Toon posts:

[Monitor] Vonkje op iiyama MT-9017T

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi...

Gisteravond ben ik me lam geschrokken: Mijn al jaren trouwe dienst bewijzende monitor besloot rare geluiden te maken en vond ook dat ie daarbij geen beeld hoefde te geven. Natuurlijk vond ik dat een minder goed plan en heb vanmorgen dat ding maar eens uit elkaar gesloopt om te zien wat er aan de hand is.
Als het scherm met de beeldbuis van me af gericht staat zit rechtsonderin iets wat op een hoogspanningstransformator lijkt. Daarbij zit op 2 aansluitingen van die trafo een glasachtig onderdeeltje met op de print de letters 'ne5a1'. Zodra ik het scherm aanzet springt over dit onderdeel een vonkje over en hoor ik een sissend geluid uit de hoogspaningstrafo komen (denk dat 't daar vandaan komt).

Iemand hier bekend met dit probleem? Hoe kan ik dit repareren?

Verwijderd

Klinkt als een lekke isolator ofzo. Wordt je hoogspanning ook niet vrolijker van. Je zegt al jaren trouwe dienst? Dan is een nieuwe monitor misschien bijna net zo duur als repareren (en je loopt niet het risico van een optater van plm. 20.000V

Verwijderd

Ik denk dat ik een nieuwe zou kopen, maarja wie ben ik *D

Verwijderd

Topicstarter
en je loopt niet het risico van een optater van plm. 20.000V
27kV volgens de sticker aan de binnenkant :).

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 15:10 schreef Qlone het volgende:

[..]

27kV volgens de sticker aan de binnenkant :).
Als je hier een opdonder van krijgt maakt het niet uit of het 7kV meer of minder is hoor :D

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 23:15
Is niet gewoon de zekering van je monitor kaduuk. Ik had vroeger een bakbeest van een TV die opeens niet meer reageerde op de aan/uit-knop. Dus ik ook dat ding opengemaakt en te zien of ik ergens het euvel kon vinden. In een blauw kapje zat toen de zekering (cilindervormig staafje van glas met metalen dopjes aan de uiteinden). Die zekering heb ik voor 2 kwartjes op de kop getikt (nieuw) en mijn TV deed het weer als nooit tevoren.

Dussss......kan dit de oorzaak van het probleem zijn?

Zoniet, is de voeding van je monitor niet gewoon kaduuk?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is niet de voeding opzich. Het hele scherm doet 't verder prima, maar het beeld wordt niet scherp zolang ie vonken trekt :(.
Het ding is trouwens ook geen zekering zoals jij die beschrijft, het ziet er anders uit...
(Als D diode is, C een condensator, R een weerstand, wat is een N dan!?)

Verwijderd

Ik heb een CTX 710.
En het zelfde probleem gehad. Bij mij werd het steeds erger. Eerst deed hij het soms maar later helemaal niks meer (nou vonk geluiden maken) CTX gebelt en die kwamen hem omruilen. Hij was al zo'n 2 jaar oud. CTX geeft 3 jaar onsite garantie.
Alleen 1 probleem ik heb een omruil apparaat gekregen die heeft het 2 maanden normaal gedaan en nu begint deze ook weer. ;(;(;(

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vage reactie modus

zorg ervoor dat het vonkje nie ken overspringen, leg je hand ertussen ofzow...computert wel wat moeilijker maarja ;)

Neej, give it a try, something like that, but don't touch that 27kV :P

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

wat je kan proberen is om het onderdeel waar je de vonk ziet goed schoon, en stof vrij te maken. Dan inspuiten met plastic spray, of haarlak kan mischien ook. Ook kan je het proberen te isoleren door er iets van plastic tussen te doen.

maar meestal duurt het niet lang voordat het helemaal over is met de lijntrafo. En dan heb je meestal meer schade, dus het beste is om de lijntrafo te vervangen. Probeer aan een imitatie te komen, da's een stuk goedkoper. Daarvoor heb je het merk en type van de lijntrafo nodig. Je kan het bij Stuut & Bruin in den haag proberen of ze hem verkopen, ik zou anders geen zaak weten die aan particulieren levert.

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 09:41

NaWA

Hai, I Copy desu!

Op vrijdag 26 juli 2002 22:40 schreef Qlone het volgende:
(Als D diode is, C een condensator, R een weerstand, wat is een N dan!?)
erm.. ff denken...

was dat geen transistor?

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je zou eens kunnen vragen bij een tv reparateur of die em kan fixen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb ook ooit zo eens een monitor gehad die begon te piepen , en op't eind geen beeld meer wou geven (in de winkel konden ze het niet maken) .
lag aan een solduurmopje op de printplaat dat wat verouderd was (afgebrokkeld , groen/zwart kleur) en waar ook vonkjes uitsprongen bleek achteraf . heb daar opnieuw mooi mopje solduur opgelegd en hij draait weer mooi :)

• RedVox
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Kan heel goed zijn dat de lijn trafo unit aan het overleiden is. Deze zijn goed en vrij goedkoop te vervangen...als ze te krijgen zijn... en dat wil voor een monitor nog wel eens lastig zijn.
Ook kan het aan de bekabeling van de lijn trafo/kathode sturing liggen (slecht geworden isolatie).

Zelf is dat meestal allemaal wel te maken.. het is echter lastig werk, en link met de hoge spanningen.

Meeste kans heb je om hem in te leveren bij een reparateur. Natuurlijk wel ff gelijk een max prijs afspreken.

• RedVox
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Op vrijdag 26 juli 2002 23:03 schreef Hans_Kazan het volgende:
Je kan het bij Stuut & Bruin in den haag proberen of ze hem verkopen, ik zou anders geen zaak weten die aan particulieren levert.
Probeer ook eens bij Electra Breda Bv, die kunnen ook heel veel leveren op dat gebied. Ook aan particulieren.. ;)
Pagina: 1