Toon posts:

[C++]Chipset info opvragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe vraag je vanuit C++ chipset informatie op? En dan het liefst OS onafhankelijk (en anders op z'n minst onder NT).
Info over dit onderwep ligt nou niet bepaald voor het oprapen, en ik heb geen idee waar te beginnen.

Verwijderd

Onder windows moet je via de WMI interface (COM objects, onderdeel van win32) kijken welke devices zijn geladen onder system. Maar dat is dus niet 1 2 3 voor elke chipset gelijk.

Waarom zou je het willen overigens?

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Misschien kan je dit als uitgangspunt nemen? [url="http://www.codeguru.com/system/SysInfo--.html"]http://www.codeguru.com/system/SysInfo--.html[/url]
Zit dan wel geen chipset info bij, maar het kan je misschien een zetje in de goede richting geven...?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Kan je niet gewoon de SMBios uit lezen? (of zelf doen (hint:physmem sample op sysinternals.com) of wmi laten doen) of staat die info daar niet in?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 22:00 schreef Otis het volgende:
Onder windows moet je via de WMI interface (COM objects, onderdeel van win32) kijken welke devices zijn geladen onder system. Maar dat is dus niet 1 2 3 voor elke chipset gelijk.

Waarom zou je het willen overigens?
Via de WMI ben je dus volledig afhankelijk van winkloot, en daar zijn m'n ervaringen nou niet bepaald goed mee :+ Maar als er niks anders te vinden is, zal het misschien wel via deze weg moeten.

Ik wil het om de uitdaging. Ik wil gewoon weten hoe het werkt en hoe je het zelf kunt toepassen.
Op vrijdag 26 juli 2002 22:05 schreef _Mo_ het volgende:
Misschien kan je dit als uitgangspunt nemen? [url="http://www.codeguru.com/system/SysInfo--.html"]http://www.codeguru.com/system/SysInfo--.html[/url]
Zit dan wel geen chipset info bij, maar het kan je misschien een zetje in de goede richting geven...?
Helaas, dat komt niet echt in de buurt van chipsets.
Op zaterdag 27 juli 2002 01:46 schreef Yarvieh het volgende:
Kan je niet gewoon de SMBios uit lezen? (of zelf doen (hint:physmem sample op sysinternals.com) of wmi laten doen) of staat die info daar niet in?
SMBios ? De naam komt me enigzins bekend voor, maar wat het precies inhoud... geen idee. 'k zal eens opzoeken wat het precies is en wat hier mee te doen valt :)

edit:
Hier kan ik vast wel wat mee >:)
"The SMBIOS Specification addresses how motherboard and system vendors present management information about their products in a standard format by extending the BIOS interface on Intel architecture systems."

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 21:16 schreef Zotty het volgende:
Hoe vraag je vanuit C++ chipset informatie op? En dan het liefst OS onafhankelijk (en anders op z'n minst onder NT).
Info over dit onderwep ligt nou niet bepaald voor het oprapen, en ik heb geen idee waar te beginnen.
Shortly: kan niet. Wil je de chipset zelf om de info vragen, dan moet je kernelproggen en is het dus kernelspecifiek en dus niet OS onafhankelijk. Wil je een library zoals WMI gebruiken om de devices die door WMI herkent zijn te kunnen herkennen, dan ben je dus ook niet OS onafhankelijk bezig en ben je bovendien afhankelijk van de support van WMI.

Langer: je kan eens kijken hoe lspci het doet (sources verkrijgbaar onder de GNU GPL licentie) - maar da's dus weer een linuxprogseltje, of dus via iets a la WMI (wat ik verder niet ken).

Verwijderd

'winkloot' ?

Sorry dat ik moeite heb gedaan je te helpen, ik zal dit ZEKER de volgende keer laten.

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 17:41

xshredx

Op zaterdag 27 juli 2002 18:32 schreef Otis het volgende:
'winkloot' ?

Sorry dat ik moeite heb gedaan je te helpen, ik zal dit ZEKER de volgende keer laten.
Typisch Otis...
Dude, zit niet eens zo vlug op je paard.
Het is mooi weer, sit back and relax...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 18:32 schreef Otis het volgende:
'winkloot' ?

Sjeez, met het verkeerde been uit bed gestapt? Dat ik winkloot zeg heeft niks met jou persoonlijk te maken hoor. Ik vind het gewoon een slecht OS, maar dat is mijn mening. Ik snap daarom dan ook niet waarom je je persoonlijk op je teentjes getrapt voelt :?
Het is iig niet m'n bedoeling geweest en het spijt me dat je je aangevallen voelt. Maar ik vind je reactie wel erg overdreven. Dat had je ook op een normale manier kunnen zeggen.

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Je zou zelf ook eens normaal de dingen bij z'n naam kunnen noemen, bijvoorbeeld Windows (probeer maar!) ipv winkloot...

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

De meeste mensen die ik vraag waarom ze windows niets vinden vallen stil en weten nix te zeggen.

Wat is jou probleem precies met windows ?

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 20:02 schreef Zotty het volgende:
[..]
Sjeez, met het verkeerde been uit bed gestapt? Dat ik winkloot zeg heeft niks met jou persoonlijk te maken hoor.
Dat weet ik. Maar ik ben jaren geleden al opgehouden met mensen te helpen om iets op windows gedaan te krijgen terwijl ze het OS afzeiken tot en met. Als ik dat dus had geweten had ik je niet geholpen, terwijl je wel degelijk een windows oplossing wilt, tenminste als je Windows NT bedoelt).

