Toon posts:

server uitschakelen met nic ledje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een server bouwen maar die hoeft volgens mij niet altijd aan te blijven!
waneer het lampje van de netwerkkaart niet meer knipperd zou dan niet de voeding (lomp) kunnen worden uitgeschakeld?
er zou dan dus een ciquitje meoten komen met een tijdsvertraging die na verloopvan tijd de voeding afschakeld (at) mischien moet hiervoor wel een lampje van de hub voor gebruikt worden?

Iemand enig idee en of tekeningen van schakelingen?? :)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Op vrijdag 26 juli 2002 21:54 schreef willembos het volgende:
Ik ga een server bouwen maar die hoeft volgens mij niet altijd aan te blijven!
waneer het lampje van de netwerkkaart niet meer knipperd zou dan niet de voeding (lomp) kunnen worden uitgeschakeld?
er zou dan dus een ciquitje meoten komen met een tijdsvertraging die na verloopvan tijd de voeding afschakeld (at) mischien moet hiervoor wel een lampje van de hub voor gebruikt worden?

Iemand enig idee en of tekeningen van schakelingen?? :)
Wanneer het lampje van de netwerkkaart niet meer knipperd, dan is het best wel balenm datie standaar om de twee drie seconden knipperd om zn verbinding te bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daarom staat er ook vertraging zodat wanneer er geen activiteit is voor langere tijd neem 12 sec hij dan afschakeld

Verwijderd

Wanneer gaat ie uit en wanneer weer aan dan? Want je kan em ook gewoon zelf aan en uitzetten of op een tijdsklok zetten ofzo. Ik laat hier mijn server 24/7 draaien, hij is megastil en superstabiel dus heb ik geen omkijken meer naar. Alleen mijn hub blijft nogal eens hangen :'( ff switch halen maar...

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
zou je dat dan niet beter softwarematig oplossen als het een atx voeding heeft? lijkt me makkelijker en er zijn meer instellingen mogelijk.

En het lijkt me ook netter dan dat een relais de spanning van je voeding wegneemt ofzo.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hoe wil je hem dan aanzetten???

Windows heeft een commandtimer. zodat je zo laat pc uit laat gaan. daar mot je ffies voor zoeken @ het forum

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

WOL wake on lan...

als er wel weer activiteit is...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Aan zetten? gewoon weer netwerk activiteit van de andere comps in hetnetwerk en floep stroom er weer op en booten maar

Verwijderd

Het lijkt me niet verstandig om je PC zomaar via de voeding uit te schakelen. Wie weet wat voor processen hun gebruikte bestanden nog niet hebben doorgetrokken (geflushed dus). Volgens mij kun je zo je bestandssysteem behoorlijk verpesten.

Met betrekking tot 'wake on lan'; dat werkt alleen als je PC in de 'slaapstand' staat, niet wanneer-ie uit staat. Het woord 'wake' zegt toch genoeg neem ik aan?

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 13:27 schreef jointm1k het volgende:
Met betrekking tot 'wake on lan'; dat werkt alleen als je PC in de 'slaapstand' staat, niet wanneer-ie uit staat. Het woord 'wake' zegt toch genoeg neem ik aan?
Neehoor.

Als je een ATX kast hebt, snoertje van je NIC op je mobo aangesloten hebt, bios settings ok hebt staan, kun je je computer wel degelijk aan laten springen met WOL. Daar hoeft'ie niet voor te slapen. Hij mag prima uit staan.

Verwijderd

Ow? Dat wist ik niet. Moet je wel lang w88 voordat-ie opgestart is :(

Verwijderd

dit idee is al gestest bij mij werkt niet ! hard ware matig dan, ik maakt ook perongeluk kortsluiting na het afbreken van het project waar aan de hub overleed van 150 euro |:(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:16

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zaterdag 27 juli 2002 19:32 schreef jointm1k het volgende:
Ow? Dat wist ik niet. Moet je wel lang w88 voordat-ie opgestart is :(
Dat ligt er aan hoe goed je je bakkie getweakt hebt (en wat je onder lang verstaat) :)

Kan je trouwens niet je PC uit zetten dmv telnet oid?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 13:27 schreef jointm1k het volgende:
Het lijkt me niet verstandig om je PC zomaar via de voeding uit te schakelen. Wie weet wat voor processen hun gebruikte bestanden nog niet hebben doorgetrokken (geflushed dus). Volgens mij kun je zo je bestandssysteem behoorlijk verpesten.
Gaat hier wel om een server met linux op 1 flopie geen h.d. ed dus. ik weet wel wat er aan prosessen draait en als het misgaat gewoon een kopie er in

Verwijderd

Topicstarter
[quote
[/quote]

