IBM 120GXP, maakt geluid en DFT wil niet ?

Pagina: 1
Acties:

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 21:09

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Mn net 2dagen nieuwe ibm 120gxp 80gb hdd , gaf net een mega hard metaal achtig geluidje. Net of de koppen op de platters schuurden.

Ik schrok me rot, en ik wilde ff die DFT draaien. Maar hij doet helemaal niks, hij staat nu al 30min met "Loading DFT.."

Wat kan/moet ik nu doen ??

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 01:54 schreef Alfa_33 het volgende:
Mn net 1dag nieuwe ibm 120gxp 80gb hdd , gaf net een mega hard metaal achtig geluidje. Net of de koppen op de platters schuurden.

Ik schrok me rot, en ik wilde ff die DFT draaien. Maar hij doet helemaal niks, hij staat nu al 30min met "Loading DFT.."

Wat kan/moet ik nu doen ??
Ehh Terug naar de winkel en een nieuwe vragen.... Wel met het bonnetje.. |:(

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Terug naar de winkel? Lijkt me niet gezond.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 20:57

Skinny

DIRECT!

D.O.A.

Dead On Arrival

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 01:59 schreef Exirion het volgende:
Terug naar de winkel? Lijkt me niet gezond.
Ok, dat kon ik ook bedenken.. maar hij doet et nog gewoon..
Ik hoorde alleen net trrrrr, schraap.. downspin.upspin. en hij doet het nog gewoon.

Officieel heb ik dus geen problemen.. maar ik vertrouw em niet, en ik wil wel zekerheid hebben. Straks komen ze ook aanzetten dat ik DFT moet draaien. Maar die doet helemaal niks :(

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Op zaterdag 27 juli 2002 02:03 schreef Alfa_33 het volgende:

[..]

Ik hoorde alleen net trrrrr, schraap.. downspin.upspin. en hij doet het nog gewoon.

Officieel heb ik dus geen problemen.. maar ik vertrouw em niet, en ik wil wel zekerheid hebben. Straks komen ze ook aanzetten dat ik DFT moet draaien. Maar die doet helemaal niks :(
waar heb je t over t'is je recht binnen 8 dagen altijd ruilen, ze mogen dan blij zijn dat je geen geld ervoor terugwil maar gewoon t zelfde model, bij twijfel zeker ruilen

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

[..]

Hij zal het best wel doen, maar het zal me niets verbazen als dat ding binnen een paar weekjes bye bye zegt.. Gewoon naar de winkel omruilen dat ding en genieten van een goede STILLE schijf...

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 11:57 schreef Vinnie81 het volgende:

[..]

Hij zal het best wel doen, maar het zal me niets verbazen als dat ding binnen een paar weekjes bye bye zegt.. Gewoon naar de winkel omruilen dat ding en genieten van een goede STILLE schijf...
UPDATE! , ik heb de zaak opgebeld en een RMA nummer gekregen, ik moet de schijf naar hun opsturen en zij zullen hem testen. Aan de hand daarvan wordt er bepaald wat er gebeurt.

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

[..]

Klinkt als een head-crash

My software never has bugs, it just develops random features...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 27 juli 2002 12:23 schreef Alfa_33 het volgende:
UPDATE! , ik heb de zaak opgebeld en een RMA nummer gekregen, ik moet de schijf naar hun opsturen en zij zullen hem testen. Aan de hand daarvan wordt er bepaald wat er gebeurt.
Schandalig. Als zoiets na 1 dag al gebeurd dan moeten ze gewoon niet zeiken en omruilen :( Ik zou dit zelf echt nooit accepteren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Op zaterdag 27 juli 2002 12:26 schreef SenZatioN het volgende:

[..]

Als het een head crash was geweest, had die harddisk echt geen sjoege meer gegeven. Een IBM harddisk maakt nogal veel herrie bij het recalibreren van de heads, en als er in dat mechanisme iets niet goed zit, klinkt dat inderdaad als een headcrash. Als ik jou was, zou ik die harddisk inderdaad gewoon RMA-en. Je krijgt -vrijwel zeker- gewoon een nieuwe.

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 12:26 schreef SenZatioN het volgende:

[..]

