ik lekker nieuwe HD gekocht, Maxtor 60GB. Ik wist dat in XP iets aan de hand is met formatteren, dus ik geen risico genoemen en op andere pc geformatteerd onder windows 98. Hij heeft ze automatosch als 8GB geformatteerd ??? hoe kan dat?? En wat nu?
Je hebt je schijf als FAT geformatteerd ipv bijvoorbeeld FAT32 of NTFS.
Met FAT(16) is je maximale schijfgrootte 8GB.
2GB bedoel je..Op vrijdag 26 juli 2002 20:22 schreef GREENSKiN het volgende:
Ik denk eerder dat er iets fout is gegaan met fdisk ofzo..
ik deed gewoon format d: , normaal is dat dan toch automatisch FAT32 voor HD's ???
en hoe formatteer ik dan op FAT32?
Verwijderd
Nee hoor, de max. grootte van Fat16 is 2GB, de minimale grootte van Fat32 is 512MB.Op vrijdag 26 juli 2002 20:22 schreef GREENSKiN het volgende:
FAT32 zit een maximum van 2TB
Je formateerd niet op FAT32.. Je maakt een FAT32 partitie aan..Op vrijdag 26 juli 2002 20:24 schreef LetoTha2nd het volgende:
ik deed gewoon format d: , normaal is dat dan toch automatisch FAT32 voor HD's ???
Kijk maar eens even in de FDISK-FAQ..
Doh!Op vrijdag 26 juli 2002 20:24 schreef Twynn het volgende:
2GB bedoel je..
Die 8GB limiet kwam me bekend voor, maar hij komt ook voor bij oudere BIOS'en. Dus misschien kan die BIOS maar 8GB van de schijf aan.
aha, ok, en dan bij fdisk gewoon DOS-partitie aanmaken (dus de 1ste optie)... sorry I am still n00b in hardware
verdorie, geraak er niet aan uit ... argh
Verwijderd
heeft nix met hardware te makenOp vrijdag 26 juli 2002 20:27 schreef LetoTha2nd het volgende:
aha, ok, en dan bij fdisk gewoon DOS-partitie aanmaken (dus de 1ste optie)... sorry I am still n00b in hardware
Maar dus eerst je bios updaten..
bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory
Hoe oud is die W98 PC? Waarschijnlijk oud genoeg om nog een BIOS te hebben die geen ondersteuning heeft voor HDD's groter dan 8 gig... (zoals Greenskin al aangaf)
argh ... ok ik ga dus die hd in die nieuwe pc steken, moet ik dan een systeemdisk gebruiken om op te starten of zo om die 60GB te krijgen?
via XP gaat het niet of zo?
en btw die fotookes op de FDISK FAQ gaan nie
en dat 'oud' mobo ondersteunt wel hd's groter dan 8GB, want er zit 1 van 30 in ...
via XP gaat het niet of zo?
en btw die fotookes op de FDISK FAQ gaan nie
en dat 'oud' mobo ondersteunt wel hd's groter dan 8GB, want er zit 1 van 30 in ...
Nee hoor, rond de 30gb.Op vrijdag 26 juli 2002 20:24 schreef MREn het volgende:
FAT32 zit een maximum van 2TBp
Zoeken op 8gb levert veel resultaten op -> liever eerst even zoeken dus.
Is het gelukt, formatteer dan met het filesystem NTFS. In windows kan je bij format kiezen voor NTFS ipv fat32. In dos: format d: /fs:NTFS (de fs staat voor File System). Het snelheids verschil is niet of nauwelijks te merken bij nieuwe harde schijven verder heeft NTFS een groot aantal voordelen (hd error scannen wordt bijna overbodig, defragmentatie vindt niet meer plaats, enz).
ok, in win98 zegt hij dat het al op FAT32 is ingedeeld ... dus daarn kan niks meer aan gedaan worden ...aargh
ok format d: /fs:fat32 zou moeten lukken?? *edit* nopez
het schijt krijg ik hiervan ...
ok format d: /fs:fat32 zou moeten lukken?? *edit* nopez
het schijt krijg ik hiervan ...
Verwijderd
Windows98 kan geen NTFS aan. En de grens voor FAT32 is weldegelijk 2TB. Ik heb een tijdje een 160GB FAT32-partitie gehad.Op vrijdag 26 juli 2002 20:35 schreef wwillem het volgende:
[..]
Nee hoor, rond de 30gb.
Zoeken op 8gb levert veel resultaten op -> liever eerst even zoeken dus.
Is het gelukt, formatteer dan met het filesystem NTFS. In windows kan je bij format kiezen voor NTFS ipv fat32. In dos: format d: /fs:NTFS (de fs staat voor File System).
Verwijderd
lijkt mij ook eerder een bios probleem, komt erg veel voor,maar vaak wordt dan de schijf niet eens gevonden.
probeer [url="http://www.maxtor.com"]www.maxtor.com[/url] en download het progje maxblast helpt vaak als het inderdaad bios is.
Succes!
Riemer
probeer [url="http://www.maxtor.com"]www.maxtor.com[/url] en download het progje maxblast helpt vaak als het inderdaad bios is.
Succes!
