80 GB HD wil niet op BX-bord

Pagina: 1
Acties:

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Hi, Ik heb net een 80GB Maxtor U-ATA133 binnen gekregen, die ik op mijn oude 440 BX bord wil aansluiten. Volgens de BIOS-revisie moet het bord nu ook "Support IDE detection of HDD size over 136GB ".
Dat zou dus in orde moeten zijn.
D'r zit alleen een 40 pins kabel aan, maar ik hoef niet zo nodig op 133.
Hij wordt bij het booten wel herkend, maar even verderop tijdens het boot-process blijft de boel hangen als die disk aan de beurt is.
Vraagje: Kan die disk hier in werken, en zoja hoe?

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 26 juli 2002 14:09 schreef Major7 het volgende:
D'r zit alleen een 40 pins kabel aan, maar ik hoef niet zo nodig op 133.
Sterker nog: Als jij de controller van de 440BX gebruikt, kun je niet eens boven UDMA33 uitkomen, waardoor een 80-aderige kabel dus ook geen enkel nut heeft ;)
Vraagje: Kan die disk hier in werken, en zoja hoe?
Tja, als die bios support heeft voor grotere hdd's dan zou het al gewoon moeten werken..
Als hij overigens ook wel gewoon door de boot-sequence komt, lijkt het haast meer een software probleem..

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 12:59
Hebt 't wel vaker meegemaakt dat de hdd wel wordt herkent in de bios (met vertraging) en dan niet werkt. Lag bij mij altijd aan de master/slave instelling...

Verwijderd

BX support niet lief boven de 32 gig :( simpel

Verwijderd

Het probleem ligt aan je jumper allthans dat is 9/10 bij die maxtor schrijfjes tegenwoordig staan ze standaard cable select en dat vind je moederbord/bios niet zo tof :-) dus ff aanpassen en dan moet ie werken

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 15:44 schreef Dannyke het volgende:
Onzin, me inmiddels overleden server had zelfs een 120gb disk erin en werkte prima was overigens een Asus CUBX

• Twynn
Op vrijdag 26 juli 2002 15:44 schreef Dannyke het volgende:
Hmm.. Mijn BP6 (BX) heeft anders ook geen moeite met een 40GB en een 45GB schijfje..

De BX heeft alleen maar een UDMA33 controller, maar de limiet zou officieel op 128GB liggen (tenzij er nog een 48-bit LBA mode via de bios kan worden gesupport).

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Op vrijdag 26 juli 2002 15:56 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Mijn BP6 (BX) heeft anders ook geen moeite met een 40GB en een 45GB schijfje..

De BX heeft alleen maar een UDMA33 controller, maar de limiet zou officieel op 128GB liggen (tenzij er nog een 48-bit LBA mode via de bios kan worden gesupport).
Als antwoord hierop en op de posts hiervoor:
Ja ik weet dat er maar udma 33 op het bord zit.
De jumper is ook gezet, natuurlijk.
Ik heb hem als single, master en als slave geprobeerd, maar in geen geval wordt hij goed herkend. De boel blijft al hangen bij het aanspreken van de disk.
Ik heb op dit bord, (Aopen AX6BC) normaal gesproken 1x 17 GB en 2x 40 GB zitten, met no prob's.

(De disk doet het wel goed op m'n CUSL2C-bord. Maar die is nogal wat nieuwer.)

Ik denk dat ik toch nog maar een nieuwere BIOS er in ge flashen, (er zijn nog niewere, dan die ik nu heb).

Of iemand nog een ander idee?

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• Twynn
Op vrijdag 26 juli 2002 17:27 schreef Major7 het volgende:
Ik heb op dit bord, (Aopen AX6BC) normaal gesproken 1x 17 GB en 2x 40 GB zitten, met no prob's.
Hmm.. Dan is het helemaal vreemd, want die 2x40 gaan ook al boven de 32GB limiet..
En voor zover ik weet komt na de 32GB limiet de 128GB limiet..

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ik heb een soortgelijk probleem gehad. mijn mobo kan schijven groter dan 99.999MB niet weergeven tijdens boot (er kan niet nog een decimaal weergeven worden) gevolg: pc blijft tijdens boot hangen. ik heb het opgelost door handmatig het aantal cycles en heads op te geven in de bios. (staat op je hdd als het goed is) de bios denkt dat er nu een schijf van 8,4 gig inzit, en slaat detectie van deze schijf tijdens de boot over (dus loopt ie niet meer vast :) ) Windows ziet de volledige 120 gig, dus geen probs hier :) dit alles draait op ATA66, dus geen 33, maar mischien lost dit je probleem op.

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1