Hij draait nog steeds, en verder hoor ik geen geluiden, hij heeft vann8 aangestaan. En nog niet weer gehoord.

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Ik schrijf het serie nummer van de hardeschijf wel op, en dan controleer ik het wel met de hdd die ik retour krijg..
Maar krijg ik ook een leen hdd ofzo ? ik heb nog nooit eerder een hdd terug moeten sturen, wat ik zelf wel overdreven vindt is dat ik elke keer die hdd moet terug sturen , en IK dat moet betalen..

Kost me weer ¤ 5,25!! ¤6,25 zelfs!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
TPG Post Tarievenwijzer 

Pakketten Binnenland  
Frankering AVP-pakketzegel | AVG-pakketzegel 
            zonder BTW |     incl. BTW 

0-5 kg.       EUR 5,25       EUR 6,25 
 5-10 kg.       EUR 7,00       EUR 8,33 
10-20 kg.       n.v.t.       EUR 9,82 
20-30 kg.       n.v.t.       EUR 11,90

Dan kan ik al bijna beter nog ff ¤20 erbij doen en een Western Digital Caviar 80Gb 7200rpm nemen ? of toch een nieuwe IBM nemen ?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 23:40
Op zaterdag 27 juli 2002 12:27 schreef Exirion het volgende:

[..]

Schandalig. Als zoiets na 1 dag al gebeurd dan moeten ze gewoon niet zeiken en omruilen :( Ik zou dit zelf echt nooit accepteren.
Hij heeft waarschijnlijk naar IBM gebeld.

Je moet hem dus NIET naar IBM sturen, maar naar de winkel gaan. De winkel is VERPLICHT om hem terug te nemen, of ie werkt of niet!
Dus je niet laten afschepen om hem naar IBM te sturen, want dan krijg je ooknog een 2e handse terug....
Geowon bij de winkel ruilen, als ze dat niet willen, geld terugeisen, en hem bij een andere winkel halen :)

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 12:34 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Je moet hem dus NIET naar IBM sturen, maar naar de winkel gaan. De winkel is VERPLICHT om hem terug te nemen, of ie werkt of niet!
Dus je niet laten afschepen om hem naar IBM te sturen, want dan krijg je ooknog een 2e handse terug....
Geowon bij de winkel ruilen, als ze dat niet willen, geld terugeisen, en hem bij een andere winkel halen :)
dat denk ik ook.
owja t hangt er ook af waar die zun schijf weg heeft, sommige zaken doen nog al moeilijk |:(
/me luvs drom de locale pc boer >:) geen gemier met bonnetjes >:) ze kennen me toch wel

/me koop iig geen IBM schijfjes meer :+

• Xandrios
Op zaterdag 27 juli 2002 12:40 schreef Dannyke het volgende:
sommige zaken doen nog al moeilijk |:(
idd...maar ze zijn het verplicht.... staat in de wet ofzow ;)

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 12:34 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Ik heb de winkel gebeld en die willen hem testen

• Xandrios
Op zaterdag 27 juli 2002 12:41 schreef Alfa_33 het volgende:

[..]

Ik heb de winkel gebeld en die willen hem testen
Dan zeg je dat je altijd binnen 8 dagen mag ruilen, of ie nou kapot is of niet....
Dat testen doen ze maar in hun eigen tijd... :P

Als ze dat niet willen doen; gewoon je geld terugeisen, en hem bij een andere winkel halen :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je hebt inderdaad 10 dagen (?) onvoorwaardelijke omruil garantie, dus ik zou die schijf gewoon terug brengen. Ik heb zelf ook een 60gxp en er is ook al een gesneuveld. Voor mijn data gebruik ik nu een 80 gb 5400 toeren matrox schijf, en voor de rest gebruik ik mijn IBM.

Over de snelheid ben ik zeeeeer te spreken, want ze zijn inderdaad zeer snel, maar ze gaan ook zeer snel stuk. De volgende keer koop ik gewoon een scsi schijf ipv een IBM (of IDE in het algemeen).

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Hoe zit dat met de verzendkosten dan ? kun je die ook trug krijgen ??

