Filesharing zonder tcp/ip of win filesharing.

Pagina: 1
Acties:

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

Tsuranim

There is only one

Topicstarter
Ik heb hier een netwerk die elk van @home met multiple-ip's met het internet verbonden zijn.
Hierbij kan ik doormiddel van netbeui bestanden delen via de windows bestanden en printer deling mogelijkheid.

Nu wil ik een laptop aansluiten op het netwerk, zonder al te veel instellingen te moeten wijzigen, deze wordt nl ook op het werk gebruikt.
Het probleem is echter dat deze op laptop geen printer en bestand deling is te intstalleren.

Via tcp/ip is het mogelijk dmv ftp bestanden over te zenden, alleen dan moet de laptop een ip-adres van @home krijgen en dus ook de naam veranderd worden in cc-nogwat.

Vraag:
Is het mogelijk dmv netbeui (of ipx/spx) bestanden over te zenden zonder de windows "bestanden en printer deling".?

Configuraties:
PC1: Win2k pro
PC2: w98
Pc3: w98
Laptop: w98.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Ik begrijp je probleem niet zo.

Je wilt op de laptop geen instellingen veranderen omdat hij van je werk is, maar dat hoeft ook hellemaal niet als je op de thuis pc wel file and printersharing aanzet, dan kun je als je achter de laptop bestanden zit bestanden lezen/schrijven naar de dekstop pc.
Dat is toch wat je wilt?

• Leon
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Gaat volgens mij alleen een beetje moeilijk als die pc niet in hetzelfde subnet zit toch :?

Eeuwige n00b

• HermeS
  • Laatst online: 14-08 16:31
Op vrijdag 26 juli 2002 23:13 schreef Leon het volgende:
Gaat volgens mij alleen een beetje moeilijk als die pc niet in hetzelfde subnet zit toch :?
netbeui is een non-routable protocol, dus om tewillen subnettten is niet van toepassing :P

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

ideetje :
dan installeer je toch ff ergens een 2e nic in een pc (kosten toch maar 7 euro ofzo tegenwoordig) en dan stel je die 1 keer in op een laptop compatible tcp/ip addres
en dan ftp'en maar

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Topicstarter
Wat ik eigenlijk wil is een soort van ftp oid over een ander protocol dan tcp/ip.

Dat van die 2e nic is een goed alternatief.

Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd of je zonder op de laptop file and printersharing geinstalleerd te hebben op ( en wel op de desktop) de desktop te benaderen is.
Dat ga ik morgen eens proberen.

Ik had wel een andere oplossing bedacht, waarbij ik de kabelmodem loskoppel van het netwerk waardoor dus de dhcp-server voor beide pc's niet meer bereikbaar is en dus beide een 'random' ip-adres krijgen (in het hetzelfde segment).

Hiermee wil ik dus zorgen dat ik zonder de instellingen te moeten wijzigen op het werk en thuis bij de bestanden kan.

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Topicstarter
Ik heb nu het volgende gedaan:
Op mijn win2k machine een extra ip-adres op de kaart ingesteld op het 169.254.x.x range.
Waarmee ik dus kan ftp-en met de laptop.
Het enige nadeel is dat ik hierdoor mijn internet-ip statisch moet instellen op de win2k machine. Dus nu maar hopen dat @home niet al te veel veranderd.
Ik denk dat het veilig is, doordat het 169.x.x.x.segment niet wordt gerouterd en op de win2k alleen zo nu en dan een ftp-server draait. Zo niet dan hoor ik graag of het onveilig is.

Het is me trouwens niet gelukt om met netbeui op de laptop en netbuie en file and printer sharing op de win2k pc bestanden te delen.
Pagina: 1