Toon posts:

Problemen met netwerkje tussen 2 pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een newb vraagje:

Ik heb een netwerk tussen 2 pc's aangelegd.
Alleen nu is het probleem als ik kijk bij netwerkomgeving ziet er altijd 1 pc het "volledige netwerk" en de andere blijft maar zoeken.

De pc's wisselen dit regelmatig een af. De ene keer de eerste de andere keer de tweede.

Hoe krijg ik het zover dat beide pc's elkaar zien.

ff wat info:
Beide pc's windows 98 se
een Allied telesyn AT 2500 op de ene en een AT 2450 op de andere.
De kabel is een (ik citeer de verpakking) Cat 5e Patch kable FTP Crossover

Beide kaartjes zijn correct geïnstalleerd en hebben al eerder op een ander netwerk goed gedraaid. De kabel is nieuw en kant en klaar gekocht bij de computerboer.

Ik gebruik het TPC/IP protocol en verder in wanhoop nu ook Netbeui en IPX.

De dir's zijn geschared. Aanmelding via Microsoft Family.

De ip's heb ik vastgesteld in TCP\IP volgens de tweakers Faq.

Dus wie kan me vertellen hoe ik beide pc elkaar laat herkennen en vanuit beide pc de HD kan benaderen?

Alvast bedankt voor de moeite

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

Tux

Ze kunnen elkaar wel pingen?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 21:10 schreef paus_j_p2 het volgende:
Ze kunnen elkaar wel pingen?
Ik zou het niet weten. Ik heb inmiddels de kabel al opgeruimd (moet zo weg) maar zal morgen meteen kijken.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58
staan de PC in dezelfde Werkgroep ?

Overigens kan het wel een kwartiertje duren voordat beide PC's elkaar zien in de Netwerkomgeving.

Als je op beide PC's "Bestand- en printerdeling" hebt toegevoegd, dan zoeken ze automatisch naar andere PC's op het netwerk.

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

Tsuranim

There is only one

zoals gezegd duurt het soms enige tijd voordat de pc's elkaar zien.

Je kan ergens (ik weet niet meer zo snel waar) instellen wie het 'netwerk beheer' voor zijn rekening neemt. Standaard staat dat op een soort van auto-negotiate, wat denk ik de oorzaak is van het wisselen van het elkaar zien.
Of het aanwijzen van de 'beheerder' een oplossing biedt weet ik eigenlijk niet.

Vaak schijnt het zoeken naar de computernaam een verbinding geforceerd te worden. Wat je kan doen is daarna een netwerk verbinding mappen aan een drive-letter. Ik denk dat je daarmee deze forcering ook voor elkaar krijgt.

Ik zit nu achter een win2k machine dus kan niet checken hoe je dit alles doet op win98.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb beide pc's in de werkgroep Thuis staan.

Ik heb ook geprobeert te pingen vanaf de pc die geen netwerk ziet. 4 pakketten verzonden 0 onvangen oftewel 100% verlies.

ip netwerk: 192.168.1.1 en 1.2 subnet 255.255.255.0 (zoals in de tweakers faq staat)

Bestandsdeling staat aangevinkt en de hd heb ik geschared. Het valt me wel op dat de pc die als 2de is opgestart de problemen geeft.

Lampjes in de netwerkkaarten branden dat er volgens mij op moet duiden dat de kabel toch goed is.

edit: het duurde in het begin idd even voor de pc elkaar zagen. Op mijn pc vindt hij momenteel binnen 2 seconden het netwerk, op de andere laat ik hem zoeken maar vindt niets (alleen ico met volledig netwerk) of alleen zijn eigen pc.

Verwijderd

plaats es de "ipconfig" van beide pc's.
controleer toch maar eens je kabel door [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3"]hier[/url] de kleurtjes te vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 13:57 schreef Yakko het volgende:
plaats es de "ipconfig" van beide pc's.
controleer toch maar eens je kabel door [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3"]hier[/url] de kleurtjes te vergelijken.
De kabel klopt en is crossed.

En als wonder heeft de 2de pc de eerste gevonden. Dit duurde 20 min. Na netwerkomgeving weer af gesloten te hebben en opnieuw opgestart blijft hij weer zoeken. nu na ongev. 10 min vind hij de 1ste pc.

Als ik bij de eerste pc netwerkomgeving opstart heeft hij hem al na 2 seconden.

Is deze zoektijd normaal? en zo ja alleen bij filescharing of ook bij games?

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Bij 1 pc even het ip adress zelf in vullen. Bijv 192.168.0.1 en de andere op automatisch laten staan.
Meestal gaat dat wat soepeler.

Verwijderd

Topicstarter
Hij werkt!

Het probleem was dat ik mijn firewall niet heb uitgeschakeld voor mijn netwerk |:( |:( :o

Ik heb inmiddels alles perfect en snel lopen. Games werken ook goed.

Bedankt voor de moeite!
Pagina: 1