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Ja de koppen hoorde ik net weer, klunk-zip-klunk-zip-klunk.. Net of ie tegen de zijkant aanbeukt, ik ga nu bakuppen op de server

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 12:48 schreef Alfa_33 het volgende:
Hoe zit dat met de verzendkosten dan ? kun je die ook trug krijgen ??
de verzend kosten naar IBM zal je zelf moeten betalen, de kosten van IBM naar jou zijn voor IBM

zo wast iig wel bij maxtor :)

naar een winkel zou ik het niet weten, (zal wel niet)

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 02:40

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Op zaterdag 27 juli 2002 13:12 schreef Dannyke het volgende:

[..]

de verzend kosten naar IBM zal je zelf moeten betalen, de kosten van IBM naar jou zijn voor IBM

zo wast iig wel bij maxtor :)

naar een winkel zou ik het niet weten, (zal wel niet)
Als je een beetje vriendelijk aandringt ;) dan kun je IBM wel zo ver krijgen dat ze je EERST een replacement opsturen voordat je de schijf die je wilt vervangen opstuurd. Sterker nog ik heb ze zover gekregen dat ze die later gewoon lieten ophalen door UPS.. geen cent betaald aanverzendkosten en das maar beter ook want de schijf die ik terugkreeg was in nog ergere staat (IBM diagnose tools raporteren veel, en die ik terug kreeg was "damaged due to excesive shock) en is dus ook weer retour gegaan. Het vervelende van RMA via IBM is dus alleen dat je weliswaar een schijf met nieuwe garantieperiode krijgt maar wel één die gerepareerd is over het algemeen. Beetje lullig als je net een nieuwe hebt gekocht (was die van mij niet dus maybe is dat een bijkomende reden).

Anyway de moraal van dit verhaal is dat je niet per definitie hoeft te pikken dat je voor kosten op moet draaien voor een produkt dat kapot gaat in de garantie periode. Een wasmachine fabrikant stuurt ook gewoon een monteur langs voor reparatie en rekent mij daar niets voor binnen de garantie periode. Deze gaat me ook niet vragen om dat ding op te sturen. Nu praat je hier over grotere artikelen maar er ZIJN computeronderdelen die meer kosten als een wasmachine dus tja, tis maar welke criteria je er dan op los laat.

Laat het HUN (winkel/fabrikant) probleem zijn, niet het jouwe.

PS. het verhaal is nog mooier, de 2e vervanging die ik kreeg heb ik een nacht lang laten testen met de IBM tools, en de volgende ochtend raporteerde deze ook mooi een fatal error. (volgens de tools moest deze dus ook terug). Toen was ik het echter zat en de schijf waar het allemaal om begonnen was zit nog steeds als onderdeel van mijn RAID0 setje in mijn systeem (zonder nog een metalen kik te geven).

Die metalen tikken zijn volgens mij de koppen die hikken op een eventueel slecht stuk van de media. Nu is dat opzich niet zon erg verschijnsel want alle HD's hebben een gereserveerd stuk media wat via de de firmware/logica van de drive gealloceerd kan worden wanneer nodig. Ik vermoed alleen dat deze logica in de IBM drives niet altijd goed functioneerd en dan komt de error bovendrijven omdat hij niet opgevangen wordt door de drive zelf. Dit gebeurt ook bij drives die jaren oud zijn en dus helemaal geen "reserved" space voor badblocks meer hebben. Deze drive (en dus niet filesystme) badblock tabellen zijn ook wel uit te lezen maar vraag me even niet naar de tools ervoor.
Meestal zijn deze IBM perikelen op te lossen door een paar keer via de diagnose tools een volledige scan over de hd te laten doen. Op deze manier dwing je een blockcheck af en heb je best kans dat je dat metalen geluid nog een paar keer langs hoort komen. Headcrashes klinken ook zo, maar die IBM's maken volgens mij gewoon per definitie een beroerd geluid als ze iets abnormaals tegenkomen en retries doen op een stuk media.

As said met die van mij is niets meer aan de hand, bovenstaande verhaal ging spelen in september 2001 en is dus al enige tijd geleden. Zorg alleen dat je een paar extra hd's bij de hand hebt voor je data. zo'n volledige scan+fix via de diagnose tools wist je hd. En dan wordt het wat lastig (vooral als ie ook nog in een stripe setje hangt zonder parity)

Laat maar.. .

