gehad en ook al gechecked op fouten.

• Jamaicaman
  • Niet online
Ja behendri, die hdd opstelling lijkt mij ook goed, maar de hdd's zijn allemaal nog goed , ik kan van alle systemen ermee booten.
en ik heb ook al hdd's van andere systemen in mijn pc gehad zonder succes.

Nja dan maar ff mailen naar MSI ;(

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Ga eens heeeeeeel goed kijken naar de jumper settings en naar je kabels, of die nog goed zijn.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• Jamaicaman
  • Niet online
Daar heb ik al heeeeeeeeeel goed naar gekeken, om precies te zijn wel 3 kwartier lang, maar alles staat goed en ze worden ook gedetecteerd bij de bios maar daarna word het heeeeel sloom en dan krijg ik Fail Disk
Pagina: 1