Riemer
Sinds onze topic starter ook in het bezit is van Windows Xp, kun je deze ook beter maar gebruiken (met de windows XP setup kun je de harde schijf veel sneller indelen dan fdisk dit kan. Formatteren kan ook met de windows Xp setup).Op vrijdag 26 juli 2002 20:37 schreef MREn het volgende:
[..]
Windows98 kan geen NTFS aan. En de grens voor FAT32 is weldegelijk 2TB. Ik heb een tijdje een 160GB FAT32-partitie gehad.
Wanneer je windows Xp gebruikt, zal de Fat32 limiet rond de 30gb liggen. Ik heb zelf een partitie geprobeerd te formatteren op fat32 die 32gb was -> dit lukt niet. Met NTFS wel.
Btw, die plaatjes resizen zou geen slecht plan zijn
probleem is dat ik nu in die nieuwere pc met een HD van 20GB zit (2 partities : 1 FAT32 voor win98 en 1 NTFS)
als ik nu die hd volledig zou indelen in NTFS, ga ik die partities niet meer kunnen verzetten? (bedoeling is die 20GB HD in andere pc te steken, dus alles over te zetten)
als ik nu die hd volledig zou indelen in NTFS, ga ik die partities niet meer kunnen verzetten? (bedoeling is die 20GB HD in andere pc te steken, dus alles over te zetten)
Verwijderd
ik heb 80gig en als ik die formateer geeft hij aan dat hij zo gezegt 10gig is maar na installatie van win98 geeft hij aan dat het 78gig is. en als ze 60gig is zal het waarschijnlijk na istallatie van win XP wel 60gig zijn.
Windows 98 ondersteunt geen NTFS zoals MRen al aangaf. Ik weet niet waarom je windows 98 nog gebruik, maar als je hier geen reden toe hebt, flikker het er dan af.
Windows Xp ondersteunt dus NTFS & Fat32. Jij wil een 20gb harde schijf overgooien naar een andere pc. Wanneer op deze andere pc windows Xp staat, zal deze de harde schijf gewoon kunnen lezen wanneer alles NTFS is. Staat op de 2e pc windows 98, dan zal deze de NTFS partities dus niet kunnen lezen.
Om van de volledige 8gb gebruik te kunnen maken zijn er 2 mogelijke oplossingen (gevonden met de search):
1) Bios flashen (beste oplossing)
2) Alleen als stap 1 niet werkt, gebruik dit:
[url="http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm"]http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm[/url]
Windows Xp ondersteunt dus NTFS & Fat32. Jij wil een 20gb harde schijf overgooien naar een andere pc. Wanneer op deze andere pc windows Xp staat, zal deze de harde schijf gewoon kunnen lezen wanneer alles NTFS is. Staat op de 2e pc windows 98, dan zal deze de NTFS partities dus niet kunnen lezen.
Om van de volledige 8gb gebruik te kunnen maken zijn er 2 mogelijke oplossingen (gevonden met de search):
1) Bios flashen (beste oplossing)
2) Alleen als stap 1 niet werkt, gebruik dit:
[url="http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm"]http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm[/url]
nee, hier niet ... nog steeds 8GBOp vrijdag 26 juli 2002 20:49 schreef stefan01 het volgende:
ik heb 80gig en als ik die formateer geeft hij aan dat hij zo gezegt 10gig is maar na installatie van win98 geeft hij aan dat het 78gig is. en als ze 60gig is zal het waarschijnlijk na istallatie van win XP wel 60gig zijn.
kga nu eerst die WIndows XP setup uitvoeren en zien wat er dan gebeurt (in bios staat wel degelijk 60GB, dat is het nie dus)
Verwijderd
weleens aan partition magic gedacht, ik weet dat veel tweakers mij nu voor gek zullen verklaren, maar dat is best een fijn progje om van NTFS naar FAT32 te converteren met behoud van de data.
Ook kun je ermee formatteren en partitioneren (vandaar de naam) dit alles kun je binnen windows aangeven, en sommige onderdelen kan hij ook binnen windows al doen.
nogmaals SUCCES!
Riemer
Ook kun je ermee formatteren en partitioneren (vandaar de naam) dit alles kun je binnen windows aangeven, en sommige onderdelen kan hij ook binnen windows al doen.
nogmaals SUCCES!
Riemer
je kan toch gewoon tijdens setup van XP nog een keer formatteren en als het niet helpt partition magic7 gebruiken. Mijn Samsung 40GB gaf geen toegang maar partition magic herkende hem en kon ik zo formatteren.
Lucky Goldstar
Op vrijdag 26 juli 2002 21:09 schreef redeamer het volgende:
Groet,
Riemer
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Verwijderd
in plaats van fdisk neem ranish partition [url="http://www.ranish.com/part/"]http://www.ranish.com/part/[/url] dan kan je je partities me vergroten bij men broer hebben we dat zo gedaan. en dat werkte goed en ik gebruik dit ook voor te fdisken en te formateren.
ok, via XP Computerbeheer geformatteerd (is allemaal zeer duidelijk, ik heb XP nog maar net dus ik wist dat niet).
Nu is het ok, 55.9GB
Straks met partitionmagic heb boeltje proberen overzetten
bedankt voor jullie hulp
Nu is het ok, 55.9GB
Straks met partitionmagic heb boeltje proberen overzetten
bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1