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

ik zou het iig niet opsturen, is zo 3 maand weg...

maxtor heeft zn eigen tool om een diagnose te stellen.
maar na 2 dagen zit er vast nog omruil garantie op. (neem ik aan).

en anders iig onder rembours opsturen, tis hun probleem, niet jou prob.

je mag anders tijdelijk wel een schijfje van mij lenen hoor ;)

http://www.NUiPhone.nl/

Verwijderd

Ze moeten gewoon niet zeiken.. Als jij zegt dat dat ding geluid maakt als je hem gebruikt dan kan die winkel er ook niets aan doen hoor.. Je zal niet de enige zijn die met die schijf geluiden hoort zullen zij ook wel hebben.. Dan zullen zij misschien zeggen van ja het klopt je hebt gelijk dus sturen we em naar IBM toe.. kan je lang wachten op je schijf...

Gewoon met de bon naar de winkel gaan en om een nieuwe vragen waar je recht op hebt. Als je dat ding net 1 dag hebt kom op zeg...

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
UPDATE2: Ik heb weer gebeld, en de situatie uitgelegt.

Ik krijg direct een nieuwe binnen 7werkdagen moet de nieuwe hdd hier zijn.
En de verzendkosten voor het versturen van de hdd zijn voor de winkel.

Service is tot nog toe wel goed vindt ik, nu de afhandeling nog! :)

Verwijderd

Als je m opstuurd krijg je een 2e hands schijf terug. Gewoon naar die winkel gaan.

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 14:08 schreef dev het volgende:
Als je m opstuurd krijg je een 2e hands schijf terug. Gewoon naar die winkel gaan.
Hallow niet zo kort door de bocht, hij gaat niet naar IBM Nederland maar naar de winkel

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Update 3: De hdd iss aangekomen bij de winkel, en hij zou worden nagekeken. Ik vindt dit een beetje raar omdat ik een nieuwe zou krijgen :| ,maarja ik verw8 morgen ochtend om 11uur gewoon een nieuwe IBM schijf zoniet dan ga ik weer bellen *zucht*

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Exirion schreef op 27 juli 2002 @ 12:27:
[...]

Idd ja. Heb zelf ook ooit eens een defecte IBM schijf gehad, al een tijdje terug hoor, jaartje of 3 geleden denk ik. Die ging na 1 dag defect. Langsgeweest in de winkel en zonder ook maar te kijken werd de schijf omgeruild. Verwacht ook niet anders!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jarno schreef op 31 juli 2002 @ 12:58:
[...]

Idd ja. Heb zelf ook ooit eens een defecte IBM schijf gehad, al een tijdje terug hoor, jaartje of 3 geleden denk ik. Die ging na 1 dag defect. Langsgeweest in de winkel en zonder ook maar te kijken werd de schijf omgeruild. Verwacht ook niet anders!
Ik ben Alfa_33 maar ik zit nu bij een maat :) ,. maar zij doen dus wel redelijk moelijk ,..

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ohw, en nog wat...

Ik vroeg de winkel of de volgende IBM misschien ook dood zou gaan. Ze vroegen mij wat voor moederbord ik had, ik antwoorde met een ECS K7S5A , hij zei.. Dat gaat wel goed, het zijn altijd de ASUS moederborden waar ze op dood gaan..

Nu is mijn denken , maakt het uit dan wat voor moederbord je hebt ? En aan de hand daarvan de levensduur wordt bepaald?
Of maakt het gewoon echt niet uit op wat voor merk mobo de hdd aangesloten wordt ?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
ing._Buttje schreef op 31 juli 2002 @ 13:09:
Ohw, en nog wat...

Ik vroeg de winkel of de volgende IBM misschien ook dood zou gaan. Ze vroegen mij wat voor moederbord ik had, ik antwoorde met een ECS K7S5A , hij zei.. Dat gaat wel goed, het zijn altijd de ASUS moederborden waar ze op dood gaan..

