zou iemand voor mij een printje willen ontwerpen. Hij komt tussen de fan en de voeding en hij moet er voor zorgen dat de eerste 10 sec. de fan 12 v krijgt en daarna 5 v en hij moet weer naar 12 v sprinken als de lucht warmer word dan bv (met een potmeter in te stellen) 40 graden (dus met behulp van een sensor). Hij komt namelijk in een pc die werkt als routertje. kheb wel een beetje verstand van elecktro maar niet zovel voor dit.
Verwijderd
Circuits online of search ofzo?
Ohwjah en zo'n ding heet een baybus of een rheostat...
Het is hier geen bestel service...
Ohwjah en zo'n ding heet een baybus of een rheostat...
Het is hier geen bestel service...
Verwijderd
Dit staat toch zeker wel ergens bij Google ofzo of niet?
Ik weet wel, je kan een condensator pakken (wel een grote dus maybe een transistor ertussen) die dan langzaam oplaadt, doordat ie oplaad wordt de weerstand hoger en gaat het voltage over de fan dus omlaag. Dan kan je ook nog apart een potmeter met een transistor eraan doen zodat je zelf wat extra power eraan kan doen. Lijkt me niet moeilijk maar ik heb er niet zo heel erg veel verstand van, ik weet alleen de basics geen details over welke onderdelen ofzo je moet gebruiken...
Ik weet wel, je kan een condensator pakken (wel een grote dus maybe een transistor ertussen) die dan langzaam oplaadt, doordat ie oplaad wordt de weerstand hoger en gaat het voltage over de fan dus omlaag. Dan kan je ook nog apart een potmeter met een transistor eraan doen zodat je zelf wat extra power eraan kan doen. Lijkt me niet moeilijk maar ik heb er niet zo heel erg veel verstand van, ik weet alleen de basics geen details over welke onderdelen ofzo je moet gebruiken...
Verwijderd
Ik weet het ook niet, ik weet alleen dat als je een condensator pakt en die voor een fan zet (serie) dat de fan dan gaat draaien, en dan afremt. Alleen op 12 volt is die condensator natuurlijk binnen no-time opgeladen dus zet je er een transistor tussen die zorgt dat er maar een klein voltage door de condensator loopt. Maar hoe dat je er dan voor zorgt dat ie daarna op 5 volt blijft lopen en dan ook nog te regelen is dat weet ik niet.
Verwijderd
Er is wel een schakeling met de MIC502, een IC dat een FAN stuurt met PWM, pulsbreedtemodulatie.
Tijdens het opstarten gaat de fan even, 1 à 2 seconden, met verhoogde snelheid draaien, waarna ie weer afzakt naar het ingestelde toerental.
Tijdens het opstarten gaat de fan even, 1 à 2 seconden, met verhoogde snelheid draaien, waarna ie weer afzakt naar het ingestelde toerental.
ahhh dat is mooi, alleen zou je zoiets kunnen combineren met een temp. sensor zodat hij dan weer volop 12v krijgt?
Verwijderd
Zoals je in het schema kunt zien is er een thermistor aanwezig die als tempsensor fungeert.
Bij verhoging van de temp schakelt ie niet naar 12V, maar past wel de snelheid van de fan aan, traploos dus.
Bij verhoging van de temp schakelt ie niet naar 12V, maar past wel de snelheid van de fan aan, traploos dus.
Verwijderd
Er is echter 1 probleem, de MIC502 is in Nederland bijna niet verkrijgbaar.
Omdat er nog ergens een topic rondzweeft over die onderwerp heeft iemand zijn best gedaan om die dingen te bemachtigen, en dat is gelukt.
Ook is er al een printontwerp voor.
Tweaker non-et heeft zo'n ding in zijn kast zitten, daar hoop ik toch zeer binnenkort van te vernemen hoe goed de schakeling werkt.
Omdat er nog ergens een topic rondzweeft over die onderwerp heeft iemand zijn best gedaan om die dingen te bemachtigen, en dat is gelukt.
Ook is er al een printontwerp voor.
Tweaker non-et heeft zo'n ding in zijn kast zitten, daar hoop ik toch zeer binnenkort van te vernemen hoe goed de schakeling werkt.
Verwijderd
Waarom niet gewoon een geregelde fan, lijkt me veel gemakkelijker 
Heb je toerentalregeling afhankelijk van de temperatuur.
Dus gewoon een fan in serie met een PTC...
Hmm ik ben wel bezig om iets te schakelen via je lpt poort, dqat lukt al via Visual basic. Dan laat je hem gewoon opstarten de eerste 12 sec de poort hoog voor 12 volt, en vervolgens de standaard schakeling met temp sensor.
Verwijderd
[url="http://www.redcoast.nl/mic502.php"]Linkje[/url] naar de site van non-et, vandaar meerdere links.
Met een MIC502 is het een geregelde fan met tempafhankelijk toerental.Op vrijdag 26 juli 2002 22:53 schreef Rembo het volgende:
Waarom niet gewoon een geregelde fan, lijkt me veel gemakkelijker
Verwijderd
Ah owkee, maar dan wel in een ingewikkeld systeempje dan.
Bij conrad staan ze gewoon kompleet in de catalogus, nix geen schakeling bij nodig
Voor een 12V model op 2200rpm ben je dan voor ¤22,67 klaar (prijs 2001)
Bij conrad staan ze gewoon kompleet in de catalogus, nix geen schakeling bij nodig
Voor een 12V model op 2200rpm ben je dan voor ¤22,67 klaar (prijs 2001)
Verwijderd
Mmmm, en hoeveel stroom kunnen wij daaraan onttrekken?
Met een TIP122 achter die MIC502 ca 5A, en de vermogensdissipatie is gering dankzij de pulsbreedtemodulatie, dus weinig energieomzetting in warmte.
Daar komt nog bij dat de hele schakeling op een printje van 36 x 27 mm kan, inclusief potmeters.
Met een TIP122 achter die MIC502 ca 5A, en de vermogensdissipatie is gering dankzij de pulsbreedtemodulatie, dus weinig energieomzetting in warmte.
Daar komt nog bij dat de hele schakeling op een printje van 36 x 27 mm kan, inclusief potmeters.
Pagina: 1