• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
waarom smelt ijs als men er zout opstrooit terwijl de temperatuur daalt???

Verwijderd

het smeltpunt van een zoutoplossing is lager dan dat van zuiver water.

Of wou je ook nog weten waarom dat zo is? Dan moet ik even gaan zoeken...

Verwijderd

Ik heb er ook wel eens over na zitten denken. Met name ivm strooien op de weg in de winter. Mijn theorie (misschien volslagen onzin):

Het oplossen van een zout in water is een exotherm proces. Er komt dus enrgie bij vrij. Hierdoor warmt het ijs iets op en smelt het.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25

Jag

Dat is denk ik maar een gedeelte van het antwoord. Is het niet zo (zoals Captain Proton al zei) dat een zoutoplossing een lager vriespunt heeft?

Jag

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klopt, zout verlaagt het vriespunt door de -zeer regelmatige- kristalstructuur van H2O in de weg te zitten. Niet alleen zout verlaagt hem, ook suiker trouwens. Alles wat opgelost wordt verlaagt het vriespunt van water. En verhogen? Flinke druk erop zetten!

Oslik blyat! Oslik!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het is zelfs extra leuk. Als je zout en ijs mengt smelt het, maar de temperatuur DAALT. Een mengsel van ijs schilfers en zout kan met gemak zakken naar -18C. Maar het wordt daarbij wel vloeibaar. Het wordt wel gebruikt in laboratoria en fabrieken om dingen snel af te koelen.
Bij het pekelen van de weg kan het wel eens tot problemen leiden vlak naast het de plaatsen waar het zout ligt. Als het daar toevallig al aan het dooien was (nul graden dus) kan het door de extra afkoeling weer bevriezen. Dan heb je ter plaatse van het zout weer water en en er naast dus niet meer :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

verhinderen de zout ionen de trilling van de moleculen? en dus ook de kristal structuur?
Het is altijd maar speculeren op zo'n nivo :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Heeft niets met speculeren te maken. Dat soort processen zijn zeer uitgebreid en gedetailleerd onderzocht en beschreven.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

ja, maar ik bedoel uit me bolle kop diadem... dat snapte je toch wel?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Pagina: 1