Nu is mijn denken , maakt het uit dan wat voor moederbord je hebt ? En aan de hand daarvan de levensduur wordt bepaald?
Of maakt het gewoon echt niet uit op wat voor merk mobo de hdd aangesloten wordt ?
dat maakt volgens mij niks uit, volgens mij zei die dit alleen maar om jouw gerust te stellen en interessant te klinken

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Update 4:!!! :(

Ik heb op aanraden van een medewerken van Alternate de deur niet open gedaan. Zodat ik de Alternate Servicedesk kon bellen. Ik heb niet open gedaan en wat zie ik daar op de mat liggen ? dit briefje:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/tpgbrief.jpg

Ik moet dus 13.50 euro betalen voor de verzendkoste naar mij retour, omdat HUN niks konden vinden aan de hand van mijn klacht omschrijving, de 35,- euro onderzoeks kosten hebben ze door de vingers gezien.

Ik heb de betreffende winkel dus aan de lijn gehad, en men zei dat dit heel normaal was omdat ik een schijf naar hun stuurde die gewoon goed is.
Ik kon mijn geld niet terug krijgen, omdat het al een gebruikt produkt was.

Ik kon de kosten betalen, of de hdd weigeren in dat geval werdt ie trug gestuurt, en krijg ik na 3maand een brief dat mijn hdd daar licht, en ik hem trug kan krijgen als ik 27,00 euro betaal!!

Oftewel, ik heb nu totaal 13,50 euro (toen ik hem besteld had) 6,00 euro (verzonden naar hun) , en nu 13,50 euro (retour naar mij toe) moeten betalen.

Ik heb de hdd nog niet in mijn bezit maar ik ga hem morgen ophalen. En dat is al een totaal bedrag van 33,- euro !! waar ik geen flikker aan gehad heb. Ik ga toch niet zomaar een harde schijf opsturen die goed is :?

Ik weet niet wat ik nu moet handelen en daarom vraag ik jullie hulp, met die winkel is niet te handelen!!! Plz help me what to do! ;(

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Als je in de buyers zone Alternate ff had opgezocht wist je dat de kans hierop nogal groot is :(
Ze doen het helemaal goed of grandioos fout. Ik heb zelf bij Alternate besteld zonder problemen maar ik heb ook niets teruggestuurd (zat geen HD bij trouwens)...

Maar ik krijg het idee dat Alternate meer naar zichzelf luisterd dan wat de medewerkers beloofd hebben. Als een medewerker jou gezegt heeft de deur niet te openen mogen ze dit NIET doen. Langsgaan en heel boos kijken dus >:)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ik zou ze eerst is ff helemaal zwart maken in de shop servey.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2002 12:33 . Reden: typ0 ]

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 12:31:
Gewoon je HD zelf frien en dan zeggen, oppeens begon dat geluid aan te houden en toen viel men pc uit. sim-pel
Nee, dat is niet de oplossing.. Hij is gewoon niet goed klaar, en hun testen gewoon oppervlakkig.. Nu loop ik natuurlijk gewoon veel meer de kans dat ik straks al mijn data kwijt ben

Alternate, jullie service is waardeloos!
Leverings snelheden is top , maar de service :r :r

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wat een gezeik man dit ..

Lekker goedkoop verkopen is wel stoer natuurlijk, maar als er dan stront aan de knikker is zit jij met de handen in het haar !! Helaas .. het blijkt maar weer! :'(

't Is ook een reden dat ik ook nooit iets waardevols op een PC-beurs koop .. ik wil een winkel waar ik zo naar toe kan gaan .. face-to-face .. zo over de post en dan ook nog een zaak zó ver weg (Rotterdam <> Groningen) lijkt me zowiezo nix :r ... helaas is't voor jou nu te laat. ;(

Maar wat een gedoe .. als je niet tevreden bent moeten ze toch altijd een ruil-iets regelen? Ongeacht of hij wel/niet goed is ... voor hetzelfde viel de snelheid gewoon vet tegen, dan kan je toch ook wel ruilen voor een Maxtor ofzo?? :?

Wat een vaag gezeik :( ... een beter woord heb ik er ook niet voor ;(

Succes ermee voorlopig .. ik blijf dit draadje nog wel even volgen om te kijken hoe dit nu uiteindelijk afloopt

Pagina: 1