Toon posts:

[VB6 + I/O via PC-kaart] Hoe I/O via PCkaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag 3 of 4 uur bezig geweest met het zoeken naar een functie die de vroegere functie inp en out uit Quickbasic 4.5 vervangt. Ik heb hem dus niet gevonden, maar ik werd in de MSDN libary wel helemaal doodgegooid met allemaal dingen over hoe je zelf als je bijv. een printerfabrikant was, hoe je dan je eigen dll's kon schrijven. Ik heb dit nodig omdat ik met een PLC wil communiceren via de PCkaart.

Wat ik precies wil?
Ik wil de laatste x bytes die door de PCkaart zijn ontvangen op mijn scherm zetten, eventueel met een omzetting naar een ander soort variabele, maar dit is dus de eerste keer dat ik met een PC-kaart werk, dus weet ik dat ook niet, maar in het quickbasic voorbeeldprogramma leek dat niet zo te zijn, dus dat zal dan wel niet.

Ik zou dus heel graag een klein voorbeeldje willen zien van hoe je dat dan kunt doen, omdat ik het dus zelf niet kon vinden. Ik ben een enorme n00b op het gebied van het kennen van functies uit VB6, ook al is de syntax mij wel zeer duidelijk. Help mij, zodat ik niet nog veel meer voor niks hoef te lezen :(.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:47

johnwoo

3S-GTE

In Windows mag je niet meer zelf direct met de hardware praten.

De algemeen gebruikte oplossing hiervoor: DLPortIO installeren, dat is een driver die je wel met de hardware laat praten (je kunt natuurlijk ook zelf een driver schrijven maar DLPortIO werkt prima).

Je kunt dan een aantal functies in een DLL gebruiken om bytes, words, enz uit een poort te lezen of ernaartoe te schrijven.

[url="http://www.driverlinx.com/DownLoad/dnload.htm#Windows%2095/NT%20Port%20I/O%20Driver"]Link[/url] (Je moet daar de "Windows 95/NT Port I/O Driver" hebben)

[edit] Een tweaker had ook een progje geschreven dat je programma als debug process liet lopen, de IO communicatie opving en die vervolgens door DLPortIO liet afhandelen. Je programma denkt dan dat het direct tegen de hardware praat terwijl dat in feite niet zo is.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo dat ik wel informatie binnenkrijg via dll die al standaard door het bedrijf worden geleverd die de plc heeft gemaakt. Daarmee kan ik commandos versturen, maar ik kan alleen niets terugkrijgen, behalve dan het aantal bytes dat dus ontvangen is. Ik dacht dus dat die pckaart die bytes er wel uit kon "strippen", maar nu kan het vanwege het willetje van Oom Bill niet meer dus? Dat is wel raar, dat zou dat bedrijf iets hebben geleverd dat niet zou kunnen werken :? Ze hebben wel een .OCX bestand, maar dat kost weer meer geld (toegegeven:wel slim van hen). Dat is wel "makkkelijk", omdat je dan zo een terminalschermpje er heen kan slepen. :)

Ik heb trouwens dat bestand gedownload, ik zal het binnenkort eens uitproberen. Alvast bedankt!