Daar heb ik geen idee van.
Ik wou het dus puur met electronica doen: geen verbindings lampjes die branden?---tijdje wachten power off, lampjes aan: poef power on
weet dus niet hoe ik dat led signaaltje moet omzetten naar een stuur relais met tijd vertraging

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op zaterdag 27 juli 2002 20:08 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Dat ligt er aan hoe goed je je bakkie getweakt hebt (en wat je onder lang verstaat) :)

Niet als de verbinding dood is he

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

12 seconden is wel _erg_ kort. Maak daar maar minstens 10 minuten van ;)

Pas als _alle_ pc's in het netwerk uit zijn dan zal er geen activiteit plaatsenvinden. Dus verwacht niet dat je 'server' (een router dus :P) uit zal gaan als jij je computer nog aan hebt staan en zelf geen gebruik van het netwerk maakt.

En dat LED-je is _geen_ indicatie dat er een netwerkverbinding is (als er immers geen kabel in zit dan knippert die als een gek, dit is niet bij alle kaarten zo). Het geeft aan of er netwerkverkeer is. En de NIC zal dus daarvoor ook niet op het netwerk wat 'doen'. (als je bijvoorbeeld 'in' de bios zit is je NIC namelijk 'stil')

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op zaterdag 27 juli 2002 21:03 schreef LauPro het volgende:

Pas als _alle_ pc's in het netwerk uit zijn dan zal er geen activiteit plaatsenvinden. Dus verwacht niet dat je 'server' (een router dus :P) uit zal gaan als jij je computer nog aan hebt staan en zelf geen gebruik van het netwerk maakt.

En dat LED-je is _geen_ indicatie dat er een netwerkverbinding is (als er immers geen kabel in zit dan knippert die als een gek, dit is niet bij alle kaarten zo). Het geeft aan of er netwerkverkeer is. En de NIC zal dus daarvoor ook niet op het netwerk wat 'doen'. (als je bijvoorbeeld 'in' de bios zit is je NIC namelijk 'stil')
Wel als er LNK naast het lampje staat
dus bijv zo:

[ ] LNK
[ ] ACT
[ ] 100

en als je je kabel eruit sloopt, gaat LNK dus uit :) 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 21:03 schreef LauPro het volgende:

en dat is juist de bedoeling dat wanneer ik mijn comp uitzet dat dan de router uitgaat. Op de hub kan ik altijd zien of er een comp aanstaat en ik wou ook van die hub het signaaltje pakken

trouwens waneer ik in de bios ben mag wat mij betreft de router wel uit, vanuit mijn bios kan ik toch niet internetten oid ;)

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

WhiteDog

met zwarte hond

doe dit gewoon softwarematig |:(

10x makkelijker en veiliger!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26

Cheezus

Luiaard

Op zondag 28 juli 2002 00:25 schreef dawsie het volgende:
doe dit gewoon softwarematig |:(

10x makkelijker en veiliger!
Een AT voeding is best wel moeilijk softwarematig uit te krijgen hoor :P

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26

Cheezus

Luiaard

Op zondag 28 juli 2002 00:20 schreef willembos het volgende:

[..]

en dat is juist de bedoeling dat wanneer ik mijn comp uitzet dat dan de router uitgaat. Op de hub kan ik altijd zien of er een comp aanstaat en ik wou ook van die hub het signaaltje pakken

trouwens waneer ik in de bios ben mag wat mij betreft de router wel uit, vanuit mijn bios kan ik toch niet internetten oid ;)
Als je wil dat je router uitgaat als je PC uitgaat kun je het makkelijkste een relais op de 12V van je voeding zetten om daarmee de spanning avn de router aan/uit te switchen.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
En als je het dan met bijvoorbeeld een cron job doet én een relais? Dus in je crontab staat dat ie om bijvoorbeeld 23:00 het commando 'powerdown' moet uitvoeren, dan wordt er tegelijkertijd naar bijvoorbeeld de LPT een signaal gestuurd, dit wordt opgevangen door een 'tijdklok IC' die ingesteldt staat op 1min. Dus na 1min nadat het signaaltje is ontvangen, relais uit, voeding uit. :)

Verwijderd

Topicstarter
[b]Op zondag 28 juli 2002 12:09 schreef primusz het volgende:

Als je wil dat je router uitgaat als je PC uitgaat kun je het makkelijkste een relais op de 12V van je voeding zetten om daarmee de spanning avn de router aan/uit te switchen.
Juist, dat lijkt me de goede weg, alleen hoe kan een ledje dit relais aansturen? de power die op een ledje staat zal wel niet genoeg zijn :( + er moet een tijdsvertraging in komen
Pagina: 1