Gewoon beetje neutraal praten over spullen, je realiseert het je niet, maar door OS A af te kraken als prut, kwalificeer je automatisch de mensen die wel vinden dat OS A goed is, als blinde schapen.
Het is iig niet m'n bedoeling geweest en het spijt me dat je je aangevallen voelt. Maar ik vind je reactie wel erg overdreven. Dat had je ook op een normale manier kunnen zeggen.
Dan vind je het maar overdreven. Salut!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 20:29 schreef _Mo_ het volgende:
Je zou zelf ook eens normaal de dingen bij z'n naam kunnen noemen, bijvoorbeeld Windows (probeer maar!) ipv winkloot...
Ok, daar heb je gelijk in.
Op zaterdag 27 juli 2002 20:43 schreef mgfun het volgende:
Wat is jou probleem precies met windows ?
In eerste instantie is Windows is een OS wat intuatief niet bij me past. Ik ben van vroeger Amiga OS gewend, en daarbij kon je doen wat je wou. Windows trekt alles naar zich toe en bepaald grotendeels zelf hoe het werkt. Wil je hioer verandering in brengen, dan moet je er vaak eerst veel moeite voor doen om het aan te passen.
Daarnaast vind ik vrij veel eigenschappen irritant. Allemaal hele kleine dingen, maar neem bijvoorbeeld het uiterlijk. Microsoft heeft veel tijd gestoken in hoe het eruitziet en hierbij hebben ze niet gekeken naar efficientie. Dit heeft tot gevolg dat het aan de hardware te hoge eisen stelt, te veel beeldruimte in beslag neemt en gewoonweg traag wordt. En zo zijn er meer van die kleine ergernissen die Windows bij mij niet populair gemaakt heeft.

edit:
Op zondag 28 juli 2002 10:54 schreef Otis het volgende:
Gewoon beetje neutraal praten over spullen, je realiseert het je niet, maar door OS A af te kraken als prut, kwalificeer je automatisch de mensen die wel vinden dat OS A goed is, als blinde schapen.
Dat ben ik niet met je eens. Een OS staat los van de gebruikers. Maar de gebruikers kun je wel globaal onderverdelen in groepen. Je hebt de mensen die bewust met een OS werken (bijv beroepsmatig), en je hebt mensen die een OS gebruiken omdat ze niet beter weten. Die laatste groep zou dan vallen onder de, zoals jij het noemt, blinde schapen. Maar je kunt zeker niet alle gebruikers over 1 kam scheren.

Maargoed, dit is behoorlijk offtopic. Ik wil hier best over doorgaan, maar dan in een topic wat daar voor bestemd is ok.

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 11:58 schreef Zotty het volgende:
[..]
In eerste instantie is Windows is een OS wat intuatief niet bij me past. Ik ben van vroeger Amiga OS gewend, en daarbij kon je doen wat je wou.
Nou, ik ken AmigaOS van vroeger en Win32 van nu, en believe me, je kunt met Windows echt meer.
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Een OS staat los van de gebruikers. Maar de gebruikers kun je wel globaal onderverdelen in groepen. Je hebt de mensen die bewust met een OS werken (bijv beroepsmatig), en je hebt mensen die een OS gebruiken omdat ze niet beter weten. Die laatste groep zou dan vallen onder de, zoals jij het noemt, blinde schapen. Maar je kunt zeker niet alle gebruikers over 1 kam scheren.
Ik kies bewust voor win32, ook beroepsmatig, en met mij velen.

Overigens wilde je een oplossing voor windows NT, mensen hebben over WMI gesproken wat daarvoor is bedoeld. Al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 16:37 schreef Otis het volgende:
Nou, ik ken AmigaOS van vroeger en Win32 van nu, en believe me, je kunt met Windows echt meer.
Het mooie van het AmigaOS was dat het zo open was en dat is iets wat ik bij Windows een beetje mis. Maar Windows is natuurlijk verder ontwikkeld en dat maakt het gelijk een stuk geavanceerder.
Overigens wilde je een oplossing voor windows NT, mensen hebben over WMI gesproken wat daarvoor is bedoeld. Al geprobeerd?
Ben nog steeds bezig met orienteren. Het gaat alleen niet zo snel vanwege het lekkere weer :)
Inmiddels ben ik de volgende specificaties/protocollen nog aan het uitpluizen: SMBios, SMBus, ACPI en ook het WDM. Overigens niet alleen maar voor het opvragen van chipset info. Tot nu toe is het met name lezen geweest, dus hopelijk valt er snel iets werkends te proggen.
Dat ik, buiten de OS onafhankelijke variant om, een oplossing voor NT wil, is dat ik werk onder Win2k. En mocht hier ooit nog iets uitkomen wat leuk is voor andere mensen, dan is het wel zo handig, kijkend naar o.a. XP wat bij mijn weten ook onder NT valt.
Daarnaast ligt het in de planning om ooit (met de nadruk op ooit) nog eens aan Linux wil beginnen, vandaar de wens voor het OS onafhankelijke.
Pagina: 1