Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een 128 mb Mpio DMG mp3 speler. Wat ik zo gek vind is dat het apparaat behoorlijk hard ruist met het volume op nul. Hij ruist ongeveer zo hard als mijn minidisk op volume 15 (van 30) Harder of zachter zetten van het volume heeft echter geen invloed op die ruis. Is dit normaal :?

Joost

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien is de batterij bijna leeg?

groeten

Rick

Verwijderd

Topicstarter
Nee, een verse batterij,

Voor de duidelijkheid, je merkt niks van die ruis als je voorbij volume 3 komt. Het viel me alleen op dat mijn minidisk veel stiller was als het volume laag is.

Oja, de volumestappen gaan ook heel hard, voor mij is 6 a 8 hard genoeg op de fiets...

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:20

Aidix

Geluidspietlut

Op zaterdag 27 juli 2002 01:11 schreef Josie het volgende:
Ik heb sinds een paar dagen een 128 mb Mpio DMG mp3 speler. Wat ik zo gek vind is dat het apparaat behoorlijk hard ruist met het volume op nul. Hij ruist ongeveer zo hard als mijn minidisk op volume 15 (van 30) Harder of zachter zetten van het volume heeft echter geen invloed op die ruis. Is dit normaal :?

Joost
Kweenie hoe oud je MD is maar de nieuwe MD apparatuur heeft 0.000 systeemruis.

Verwijderd

Topicstarter
Die minidisk is zo'n 4 jaar oud...

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:20

Aidix

Geluidspietlut

Precies :)
Mijn eerste MD speler van ruim 4 jaar terug had een klein beetje ruis,.. die daarna (2 jaar oud) al veel minder, bijna niet te horen. De nieuwe hebben het helemaal niet meer.

Maargoed... je vraag "is dit normaal" mja...
It works as designed!

Daarom vind ik het ook altijd een beetje flauw als mensen die goekope ruiserige MP3 spelers gaan vergelijken met MD spelers/recorders. Portable MD is tegewoordig bijna high-end.

Verwijderd

Tsja, de geluidskwaliteit van mp3-spelers is helaas nog niet zo geweldig... al is wat je beschrijft wel heel erg veel ruis. Ik heb zelf een rio500 waarbij de ruis wel te horen is, maar boven een volume van 3-4 totaal niet meer opvalt (hij gaat tot 20). Meer dan voldoende dus, en ik had van de MPIO toch wel wat meer verwacht omdat die alweer 2 jaartjes ouder is. Ik zou eigenlijk zeggen dat dit niet normaal meer kan zijn, zeker omdat ik er nog nooit iets in een review van gelezen heb en hij vaak geprijst word om z'n geluidskwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me ook af of het normaal was dat deze MP3 speler zo ruist. (Dus als iemand er ook een heeft graag reageren :)

Ik heb inmiddels een klein vergelijkend onderzoekje gedaan tussen de MPIO DMG, m'n minidisk (Sharp 701) een portable cd-speler van sony en een philips digitale portable radio. Op volumestand nul ruist de minidisk het minst, daarna ongeveer gelijk de cd speler en de MP3 speler, daarna de radio. Op zich is er wel mee te leven, maar ik ben zo verbaast dat een aparaat zonder bewegende delen dat digitaal geluid voortbrengt ruist als de output nul is. Het kan natuurlijk ook komen doordat het allemaal zo klein en licht moet zijn en weinig stroom verbruikt (die minidisk is twee keer zo groot en 4 keer zo zwaar)Het analoge circuit moet het uitgangssignaal dan erg versterken (en dat zorgt voor ruis). Maar dan begrijp ik niet waarom de ruis onafhankelijk is van het volume waarop wordt gespeeld. Dat is bij al die andere aparaten weer niet zo. De geluidskwaliteit is ook ok, als je hem maar hard zet.Omdat de ruis constant blijft is de signaal ruis verhouding dan erg goed, de ruis van de platen waarvan ik MP3tjes heb gemaakt is harder.

Joost

Verwijderd

Ik denk eigenlijk dat de kwaliteit van de gebruikte onderdelen gewoon laag is om de kosten te drukken. MP3 spelers met geheugen blijven nog steeds behoorlijk duur en veel mensen zullen daardoor tegen gehouden worden dus moet de prijs zo laag mogelijk zijn. Ik weet zeker dat het mogelijk is om een MP3 speler te ontwerpen met enorm goede S/N ratio in een mooie metalen behuizing, maarja dat kost dan misschien 25 euro meer boven op de al dure prijs, en dat is iets teveel. Dus goedkope onderdelen en een simpele plastic behuizing.

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Ik heb ook sinds kort een DMG 128 . En ik heb geen last van ruis. Als ik geluid op 0 heb staan hoor ik niets. Maar dat kan aan mij liggen :)

Heb je trouwens al de nieuwste firmware erop gezet? Versie 12.15 is de nieuwste. Denk dat dat wel wil helpen.
Ook heb je dan wat meer opties.
zie [url="http://home.hot.rr.com/ke5c/dmg.html#software"]http://home.hot.rr.com/ke5c/dmg.html#software[/url]

Als dat niet helpt probeer eens een andere koptelefoon.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een koptelefoontje met volumeregeling, dan kan ik de ruis die ik hoor wegdraaien. Ik hoor die ruis overigens alleen als er geen omgevingsgeluid is. (Ik kan bv niet buiten horen of het ding ruist) Maar als je zegt dat je niets hoort aan ruis, dan ga ik terug naar de winkel om hem om te ruilen, misschien ligt het gewoon aan het exemplaar :?

Ik heb firmware 12:15 er op zitten.

Verwijderd

Misschien moet je even in de winkel vragen of je naar een ander exemplaar mag luisteren, dan kan je ze even met elkaar vergelijken.

tip, neem even een smartmedia kaartje mee met een mp3 erop van zeer hoge kwaliteit.
Pagina: 1